Generellt så är det nog bara border collie och möjligen working kelpie(??) där vallinstinkten är då stark att de "behöver" valla och där finns också många individer som klarar av att ha ett gott hundliv utan vallning (så länge de får annan aktivering).Det är mest cardigan jag tyckt bäst om när jag läst men det är ju inte hugget i sten. Jag har inte möjlighet att valla men andra hundsporten som jag gör nu också men måste dom valla för att må bra? Jag har läst olika på olika ställen, ibland att den är en perfekt familjehund som är nöjd med mest promenader och kanske lite små träning men på andra dt står det att dom kräver väldigt mycket arbete för att vara nöjda. Räcker det med agility, freestyle och Rallylydnad och jag har även möjlighet till lydnad som jag tränat med Alvin och Milou och så klart promenader och egentid på den stora tomten.
Men räcket det?
Har fler raser arr välja mellan och alla är så bra på olika sätt men det är så svårt.
Får dom problem med sina långa ryggar? Hur är dom med andra hundar?
Kroppsvallare överlag har inte den typen av stark vallinstinkt som bc och de avlas inte heller efter vallning. Sen gör bc otroligt mycket olika jobb medans kroppsvallare oftast haft mycket mindre komplexa uppgifter och ofta jobbar med tama djur. En border collie är helt otrolig i vallningen medans en corgi troligen varit gårdens allt i allo, trycka in lite djur i lagården, vakta hönsen mot räven, hålla efter möss och råttor och larma mot inkräktare bla. Så nej, de behöver inte valla alls och kanske inte ens har intresse.
Cardigan är den större rasen just i Sverige och även om jag hade en liten bruks schäfer i miniatyr så är de flesta, ja merparten faktiskt under den nivån i behov av aktivering . Det finns individer som inte är så träningsvilliga heller så där får man kolla lite på föräldrarna.
Agility är kanske inte den mest optimala grenen sett från deras fysik nen den grenen är nåt som de flesta hundraser gillar då det kul och självbelönande. I rally finns det flera riktigt duktiga cardigans. Det sällan man ser någon hund till omplacering och de allra flesta som skaffar corgi har de främst som sällskapshundar även om många aktiveras genom olika typer av träning.