Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har spenderat ca 2½ timme i skogen idag med hundarna, kom hem lagom tills det började småregna. Det grå kalla vädret med bara ett par plusgrader innebar att det inte var fullt så aspackat med folk i skogen som det brukar vara. Imorgon ska det bli sol och 8-9 grader varmt, då jävlar... Men jag tänkte våga mig ut igen ändå. Nackdelen med att bo i jordbruksdelen av Skåne är att för att komma till något som är värt att kalla skog så måste man packa in sig i bilen och åka iväg en bra bit. Drömmen hade ju varit att ha en riktig skog inom promenadavstånd från huset, helst direkt utanför tomtgränsen.... Båda hundarna är iaf trötta och nöjda nu.

Nu när mina damer äntligen kan springa, då gjorde lurchergvännen illa sig i hagen :( Helt plötsligt var hon blodig på benet, så vi fick avbryta och gå hem. Det var bara ett litet sår och lär ha läkt om några få dagar, men ändå inget som är bra att springa runt med i full fart :( Tyvärr var det precis i början också, så det var tre mycket(!) missnöjda hundar som vi tvingade tillbaka hemåt sedan. Efter att ha vinkat av dem vid tåget så gick jag iaf till en rastgård med mina damer, så fick de skutta lite till. De verkar totalt sett nöjda, så synd bara att de inte kunde få springa ordentligt nu när de äntligen fick träffa sin bästis igen.

Maken åkte iväg själv på hundträff med Tay för lite socialträning medans jag sov efter nattens jobb, det hade gått bra.
På kvällen åkte vi och mötte upp syster för ett pass nosework med alla vovvarna, Nike var så trött sen så ögonen gick i kors och ligger så nöjd i sin bädd nu 😁. Alla hundarna var duktiga men Nessie är ju i en klass för sig, jag vet inte termerna men syster gjorde två sök på slutet där hon satte doften på väggen och hon var väldigt snabb på att hitta rätt. När de andra hundarna är märkbart trötta så vill Nessie bara ha mer jobb (då fick hon ändå träna mest och lite klurigare), älskar denna hund!
Nano är för övrigt som vanligt idag, har inte märkt av nån rörelsestörning alls efter igår så det är skönt.

Imorgon ska jag och syster iväg på vallning, det ska bli så kul 😁.
Nike
IMG_20210318_194947_602.webp

Suck. Arken har slutat med all vettig rå mat förutom mush, som är svindyr. Visst fanns det andra alternativ, men inget som var ett alternativ för oss. Ebrah äter visserligen mush, men just hennes sort var slut idag. Deras frystorkade som jag vill ha kommer de inte ta in i sortimentet.

Just idag hade jag två dåliga täcken att lämna tillbaka, men eftersom de var på rea så kunde jag inte få pengar tillbaka utan bara byta mot annan vara... Menmen, Ebrahs mat kommer garanterat in i igen innan jag måste ha köpt något för täckespengarna. Har inte lust att lägga över 700 spänn på ingenting.

Pust och stön, jag är så trött på all pälsvård! Jag trimmade hela Alvin igår men har ansiktet kvar för vi var så trötta båda två. Alvin var suverän, aldrig vart med om att han är så här pass lugn.

Det tog 80 minuter att trimma honom och jag höll på att dö av chock när min nya Wahltrimmer gled första taget på ryggen, Alvin blev helt plötsligt nästan lika naken som Milou :cautious:. Men då var det ju försent att ångra mig.

Tog fram min Moser men nu när jag använt Oster och Whal förstod jag hur slö den faktiskt var så återgick till Whalen, min lilla Tondeo och en sax. Det var svårt att få det bra, Whalen är så himla kraftfull och snabb och jag som är van med en slö Moser hade lite svårt att hänga med. Vågade inte trimma med den överallt så då kom min snälla Tondeo och sax som två hjältar

Jag var nära att bryta ihop ett antal gånger, det såg förjävligt ut rent sagt, som en loppbiten gatuhund och jag trodde inte det skulle gå att lösa det. Men till slut fick jag till det så pass att han kan godkännas och få gå ut naken om värmen kommer tillbaka.:p

Sambon har blivit så förtjust i min hemmagjorda långlina att han vill ha en egen nu :D
Vi åkte en sväng ut till ett militärt övningsfält och gick en 6 kilometersrunda med hundarna. Soligt och varmt väder, riktigt riktigt skönt. Vi mötte knappt några människor heller, vi såg ett par med hund på håll men i övrigt var vi helt själva längs den slingan vi gick. Nu sover både hundarna och sambon på soffan.

Suck. Arken har slutat med all vettig rå mat förutom mush, som är svindyr. Visst fanns det andra alternativ, men inget som var ett alternativ för oss. Ebrah äter visserligen mush, men just hennes sort var slut idag. Deras frystorkade som jag vill ha kommer de inte ta in i sortimentet.

Just idag hade jag två dåliga täcken att lämna tillbaka, men eftersom de var på rea så kunde jag inte få pengar tillbaka utan bara byta mot annan vara... Menmen, Ebrahs mat kommer garanterat in i igen innan jag måste ha köpt något för täckespengarna. Har inte lust att lägga över 700 spänn på ingenting.
Du kan inte beställa mat från Foderboxen? Tror dom levererar överallt i Stockholm. Nu har dom inte alla färskfodermärken men en del har de. Jag beställer Ascots mat därifrån (emmzo), så skönt att få det hemlevererat (köper 30 kg åt gången). Det är fraktfritt om du köper över 600 kr.

Du kan inte beställa mat från Foderboxen? Tror dom levererar överallt i Stockholm. Nu har dom inte alla färskfodermärken men en del har de. Jag beställer Ascots mat därifrån (emmzo), så skönt att få det hemlevererat (köper 30 kg åt gången). Det är fraktfritt om du köper över 600 kr.
Det kan jag säkert, dock smidigt med arken i övrigt då de har samma pris som alla andra och så får man rabattcheckar ibland och de har rea ganska ofta. Normalt sett köper jag dock Aysus mat från Fodax, det var bara nu när jag ändå behövde köpa något där som jag tänkte passa på. Har mat till Ebrah för många veckor framåt pga rean förra helgen, men Aysus börjar ta slut :p

Hemma från nosework-kursen.

Torsten ville först inte åka bil men när vi väl kom fram drog han mot dörren. Han drar inte i kopplet i vanliga fall.

Han pep en del innan han fick börja jobba. Ivrig att för köra igång. Han gruffade på kursledaren när hon pratade och förklarade för mycket. :) Han är nämligen först när vi gör nya övningar och det har han listat ut.

Spännande att se hur alla hundarna utvecklats och ändrat sig sedan första träffen. Alla fattar precis vad som gäller. Och jag har lärt mig se väldigt mycket bättre. Nu kan jag riktigt bra (tror jag) avgöra när han har fått korn på doften.

Rhiannon var superduktig på vår träningsträff idag. Första söket gick hon helt ok. Andra vittrade vi in marken med kaninskinn och då fick hon riktigt bra fart men löd visselpipa och följde uppmärksamt mina tecken var hon skulle söka + att hon spontant gick in i snår inom räckhåll. Hittade en tennisboll med kaninskinn och kom nästan ända in med den. Apporteringen ska jag ta tag i ASAP. Fältarbetet kändes efter omständigheterna mycket bra idag. Stadga - ska hända. Det finns inget vilt på marken där vi tränar och det är bra, för jag skulle inte kunna stoppa henne om det sprang upp. Men vi har hela sommaren på oss att träna stadga och lydnad.

Idag kändes det inte omöjligt att kunna starta nybörjarprov till hösten - om det nu blir några prov. Men mer troligt är ändå att det blir nästa år.

Det kan jag säkert, dock smidigt med arken i övrigt då de har samma pris som alla andra och så får man rabattcheckar ibland och de har rea ganska ofta. Normalt sett köper jag dock Aysus mat från Fodax, det var bara nu när jag ändå behövde köpa något där som jag tänkte passa på. Har mat till Ebrah för många veckor framåt pga rean förra helgen, men Aysus börjar ta slut :p
Aha alltid trevligt med rabattcheckar. Själv är jag bekväm och gillar hemleverans :D.

Funderar på vår ”karriär ”. Planen var rally, träna och tävla upp mot avancerad/mästarklass. Sen när jag skulle börja fick jag först Corona i 97 dagar, sen nästa termin fick jag inte plats på kursen för att jag var sen med anmälan, tiderna ryker direkt så man får vara snabb och dom skriver inte ut när kurserna läggs ut så lite av en tävling att få vara med.

i höstas började vi därför freestyle som jag kört även med Alvin men Milou är en naturbegåvning så tänkte att det vore kul att gå en till termin för inspiration och träna det som känns som en lek för Milou. Han är pigg och snabb och framåt och drivande och tar sig an allt så då valde jag agility också.

Började tvivla på mina val att inte gå rally nu i vår men det fanns bara nybörjarklass och avancerad och jag kände att nybörjare var för lätt för Milou. Kan ju inte göra något åt det nu för kursen är full men oroar mig lite för att missa för mycket. Tränar hemma men det kanske inte räcker.

Han är 2 år nu, det borde väl verkligen inte vara för sent om vi börjar i höst? Jag tycker inte han blivit vuxen helt och hållet så tänker ge honom ett tag att mogna lite mer. Eller så kanske vi satsar på freestyle eller agility. Kanske blir en agilitykarriär istället.

Tänker jag fel som vill ge honom lite mer tid att mogna?

Funderar på vår ”karriär ”. Planen var rally, träna och tävla upp mot avancerad/mästarklass. Sen när jag skulle börja fick jag först Corona i 97 dagar, sen nästa termin fick jag inte plats på kursen för att jag var sen med anmälan, tiderna ryker direkt så man får vara snabb och dom skriver inte ut när kurserna läggs ut så lite av en tävling att få vara med.

i höstas började vi därför freestyle som jag kört även med Alvin men Milou är en naturbegåvning så tänkte att det vore kul att gå en till termin för inspiration och träna det som känns som en lek för Milou. Han är pigg och snabb och framåt och drivande och tar sig an allt så då valde jag agility också.

Började tvivla på mina val att inte gå rally nu i vår men det fanns bara nybörjarklass och avancerad och jag kände att nybörjare var för lätt för Milou. Kan ju inte göra något åt det nu för kursen är full men oroar mig lite för att missa för mycket. Tränar hemma men det kanske inte räcker.

Han är 2 år nu, det borde väl verkligen inte vara för sent om vi börjar i höst? Jag tycker inte han blivit vuxen helt och hållet så tänker ge honom ett tag att mogna lite mer. Eller så kanske vi satsar på freestyle eller agility. Kanske blir en agilitykarriär istället.

Tänker jag fel som vill ge honom lite mer tid att mogna?

Vad skulle han vara för gammal för, menar du? Förstår nog inte riktigt hur du menar. De behöver varken vara vuxna eller "mogna" för att börja lägga lydnadsgrunder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar