Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstforum

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

vad är det då för avvarter som döljer sig tex inne på klassisk ridkonst-forumet? har du erfarenheten att bedöma vad som är larv och vad som är riktigt AR?

Ja efter att ha ägnat en del år i den inriktningen så jag kan nog skilja på vad som är larv och vad som är riktig AR.

Som sagt riktig AR skiljer sig inte så jättemkt ifrån God ridning hur det ser ut i andra discipliner, målet är mångt och mycket detsamma även om vägen dit ser lite olika ut.

Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Blank stång = målet, kräver mycket skills

Och hur många års erfarenhet tycker du att det tar för att få så mkt skills att man är klar för blank stång??

Med tanke på att man ser ganska unga personer rida på blank stång på rätt outbildade hästar på det här forumet. Dessutom på 2 händer som jag vet anses vara ganska grov ridning eftersom blank stång är gjord för att användas till enhandsfattning.

Kan bara svara för mig själv; har ridit "hela mitt liv", akademiskt de senaste åtta åren.
Min huvudsakliga ridhäst är egen uppfödning (f-95), akademiskt inriden och utbildad av mig med hjälp av ett antal olika tränare varav en är BB själv.
Jag började rida honom på blank stång för två år sedan. Innan har jag använt tränsbett, kapson eller något av dem i kombination med stång.
Men nu tycker jag att både han och jag är tillräckligt utbildade för blank stång.

IMG_2678.jpg

Som sagt riktig AR skiljer sig inte så jättemkt ifrån God ridning hur det ser ut i andra discipliner, målet är mångt och mycket detsamma även om vägen dit ser lite olika ut.

Jag håller inte med dig där; det är många discipliner där man inte har som mål att rida enhändigt på blank stång, och ingen annan jag känner till där skolor ovan mark finns med i utbildningstrappan - även om de flesta aldrig når dit.

Mitt mål är att göra en perfekt levad med min häst. Kanske når jag dit, kanske inte.

KL

Personligen så har jag inget intresse av att gå in på tävlingsforumet och kritisera folks val av hjälpgivning och träningsupplägg. Då jag någon gång gör inlägg där så handlar det nog mest om HÄSTEN i fråga, hur den rör sig tex, inte exakt HUR ryttaren ska göra i sin hjälpgivning, bara funderingar hur hästen skulle kunna ändra rörelseönster etc.
Har jag kritiserat någons ridupplägg så är jag djupt ångerfull, (förutom rollkurstråden, men det känns som något extremt och mer allmänt spånande än kritik till andra användare..) för jag håller mig mest här inne pga att jag gillar tänket inom AR och har bra erfarenheter av de människor som valt att träna efter den filosofin.
-Gillar det lite djupare som går utöver det fysiologiska och tekniska, och börjar flumma till sig så det handlar om personlig utveckling, lyhördhet för hästen och individanpassning.

Gillar oxå acceptansen av att följa känslan, anpassa mängden efter individen och förutsättningarna. Inte foga in sig i en stram mall.

Det tänket funkar iaf på mina hästar, för det som förut var oöverstigliga problem bara upphör då flowet uppstår och alla janten, tveksamheter, negativitet och stress är borta och kroppen lyder.

Jag vill gärna kunna dela glädje och bedrövelser med likasinnade på nätet. Tyvärr så blir spånandet och diskussionerna så hårt "solkade" av kritik, tvärsäkra tyckande och lite överlägsna kommentarer så det har slutat vara en glädje och inspiration.

Någon sa att här inne vimlar det av ungdomar med för mkt åsikter och tvärsäkra vetskaper.
Jag tycker livet om & om igen bevisar att klokhet inte sitter i ålder, men att man lär så länge man lever.

Tycker att de som kommer med kommentarerna "läs en bok, du har fel" lite har missuppfattat betydelsen av att lära av erfarenheten, vilket man ju man kan göra snabbt som fanken även om man är tjugo, tretti, fyrtio eller femtio år.
man kanske inser vid sextio att de där överlägsna kommentarerna om hur fel andra har var tragiskt fel och fult, att det viktigaste var att må bra och utvecklas i sin egen takt.
Det går inte att forcera sin uteveckling, och även om många tycker sig sitta på högst viktiga sanningar och vill banka in dem i andra fort som fasen för att rädda en hög med hästar, så tar det bara längre tid.

blandat047.jpg

tex så är det roligare om någon är intresserad av exakt hur svårt man haft det innan den här vänstergaloppen sitter, i stället för att direkt häva ur sig att man gör det svårt för hästen med framåtlutat öveliv...:grin:
Allt är inte så enkelt som man ser med sina glasögon, man kna ju sätta sig in i andras situation och be dem förklara varför man gör som man gör, och SEDAN av äkta intresse och omtanke, ge RÅD!!:bow: För råd behöver vi alla!

Jag håller inte med dig där; det är många discipliner där man inte har som mål att rida enhändigt på blank stång, och ingen annan jag känner till där skolor ovan mark finns med i utbildningstrappan - även om de flesta aldrig når dit.

Mitt mål är att göra en perfekt levad med min häst. Kanske når jag dit, kanske inte.

Nja jag håller inte alls med om det, Man kan inte bara se på tävlingsbanorna och utgå att folk tränar så, programridning på tävling är = uppvisningsridning och ser sällan ut så på träning. Dom som väljer att tävla väljer att visa just då och där vad domarna vill se dvs enligt TR , det finns ju en hel del som tävlar som ägnar sig åt skolor ovan mark även om dom inte visar det på tävlingsbanorna, skillnaden är ju att dom får båda delarna att fungera lika bra och då kan det inte skilja sig så mycket mellan disciplinerna som en del vill tro att det gör.

Alla hästar har väl 4 ben , ett huvud och en kropp ? Om man tittar på alla dom bästa i respektive gren ser det rätt lika ut till slut, det är alla avarter och märkliga tränare på vägen som ställer till det, mycket pga det är svårt att rida och därför tar många till en massa genvägar i sin bristande förmåga att förklara och undervisa och så blir det en sanning bland en massa folk som ställer till det i diskussionerna. Tex att det inte går att rida lätt , att inte det går att rida på tränsbett osv osv

KL

Jag håller med om det 4 - ben osv.

Men man kan inte pracka på andra _sin_ sanning.

Man kan säga var man själv står, men börjar man "jaga" så är det nåt knas.

Sedan så är det ju så att det precis som du säger finns olika vägar och när "jakten" går så att den diskussionen försvinner - så är det knappast moderators fel.

Tex jag rider inte franskt men jag lyssnar gärna på Gast för h*n är en tillgång för mig. jag blir stimulerad av andras kunnande. Oavsett inriktning

-inte av käbbel :grin:

Jag ser många givande diskussioenr som försvinenr för att folk inte orkar....med den låga debattnivån.

och detta gäller inte mig som privatperson - jag orkar ju uppenbarligen:grin:

Som det är nu så får ju folk diskutera via pm:crazy:
det är ju vansinnigt

KL

tex så är det roligare om någon är intresserad av exakt hur svårt man haft det innan den här vänstergaloppen sitter, i stället för att direkt häva ur sig att man gör det svårt för hästen med framåtlutat öveliv...:grin:

Men du måste ju inse skillnaden mellan att säga: min häst går inte att rida lätt på för den hamnar i obalans.
Min häst kan inte göra piruetter på ena örat , är det då en teknisk omöjlighet eller beror det på mig som ryttare ?

KL

Sedan så är det ju så att det precis som du säger finns olika vägar och när "jakten" går så att den diskussionen försvinner - så är det knappast moderators fel.

Tex jag rider inte franskt men jag lyssnar gärna på Gast för h*n är en tillgång för mig. jag blir stimulerad av andras kunnande. Oavsett inriktning

-inte av käbbel :grin:

Jag ser många givande diskussioenr som försvinenr för att folk inte orkar....med den låga debattnivån.

det är ju vansinnigt

:confused: Fast det här inlägget passar inte in i denna tråden som heter utbrytning från skolförvirring för det var ett av dom mest förvirrande inläggen jag har läst som svar på det du citerade :rofl:

Hela världen kan både rida och lätt och rida på tränsbett så jag vet inte om det kan räknas till någon "pracka på sanning" :confused:

kan ju inte jag rå för att det bli för avancerat för dig så du blir förvirrad :p

Hela världen kan både rida och lätt och rida på tränsbett så jag vet inte om det kan räknas till någon "pracka på sanning" :confused:

Skämt å sido

Håller man i minnet vad man diskuterar så är det inget problem för mig att skilja på...

Diskuterar man lättridning utifrån ett persepktiv av tyngdlagen så är det en teoretisk diskussion, liksom att det Går eller inte går att rida på tränsbett.
Och vill man inte diskutera är kanske ett diskussionsforum rätt plats :devil:

Men om man börjar Rätta AR ryttare, eller andar efter sitt eget huvud - så blir det ngt annat.

Tydligen så vill de, att det skall se ut som det gör, på samma sätt som western vill att det skall se ut som det gör.

Jag tycker inte du gör så.
Men en och annan skall ju rätta andra efter sin egen ridning. Detverkar ju nästan religöst fanatiskt omvändelse ibland.

Jag tycker inte du gör det - jag upplever att du diskuterar, sakligt och håller dig till ämnet, även om du är vassare i din ton än de flesta :angel:
Men du tål ju att få igen - utan att gå i taket ( hoppas jag - jag har ännu inte hunnit se om det kommit ett rabiat inlägg , där jag är huggormars avföda för att jag retats lite med dig :D )

Senast ändrad av en moderator:

KL

Tycker att de som kommer med kommentarerna "läs en bok, du har fel" lite har missuppfattat betydelsen av att lära av erfarenheten, vilket man ju man kan göra snabbt som fanken även om man är tjugo, tretti, fyrtio eller femtio år.
man kanske inser vid sextio att de där överlägsna kommentarerna om hur fel andra har var tragiskt fel och fult, att det viktigaste var att må bra och utvecklas i sin egen takt.
Det går inte att forcera sin uteveckling, och även om många tycker sig sitta på högst viktiga sanningar och vill banka in dem i andra fort som fasen för att rädda en hög med hästar, så tar det bara längre tid.

........................]

Allt är inte så enkelt som man ser med sina glasögon, man kna ju sätta sig in i andras situation och be dem förklara varför man gör som man gör, och SEDAN av äkta intresse och omtanke, ge RÅD!!:bow: För råd behöver vi alla!

Probelemt är ju att detta forum inte är en "grupp" utan en offentlig plats.
Det kommer alltid att finnas människor som kommit mycket längre än en själv, eller bara har andra kunskaper än dem man själv har.

Alla skriver ju utifrån sin värld och positon, och eftersom detta är ett diskussionsforum så kommer man alltid få svar från andras position och erfarnheter.

Det är för stort för att vara ett peppforum.

Sedan tycker jag väl ibland att du blir injagad i ett hörn med blåslampa - och det känns lite onödigt för mig - för som du säger alla är ju på sin resa.

( appropå existensberättigande)

Det bror ju på trovärdigheten i folks kritik eller tips.

Om Malinigbg, Fio, Saigon, Lancet, Jegra, Svea m.fl har åsikter =de vet vad de snackar om.

Samma på Hästvård. Man lär sig vilka som är Vet. Vet. studerande, hovisar eller allmänt erfarna på riktigt. Det finns stor kompetens här, men oxå annat o det skiner igenom.

Jag tycker faktiskt att det säger något om ens egen brist på kompetens om man har _behovet_ att förfölja och rätta andra :o

De flesta av de du nämner som "de av dig" utnämnda "tillräckligt kompetenta" avhåller sig ju från att leka självutnämnda ridlärare här på forumet

KL KL KL
(Och ni utnämnda - ja jag respekerar ert kunnande också :bow: - och en hel bunt till :) )

med det inte sagt att jag delar in folk i kompetent/godkänd eller inte.

Var och en har sitt kompetensområde - och varje människa är en chans att lära sig ngt nytt. Omman stänger dörren för att personen inte är "godkänd" eller sysslar med rätt disciplin då lär man inte utvecklas särskilt långt.
Vare sig som ryttare eller människa

Varför gäller allt alla andra men aldrig dig själv?

Äh. Det är bara för att rubbar din trovärdighet ibland. Jag stör din predikan.:angel:
När du skriver solklara felaktigheter i din dressyrskola så låter jag inte det gå emotsagt.
Jag bjuder inte hem mig till folk- för att lära dem att rida.

*För allas trevnad ska jag försöka att ignorera hädanefter*

tjingeling

Jag slås av en tanke när du visar galoppombytesförsöket.

Byten kommer väl inte allt för högt upp på Bents trappa:confused:

Synd att han själv föregår med ett dåligt exempel på den andra prickiga hästen. Den galopperar i slow motion o inte samlat o får pga det inte rena byten.

hästen ska byta i sitt svävmoment. Har man tagit bort det- för att man rider för sakta- oren galopptakt- så måste hästen antingen stanna upp o byta eller göra "hoppbyten" där baken byter ett halvt språng efter. Har sett där han byter i vartannat så. Det ser säkert fint ut om man inte vet hur det ska se ut.

Sen bör man förbereda för bytet.

KL

-inte av käbbel

det är ju vansinnigt

Nu blir jag helt förundrad igen över din förmåga att misstänkliggöra personer som tycker annorlunda än du. Är det "jaga" för att personer tycker annat än du, upplevt annat än du eller helt enkelt bara ifrågasätter :confused:

Det är du som gång på gång tar upp detta med att det "jagas" osv, och med det skapar du sanningar - som du själv sen hänvisar till:eek:
Du skriver gång på gång om "andra sätt att se på ridning" med ett illa dolt förakt i tonen. För att andra ska förstå att du har sanningen och de andra bara är ute efter att bjäbba. Bemöt inlägg, och svara på frågor som ställs ang det du skriver istället, var kvar i diskussionerna och fullfölj det du ger dej in i med långa vältaliga inlägg....Jag väntar tex fortfarande på svar i skolförvirringstråden ang var du egentligen står där nu sedan du ändrat en delm under diskussionens gång :confused: Du bemötte ett påstående från mej med ditt vanliga okunnig-förklarande (det gick inte att förklara om den du diskuterade med saknade baskunskaper:eek:)
men när sedan andra kom in och sa samma sak ändrade du dej uppenbarligen.

Hur kan du sitta här och skriva som om alla andra bara är i diskussionerna för att "bjäbba" för att det handlar om inlägg som ifrågasätter det du skriver:eek:

Ja efter att ha ägnat en del år i den inriktningen så jag kan nog skilja på vad som är larv och vad som är riktig AR.

men vad är då riktig ar? utifrån vad du argumentar så är ju det mesta/mkt som skrivs här ganska ofta fel i dina ögon. innebär det att "vi" flummar runt i nån nytillkommen ar-imitation?

Jag tycker att de flesta som är inne och skriver på det här forumet ibland har VÄLDIGT bestämda åsikter om saker och ting.hur man ska rida, att det till exempel INTE går få till en öppna på det viset för då gör hästen si och så mm.. däribland jag själv.:o det gäller även de som ofta argumenterar mot vissa delar i AR-ridningen, eller hur en rörelse ska göras mm. det är många gånger lika tvärsäkra svar från båda håll, faktiskt!:cool:;)

man ska nog titta på sig själv först innan man bestämmer vilka som är kompetenta och vilka som inte är det. bara för att nån har en motsatt åsikt behöver det inte betyda att denne inte vet vad den talar om.:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 681
Senast: kryddelydd
·
Ridning Dottern och jag vill dela häst för vi hinner inte med varsin. Hon vill rida western och jag lite mer "engelskt" eller klassiskt eller...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Glimris
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad