Japp i min ände av landet i alla fall. Här har jag fått tävla mot flertalet proffs med deras unghästar i LB. Vill man inte starta mot dessa kan man man iofs välja klasser på kort bana då de oftast vill rida på lång bana men det är lite tråkigt och begränsande.
Min upplevelser är dessutom att även amatörer har betydligt bättre (och dyrare) hästar med väldigt bra gångarter. Kan så klart vara olika i olika delar av landet. Jag bor i Skåne och det verkar ju skilja sig lite i landet....
Som glad amatör på ytterst mediokra hästar av udda raser.
Visst händer det att jag startar samma tävling som jättemeriterade ryttare på jättefina unghästar med väldigt mycket bättre förutsättningar än mina hästar har.
Men jag vet ju att jag inte har hästmaterial för att klara mig jättehögt i alla fall?
Det är ju ett val jag gör när jag ändå startar de klasserna med de hästarna?
Att ett proffs startar sin fyraåring i LB dressyr, även på lokal nivå, tycker jag är rimligt - eftersom en fyraåring inte får starta svårare än så. Och ska den få komma ut och miljöträna så är det väl betydligt bättre att man startar en LB än en LC med sitt stjärnskott?
Kan i övrigt inte ha så stora åsikter om dressyrens utveckling: jo, det verkar som om det läggs större och större pengar på inköp av häst och annan utrustning, det verkar som om många personer köper jättedyra flashiga hästar för att rida LB/LA dressyr. När även betydligt billigare och mer medelmåttiga kusar också kan genomföra programmen.
Men jag vet inte om jag vill lägga värderingar i skalan bra/dåligt i det.
Jag tycker dock att det är fascinerande vilka pengar vanliga hobbyryttare lägger på inköp av häst för just hobbynivå. Men det handlar ju mest om att jag tycker att 50000kr och uppåt är löjligt mycket pengar för en häst för hobbynivå. Utifrån min egen situation där jag anser mig ha förmåga att rida på glad amatörhobbynivå och då duger kusar för 10-20 tusen utmärkt till mig.
Jag är ute på tävlingar och vill bli bättre och bättre "trots" vad jag har för hästar och tycker det är jättekul att se fina flashiga hästar och det gör inte ett dugg ont att de vinner över mig.
Vad gäller utrustningsreglerna så ser jag det som en ren fördel att man lättar upp och gör kandar och sporrar frivilliga. Jag skulle gärna se en frivillighet i nosgrimmans vara och inte vara också, och bettlöst skulle inte göra något om det tillåts.
Jag - som rider "konstiga" raser - tycker att det är jättekul ju fler som "vågar" ut med konstiga raser på dressyrtävlingarna.
Sedan kan det möjligen ställa andra krav på domarna att bortse från "halvblodsmallen" när man tittar på exempelvis tempoväxlingarna. Min C-ponnyfjording kan inte hur hon än tränas, ta lika långa travsteg som ett genomsnittligt halvblod men hon kan möjligen göra en lika stor procentuell längning och då önskar man ju att domaren skulle ge likvärdig bedömning för ökningen. Men det tror jag också blir bättre och bättre ju fler konstiga hästar domarna får se.
Sist jag var ut, hade jag med mig två fjordingar.
Den ena är ung och inte tillräckligt stark bak, den andra är äldre och egentligen tillräckligt tränad men kan bli lite tjurig. Den lite äldre får något bättre poäng än den yngre trots fler "olydigheter" och missar. Eftersom den lite äldre nämligen har lite bättre gångartskvalitet (jag håller med domarna) så när domaren jämför fjordhäst med fjordhäst verkar det ju fungera som det ska och då får jag ju tro att det stämmer när domaren värderar fjordhäst jämfört med värderar halvblod eller arab eller vadsomhelst.