Usch vad hemskt!

Sv: Usch vad hemskt!

Det jag reagerar på är att det står att hundar av kamphundsras borde få bära munkorg när de är ute och åker. borde de då inte gälla alla hundar och inte bara "kamphundar" isåfall? Ingen vet vad som hände under sätet kan lika gärna varit den lilla terrien som moppsade upp sig...

:bow:
Håller till fullo med dig! Lika vilkor för alla hundar!
Alla hundar har tänder och kan bitas. Sätt regel att dom ska ha munkorg när dom åker tåg och buss, då händer inte såna här saker i trängda lägen.

Kunde lika gärna hänt med en annan ras en pitbull fast kanske hunden hade dött på plats eller skadats lika mycket, men skador kan ske även av andra hundar!

Nej, jag förklarade varför jag tror att man inte alltid kan säga att en hund som beter sig på det sättet är onormal.

Därmed vill jag dock inte alls ha sagt att alla hundar som biter ihjäl andra hundar beter sig normalt. Men ofta kan man se att det finns faktorer runt omkring som påverkar hunden och som stressar den vilket resulterar i dessa olyckliga händelser.

I det fall som du refererar till så förstod jag det som att hunden slet sig och attackerade utan någon direkt påtaglig anledning och det kan nog inte betraktas som ett normalt beteende (ens för en pitbull).

Jo fast jag tycker det!

Det skulle för en normal hund räcka med att säga ifrån. Inte hugga ihjäl. Det är stor skillnad från att markera till att hugga för att oskadliggöra. Tror du inte att hunden vet var gränsen går? Hunden biter inte ihjäl nån av misstag.

Jomenvisst händer det.
Speciellt om det är hundar med mycket jakt, så kan de mycket väl missta en annan liten hund för ett byte. Ett bett som inte skulle lämna några större sår på en normalstor hund kan lätt döda en liten.

En väns schäfer dödade nästan deras lilla hund - av misstag. De brottades och en huggtand råkade tränga in i den andra hundens hals. Nu fanns ägarna till hands och såg förloppet och hunden kunde räddas - men om ingen varit hemma på ett par timmar så hade hunden legat "ihjälbiten" på golvet...

Jomenvisst händer det.
Speciellt om det är hundar med mycket jakt, så kan de mycket väl missta en annan liten hund för ett byte. Ett bett som inte skulle lämna några större sår på en normalstor hund kan lätt döda en liten.

En väns schäfer dödade nästan deras lilla hund - av misstag. De brottades och en huggtand råkade tränga in i den andra hundens hals. Nu fanns ägarna till hands och såg förloppet och hunden kunde räddas - men om ingen varit hemma på ett par timmar så hade hunden legat "ihjälbiten" på golvet...

Jovisst självklart kan misstag hända.

Men det jag svarade på var Philosophias inlägg om att en normal hund kunde bete sig som den här i tågkupén pga den kände sig pressad. Det håller inte jag med om.

Men visst vid vissa andra tillfällen kan allt hända :)

Jag är faktiskt böjd att hålla med philosofia. Trånga utrymmen KAN göra saker väldigt mycket värre. Jag råkade ut för ett slagsmål mellan hane och tik. Två hundar som kände varandra mycket väl. Men ett missförstånd angående ett köttben och två hundar på en yta av 1 kvm utlöste ett rejält slagsmål.
Det var en rad olyckliga omständigheter som ledde fram att det hände. Men det var inte det minsta fel i huvudet på nån av hundarna innblandande - men det fanns ingen möjlighet för nån av dem att backa. Hade den ena hunden varit 1/4 i storlek av den andra så vette tusan hur det hade gått.

Jag åker tåg med hund flera gånger i veckan och ser ofta småincidenter eller händelser som lätt skulle kunna ha slagit över i något betydligt mer allvarligt. Många hundägare blir så förvånade när deras hund börjar gruffa med en annan hund. Ofta beskrivs också gruffet som något som kom som en blixt från en klarblå himmel trots att signalerna har funnits där redan ute på perrongen eller så fort hundarna kom in i kupén.

Folk märker inte ens när deras hundar är spända över situationen utan sitter och sover medan hunden ligger på helspänn och försöker läsa av och hålla koll på omgivningen.

Håller med. Åker tåg rätt så ofta och sitter i djurkupén eftersom jag i princip alltid har med mig katterna (som tack och lov sitter säkra i en transportbur). Det är förvånsvärt många som inte kan hantera och läsa sina hundar på tågen. Om folk bara kunde gå in, sätta sig på sin plats och hålla hundarna sittandes/liggandes bredvid dem (dvs. ha pli på hundarna och ha hundarna under kontroll) skulle tågresan kännas mycket trevligare för alla i djurkupén. Jag har varit med om att folk låter sina riktigt enorma hundar gå lösa i gången för att de blir så stressade av tågresan, vad f*n handlar det om?

*KL*

Sätt regel i djurkupen att okända djur inte får hälsa på varandra, det är en vettig regel anser jag!

För ca 3-4 år sen åkte jag tåg med en schäferhane som inte alltid var så förtjust i andra djur, dock lyssnade han lydigt på mig. Hela resan låg han platsad BAKOM mina fötter (sån vagn så man åker med ryggen mot väggarna) och jag hade hela tiden öga på honom och omgivningen. När vi hade ca 15-20 min resa kvar stiger det på en tjej med en unghund av mellanstor modell. Hon låter hunden krypa runt på golvet närmare och närmare hanen jag hade bakom mina ben. Schäfern skötte sig utmärkt och låg kvar vid mina ben och kollade på unghunden.
Och vad gör ägaren? Jo sitter och flinar för unghunden är så gullig när den vill hälsa på min hund! :mad:
Tycker synd om min hund att hon tillät det särskilt med tanke på att han var platsad!

*KL*

Sätt regel i djurkupen att okända djur inte får hälsa på varandra, det är en vettig regel anser jag!

För ca 3-4 år sen åkte jag tåg med en schäferhane som inte alltid var så förtjust i andra djur, dock lyssnade han lydigt på mig. Hela resan låg han platsad BAKOM mina fötter (sån vagn så man åker med ryggen mot väggarna) och jag hade hela tiden öga på honom och omgivningen. När vi hade ca 15-20 min resa kvar stiger det på en tjej med en unghund av mellanstor modell. Hon låter hunden krypa runt på golvet närmare och närmare hanen jag hade bakom mina ben. Schäfern skötte sig utmärkt och låg kvar vid mina ben och kollade på unghunden.
Och vad gör ägaren? Jo sitter och flinar för unghunden är så gullig när den vill hälsa på min hund! :mad:
Tycker synd om min hund att hon tillät det särskilt med tanke på att han var platsad!

Ja va ska man säga Hayah, vissa människor är korkade....:eek:

Jomenvisst händer det.
Speciellt om det är hundar med mycket jakt, så kan de mycket väl missta en annan liten hund för ett byte.

Det ärabsolut inte önskvärt beteende av en jakthund att bita ihjäl byten och det är inget som är vanligt förekommande bland renodlade jakthundar, så den förklaringen håller inte riktigt.

Men å andra sidan vet man ju inte all fakta.. den andra hunden kanske gjorde nått under sätet som ingen annan såg hörde. "Pitbullhunden" är en ras som inte backar vid hot när det gäller andra hundar.. Det behövs bara en morrning eller "stelhet dominans blickar" för att det skall smälla.. Jag tror faktiskt inte alltid att det är just "kamphundsraserna" fel att det händer sånna här olyckor.. många hundar blir nog provocerade och som många vet så är dom avlade i över 200 år att slåss mot andra hundar..

Sen att just dessa raser har extrem kraft käkarna är ju en annan sak och därför kan faktiskt en munkorg vara bra att ha just i sånna här situationer.. samma sak i staden, bussar osv där det är trångt och andra djur osv kan komma imellan..

Många "Kamphundar" har ofta (kanske inte i sverige) blivit illa behanlade och de vet ingen annan utväg än att hugga...
jag har ägt min pb sen hon var 4.5 veckor gammal och hon har aldrig blivit illa behandlad eller attackerad av någon annan hund, däremot är hennes föräldrar riktiga kamphundar ch jag ser ju vad som gått i arv. Min hund ger aldrig en annan hund chansen att ens hälsa, hon ser en annan hund, rusar fram och hugger direkt och sitter där hon sitter(detta gäller ej hanhundarna som hon är uppväxt med) och det gör att jag inte låter henne hälsa på någon annan hund. detta betende började när hon blev könsmogen. Precis som att jag inte låter min andra hund hälsa på mina bekantas pb för jag litar inte på dom för 5 öre.
Däremot är det en personlig och människoälskande hund som inte kan jämföras med någon annan hundras. Den som umgått med en pb vet vad jag menar. Jag älskar min hund och visar även resepkt för min omgivning genom att ladrig ha henne lös utan uppsikt och med risk för att andra hundar ska komma och jag skulle även ha haft munkorg på henne på tåget.

Det ärabsolut inte önskvärt beteende av en jakthund att bita ihjäl byten och det är inget som är vanligt förekommande bland renodlade jakthundar, så den förklaringen håller inte riktigt.

Jag skrev inte jakthundar utan hundar med mycket jakt i. Har hört om ett par fall med vinthundar innblandade.

jag har ägt min pb sen hon var 4.5 veckor gammal och hon har aldrig blivit illa behandlad eller attackerad av någon annan hund, däremot är hennes föräldrar riktiga kamphundar ch jag ser ju vad som gått i arv. Min hund ger aldrig en annan hund chansen att ens hälsa, hon ser en annan hund, rusar fram och hugger direkt och sitter där hon sitter(detta gäller ej hanhundarna som hon är uppväxt med) och det gör att jag inte låter henne hälsa på någon annan hund. detta betende började när hon blev könsmogen. Precis som att jag inte låter min andra hund hälsa på mina bekantas pb för jag litar inte på dom för 5 öre.
Däremot är det en personlig och människoälskande hund som inte kan jämföras med någon annan hundras. Den som umgått med en pb vet vad jag menar. Jag älskar min hund och visar även resepkt för min omgivning genom att ladrig ha henne lös utan uppsikt och med risk för att andra hundar ska komma och jag skulle även ha haft munkorg på henne på tåget.

Mkt bra svar!!

Det handlar ju om att ge andra medmänniskor och hundar respekt genom att veta vad man har i kopplet!

Självklart ska din schäfer klassas som kamphund, av allra värsta sorten också. Den stackars pitbullen i artikeln hade ju blivit anfallen av en schäfer några veckor tidigare...:eek: En hund som anfaller andra är kamphund i allmänhetens ögon. ;):angel: *ironisk som attan*

Undra om man får kalla dom där ettriga sakerna som folk går och bär runt på i hanväskorna för kamphundar också?:angel:

Håller med. Åker tåg rätt så ofta och sitter i djurkupén eftersom jag i princip alltid har med mig katterna (som tack och lov sitter säkra i en transportbur). Det är förvånsvärt många som inte kan hantera och läsa sina hundar på tågen. Om folk bara kunde gå in, sätta sig på sin plats och hålla hundarna sittandes/liggandes bredvid dem (dvs. ha pli på hundarna och ha hundarna under kontroll) skulle tågresan kännas mycket trevligare för alla i djurkupén. Jag har varit med om att folk låter sina riktigt enorma hundar gå lösa i gången för att de blir så stressade av tågresan, vad f*n handlar det om?

+*kl*

Fast det är faktiskt inte så himla enkelt. framförallt x2000 är trångt och många hundar. Det är ofta kö i gången för att djurkupen är intill bistron. Man tvingas ofta stanna till för att vänta på att folk ska sätta sig eller gå förbi någon hund som sitter i gången och man får allt för ofta jaga upp nån sur "tant" (varför är det alltid tanter?) som sitter på ens plats och vägrar att flytta på sig eller som sitter utanför ens plats och vägrar att släppa in en för att man har hund (i djurkupen...) Vid mer än ett tillfälle har folk sagt till mig att hålla koll på min hund för att han vrider huvudet mot deras hund. Som såklart morrar dovt...:crazy: Mer än en gång har folk sagt till mig att skynda mig förbi deras hund fastän det är stopp i gången. Tro mig jag hade gärna flugit om jag kunde. :grin: Dessutom är det inte ovanligt att det är fler hundar än vad som får plats. Alltså måste hundarna sitta i gången och ofta måste dom resa sig varje gång någon ska till toan elelr bistron. Detta gör till och med min hund stressad, han som i vanliga fall går och lägger sig på anvisad plats och inte säger flaska på fyra timmar. Djurkupen på just X2000 är livsfarlig för den är väldigt, väldigt trång. Den är svårmanövrerad och ofta överfull och det finns knappast plats för en mops framför fötterna. Ett fåtal tåg har bra djukupeér. Bland anant vissa kust till kust (ena änden) och reginatågen (gott om plats).

Jag är av den uppfattningen att i gången ska jag och min hund kunna röra oss fritt eller stå stilla och min hund ska få vrida sitt huvud åt vilket håll han vill bara han inte går fram till en annan hund. Hundar som sitter vid platserna ska låta alla hundar i gången vara. Det gör alltid min hund trots att han i det dagliga livet blir överexalterad när han möter hundar så nära. Han och jag vet i vilka situationer uppförande inte är förhandlingsbart och det märks.

Angående att det borde vara munkorg på alla hundar... Det är kollektiv bestraffning. Det finns många hundar som är väluppfostrade, klarar tågresan mycket bra och som är psykiskt stabila, varför ska dom "straffas" för att det finns folk som inte håller koll på sina hundar? Vore det inte bättre att se till att tydliga skyltar säger vad straffet kan bli om någon händer (gärna stora belopp eller fängelse) då får var och en en tankeställare och frågar sig är det värt det?

Och tro mig, det hade lika gärna kunnat vara en schäfer. Jag vet både scäfer och terv som inte är säkra på platsliggning som båda har attakerat främmande hundar när dom gått upp.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är ju inte så att hundar direkt lider av att ha mundkorg på sig. De flesta vänjer sig väldigt fort.

Undra om man får kalla dom där ettriga sakerna som folk går och bär runt på i hanväskorna för kamphundar också?:angel:

Självklart!!!!:p För att inte tala om den värsta sorten av alla, de där små terrierna som inte insett att de är SMÅ, du vet de där det dräller av i hästkretsar...

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 172
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka