Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är mest cardigan jag tyckt bäst om när jag läst men det är ju inte hugget i sten. Jag har inte möjlighet att valla men andra hundsporten som jag gör nu också men måste dom valla för att må bra? Jag har läst olika på olika ställen, ibland att den är en perfekt familjehund som är nöjd med mest promenader och kanske lite små träning men på andra dt står det att dom kräver väldigt mycket arbete för att vara nöjda. Räcker det med agility, freestyle och Rallylydnad och jag har även möjlighet till lydnad som jag tränat med Alvin och Milou och så klart promenader och egentid på den stora tomten.

Men räcket det?

Har fler raser arr välja mellan och alla är så bra på olika sätt men det är så svårt.

Får dom problem med sina långa ryggar? Hur är dom med andra hundar?
Generellt så är det nog bara border collie och möjligen working kelpie(??) där vallinstinkten är då stark att de "behöver" valla och där finns också många individer som klarar av att ha ett gott hundliv utan vallning (så länge de får annan aktivering).
Kroppsvallare överlag har inte den typen av stark vallinstinkt som bc och de avlas inte heller efter vallning. Sen gör bc otroligt mycket olika jobb medans kroppsvallare oftast haft mycket mindre komplexa uppgifter och ofta jobbar med tama djur. En border collie är helt otrolig i vallningen medans en corgi troligen varit gårdens allt i allo, trycka in lite djur i lagården, vakta hönsen mot räven, hålla efter möss och råttor och larma mot inkräktare bla. Så nej, de behöver inte valla alls och kanske inte ens har intresse.

Cardigan är den större rasen just i Sverige och även om jag hade en liten bruks schäfer i miniatyr så är de flesta, ja merparten faktiskt under den nivån i behov av aktivering 😅. Det finns individer som inte är så träningsvilliga heller så där får man kolla lite på föräldrarna.
Agility är kanske inte den mest optimala grenen sett från deras fysik nen den grenen är nåt som de flesta hundraser gillar då det kul och självbelönande. I rally finns det flera riktigt duktiga cardigans. Det sällan man ser någon hund till omplacering och de allra flesta som skaffar corgi har de främst som sällskapshundar även om många aktiveras genom olika typer av träning.

Kan tillägga att jag tycker att mina corgis varit mer lättmotiverade och "på" i träningen (rally/lydnad) än våra bc. Visst är våra bc träningsglada men det är så tydligt på dem att de egentligen är nöjda med att köra vallning och agility (bägge självbelönande) och att få de se lite pepp ut under ett fotgående är ett helt jobb i sig 😅. De har ju naturligt i sig att gå i en låg position när de fokuserar och jag vet att många lydnadsmänniskor får jobba hårt på att få till ett bra fotgående och att de inte ska "huka" sig i positioner. Så även om det en otroligt populär ras i lydnadssammanhang så är det vissa saker man som förare riskerar att få lägga en del tid på när man väljer en bc.
En corgi tar sig fram med en naturlig stuns och attityd (kanske attityd man får jobba med en del) 🤣. Jag personligen gillar en hund med lite "go" och att jobba på att rama in det än att jobba på att få upp en energi.

Husse uppdaterade mig precis att febern gått ner från 40,0 till 39,6 där. De gjorde ett nytt UL men mycket luft så gick inte att se, de vill att vi lämnar honom så de kan göra kontraströntgen och kolla så inte tarmen är tät. Får hämta honom i em. Känns tryggt att han är där och inte hemma :heart

Tack för jätte bra svar @Bulldoozer :heart Det låter som en hund för mig verkligen om jag får en individ som gillar agility i alla fall på någon sorts nivå.Jag vill tävla men eftersom mina nerver vid träning och tävling inför folk är så darriga så behöver jag inte vara på SM nivå liksom. Har inte intresse av det utan bara ha roligt för jag blir glad av agility. Tycker ju jätte mycket om rally. Det däremot har jag tävlat väldigt mycket trots en väldans ångest. Till rally passar väl en corgi väldigt bra?

Jag vill också ha go i mina hundar, jag vill ha en hund som tycker om att träna vad vi nu väljer och att också vara nöjd med lite vardagsträning och promenader.

Fäller dom mycket? Jag är bortskämd att inte ha någon päls hemma eftersom Alvin och Milou inte fäller något.

Kan tillägga att jag tycker att mina corgis varit mer lättmotiverade och "på" i träningen (rally/lydnad) än våra bc. Visst är våra bc träningsglada men det är så tydligt på dem att de egentligen är nöjda med att köra vallning och agility (bägge självbelönande) och att få de se lite pepp ut under ett fotgående är ett helt jobb i sig 😅. De har ju naturligt i sig att gå i en låg position när de fokuserar och jag vet att många lydnadsmänniskor får jobba hårt på att få till ett bra fotgående och att de inte ska "huka" sig i positioner. Så även om det en otroligt populär ras i lydnadssammanhang så är det vissa saker man som förare riskerar att få lägga en del tid på när man väljer en bc.
En corgi tar sig fram med en naturlig stuns och attityd (kanske attityd man får jobba med en del) 🤣. Jag personligen gillar en hund med lite "go" och att jobba på att rama in det än att jobba på att få upp en energi.
Har aldrig tänkt på det du skriver om border collies, det var intressant.

De ringde för drygt en timme sen och sa att han levde rövare och ville hem kunde vi hämta? När husse klev ur bilen på parkeringen hörde han hunden :heart Imorse fick vi lyfta upp honom på benen för att han skulle gå ut till bilen, så jag hoppas verkligen detta betyder att han svarat på behandling och mår bättre! Vet mer när hussen uppdaterar mig.

Han är hemma! Mycket piggare! Hade suttit upp i bilen som han brukar :love: drack direkt när han kommit hem. Vi ska få i honom mat, han vill icke ha men vi får kämpa. Har han feber imorgon bitti ska vi ringa in, annars ringer veterinären oss och då blir det troligen en antibiotikakur!

Hmm, nu blev jag lite sugen på en pembroke istället. Jag gillar att den är mindre än cardigan. Måste forska vidare i det här suget efter en corgi. Kanske om jag tar en liten pembroke istället får det plats tre hundar i min polo ?:angel:

Nja, tre är kanske för många. Mina föräldrar har sagt att dom inte kommer vara hundvakt åt tre hundar och inte mormor och morfar heller. Blir svårt då om det behövs hjälp.

Men man kan ju drömma lite och planera och forska och lära sig så mycket man kan och se om det verkligen känns rätt.

Hmm, nu blev jag lite sugen på en pembroke istället. Jag gillar att den är mindre än cardigan. Måste forska vidare i det här suget efter en corgi. Kanske om jag tar en liten pembroke istället får det plats tre hundar i min polo ?:angel:

Nja, tre är kanske för många. Mina föräldrar har sagt att dom inte kommer vara hundvakt åt tre hundar och inte mormor och morfar heller. Blir svårt då om det behövs hjälp.

Men man kan ju drömma lite och planera och forska och lära sig så mycket man kan och se om det verkligen känns rätt.
Dom är ju otroligt söta, få personer kan säga nej till lilla M 😂.

20240415_141238.webp

Få hundvakt till henne är inga problem 😁😁😁.

Vovve är inlagd på djursjukhus i Sundsvall och vi har precis landat i sängen på hotellet. Maken körde inte riktigt lagligt men vad gör man inte för pälsklingen när det är så långt! Nu kan vi sova lite lugnare när han har vård inatt ❤️
Vad bra att ni kunde komma dit. 40 graders feber hör inte till vanligheterna vid pankreatit, gissar på att det är något annat som spökar. Hoppas han blir bättre och får komma hem snart!

Ikväll ger han sig av på äventyr, salukipojken, hem till mina vänner som ska ha honom på prov. Han har också börjat vimsa efter Ebrah så fort hon är uppe och går, försöker slicka på kissfläckar och göra sitt bästa för att vara en charmig gentleman, så jag gissar på att hon närmar sig höglöp nu. Hon själv är fortfarande helt ointresserad.

Kommer tveklöst sakna att ha honom här, men det ska bli skönt att slippa hålla koll på dem och slippa oroa sig för tjuvparning. Han är ändå duktig och låter bli henne när jag säger till, och i skrivande stund ligger båda avslappnade på soffan och vilar. Det är väldigt skönt med hanar som inte stressar och helt tappar hjärnan bara för att det är en löptik i närheten.

Om en stund ska vi ta promenad i solen, därefter blir det jobb för mig och sedan tar vi kvällspromenad med vännen som tar med honom hem.
(Jag hoppas lite på att sambon kommer sakna honom också...)

Dom är ju otroligt söta, få personer kan säga nej till lilla M 😂.

Visa bifogad fil 149452

Få hundvakt till henne är inga problem 😁😁😁.
Så Lilla M är pembroke?

Har läst och tittar på youtube och är i princip helt säker på att det blir en pembroke framöver ❤️

När det gäller hundarna är det alltid jag som bestämmer, måste påminna mina föräldrar om det ibland. I annat kanske dom står på sig tills jag liksom gör som dom vill men aldrig med grabbarna. När jag sa till mamma att det lutar åt en Welsh corgi pembroke var/är hon väldigt skeptisk och letar fel. Mina föräldrar vill ju att jag ska ta en ”vanlig ” hund vad det nu är. När jag bestämde mig för en kines var dom först väldigt anti dom men nu älskar dom ju hur mycket som helst. Vissa verkar tro att nakenfisarna är läskiga att röra vid men Milou är len och mjuk och varm.

Och vad gäller nästa hund har ingen något med det att göra. Pappa säger pudel eller kines. Mamma verkar försöka få mig att köpa kines igen :D Och jag har ju redan en kines som inte är gammal så jag kommer inte vara utan dom. För jag älskar dom och vill ha dom i mitt liv.

Senast ändrad:
Så Lilla M är pembroke?

Har läst och tittar på youtube och är i princip helt säker på att det blir en pembroke framöver ❤️

När det gäller hundarna är det alltid jag som bestämmer, måste påminna mina föräldrar om det ibland. I annat kanske dom står på sig tills jag liksom gör som dom vill men aldrig med grabbarna. När jag sa till mamma att det lutar åt en Welsh corgi pembroke var/är hon väldigt skeptisk och letar fel. Mina föräldrar vill ju att jag ska ta en ”vanlig ” hund vad det nu är. När jag bestämde mig för en kines var dom först väldigt anti dom men nu älskar dom ju hur mycket som helst. Vissa verkar tro att nakenfisarna är läskiga att röra vid men Milou är len och mjuk och varm.

Och vad gäller nästa hund har ingen något med det att göra. Pappa säger pudel eller kines. Mamma verkar försöka få mig att köpa kines igen :D Och jag har ju redan en kines som inte är gammal så jag kommer inte vara utan dom. För jag älskar dom och vill ha dom i mitt liv.

Det är väldigt roliga hundar. Jag skulle dock lägga krut på att hitta en etablerad uppfödare som har koll på linjerna. De kan vara rätt skarpa och vill man inte ha det blir det tråkigt. Finns som tidigare sagt allt från racer till soffpotatis, jag upplever att de är tystare om de har att göra, men staketskäll och larma är deras grej om man inge har tummen i ögat. Men oerhört roliga hundar.

Vad bra att ni kunde komma dit. 40 graders feber hör inte till vanligheterna vid pankreatit, gissar på att det är något annat som spökar. Hoppas han blir bättre och får komma hem snart!
Jag tog tempen direkt han kom hem från distriktarna igår em, den var fortfarande 40 då. Men eftersom de skickade hem honom och inte sa något så avvaktade jag, de enda vi fått var vid temp över 39 på morgonen idag ringa klockan 8. Jag tänkte att de måste ju ha tempat innan de skickade hem honom och bedömt att det var okej för honom att gå hem..
När jag sen tempade honom lite senare igår när jag ville gå och sova var den 41,0 så då ringde jag och då blev vi skickade till Sundsvall för Umeå har ju inget djursjukhus.

Veterinären ringde för en timme sen, han har anaplasmos och de sätter in antibiotika nu. Den han fått i Vännäs var fel sort så därför svarade han väl inte på den, de visste ju inte om anaplasmos då. Blir kvar en natt till och ska utredas mer.

Både när vi var in igår natt och igår på dagen så gjorde de undersökning av prostatan som var ua och hunden reagerade inte alls, de har även gjort 2 UL som de inte såg något på. Men inatt fullkomligt vrålade han när de undersökte den. Så de vill göra nytt ultraljud och se hur vi ska gå vidare med det. Sedan pankreatiten också.
Inatt reagerade han även med smärta över ryggen vilket han inte visat tidigare men när jag läser på SVA om anaplasmos förstår jag att smärta lite här å där är vanligt? Veterinären sa inget angående den smärtan idag.
Han har inte ätit ännu men var feberfri imorse :heart

Så Lilla M är pembroke?

Jupp, M är en pem. Nessie var en cardigan och Qila som bor hos syrran är också en cardigan men många tror att hon är en pem då hon är röd 🙂.
Skall är nåt de har fallenhet för men lilla M är en tyst individ och larmar bara om hon anser att det befogat. De andra två gillar/de sin egen röst men upplever inte att det svårt att träna, det inte så att de okynnes skäller utan mer om de anser att de behöver larma eller när de är uppspelta (inför träning) vilket också gått att träna bort. Nessie hade massa knorr ljud då hon gillade att "prata".

Mitt förslag är att träffa individer av bägge raserna och hitta rätt kombination då raserna ändå är relativt lika. Utbudet på cardigan kullar är större än pem men som träningsintresserad och hundvan så hamnar man nog rätt högt på valplistan om man är intresserad. Det är många som är intresserade bara för att det är en söt hund och att olika klipp florerar på nätet.

received_270615404764785.webp

Qila och Nessie (cardigans)

Jag tog tempen direkt han kom hem från distriktarna igår em, den var fortfarande 40 då. Men eftersom de skickade hem honom och inte sa något så avvaktade jag, de enda vi fått var vid temp över 39 på morgonen idag ringa klockan 8. Jag tänkte att de måste ju ha tempat innan de skickade hem honom och bedömt att det var okej för honom att gå hem..
När jag sen tempade honom lite senare igår när jag ville gå och sova var den 41,0 så då ringde jag och då blev vi skickade till Sundsvall för Umeå har ju inget djursjukhus.

Veterinären ringde för en timme sen, han har anaplasmos och de sätter in antibiotika nu. Den han fått i Vännäs var fel sort så därför svarade han väl inte på den, de visste ju inte om anaplasmos då. Blir kvar en natt till och ska utredas mer.

Både när vi var in igår natt och igår på dagen så gjorde de undersökning av prostatan som var ua och hunden reagerade inte alls, de har även gjort 2 UL som de inte såg något på. Men inatt fullkomligt vrålade han när de undersökte den. Så de vill göra nytt ultraljud och se hur vi ska gå vidare med det. Sedan pankreatiten också.
Inatt reagerade han även med smärta över ryggen vilket han inte visat tidigare men när jag läser på SVA om anaplasmos förstår jag att smärta lite här å där är vanligt? Veterinären sa inget angående den smärtan idag.
Han har inte ätit ännu men var feberfri imorse :heart
Jättevanligt med smärta i rygg och leder vid anaplasma. Det som är positivt är att det är lätt behandlat och de brukar svara fort så länge man har rätt antibiotika. Om det var ett snabbprov som togs för pankreatit så kan det vara falskt positivt vid alla möjliga inflammationer i kroppen. Så det låter mer som att det är anaplasma som är problemet 🙂 Har ni fästingskydd?

Jättevanligt med smärta i rygg och leder vid anaplasma. Det som är positivt är att det är lätt behandlat och de brukar svara fort så länge man har rätt antibiotika. Om det var ett snabbprov som togs för pankreatit så kan det vara falskt positivt vid alla möjliga inflammationer i kroppen. Så det låter mer som att det är anaplasma som är problemet 🙂 Har ni fästingskydd?
Ja i Vännäs var det snabbprov men jag förstod veterinären nu som att de tagit ett annat? Hon sa att det var höga värden på den iallafall. Men de ska göra ultraljud idag på prostatan och bukspottskörteln så får väl höra mer sen hur de går vidare 😊 hoppas att det "bara" är anaplasman!
Vi har gett den där tabletten som är receptfri och heter typ Ad Tab eller något liknande, tror en gul förpackning. Han fick innan vi åkte på semester. Vi hittade en fästing i örat på honom under resan som var blodfylld men inte sett några andra.

Jupp, M är en pem. Nessie var en cardigan och Qila som bor hos syrran är också en cardigan men många tror att hon är en pem då hon är röd 🙂.
Skall är nåt de har fallenhet för men lilla M är en tyst individ och larmar bara om hon anser att det befogat. De andra två gillar/de sin egen röst men upplever inte att det svårt att träna, det inte så att de okynnes skäller utan mer om de anser att de behöver larma eller när de är uppspelta (inför träning) vilket också gått att träna bort. Nessie hade massa knorr ljud då hon gillade att "prata".

Mitt förslag är att träffa individer av bägge raserna och hitta rätt kombination då raserna ändå är relativt lika. Utbudet på cardigan kullar är större än pem men som träningsintresserad och hundvan så hamnar man nog rätt högt på valplistan om man är intresserad. Det är många som är intresserade bara för att det är en söt hund och att olika klipp florerar på nätet.

Visa bifogad fil 149486
Qila och Nessie (cardigans)
Ja, att träffa båda ska jag försöka göra men jag vill ha pembroke pga storleken men upplever jag att mentaliteten hos cardigans passar mig bättre är det inte prio ett. Jagvill träna freestyle, agility och rally, som nu men med en annan ras.

Jag kommer flytta rätt lantligt om två veckor men det finns grannar. Jag blir nog inte så populär om hunden skäller hela tiden. Det gör visserligen Milou redan när jag är borta men hemma och på träningar är båda tysta. Förutom i början med Milou när han satt och muttrade för sig själv hela träningspasset och tävlingar förutom när det var vår tur.

Jag älskade att träna och tävla rally med Alvin och saknar det enormt. Men det går inte med Milou även om jag tränar med instruktör, momenten kan han alla ända upp i mästarklass suveränt bra men tycker inte det här med att gå hela banor är jätte roligt och har koncentration som en fiskmås. Han måste kolla på allt, roliga dofter, fina koner, en sten osv osv. Men modigare än Alvin och snäppet mer lättlärd men Alvin var suverän verkligen. Han bryr sig inte om något annat än det vi gör. Samma ras men så olika

Med Alvin föll det här med uppfödare rätt smidigt. Jag ringde runt och pratade med olika uppfödare och sen hittade jag Alvin. Hans uppfödare sitter i rasgruppens styrelse och vi fick komma och hälsa på Alvin och se hur han växt upp och flocken hon hade med hundar som alla ville sitta i knät.

Men nu så vet jag ju inte när det är dags, 8 månader, 1 år, 2 år och vill bara titta och träffa dom. Kan man ändå ta kontakt eller är det för påfluget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka