Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Fiorano Jag är faktiskt inte intresserad av vad just du kan. Beklagar om jag gör dig besviken. Jag vill veta vilka krav som ställs på blivande domare.... Jag har inga problem (uppenbarligen) att berätta om min bakgrund och varifrån jag fått min erfarenhet.
Jag har skrivit en hel del om vad jag gjort och mina erfarenheter. Men jag kan inte tvinga någon att läsa det. Det kommer inte att bli någon film.Väldigt mycket för att jag förväntar mig det samma från dig som frågar men det verkar inte hända?
Tyvärr har du det. Det finns ingen som helst anledning att ifrågasätta mig som person.Jag har på intet sätt förtalat dig Brille men jag har naturligtvis ifrågasatt dig för att försöka få fram vilka erfarenheter du har eftersom du är så otroligt krigisk i alla diskussioner här på dressyr.
Nej, jag vill inte veta vilka kunskaper du har. Jag är intresserad av vilka kunskaper som verkligen krävs, vad de formulerade kraven innebär i praktiken....
Men, jag antar att det du är ute efter är om jag har teoretisk kunskap i biomekanik och det har jag intet. Det är heller inget jag anser är något som behövs för att kunna vara en bra hästmänniska/dressyrryttare/domare. En kommer långt med gedigen hästbakgrund och sunt förnuft.
Har forskningen kommit så långt nu i hur hästens biomekanik i olika former påverkar dressyr hästen i långa loppet? var hittar jag den? kortsiktigt vet jag finns där bla synfältet ändras berodde på var hästen har huvudet.@Fiorano Jag är faktiskt inte intresserad av vad just du kan. Beklagar om jag gör dig besviken. Jag vill veta vilka krav som ställs på blivande domare.
Jag har skrivit en hel del om vad jag gjort och mina erfarenheter. Men jag kan inte tvinga någon att läsa det. Det kommer inte att bli någon film.
Tyvärr har du det. Det finns ingen som helst anledning att ifrågasätta mig som person.
Det du skrev var ett riktigt påhopp och har inget i tråden att göra. Du diskuterar mig - jag vill diskutera ridning.
Nej, jag vill inte veta vilka kunskaper du har. Jag är intresserad av vilka kunskaper som verkligen krävs, vad de formulerade kraven innebär i praktiken.
Du tycker att varken ryttare eller dressyrdomare behöver kunskap om hästens biomekanik. Tydligen tycker "domaransvariga" likadant eftersom de bevisligen inte ställer några sådana krav för dressyrdomarantagning.
Vad har det för betydelse för hur domarna dömer och därmed hur dressyren utvecklas, att domarna inte vet något om hästens biomekanik? Det är knappast möjligt att förstå vad som påverkar hästens rörelser och hur bara genom praktisk erfarenhet.
Sunt förnuft borde ha förhindrat den typ av ridning som visades i Falsterbo och Flyinge.
Jag trot du har missförstått. Gunnar ville att jag ska rapportera vilket jag inte gjort.@Brille Du är den enda som gör bedömningen att jag har gjort ett personangrepp på dig. Varken Gunnar eller LenaH håller med och jag har hängt så länge på buke att jag vet att de säger ifrån OM det verkligen är personangrepp.
Du inbillar dig som vanligt. Varför tror du att du behöver ge någon "en chans i denna tråden"? Om du inte kan eller vill förstå är det ditt problem inte mitt.Än igen har du dock visat att du bara vill mästra, du är fast i din tro och så salig i den att alla vi andra tydligen är tappade bakom en vagn. Känner att jag verkligen har gett dig en chans i denna tråden, men det är bara att inse att vi har på fundamentalt olika våglängder.
Du kan ju försöka ge exempel på god ton. Hittills har du inte lyckats alls.Så tack och ajöss, jag hoppas faktiskt att du ger upp ditt korståg här på Buke så vi kan ha intressanta diskussioner här i god ton igen.
Jag håller med dig om att bettlöst skulle kunna ge ryttarna större möjlighet att utveckla sin ridning. Men man måste vara medveten om att några signaler, och därmed möjligheter till kommunikation, försvinner. Detta behöver inte vara så negativt eftersom många ryttare ändå inte använder "hela registret" ens på träning utan alltid har sina händer placerade vid manken. Ev bortfall borde kunna kompenseras med att andra signaler blir bättre eller tillkommer.@Brille visst kan en ryttare vara hård i handen även på tränsbett. Jag skulle dock vilja dra det så långt att jag önskar att bettlöst ska vara godkänt i tävlingsdressyrens alla klasser.
Om hästarna går på mindre spänning och är mer harmoniska på bettlösa alternativ/vanligt tränsbett så fasas de som inte kan rida med fin hand ut. Jag rider själv inte bettlöst men jag tycker absolut det ska vara ett alternativ för hästarnas skull.
[dressyrdomare behöver kunskap om hästens biomekanik. Tydligen tycker "domaransvariga" likadant eftersom de bevisligen inte ställer några sådana krav för dressyrdomarantagning.
Vad har det för betydelse för hur domarna dömer och därmed hur dressyren utvecklas, att domarna inte vet något om hästens biomekanik? Det är knappast möjligt att förstå vad som påverkar hästens rörelser och hur bara genom praktisk erfarenhet.