Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstforum

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Att inte ta saker på allvar - kan betecknas "denial"

eller medberoende ;) :p

*Skojjar* jag förstår din poäng oxå

Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Intressant att man inte har ngn självinsikt.

Jag, men även du är en stor orsak till konflikter.
Daginivåinlägg eller att kalla folk med avvikande( fast som de flesta)för psykopater- när argumenter tryter. Eller svamla runt i sjuttielva text o inläggsbomber.

Man kanske ska sopa bakom den egna dörren först.

KL
Om existensen eller anledningen till varför man är här varierar ju.

En del måste hålla upp sin image, för att man använder detta forum till att värva elever o erbjuder sina tjänster- trots att förfrågan inte har ställts. Det blir då på blodigt allvar- ekonomiskt sådant.

Själv är jag här för att det är både givande o roligt- tar mig den tiden i alldeles för stor utsträckning:angel:
Blir dock lite upprörd ibland:bump:

Har dock fått lite bättre insyn i vad AR handlar om- än det jag ser IRL:bow:
Måste då säga att det missuppfattas även där, som i all annan ridning.:crazy:

svårt det här....

Sv: skolförvirring

Rider man bettlöst eller på stång. går det inte att rida med ett stöd. Så där går diskussionen itu när man vill ha en häst som ska våga ta stöd på bettet o sen få den att trampa på mot det. Hästen gör en nedåtsökning om handen tillåter.

Att en häst inte får framåt-/nedåtsökning om inte handen tillåter känns rätt uppenbart.
Det går att rida med stöd i bettlöst och stång också. Men precis som med tränsbett så är min åsikt att "stödet" går emot viktiga grundprinciper i träningen.

Får oxå känslan av att många hästar inte går att rida på tränsbett. :confused: min tanke är att det mest sitter i hos den som håller i det:p

Det är en sak att inte "gå att rida med" och en annan att man får felaktig inverkan mot vad man vill. Att hästen får för svårt att slappna av/länga ut överlinjen t ex.

Att stång skulle ha den ena betydelsen o tränsbett en annan ser jag inte. Bara att en stång med kedja o hävarm- är betydligt skarpare- respektingivande.

Precis som att hackamore och grimma skulle ha samma effekt då eller?
Det handlar om kommunikation. Visst kan man teoretiskt sett få samma resultat oavsett vilket verktyg för kommunikation man använder - men det är som att säga att det går lika bra att rida alla hästar utan träns. Det går - men, varför göra det svårt för sig om kommunikationen bevisligen funkar bättre med något annat?

Nej den stora anledningen till att man inte hittar infekterade trådar på dressyrforumet är ju för att alla dessa tas bort.

Inte riktigt sant. Som Fredrik skrev så har det varit anhopningar med grova personangrepp i de trådar jag tagit bort.
Märkligt nog är det inte trådar där AR-folk varit inne och skrivit, det är dressyrmänniskorna själva som munhuggs inbördes.

Immer, moderator på Dressyrforumet

Inte riktigt sant. Som Fredrik skrev så har det varit anhopningar med grova personangrepp i de trådar jag tagit bort.
Märkligt nog är det inte trådar där AR-folk varit inne och skrivit, det är dressyrmänniskorna själva som munhuggs inbördes.

Immer, moderator på Dressyrforumet

Nåja nu var det inte dig jag tänkte på utan mer på Break a leag´s tid.

Det var ett tag sedan, jag tog över i mars :)
Så jag tycker inte vi (ni) behöver diskutera hur b_a_l agerade.

Immer

Att en häst inte får framåt-/nedåtsökning om inte handen tillåter känns rätt uppenbart.
Det går att rida med stöd i bettlöst och stång också. Men precis som med tränsbett så är min åsikt att "stödet" går emot viktiga grundprinciper i träningen.
Det handlar inte om att bära upp hästen med bettet- utan ett ganska lätt stöd

Det är en sak att inte "gå att rida med" och en annan att man får felaktig inverkan mot vad man vill. Att hästen får för svårt att slappna av/länga ut överlinjen t ex.
Fast de flesta hästarna går att rida på med träns- av rätt ryttare

Precis som att hackamore och grimma skulle ha samma effekt då eller? Tycker du att det är lika.:confused:
Det är ju samma som stång fast om nosen- hävstångsarm o kedja
.
Det handlar om kommunikation. Visst kan man teoretiskt sett få samma resultat oavsett vilket verktyg för kommunikation man använder - men det är som att säga att det går lika bra att rida alla hästar utan träns. Det går - men, varför göra det svårt för sig om kommunikationen bevisligen funkar bättre med något annat?
Varför skaffa hjälpmedel istället för att rida bättre?

Jag är uppväxt med att det GÅR att rida alla på tränsbett.
Det ska mkt till innan man byter till ett skarpare bett. Om så nu sker bör man korrigera den på några enstaka tillfällen o sen återgå till det snällare.
Sem om man har ett fysiskt - ojdå:angel: -menar ett funktionshinder är det ju annat. eller om barn rider på en jättestor häst ngn enstaka gång. som säkerhet.

Men visst. Man använder det mesta för att få stopp på hästarna eller för att böja på nacken i de flesta grenarna.

KL

Inte går jag in på westernforumet och klagar på hästar som går på bogarna och i alldeles för oengagerade hästar - vad vet jag om western??

AR eller Barock eller vad det nu gäller, skiljer sig från tävlingsdressyr - lönlöst att jämföra. Jag vill varken rida barock eller AR på min häst så jag håller mig till dressyr

Om alla slutar att jaga rätt och fel och jobba vidare på sin kammare med det de anser vara rätt tillsammans med sin tränare så kanske det skulle bli lite lugnare här.

Men då skulle också många forum självdö antagligen..

Så, som ni märker är jag perfekt :rofl:

Nä, men jag förstår inte varför vissa diskussioner ens uppkommer, det är som att jämföra äpplen med päron

Det var ett tag sedan, jag tog över i mars :)
Så jag tycker inte vi (ni) behöver diskutera hur b_a_l agerade.

Immer

Oj då hela 1½ månad :grin: Dom största motsättningarna var ju för en tid sedan därför hittar ni inga trådar vilket var diskussionen från början.

Möjligen var det stora motsättningar tidigare, och möjligen rensade b_a_l bland trådarna. Men det jag menade var att h*n inte längre är moderator, och det tjänar ingenting till att diskutera förfaringssättet.
Det som har varit det har varit. Vi kanske skulle se framåt istället?:)

Fast visst är det bra att alla motsättningar mellan AR-folk och tävlingsfolk i dressyrforumet försvann samtidigt som förra moderatorn...

Immer

KL

Inte går jag in på westernforumet och klagar på hästar som går på bogarna och i alldeles för oengagerade hästar - vad vet jag om western??

Alla hästar har väl 4 ben , ett huvud och en kropp ? Om man tittar på alla dom bästa i respektive gren ser det rätt lika ut till slut, det är alla avarter och märkliga tränare på vägen som ställer till det, mycket pga det är svårt att rida och därför tar många till en massa genvägar i sin bristande förmåga att förklara och undervisa och så blir det en sanning bland en massa folk som ställer till det i diskussionerna. Tex att det inte går att rida lätt , att inte det går att rida på tränsbett osv osv

Möjligen var det stora motsättningar tidigare, och möjligen rensade b_a_l bland trådarna. Men det jag menade var att h*n inte längre är moderator, och det tjänar ingenting till att diskutera förfaringssättet.
Det som har varit det har varit. Vi kanske skulle se framåt istället?:)

Immer

Jag svarade bara på frågan som Ingela ställde att det inte fanns några trådar och inget annat!

Ja för att dressyr är något som intresserar mej och det finns mycket att lära av de som är duktiga här. Det finns nämligen några som verkar ha mycket kunskap om både klassisk dressyr och AR och då lär jag mej. :bow:

Sen finns det här en företeelse som också finns bland tex nh-folk. De som inte är så erfarna, vilket framgår ganska tydligt, men som är oerhört tvärsäkra ändå, vilket självklart leder till diskussioner:cool:

Inom nh-trådar kan man hamna i de mest absurda diskussioner när någon som ridit ett år på ridskola skäller ut folk som haft häst och ridit i 40 år... Och talar om att hästhanteringen var usel innan monty kom:bow: Ja, undviker dessa diskussioner oftast numera.....

Jag tar det som jämförelse. Det finns liknande tendenser här. Dock inte på tävlingsdressyrforumet, tycker jag, inte lika tydlilgt i alla fall!! Kanske är det en anledning till "bråk" på AR-forumet?

Sen finns här folk som den person som nu blev ts i denna tråd. Som hoppar in rakt i och provocerar med frågor som inte hör till ämnet öht. :confused::confused:

Och visst har det funnits trådar där AR-folk hoppat in på tävlingsdressyr och härjat:rofl: Ta tex, trådar som dykt upp och sågar vartenda ekipage som ts råkat se på en lokal klubbtävling eller en drressyrträning. Efter några inlägg brukar det ibland framgå att ts nog har en annan "inriktning"....

För att inte tala om trådar om vilken takt galopp har:angel:

Och sen blir jag helt förundrad hur mycket skit en del kan ha utanför egen dörr utan att se det!!

Alla hästar har väl 4 ben , ett huvud och en kropp ? Om man tittar på alla dom bästa i respektive gren ser det rätt lika ut till slut, det är alla avarter och märkliga tränare på vägen som ställer till det, mycket pga det är svårt att rida och därför tar många till en massa genvägar i sin bristande förmåga att förklara och undervisa och så blir det en sanning bland en massa folk som ställer till det i diskussionerna. Tex att det inte går att rida lätt , att inte det går att rida på tränsbett osv osv

Jadå, jag håller med - men den akademiska ridningen skiljer sig väl ändå från tävlingsdressyr, eller hur? Sen om folk säger att det inte går att rida på vanligt tränsbett är en annan sak. Många gånger är det väl så att jag som ryttare inte kan rida hästen på tränsbett. Men det är en annan diskussion tycker jag :D

Precis så jag menade:bow:

Menar du att om jag inte rider western tex så har jag inte på det forumet att göra:confused: Vem bestämmer det?

Självklart är alla forum öppna för alla. Jag tex är ibland inne på dressyrforumet och läser, men då för att lära mig om den sortens ridning, inte för att försöka omvända dem till "min" sorts ridning.

Självklart är alla forum öppna för alla. Jag tex är ibland inne på dressyrforumet och läser, men då för att lära mig om den sortens ridning, inte för att försöka omvända dem till "min" sorts ridning.

"Omvända" och diskutera utifrån hästar som faktiskt är HÄSTAR allihop är helt olika saker.

"Omvända" och diskutera utifrån hästar som faktiskt är HÄSTAR allihop är helt olika saker.

Visst är hästar lika, men vi människor förväntar oss olika saker av dem. Därför kan man inte dra all ekipage över samma kam och säga att alla ska göra lika.
Vi har olika mål, eller olika vägar till samma mål. Ibland kanske våra vägar slår följe en bit, och då kan man glädjas åt det och lära av varann. Men ibland skiljs vägarna åt och då får man acceptera det och fortsätta på sin väg. Man kan inte tvinga med sig någon på den vägen.

Sen om folk säger att det inte går att rida på vanligt tränsbett är en annan sak. Många gånger är det väl så att jag som ryttare inte kan rida hästen på tränsbett. Men det är en annan diskussion tycker jag :D

Jag skulle tycka att det var mer intressant att se vilka tävlingsdressyrryttare som kan rida sin häst enhändigt med bara stång. :devil: Det kanske finns en anledning till att vissa ekipage briljerar med att rida piaff tex på en hand i sina kürprogram.

Märk VÄL vems inlägg jag svarar på och var denne brukar skriva... Bara så jag slipper höra att jag är PARTISK moderator. :devil:

Men visst, jag kan börja radera och låsa inlägg och korta användare igen och sen strunta i att svara på alla ilskna PM i stället. :angel:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Som funderar på om inte tråden börjar bli färdigdiskuterad och klar att låsas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 681
Senast: kryddelydd
·
Ridning Dottern och jag vill dela häst för vi hinner inte med varsin. Hon vill rida western och jag lite mer "engelskt" eller klassiskt eller...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Glimris
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar