Funderar på vår ”karriär ”. Planen var rally, träna och tävla upp mot avancerad/mästarklass. Sen när jag skulle börja fick jag först Corona i 97 dagar, sen nästa termin fick jag inte plats på kursen för att jag var sen med anmälan, tiderna ryker direkt så man får vara snabb och dom skriver inte ut när kurserna läggs ut så lite av en tävling att få vara med.
i höstas började vi därför freestyle som jag kört även med Alvin men Milou är en naturbegåvning så tänkte att det vore kul att gå en till termin för inspiration och träna det som känns som en lek för Milou. Han är pigg och snabb och framåt och drivande och tar sig an allt så då valde jag agility också.
Började tvivla på mina val att inte gå rally nu i vår men det fanns bara nybörjarklass och avancerad och jag kände att nybörjare var för lätt för Milou. Kan ju inte göra något åt det nu för kursen är full men oroar mig lite för att missa för mycket. Tränar hemma men det kanske inte räcker.
Han är 2 år nu, det borde väl verkligen inte vara för sent om vi börjar i höst? Jag tycker inte han blivit vuxen helt och hållet så tänker ge honom ett tag att mogna lite mer. Eller så kanske vi satsar på freestyle eller agility. Kanske blir en agilitykarriär istället.
Tänker jag fel som vill ge honom lite mer tid att mogna?
Jag har med tidigare hundar börjat träna rally med en 7-årig hund som hade tränat och tävlat lydnad och spår, jag gick kurs med en 11 år gammal hund när rallylydnad precis hade blivit en officiell tävlingsform i Sverige, jag har börjat träna rally med en 5-månaders valp - vad jag menar är att det hänger inte speciellt mycket på åldern på hunden (så länge den inte är för gammal för att orka träna överhuvudtaget) tycker jag.
Jag vet de som bara tränat själv samt tittat på filmer på tex Youtube om hur momenten utförs och därefter testat att starta i rallylydnad nybörjarklass, det har gått helt okej. Visst kan man råka göra fel men det som kanske är allra viktigast om man vill tävla i rally (eller nån annan gren) är att hunden känner sig trygg och säker på vad den ska göra och att den är van vid miljön på en brukshundklubb, speciellt vid tävling när det är massor av hundar och människor. Kan man bara ge hunden en positiv upplevelse på tävling så gör det ju inte så mycket om man sen inte råka göra alla moment perfekt, sånt kan man rätta till efterhand. Man måste ju inte gå ut och göra kvalificerande resultat direkt, jag tycker att det allra viktigaste är att lära hundarna att det är jätteroligt att tävla, det har man oerhört stor nytta av om man vill att hunden ska ha en lång och framgångsrik karriär. Om hunden lär sig redan i första klassen att det är jobbigt och tråkigt att tävla så kommer man inte att komma någonvart, spelar ingen roll hur bra hunden egentligen kan momenten om inte själva tävlingssituationen är positiv.
Med rallyn är det ju hellre ingen direkt skaderisk så det värsta som kan hända är att man lär in moment fel och det går ju faktiskt alltid att rätta till.