Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstforum

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Mmm... Det är jag, som är feg. Jag har inte balansen och kroppskontrollen än för säsongen att sitta rätt på min donna. Och det talade jag om för min tränare, att jag faktiskt bara har testat enkla byten med avbrott och sen ny fattning. Och då ville han se det. Jag blev lite för ivrig och då blev det som det blev. Så jag tar på mig de "bytesfelen" helt på mitt eget konto.

Jag har provat rena byten några gånger och då har Tima blivit väldigt lätt i baken. Med tanke på att jag med mina instabila nackkotor inte får hoppa, eller ramla av, så är inte det rekommenderbart. Jag känner nämligen av såna ryck i nacken. Så jag är ändå glad att vi är på rätt väg.

Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Jag har full förståelse.

Menade nu iofs att det är mindre bra när upphovsmakaren visar på en felaktig övning. Hur ska då eleverna veta bättre:confused:

Det kan man fråga sig, men jag har haft en ridskoleinstruktör, som satt och "krattade sig på låren" när han red. Han hade alltså händerna lågt och brett och fingrarna öppna, i stället för slutna om tygeln. Hur ska man då lära sig göra rätt som ridskoleelev om inte instruktören gör rätt... :angel:

Med det vill jag säga, att man inte måste göra blint som instruktören gör, om man ser att han/hon gör helt bort i tok. Och det gäller oavsett gren.

Jag håller på att bli galen på min stallkompis, som gnäller på min ridning emellanåt och själv sitter och övar bytesserier i galopp, piaff och passage, något som hon aldrig har fått göra för sin tränare, där hon enbart jobbar med styrkeövningar. När man då försiktigt ifrågasätter... "Men det är så tråkigt och hon kan alla krumelutter"... :eek::confused::mad: Vad spelar det för roll att hästen kan göra alla krumelutter, hög i nacken och med sprättiga bakben, om tränaren inte anser att man är färdig för de rörelserna? Tävlingsryttare på LA'5 nivå, har tävlat på kandar 2 gånger men rider oftast på kandar hemma, inte på träning.

Åter igen. Det finns motvalls käringar inom alla inriktningar. Men man kan vara sams ändå och behöver inte hacka på alla som inte gör som man själv. :love::bow:

Senast ändrad:

Fast en skaplig sits eller handställning är det lättare att se skillnad på iom att inte många rider som din instruktör- får man hoppas:bump:

Sen är det ju viktigt att vara nyfiken o ständigt fråga om varför saker är på ett vis.
På en unghäst kan man med fördel rida med en låg breddad hand.

Allt i ridning är ju föränderligt- efter ryttarens eller hästens utbildningsståndpunkt.

Min kompis klappade till sin häst över huvudet från ryggen för att den gjorde ngt med munnen o hon sa- Titta! nu slutade hon:banana:
det hade hennes hoppinstruktör sagt åt henne att göra:mad:

Jag bara gapade o fann inga ord.

Det tog lång tid innan vi hördes av igen. hon kände väl av min aversion.

Så sant, så sant. Instruktören var medveten om sina fel och brister och jaa... unghäst kan man rida bredhänt med fördel. Det var nog därför han red sin 23-åring och jag brukar rida min 24-åring med bred handställning... :rofl:

Åter igen. Det finns motvalls käringar inom alla inriktningar. Men man kan vara sams ändå och behöver inte hacka på alla som inte gör som man själv. :love::bow:

:bow: Helt rätt tänkt i mina ögon!

Undrar bara vart respekten för andras åsikter tagit vägen, jag börjar tröttna rejält på att bli sågad jämns med fotknölarna så fort man inte har samma åsikter som vissa andra.
Låt oss vara olika och trivas med det! Det finns kanske rent utav något att lära av andra TROTS att man inte har samma åsikter...:idea:

Jag tycker faktiskt att det säger något om ens egen brist på kompetens om man har _behovet_ att förfölja och rätta andra :o

De flesta av de du nämner som "de av dig" utnämnda "tillräckligt kompetenta" avhåller sig ju från att leka självutnämnda ridlärare här på forumet

KL KL KL
(Och ni utnämnda - ja jag respekerar ert kunnande också :bow: - och en hel bunt till :) )

med det inte sagt att jag delar in folk i kompetent/godkänd eller inte.

Var och en har sitt kompetensområde - och varje människa är en chans att lära sig ngt nytt. Omman stänger dörren för att personen inte är "godkänd" eller sysslar med rätt disciplin då lär man inte utvecklas särskilt långt.
Vare sig som ryttare eller människa

Du är verkligen i toppform idag! :rofl: Det finns en del talesätt om stenar och glashus, som gör detta inlägg fantastiskt roande för mig!

.

Jadå det håller jag helt med om:bow: Det innebär inte att man måste tycka lika alltid, dock.

Jag har lärt mej mer om AR här och vad det är, och jag har stor respekt för flera som har förklarat på ett trevligt och kunnigt sätt Tycker inte heller skillnaderna är så stora när dessa personer förklarar:bow:

Jadå det håller jag helt med om:bow: Det innebär inte att man måste tycka lika alltid, dock.

Och DET håller JAG med om, men det är vi väl inte heller? Men många som kommer in på Klassisk Ridkonst är bara ute för att hacka på alla som inte gör som dem, och det tycker jag och många med mig är ganska tråkigt och ointressant, har jag sett bara i den här tråden.

För mig är Akademisk Ridkonst - ridning med didaktiskt tänk.

Didaktik var ett sånt där "se ut som en fågelholksord" för mig när jag började på universitetet.

Men sen lärde jag mig frågorna:

Vad?
Hur?
Varför?

Och de lever jag för, med och av. Även i den akademiska ridkonstens tankebanor.

Och DET håller JAG med om, men det är vi väl inte heller? Men många som kommer in på Klassisk Ridkonst är bara ute för att hacka på alla som inte gör som dem, och det tycker jag och många med mig är ganska tråkigt och ointressant, har jag sett bara i den här tråden.

För mig är Akademisk Ridkonst - ridning med didaktiskt tänk.

Didaktik var ett sånt där "se ut som en fågelholksord" för mig när jag började på universitetet.

Men sen lärde jag mig frågorna:

Vad?
Hur?
Varför?

Och de lever jag för, med och av. Även i den akademiska ridkonstens tankebanor.

Ja och jag tror absolut på att ta till sej från olika håll, så länge det är bra ridning. :bow:

Okey, men VEM har då rätt att bestämma vad som är bra ridning utav...

• IngelaH's ridning
  • CillaW's ridning
  • Flashlight's ridning
  • Ginnies ridning
  • Fredrik_'s ridning
  • Elbereth's ridning
  • Jegra's ridning
  • Fio's ridning
  • Mackan's ridning
  • Axel's ridning
  • Lusidor's ridning
  • KungTulle's ridning
  • Immer's ridning
  • Gunnar's ridning
  • Bigganl's ridning
  • Lotus7's ridning
  • Favora's ridning
  • Angmar's ridning
  • Polly_mulle's ridning
  • Totola's ridning
  • Bumblebee's ridning
  • Angelal's ridning
  • Sshameless's ridning
  • LiselotteA's ridning
  • xxx's ridning
  • xxx's ridning
  • xxx's ridning

och alla övriga tusentals bukefalisters goda ridning?

Bara för att en sorts ridning är god ridning för DIG, behöver det inte betyda att just "DIN" goda ridning är god ridning för MIG. Men det kanske finns många andras goda ridning som är god ridning för MIG. Har jag då inte rätt att tycka det, utan att folk ska gnälla på MIG?

Bara för att en sorts ridning är god ridning för DIG, behöver det inte betyda att just "DIN" goda ridning är god ridning för CillaW. Men det kanske finns många andras goda ridning som är god ridning för CillaW. Har hon då inte rätt att tycka det, utan att folk ska gnälla på HENNE?

Bara för att en sorts ridning är god ridning för DIG, behöver det inte betyda att just "DIN" goda ridning är god ridning för Gunnar. Men det kanske finns många andras goda ridning som är god ridning för Gunnar. Har han då inte rätt att tycka det, utan att folk ska gnälla på HONOM?

Bara för att en sorts ridning är god ridning för DIG, behöver det inte betyda att just "DIN" goda ridning är god ridning för Axel. Men det kanske finns många andras goda ridning som är god ridning för Axel. Har hon då inte rätt att tycka det, utan att folk ska gnälla på HENNE?

Bara för att en sorts ridning är god ridning för DIG, behöver det inte betyda att just "DIN" goda ridning är god ridning för Fredrik_. Men det kanske finns många andras goda ridning som är god ridning för Fredrik_. Har hon då inte rätt att tycka det, utan att folk ska gnälla på HENNE?

När det gång på gång är användare här inne som tycker att det mesta som sägs av folk härinne är "helt bort i tok", då har de väl ändå gått till fel forum?

Jag är inte intresserad av att få min ridning bedömd som "helt bort i tok", då det är ridning som fungerar för mig och min häst. Hade jag velat få en sådan bedömning, hade jag varit inne på tävla dressyrforumet. Här inne på klassisk ridkonst är jag inne för att diskutera min ridning, jämföra med andra som också vill diskutera sin ridning utan att mangla varandra.

Försök att "get the point of MY wiew" och inte bara säga att all ridning är bra, bara det är god ridning. Det finns väl för farao ingen här inne, som är ute för att satsa på "dålig ridning" med vilje? Jag tror inte det finns någon inne på tävlingsdressyr, som satsar på "dålig ridning" med vilje heller.

Senast ändrad:

Kära nån vad du går igång på lördagskvällen:eek:

Men du räknade upp alla i onödan:cool:

Jag pratar inte om personers ridning utan vad som kan finnas i olika ridstilar. :angel:

Det finns bra och mindre bra och dålig ridning. Men jag kopplar det inte till personer. Vet knappt något om hur nån av dom rider irl för övrigt

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL

Ingen satsar väl på dålig ridning, men det finns mycket okunskap och tränare med rätt idiotiska ideer - ur mitt perspektiv.

Nu säger jag inte att jag sitter inne med någon sanning, eller mina tränare heller för den delen. Jag tycker att de är duktiga, men andra har säkert andra åsikter.

Men så länge man tror sig veta - så vet man allt. Tills nästa lucköppning och allt kastas omkull och man tror sig ha fått en ny sanning, tills nästa aha-uplevelse... så rullar det på.

Det är ju tur att hästarna har så mycket överseende med våra fel och brister iom att vi människor sinsemellan verkar ha dåligt med den varan...

Så sant, så sant. Instruktören var medveten om sina fel och brister och jaa... unghäst kan man rida bredhänt med fördel. Det var nog därför han red sin 23-åring och jag brukar rida min 24-åring med bred handställning... :rofl:
Det kan vara lättare att rama in hästen så.

Men så länge man tror sig veta - så vet man allt. Tills nästa lucköppning och allt kastas omkull och man tror sig ha fått en ny sanning, tills nästa aha-uplevelse... så rullar det på.
Visst är det så:bow:
O varje gång det upprepas är men medveten om att det kanske inte är den totala sanningen, men med fler hästar o träningstimmar KAN det ge oss en mer rättvis bild av hur det funkar.

Det är himla kul när ungdomar tas om hand om av duktiga ryttare o kommer på en ganska rak linje upp i dressyrkunskapsträsket- utan att hamna i de eländiga vändzonerna- som bara leder tillbaka till Gå.:bump:
Hela världen står på ända:crazy: ska man kanske börja med Guldfiskar istället:angel::cry:

Man ser på hela klubbar vad en god tränare kan göra för helheten/ standarden på ryttarna.

I ena ridhuset kan det vara en fröjd att sitta på läktaren, medan i nästa så- går man därifrån.

Åk till Hogsta- där smittar god ridning av sig:bow:

Stämmer! Det var den ridning jag använde mig av när jag red in kompisens arabhingst (unghäst) och ridutbildade travarna som kom i min väg.

När jag köpte Tima var hon ganska omusklad och vinglig. Och där funkade den "bredhänta" ridningen som inramning och gör än idag. Jag har ju svårt att fånga in bogar och annat med koordinationen med skänklarna och då är det lättare att fånga in med låga, breda händer och tygel som inramningshjälp i stället.

Jag är urkass på tömkörning också. Men om tömmarna går nära och långt ner på Timas sidor, så hon får inramningen där från mina tömmar, så går det riktigt bra. Kompisen tömkör med hög inspänning på Tima och får henne att dansa runt som en älva.

För mig funkar ridningen oftast bra på ridbana och i ridhus, men kompisen och Tima kommer oftast på kollisionskurs...

Det finns bra och mindre bra och dålig ridning. Men jag kopplar det inte till personer. Vet knappt något om hur nån av dom rider irl för övrigt

Och lik förbaskat jagas många hästmänniskor här inne, för SIN tro på god ridning inte just av dig kanske (alla gånger). :angel: Likväl, som du har fått din släng av sleven av någon annan som inte tyckt att du har beskrivit god ridning alla gånger, när du beskrivit din goda ridning.

Jag vet inte heller hur alla de jag rabblat upp rider, det vet jag bara av den beskrivning jag fått från alla PM-skrivare som vill dela med sig av sitt skvaller om alla andra .:banana: Om jag ska tro på alla hörsägner, så vet jag hur ganska många rider och sköter sina hästar... Men jag tror inte på alla hörsägner och det ska en del här inne vara glada för. :rofl:

Nu är det inte lördagkväll längre, utan söndagmorgon. Undrar om jag ska ta en tallrik gröt innan jag somnar, då har jag bara morgonkaffe med smörgås att satsa på sen...

Nää... förresten, jag har redan borstat tänderna. :p

Senast ändrad:

Åk till Hogsta- där smittar god ridning av sig:bow:

Där var jag på Tibblin-clinic för så där femton år sen... Minns knappt vilka som red, men jag har för mig att Lussan var med...

Nu säger jag inte att jag sitter inne med någon sanning, eller mina tränare heller för den delen. Jag tycker att de är duktiga, men andra har säkert andra åsikter.

Sanningen är svår när det finns så många olika hästar där samma sanning inte alltid fungerar utan viss flexibilitet måste ingå i utbildningen.

Jag är mer rädd för outbildade tränare som hittar sin egen sanning och får elever till sig dels genom att vara snäppet billigare och dels genom att berömma fast det borde ges konstruktiv kritik istället.
När tränare samlar elever på andra villkor än att vara en bra tränare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 681
Senast: kryddelydd
·
Ridning Dottern och jag vill dela häst för vi hinner inte med varsin. Hon vill rida western och jag lite mer "engelskt" eller klassiskt eller...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Glimris
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad