Usch vad hemskt!

Sv: Usch vad hemskt!

Kan detta inte införas trots att vi fortsätter tillåta Amstaff och PB?

Jo kanske men dessa raser tillför ju inte vårat samhälle ett smack.Vilket de flesta skarpare raser gör Så som Rottweiler , Schäfer o.s.v.

Hittills aldrig nån som svarat mig på denna fråga.
Varför köpa en hund som sällskap med en överdriven kamplust. vad har jag för nytta av det hemma i soffan. På sin höjd hemma på gården när ska rycka upp björksly så de får kampa loss.

Äsch jag tror inte ett smack på ett förbud, vem ska hålla koll på om skitaveln ( som är det stora problemet ) upphör bara för att vi får till ett förbud mot renrasiga och registrerade Amstaff ?

Äsch jag tror inte ett smack på ett förbud, vem ska hålla koll på om skitaveln ( som är det stora problemet ) upphör bara för att vi får till ett förbud mot renrasiga och registrerade Amstaff ?

Det funkar ju faktiskt ganska bra i Norge.

Vet ju en kille var hund en (schäfer) rymde o rusa fram o nosa på en annan hund men gjorde inget o tanten slog till hunden o den markera men det vart bara ett blåmärke på henne. Det vart disskution direkt. Nu får han inte tävla mer med den detta år sen ska dom tydligen göra en utvärdering efter 12mån på den. Men dom sålde hunden till en Kennel i Sverige istället så det las ner.

Jag läste på Front i P3s hemsida att dom har problem med falska rasintyg nu i Norge sedan dom införde förbud mot Amstaff.

Så nej jag tror inte att problemet försvinner för att vi förbjuder vissa raser.

En hemsk och bedrövlig händelse som lätt hade gott att undvika om folk hade lite vett och inte lät sina hundar hälsa på varandra hursom helst närsomhelst utan uppsikt. Om man ska säga något från det man har läst så skulle jag säga att det är båda hundägarnas fel, även om det inte är ett själ till varför hunden bet ihjäl en annan hund.

Nu är verkligheten så att det är inte första gången en hund biter ihjäl en annan och knappast sista. Men det är juh definitivt inte bara så kallade kamphundar som biter ihjäl andra utan det förekommer inom alla raser även om det inte är så stor chans att en terrier biter ihjäl en schäfer men det fins ingenting som säger att dom inte skulle göra det om dom kunde, jag menar dom kan juh också vara hundilsken.
Om det ska bli lag på att man ska ha hundkorg på hundar när man åker kollektivtrafik så borde det gälla alla raser och inte bara kamphundar för vem ska avgöra vilka som är kamphundar då? gills mina schäfrar som kamphundar? jag menar dom skulle juh kunna bita ihjäl en mindre hund om dom skulle vilja det.

för det första skulle en pitbull vara den sista hunden min hund fick hälsa på + att efter att jag har hört så är det en pitbulls rastandard att vara aggressiv mot andra hundar....

Jag kan inte finna att det står i rasstandarden för PB.s att dom ska vara aggressiva mot andra hundar, däremot upplyser den svenska sidan om att apbt inte alltid kommer överens med andra hundar och att man ska ha det i åtanke när man skaffar sig en apbt.

Stor skillnad enligt mig.

Usch vad hemskt. Stackars tant. Nej att låta hundrna nosa på tåget under sätet skulle jaga ldrig gjort. Men jag har sett hur vissa tänker på tåg och de låter ju sina hundar springa hur som hellst i sina långa flexikoppel.
Oavsett vad terriern gjort så ska en normal hund inte bita ihjäl en annan utan i så fall endast markera.

Jag kan inte finna att det står i rasstandarden för PB.s att dom ska vara aggressiva mot andra hundar, däremot upplyser den svenska sidan om att apbt inte alltid kommer överens med andra hundar och att man ska ha det i åtanke när man skaffar sig en apbt.

Stor skillnad enligt mig.

nehe :eek: nu böev ja ännu mer rädd för dom!

Okej !

Varför då? Man ska väl alltid ha i åtanke när man skaffar lite "tuffare" rasern, vad man har i kopplet !?

Senast ändrad:

Tyvärr är det så att många som har denna rasen tyvärr inte verkar uppfatta detta utan ser det som en tuff sak att ha en " tuff" hund.

Nja Pb.n är ganska ovanlig i sverige, det vi har problem med är däremot alla kampblandisar som florerar bland skumrasket.

Jag var lite oklar i mitt svar och jag menade alla dessa blandningar men även Amstaffen. Tyvärr är de flesta som har dessa raser helt fel personer.

Nja Pb.n är ganska ovanlig i sverige, det vi har problem med är däremot alla kampblandisar som florerar bland skumrasket.
Ja. Hade det inte varit så mkt oansvariga och oseriösa hundägare som har dessa hundar så hade ju inte detta "kamphunds" problem funnits.
Återigen är det ägarna som oftast är problemen och inte hundarna.

Sen när man köper vissa raser så skulle det kräva att folk hade ett körkort o visa precis som med bil att man gått en behörighets kurs eller dylikt. Har man inte det omhändertas hunden o dryga böter skrivs ut.

Detta skulle göra att äga en hund blir lite besvärligare men för en seriös människa tycker det är värt det men små tomtar tycker det blir besvärligt o jobbigt o skippar det hellre för det är inte värt allt jobb för o ha en penisförlängare i kopplet då.

:bow::bow::bow:

Jag tycker att alla hundar oavsett ras eller storlek ska ha munkorg då de åker tåg i djurkupe. Det är så förbaskat trångt där ändå, så vad som helst kan ju hända. Jag skulle faktiskt välkommna en sån regel. Hunden lider knappast av munkorgen. en säkerhetsåtgärd helt enkelt.

KAn bara hålla med om att det oftast är ägaren det hänger på.

De sk "kamphundar" jag träffat har varit mysiga kelna förarbundna soffpotatisar som gillat att busa runt med kompisar i trädgården. Ser inte att de skulle vara farligare än andra hundar.

Jag har blivit hundbiten själv för många år sedan av en FÅGELHUND (Vorste - trorjag, det är så länge sen) som rusade fram och högg och högg vilket gav mig rejäla märken efter hörntänderna och ett hugg i baken. Inte riktigt bra när man är 9 år och fått lära sig stå still (uppvuxen med en schäfer/tjäsntehund från 3 års ålder) när en hund kommer. I det fallet hjälpte det inte att stå still den högg och tuggade ändå.

Vår gamla GD som är saligen avsomnad för flera år sedan blev tuggad av schäfer (inte så stora skador på kroppen men eftersom det var helt oprovocerat från den unga hundens sida som desssutom visade underkastelse fick det andra konsekvenser som att han aldrig litade riktigt på okända hundar) och av drever. Drevern ställde till med en hel del skada. Den rusade in till oss på tomten, ställde sig under buken på GD och tuggade på ben och annat som den kom åt. Hål gick det endast i bogen men givet infekterades de såren.

Dessa är inte kamphundar eller hur men de högg oprovocerat alla tre. Då skulle jag därmed hävda att alla schäfer, vorstar, drevers är farliga. Nej, schäfern hade olämplig matte, vorsten var nog egentligen understimulerad och mentalt inte stabil och drevern, tja fullständigt fri uppfostran som innebar att ägaren tyckte att om den gick på jakt (oavsett årstid) så var det väl ok. Den kom hem när den var trött - så även där en olämplig ägare/förare.

Till detta kan jag då lägga ett antal schäfers, dobberman och rottweilers som betett sig som :devil: på olika utställningsplatser och jag får till den skaran hundar lägga en och annan förare/ägare som inte varit mycket bättre. Det värsta i den klassen var nog en ägare som precis vid vaccinationskontrollen vid en av våra absolut största utställningar ger sin ena hund en rejäl spark i sidan. Funktionärerna reagerade inte alls, vi bakom i kön uttryckte vårt missnöje både med förare och funktionärer utan reaktion från någon. Den hunden blev sedan inblandad i ett hundslagsmål under utställningen. Ja, vi skulle kanske gjort mer än skällt ut förare och funktionärer men med ett antal egna hundar att hålla rätt på blev det inte mer från någon i kön.

Det som tagit längst tid att komma över var det som hände då jag var 9 år. Det gav mig en hundrädsla som fortfarande sticker upp huvudet mellan varven.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 180
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka