Usch vad hemskt!

Sv: Usch vad hemskt!

däremot upplyser den svenska sidan om att apbt inte alltid kommer överens med andra hundar och att man ska ha det i åtanke när man skaffar sig en apbt.

Stor skillnad enligt mig.
finns det en specifik hundras som kommer överens med alla andra hundar eller?

Jag åker tåg med hund flera gånger i veckan och ser ofta småincidenter eller händelser som lätt skulle kunna ha slagit över i något betydligt mer allvarligt. Många hundägare blir så förvånade när deras hund börjar gruffa med en annan hund. Ofta beskrivs också gruffet som något som kom som en blixt från en klarblå himmel trots att signalerna har funnits där redan ute på perrongen eller så fort hundarna kom in i kupén.

Folk inser inte riktigt att hundarna kan bete sig på ett annat sätt än vanligt när de är instängda på en begränsad yta tillsammans med andra hundar. Reaktionströskeln blir ju lägre i en stressituation. Även om ens egen hund är resvan så ju kan en annan hunds stressade beteende sända ut signaler som i sin tur blir stressande även för den resvana hunden.

Ibland är jag skitnervös när jag åker tåg med min hund. Folk märker inte ens när deras hundar är spända över situationen utan sitter och sover medan hunden ligger på helspänn och försöker läsa av och hålla koll på omgivningen.

Men jag tycker så synd om ägaren till skotten.

Oavsett vad terriern gjort så ska en normal hund inte bita ihjäl en annan utan i så fall endast markera.

Man brukar ju säga det, fast jag undrar om det gäller när det handlar om stress och små ytor.

För det första så har nog troligen av hundarna, eller båda, markerat vid ett flertal tillfällen utan att någon av ägarna har märkt av det. För det andra så är det en trängd och stressad situation (dvs. inte normala förhållanden) vilket gör att det lättare "smäller". För det tredje så kan skadorna lätt bli väldigt stora om det är en större hund eller en hund med mycket kraft som biter en liten.

Jag vet inte, men en del av mig skulle kanske säga att det som hände i tågkupén inte var ett beteende från en onormal hund. Hundar är hundar och under trängda och stressade situationer så märks det tydligare att hundar är djur.

En jättesorglig historia är det i varje fall och jag lider med kvinnan som fick sin hund ihjälbiten. Jag har själv hållit på att förlora min hund på det sättet och det var fruktansvärt.

Jag tycker att alla hundar oavsett ras eller storlek ska ha munkorg då de åker tåg i djurkupe. Det är så förbaskat trångt där ändå, så vad som helst kan ju hända. Jag skulle faktiskt välkommna en sån regel. Hunden lider knappast av munkorgen. en säkerhetsåtgärd helt enkelt.

Jag är faktiskt inte heller emot det. Skulle gärna se det även på spårvagnen. Både jag och hunden höll på att bli bitna för ett par veckor sedan - den andra hundens tänder slog mot min arm.
Att "föregå med gott exempel" skulle tyvärr göra att folk blev rädda för mina hundar, men skulle ALLA ha det så skulle folk veta varför de munkorg.

Det var det här jag provade påpeka också alla hundrar oavsett hundras kan göra skada och dom kan vara hundilsken. Anledningen varför det inte blir lika stort ståhej över det är väl för att det inte är så trolig att en mindre hund kan bita ihjäl en större hund men det fins ingenting som säjer att dom inte skulle göra det om dom kunde!

För mig är det defentivt inte mer okej att dom här jäkla små ettriga sakerna som så många har som småbarn gör utfall mot andra hundar men allt förofta ser man ägarna stå där med sina fexikoppel och kollar åt ett annat håll medans den där lilla hunden (som ofta inte är större än min katt) är helt hysterisk och slängersig hejvilt mot min schäfer och allvarligt så tycker inte jag att det är konstigt om min hund då skulle försvara sig. Men jag lovar att det är min hund som skulle få för det oavsett om den lilla hunden hade varit lös och bokstavligen hoppat på min. Mäst trolig är det juh ändå min stora hund som skulle skada den lilla och inte tvärtom, och är den inte så att dom där små behöver juh ingen uppfostran för dom kan juh iallafall inte göra någon skada:grin:.

Självklart ska din schäfer klassas som kamphund, av allra värsta sorten också. Den stackars pitbullen i artikeln hade ju blivit anfallen av en schäfer några veckor tidigare...:eek: En hund som anfaller andra är kamphund i allmänhetens ögon. ;):angel: *ironisk som attan*

Man brukar ju säga det, fast jag undrar om det gäller när det handlar om stress och små ytor.

För det första så har nog troligen av hundarna, eller båda, markerat vid ett flertal tillfällen utan att någon av ägarna har märkt av det. För det andra så är det en trängd och stressad situation (dvs. inte normala förhållanden) vilket gör att det lättare "smäller". För det tredje så kan skadorna lätt bli väldigt stora om det är en större hund eller en hund med mycket kraft som biter en liten.

Jag vet inte, men en del av mig skulle kanske säga att det som hände i tågkupén inte var ett beteende från en onormal hund. Hundar är hundar och under trängda och stressade situationer så märks det tydligare att hundar är djur.

En jättesorglig historia är det i varje fall och jag lider med kvinnan som fick sin hund ihjälbiten. Jag har själv hållit på att förlora min hund på det sättet och det var fruktansvärt.

Ok, undra då vad som triggade igån ptb som bet ihjäl pudeln här i norrköping för nån vecka sen.. Den hunden var inte trängd iallafall..

Hans Blomqvist tycker det är bedrövligt att så kallade kamphundar får åka tåg utan att bära munkorg.

Va är detta för påhopp en liten hund ju oxå vara agressiv..

Sen undrar jag va f*n ska hundarna hälsa på varandra för... de är som om vi människor skulle hälsa på va enda person vi ser....

Ja vad ska man säga!!

Man blir ju fan inte förvånad längre.

Som jag sagt att de borde ta bort PB och Amstaff och mixar med dom raserna i, hundvärlden skulle bli fan så mycket lugnare....

Okey, låter korkat de är ju inte hundens fel att den är som den är oavset ras.... Många "Kamphundar" har ofta (kanske inte i sverige) blivit illa behanlade och de vet ingen annan utväg än att hugga...

Va är detta för påhopp en liten hund ju oxå vara agressiv..

*suck* here we go again :angel:

Strängare straff när hunden biter djur eller människor Sen att Polisen får en annan befogenhet och omhänderta hundar.

Som i detta fall han får åka vidare o sitta på Toa, polisen skulle kommit dit hämtat hunden på en gång.

Det håller jag verkligen med om. När något sådant här händer så borde polisen kunna ta hunden och sedan direkt plocka ut en veterinär som avlivar hunden på plats.

Nu framgår det inte vad som händer med hunden i det här fallet, men jag har mycket svårt att tänka mig att ägaren bestämmer sig för att avliva den. "Det har ju aldrig hänt förut" som det brukar heta..

Jag är med inne på den linjen. Fler utdelade och högre böter upp till fängelse. Känns som ett bra sätt att komma åt problemet oavsett ras! Så slipper vi ju den diskutionen.

Men du måste väl ändå hålla med om att ett 50-kilos muskelpaket med bred skalle och kraftigt bett som i generationer avlats fram för att göra så mycket skada som möjligt är en aning farligare än t ex en Chihuahua? Oavsett vem som är agressivast.

Därmed säger jag inte att vi ska förbjuda några raser, det tror jag inte på som en hållbar lösning. Jag menar bara på att man inte ska sticka under stol med att vissa raser är (eller kan vara) farligare än andra.

Kvinnan mår ganska kasst nu, hennes andra hund dog (avlivad pga ålder) för bara ngra veckor sen och nu dog lilleman på detta sättet.
Mycket tragisk tid för "kvinnan" med båda hundar och en nära vän döda inom kort tid.
Hunden var en väldigt trevlig liten gentleman och han är väldigt saknad.

/jess som vet vilka kvinnan och skotten är.

Var inte meningen att få din fråga att verka obetydlig, sorry.
Det är bara det att det ÄR en väsentlig skillnad.
Inte i sak kanskle, men i konsekvens.

Det är naturligtsvis inte bra om en liten hund är aggresiv men skadan en ptb eller liknande gör är långt ifrån tex en tax eller golden retriver.

Ja men det är det jag menar..

Jag börjar bli så trött på att det alltid när nåt tragiskt händer ska man skylla ifrån sig på allt annat än just själva händelsen och förövaren.
"ja men det är såååå synd om stackar ptb som är så missuppfattad i samhället. Världens goaste hund, aldrig gjort en fluga förnär... Förrens nu då"

det är lika dant när det gäller brott hos oss människor. Ja har man inte planerat att ha ihjäl nån hemma i månader jag då är det ok att slå nån sönder och samman och sen åka dit för grov misshandel och spendera ett par månader i finkan om du inte har tur och blir dumförklarad för då blir det semester på psyket tills du kan manipulera ut dig därifrån till friheten. Ja för det är såååå synd om brottslingar för dom har haft det hemskt hemma.

När i Helvete ska man börja ta ansvar för sin/hunden handlingar!!

Så länge det går att skylla ifrån vad man gör på nån annan och klarar sig, Varför skulle man då ta sitt ansvar!

Jag ber om ursäkt om nån tar illa upp nu av mitt inlägg, emn jag blir extremt uppretad över sånt här.

Vem tänker på offrena i dessa tragedier. Det daltas mer med brottslingarna än med dom anhöriga till dom som blivit mördade. Både människa och djur!

Men du måste väl ändå hålla med om att ett 50-kilos muskelpaket med bred skalle och kraftigt bett som i generationer avlats fram för att göra så mycket skada som möjligt är en aning farligare än t ex en Chihuahua? Oavsett vem som är agressivast.

Därmed säger jag inte att vi ska förbjuda några raser, det tror jag inte på som en hållbar lösning. Jag menar bara på att man inte ska sticka under stol med att vissa raser är (eller kan vara) farligare än andra.

Ja de håller jag med om... Tycker man ska tänka igeom sitt val av hund både en och två gånger...

En bekant till mig som aldrig haft hund och är är allt annat en aktiv skaffade sig en stafford bara för att han gillade "rasegenskapern".. Hmm då börjar men undra.. är de terrierns egensakper då så finns de ju många olika varianter och sorter....

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 180
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka