Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstforum

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skolförvirring

Haha, jag tycker också lite synd om "oss"! Som inte får ha våra diskussioner om de egna sanningarna inom filosofin utan att det ifrågasätts (det är bra att bli ifrågasatt, men trevligt med lite lugn och ro ibland! :angel: )
Exempel:
Går man in på dressyr och ställer en frågeställning som utgår ifrån att man vill ha ett jämnt påskjut bakifrån och rida hästen till en uppfångande hand - då är det inte många som ifrågasätter det utgångsläget.
Om en AR-ryttare utgår från "sin läras sanning" i en frågeställning, att inte vilja ha stöd i munnen och ffa yttertygeln och träna bärigheten i ett bakben i taget, då måste man först, ofta förgäves, försöka motivera varför i hela fridens namn man inte vill ge stöd i yttertygeln innan man kommer till det relevanta! :p

När man börjat vänja sig vid det så är det lite av charmen, att diskussionerna alltid spårar ur och alltid någon som hittar något att hugga på för att föra diskussionen vidare! :rofl:
Till skillnad från dressyr där det lätt blir 10 hyfsat lika svar och sen tar diskussionen slut, och där man sällan behöver motivera sitt svar mer än; "det här funkade för mig".

Man kanske skulle dela upp det till ren AR och avancerat dressyrsvammel? :D

Där har vi i alla fall en som har fattat vad jag menar :)

Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Ja för att dressyr är något som intresserar mej och det finns mycket att lära av de som är duktiga här. Det finns nämligen några som verkar ha mycket kunskap om både klassisk dressyr och AR och då lär jag mej. :bow:

Sen finns det här en företeelse som också finns bland tex nh-folk. De som inte är så erfarna, vilket framgår ganska tydligt, men som är oerhört tvärsäkra ändå, vilket självklart leder till diskussioner:cool:
Sen finns här folk som den person som nu blev ts i denna tråd. Som hoppar in rakt i och provocerar med frågor som inte hör till ämnet öht. :confused::confused:

Jag tror det har med tvärsäkra personer med liten kunskap att göra, när diskussionerna blir totalt obegripliga för mig.

Jag diskuterade mer här förut, men när den ena pratar om äpplen och den andra om igelkottar kan det ju aldrig bli konstruktivt. Jag läser betydligt mer än jag skriver, men det kan gå lång tid mellan läsningarna då jag tycker forumet har blivit mest ett "slå på akademisk ridkonst"-forum.

Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

Alla hästar har väl 4 ben , ett huvud och en kropp ? Om man tittar på alla dom bästa i respektive gren ser det rätt lika ut till slut, det är alla avarter och märkliga tränare på vägen som ställer till det, mycket pga det är svårt att rida och därför tar många till en massa genvägar i sin bristande förmåga att förklara och undervisa och så blir det en sanning bland en massa folk som ställer till det i diskussionerna. Tex att det inte går att rida lätt , att inte det går att rida på tränsbett osv osv

vad är det då för avvarter som döljer sig tex inne på klassisk ridkonst-forumet? har du erfarenheten att bedöma vad som är larv och vad som är riktigt AR?

Det är vad jag vet ingen ( inte ens jag:p) som sagt att det inte GÅR att rida lätt eller inte går rida på träns, men det kan i många fall fungera bättre/vara lättare att få hästen att jobba rätt. dvs INTE FUSKA för den skull.

KL
Skriver inte så mycket här, men läser ibland. Måste bara tillägga att de faktiskt har gjorts flera försök till att skapa andra forum för de som endast vill diskutera AR. Av någon anledning så dör dessa ut eftersom ingen är där, hur kommer det sig?

AR-forum? Det har jag helt missat.
Är du säker på att det har funnits?

Immer

Japp :). Vad jag vet så är det dock inte något av dem som är aktivt för näravarande, och det var ett tag sedan de var det också, tyvärr. Men de kanske går att starta upp igen om det skulle visa sig finnas intresse för det.

Varför skaffa hjälpmedel istället för att rida bättre?

Jag är uppväxt med att det GÅR att rida alla på tränsbett.
Det ska mkt till innan man byter till ett skarpare bett.

Du har helt missat anledningen att rida på blank stång; det är för att kunna rida med enhandsfattning.
Man måste rida väldigt bra för att komma dit.

Det är mkt möjligt eftersom jag aldrig sett ngn rida med enhandsfattning . Är det pga av det som man använder trängande tygeltag?

det torde vara närmare målet som man gör så:confused:

de flesta rider väl på stång OCH ridkapson:confused:

Jag vet att jag inte är mkt till föredöme. Det har jag ju fått höra förut... Men från 2008-04-04, första AR-kursen för i vår. Jag och min dam har varit igång i tre veckor här i skritt och trav...

Jag rider kvartsvändningar i galopp, enhändigt på portugisisk unghäststång. Något, som jag aldrig testat förut... Men den vita damen roade sig kungligt och trivdes som fisken i vattnet. Hon älskar publik.

Och sen ett misslyckat galoppombyte, som jag heller aldrig vågat mig på förut, pga en viss vit dam som brukar vara lätt i rumpan... :angel:

Skapligt trevlig trav, efter trampförsök.

Men det blev lite motor där, så då fegade jag ur och tog tvåhandsfattning... :o

Lyckades faktiskt nästan få till ett galoppombyte... :bump:

Tyvärr inte bara enhandsfattning, men vi är på god väg jag och min dam.

Men i morgon är det vanlig handikappridning på ridskolan, vilket jag också ser fram emot. Jag har också anmält mig till handikappridläger i augusti, för B-tränare i hoppning, som också är en otroligt duktig ridskoleinstruktör.

Kompis på samma kurs, enhändig stångridning barbacka...

Varför skaffa hjälpmedel istället för att rida bättre?

Varför skaffa stjälpmedel istället för sånt som kan hjälpa till bättre känsla i ridningen? :p
Nu menar jag inte att stång = skitbra - borde alla använda! Eller samma påstående om bettlöst, men det är ju det man får intrycket av angående tränsbett.

Jag har hört samma påstående angående ryttare som söker sadlar för att sitta bättre- "lär dig rida istället!" men även där ställer jag mig frågande hur mycket man verkligen kan kräva av ridningen om man har verktyg man måste jobba emot (visst, det finns gränser där det börjar likna ursäkter för dålig ridning, men så finns det också verktyg som man måste "jobba emot").

Har en häst väl blivit riktigt felinlärd på tränsbett kan det vara ett grymt mycket större projekt att lära den fungera bra med tränsbettet än att byta till ett annat alternativ. Ska hästen gå och slita på sig i onödan de kanske 1-2 åren det tar att lära om?
Det tycker inte jag. Eller samma sak fast i lindrigare variant - om man verkligen KAN inverka bättre på sin häst med en typ av verktyg - varför ska man envisas att använda ett verktyg man alltid får sämre resultat med? Också en sån grej jag skulle säga sliter i onödan. Men då är det förutsatt att man verkligen får ett bättre resultat. Det vanligaste är nog att man får ett annorlunda resultat snarare än bättre/sämre.

Ursäkta grymt OT! :o

På förra årets aprilkurs, red jag också enhändigt på stång, men då hade jag klassiskt kandar. Med bridongtygeln hängande.

Det är mkt möjligt eftersom jag aldrig sett ngn rida med enhandsfattning . Är det pga av det som man använder trängande tygeltag?

Blank stång = målet, kräver mycket skills
Stång + kapson = för att man ännu inte klarar arbetet på blank stång, som kandar med bridong fast stångtyglarna hänger för det mesta löst för att "vänja in".

Med enhandsridning blir det ju så att ena tygeln läggs mot hästens hals när man för handen åt sidan. Det kanske man kan kalla ett trängande tygeltag, eller som westernfolket säger, neck reining.

Jag rider på blank stång på vallacken, som har kommit längst i utbildningen. På stoet och ponnyn är det kapson eller tränsbett.

Senast ändrad:

Med enhandsridning blir det ju så att ena tygeln läggs mot hästens hals när man för handen åt sidan. Det kanske man kan kalla ett trängande tygeltag, eller som westernfolket säger, neck reining.

Jag rider på blank stång på vallacken, som har kommit längst i utbildningen. På stoet och ponnyn är det kapson eller tränsbett.

Jag rider omväxlande med kapson+stång och enbart stång. Kapsonen använder jag enbart i början av passet, om det behövs, annars får den tygeln hänga lös.
Jag har blivit lite bekväm av mig och tycker det är enklare att bara ha två tyglar i handen än tre eller fyra så rätt ofta har jag bara stången, och det går också bra för det mesta.
Förutom häromdan när jag efter halva ridpasset kom på att jag glömt sätta på kinnkedjan:o

På förra årets aprilkurs, red jag också enhändigt på stång, men då hade jag klassiskt kandar. Med bridongtygeln hängande.

Lite väl mkt bilder, kan du inte bara lägga in länkar istället? Tråden blir så lång......

Japp :). Vad jag vet så är det dock inte något av dem som är aktivt för näravarande, och det var ett tag sedan de var det också, tyvärr.

OK, jag trodde attdu menade att det hade funnits här på Bukefalos.
Jag är medlem i en AR-förening och vi har ett eget forum.

Immer

Visst kan jag det. Men om du låter bli att citera filmbilderna, så blir tråden inte heller så lång... :angel: Jag använder inte citatknappen när det gäller bilder, då klickar jag bara på Svara på detta.:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 681
Senast: kryddelydd
·
Ridning Dottern och jag vill dela häst för vi hinner inte med varsin. Hon vill rida western och jag lite mer "engelskt" eller klassiskt eller...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Glimris
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar