Usch vad hemskt!

Sv: Usch vad hemskt!

Mkt bra svar!!

Det handlar ju om att ge andra medmänniskor och hundar respekt genom att veta vad man har i kopplet!

Får jag fråga dig om du upplever det som att vi andra som skrivit i tråden ( och som har kamphundar ) inte har en aning om vad vi snackar om och blundar för den ras vi har i kopplet?

Får jag fråga dig om du upplever det som att vi andra som skrivit i tråden ( och som har kamphundar ) inte har en aning om vad vi snackar om och blundar för den ras vi har i kopplet?
tror inte hon pratade om er, utan allmänt och då om att den här killen borde vetat vad han hade i kopplet så hade han även valt att använda munkorg på sin hund för säkerhets skull och inte låtit sin hund hälsa på en annan hund i denna situation.

Ja herregud, en TILL kamphund med endast döda i sinnet som helt galet bitit ihjäl en liten oskyldig hund och nästintill ätit upp den.......(lägg märke till min ironi)

Undra hur artikeln skulle ha skrivits om det var en golden istället för en pitbull?

Det händer noga flera sånna här fall i månaden men det skrivs enbart om just "kamphundarna" tyvärr..

Men hur ofta ser man rubriken "Papillion bet ihjäl spaniel! ägaren helt chockad. 'Frasse har aldrig haft några sådana tendenser förut'. Polisen förhörde ägaren till papillionen men de släpptes senare samma dag."
och på buke skulle alla skrika högt! "Neeeej! stackars spaniel! dom där papillionerna skulle fanimej förbjudas i sverige! varför omhändertog inte polisen papillionen och belagde ägaren med djurförbud?!"

yeah! give it to me! :p

Men hur ofta ser man rubriken "Papillion bet ihjäl spaniel! ägaren helt chockad. 'Frasse har aldrig haft några sådana tendenser förut'. Polisen förhörde ägaren till papillionen men de släpptes senare samma dag."
och på buke skulle alla skrika högt! "Neeeej! stackars spaniel! dom där papillionerna skulle fanimej förbjudas i sverige! varför omhändertog inte polisen papillionen och belagde ägaren med djurförbud?!"

yeah! give it to me! :p

Jaa men det är ju det jag menar:D
Det är bara för att det råkar vara en pitbull dom skriver såna där artiklar, hade det varit en papillion hade dom nog inte ens skrivit en artikel...

Man kanske skulle testa nån tidning, och ringa in och berätta om först en pitbull som anföll, och sen några dagar ringer man om en galen papillion.. 100 spänn på att dom gör en artikel om pitbull, men inte den andra;)

Angående att det borde vara munkorg på alla hundar... Det är kollektiv bestraffning.

Bestraffning??? En munkorg är väl inte värre än ett koppel, och inte sjutton är det en bestraffning.

Jag skulle inte ha något emot att sätta munkorg på mina hundar. Inte för att de behöver det, men det är ingen big deal. Jag kopplar dem också när jag rör mig i sådana miljöer att det är lämpligt. Inte för jag är rädd att de ska byta fotkommandot utan koppel, utan för att då behöver inte folk fundera på om jag har koll eller inte. Med eller utan koppel spelar ingen roll för mina hundar, och inte sjutton skulle de bry sig om en munkorg om jag vande dem vid en.

Ja herregud, en TILL kamphund med endast döda i sinnet som helt galet bitit ihjäl en liten oskyldig hund och nästintill ätit upp den.......(lägg märke till min ironi)

Undra hur artikeln skulle ha skrivits om det var en golden istället för en pitbull?

Vi har en tråd på forumet om en hund av en annan terrierras som dödat en annan hund.

Jag tycker också att man gott skulle kunna ha att alla hundar som åker koliktivtrafik ska ha munkorg det är juh för allas säkerhet för som någon skrev det är en trång och onaturlig miljö och det kan stressa hundarna som svarar med att bli agresiva. Jag behöver inte munkorg på mina MEN det är trotsallt en schäfer och tyvärr fins det mycke av schäferrädslan kvar i sverige och får det mina medresenärer att känna sig tryggare så skulle jag inte tveka mot att he på en munkorg på min hund.

Det håller jag med om,munkorgen skadar ju inte huden heller.

Dessutom är det ofta väldigt trångt och många låter hunden ligga uti halva gången vilket gör det jättelätt att trampa på dem om man har mycket packning,eller att ett barn råkar trampa,snubbla eller slänga sig över hunden vilket jag tror kan leda till saker som hunden i vanliga fall i ett normalt läge inte reagerat på. Dessutom är många som du säger hundrädda, min granne tex hade inte ens vågat sitta i samma vagn som en Chihuahua.

Skulle en Papillon lyckas bita ihjäl en spaniel så tror jag absolut de skulle publicerat det, och även med annan ras...det står ju titt som tätt om andra hundraser som också biter människor och hundar riktigt illa. Och det är lika otäckt vad det än är för raser.

Men å andra sidan vet man ju inte all fakta.. den andra hunden kanske gjorde nått under sätet som ingen annan såg hörde. "Pitbullhunden" är en ras som inte backar vid hot när det gäller andra hundar.. Det behövs bara en morrning eller "stelhet dominans blickar" för att det skall smälla.. Jag tror faktiskt inte alltid att det är just "kamphundsraserna" fel att det händer sånna här olyckor.. många hundar blir nog provocerade och som många vet så är dom avlade i över 200 år att slåss mot andra hundar..

Är ens hund såpass lättprovocerad bör man absolut ha munkorg,man kan inte ha koll på andras hundar och se till att de sköter sig,utan bara sin egen.

Personligen hade jag avlivat en hund som ballade ur ordentligt över att en annan hund stirrade eller morrade åt den "kampuhund" eller inte.

Men å andra sidan vet man ju inte all fakta.. den andra hunden kanske gjorde nått under sätet som ingen annan såg hörde. "Pitbullhunden" är en ras som inte backar vid hot när det gäller andra hundar.. Det behövs bara en morrning eller "stelhet dominans blickar" för att det skall smälla.. Jag tror faktiskt inte alltid att det är just "kamphundsraserna" fel att det händer sånna här olyckor.. många hundar blir nog provocerade och som många vet så är dom avlade i över 200 år att slåss mot andra hundar..

ja men guuud ja det var ju GIVETVIS den lilla hundens fel, ägaren ftill den får ju skylla sig själv helt och hållet som har en hund som har ÖGON och tittar på "kamphunden"..

saxat från kristianstadsbladet i föregående inlägg
"- Hon är gudasnäll. En jättefin sällskapshund. Men om hon av någon anledning skulle gå igång, då går det inte att stoppa henne. Det är det som är problemet med kamphundar. De har ingen känsla för smärta utan fortsätter att hålla tag tills hjärnan säger stopp."

"- Det är det som är skillnaden på en kamphund och andra brukshundar. ... Man kan stoppa deras beteende. Det kan man inte med en kamphund."

det är därför man mycket mycket mycket sällan ser rubriker om andra hundraser som biter ihjäl en annan, det är oftast rena slagsmålsolyckor eller naturliga beteenden*, precis som här två hästar i hagen bråkar och den ena får benet avsparkat.. inga stora rubriker och hat mot just rasen en sparkande hästen var av..
men skulle det komma fram att t.ex fjordingar är agressiva, biter och sparkar människor och inte går att ha med andra hästar samt ideligen bryter sig ut ur sin hage för att attackera förbipasserande andra hästar.. då skulle man förmodligen försöka få fram ett förbud mot fjordingar..

* naturligt beteende
kamphundsbeteende med att bita och aldrig någonsin släppa taget är inte ett önskvärt naturligt beteende, precis som ideliget bockande eller sparkade eller lynnesfel som nedärvs hos hästar?

Fast det är ju inte så att hundar direkt lider av att ha mundkorg på sig. De flesta vänjer sig väldigt fort.

Är inte detta forumet fullt av folk vars hundar blivit såååå deprimerade över att ha tratt efter operation? :cool: eller är det min inbillning. Eller förlåt... det är väl självklart helt olika saker... *suck* Det förstår vi väl allihop att en munkorg är naturlig och en tratt är onaturlig... :angel:

"- Det är det som är skillnaden på en kamphund och andra brukshundar. ... Man kan stoppa deras beteende. Det kan man inte med en kamphund."

Fast detdär är rent bullshit ( nu vet jag att du bara saxade påståendet )

Är inte detta forumet fullt av folk vars hundar blivit såååå deprimerade över att ha tratt efter operation? :cool: eller är det min inbillning. Eller förlåt... det är väl självklart helt olika saker... *suck* Det förstår vi väl allihop att en munkorg är naturlig och en tratt är onaturlig... :angel:

Tratt och munkorg går inte ens att jämföra med varandra. Tratten begränsar hundens synfält och påverkar den mycket mer än en munkorg gör. Däremot går det ju alldeles utmärkt att vänja en hund vid både tratt och munkorg så slipper den bli förvånad och ledsen om munkorg eller tratt måste sättas på.

Tratt och munkorg går inte ens att jämföra med varandra. Tratten begränsar hundens synfält och påverkar den mycket mer än en munkorg gör.

Absolut,och dessutom hindrar ju tratten hunden att klia tex i sår och dyl som troligtvis kliar en hel del och ger obehag. Det vet man ju bara själv hur frustrerad man blir när man inte når att klia sig på ryggen :laugh:

En munkorg sitter ju liksom bara där.

sedan fins det juh olika slags munkorgar så man får väl prova sig fram till vilken hunden trivsbäst med (eller avskyr misnt om man så vill). Det fins juh ingenting som säjer att alla hundar måste ha en stor svart lädermunkorg?

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 172
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka