Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
HAN VILL HEM NU ❤️ åh jag är så lycklig ❤️ vi ska åka och hämta honom nu, han är så pass mycket bättre att han orkar tala om för dom att han vill hem dvs står och skäller 😅
Hade höga värden på inflammation i musklerna igår så han har fått smärtstillande också förutom kortison, antibiotika och mot illamående. Nu äter han också! Älsklingen! ❤️

Vi har varit i fjällen en vecka med Ville och jag blir så glad över hur väl han uppför sig. Renar är otroligt spännande men han är tyst och sitter när jag ber honom. Inte ens när renarna stod och tittade in genom fönstret i stugan skällde han. :) Samma sak ute på tur, vi möter ofta hundar, de skäller och härjar, han tittar, viftar på svansen och går vidare.
Vi har även suttit på restaurang och ätit och han har suttit bredvid i lugn och ro. Tigger visserligen eftersom jag belönar rätt friskt ute, han skulle inte tigga hemma. :) Det är så skönt med en hund som kan vara med överallt, jag hade lite glömt bort det.
Visa bifogad fil 149651

Fina Ville ❤️

Valpen är inte så himla liten längre. Hon kommer bli en stadig bit när hon blir vuxen, med tanke på bredden på bringan redan :laugh:

Förra veckan gjorde vi hennes livs första besök på en brukshundklubb. När man är 6 månader gammal är det ändå rimligt att man lämnar gården då och då :p
6A4D2A81-8294-405E-AAC2-450CEC86951D.webp

Dagens skrytinlägg, idag har vi tagit in fåren från hagen till fårhuset, lastat fåren på släp och flyttat in dem i nya hagen. ✌️
😎

Hon var på fel ställen ett par gånger men när hon förstod vad som skulle göras så fixade hon fint. Jag har nog aldrig lastat får så smidigt och fort förut. :)

Tur att maken har semester även nästa vecka för hunden behöver typ en egen dosett. Många tider att hålla reda på. Nu har vi skrivit ner ett schema och maken har ställt alarm för varje medicintid. Själv ska jag strax försöka gå och sova. Han är inte så sugen på att äta här hemma men har tagit några kulor iaf. Dricker gör han. Han är inte sitt vanliga jag men piggare än när vi åkte in iaf. Han reagerar på när man öppnar ostpåsen nu som han brukar :rofl:

Kollade på kritiker från utställning och känner mig något förvirrad. Samtidigt är det intressant att se vad domarna faktiskt säger om de olika hundarna och det blir ju tydligt vad de tyckt om hundarna som de utsett till vinnare. Men att domare får döma avkommor till sina egna hundar känns ju lite sisådär. Och så funderar jag på om det automatiskt blir rapporteringskod när hund blir diskad pga aggressivitet? För det stod inte med på kritiken, men det kanske syns i hunddata senare?

Nåja. Jag är iaf glad att jag inte var på utställningen, det hade varit pengar i sjön för min del :p

Kollade på kritiker från utställning och känner mig något förvirrad. Samtidigt är det intressant att se vad domarna faktiskt säger om de olika hundarna och det blir ju tydligt vad de tyckt om hundarna som de utsett till vinnare. Men att domare får döma avkommor till sina egna hundar känns ju lite sisådär.

De "ska" ju inte veta att det är avkommor till deras hundar. Men så klart att de gör det i många fall. Skulle man inte tillåta det skulle det bli väldigt komplicerat, dock.

Och så funderar jag på om det automatiskt blir rapporteringskod när hund blir diskad pga aggressivitet? För det stod inte med på kritiken, men det kanske syns i hunddata senare?

Rapporteringskod står inte på kritiken men ska synas på Hunddata senare. I vissa fall görs dock en utredning innan och man väljer att inte sätta rapporteringskod A. Man pratar med domare, ringsek, kanske andra vittnen.

De "ska" ju inte veta att det är avkommor till deras hundar. Men så klart att de gör det i många fall. Skulle man inte tillåta det skulle det bli väldigt komplicerat, dock.
När hunden ägs och visas av uppfödaren som använde domarens hund och uppfödaren även köpt valpar av domaren så hade nog domaren behövt vara både blind och senil för att inte veta vilken hund det är som står i ringen :p

Men det är klart, annars hade man väl behövt ha krav på att domarna antingen ska vara från andra länder och/eller inte längre aktiva uppfödare inom rasen de dömer.

Jag haller pa att sortera lite bland mina bilder och ramlade over den har bilden pa en mer normal "spot" medan jag och kompisen jobbar med andra hundar i narheten. Det har ar vara personliga hundar och de onskar alla att de var just den hund som fick jobba just da. Det har ar varfor jag alskar att trana hundar. :heart

Screen Shot 2024-07-22 at 6.52.55 AM.webp

Lugn dag idag. Bc-killarna verkar loja efter helgen och Spock har så fort han fått chansen gått och lagt sig och sovit under en vinbärsbuske i trädgården. Lilla M försökte få igång killarna till lek men de är svårflörtade och tycker att man kan ta det lugnt. När jag höll på och rensade ur bilen så smet fröken ut ur trädgården och hoppade in på sin plats, hon verkar inte känna nåt behov av en vilodag :p .

Det var så otroligt roligt att åka iväg med mormor igår. Vi åkte till havet och en hamn som dom gjort om helt till lekparker, massor av fina planteringar och bryggor, klippor blandat med sandstrand, lekplatser och folk grillade. Vi åkte dit för att få lite semesterkänsla men jag hade förväntat mig lugnet som var där sist jag var där. Det var ett tag sen så dom hade gjort om allt. Mormor lämnade sin hund hemma och fick vara ansvarig för Milou.

Vilken frihet att ha egen bil så jag kan åka iväg och vara mer flexibel med våra promenader. Variera mig lite. Men nu bor vi ju inte kvar här mer än två veckor till.

Sent igår kväll fick vi honom äntligen att börja äta! :heart hoppas det håller i sig nu. Han väckte mig imorse 4.40 och var såå kissnödig och utöver det piggare än igår då han blev helt slut av att lunka 20 meter. Nu ville han trava uppför trappan till och med.

Salukipojken hemma hos oss igen, matte och husse i prov-hemmet hade inte fått sova ordentligt och blev snabbt väldigt trötta av det, även om allt hade gått bra under vaken tid. Inte för att jag klagar, jag är glad åt att ha honom tillbaka här :p

Just nu ligger han bredvid mig i soffan och vilar. Vi inledde dagen med en liten tur till rastgården där han och Lily i vanlig ordning sprang som dårar. Ebrah hakade också på efter att jag släppt henne lös, lät henne vara kopplad i början i hopp om att de andra skulle busa runt mer då.

Han tycker lite synd om sig, ledsen över att det inte fungerar så bra att ragga på syrran nu när hon löper. Hon säger ifrån rejält när han blir för på och jag säger åt honom att han inte får slicka och dregla på ställen där hon legat och sovit. Staaaackars stackars salukipojk :D Men han är på inget sätt fixerad vid henne och jag brydde mig inte om att stänga ut honom ur sovrummet inatt heller. Han sov lugnt på golvet och damerna sov som alltid i sängen bredvid mig. Han är ju van att bo med löptik, vilket är väldigt skönt.

Senare idag ska jag köpa symaskin. Efter det ska jag sy ett nytt halsband till honom, och ett välsittande tikskydd till Ebrah. Tänker mig någon modell som är som små byxor istället för som en trosa, så kan det sitta lite luftigare men ändå hindra att hon blodar ner. Är ju ren tur att hon inte blöder mycket med tanke på att samtliga tikskydd jag provat i butiker sitter förskräckligt illa...

Vi har gått en tvåtimmars promenad längs skogsstigar tillsammans med en vän med sin labbe.

Bägge var väldigt uppspelta ganska länge men sen lugnade båda sig oh traskade lugnt och fint i slakt koppel bredvid varann. Men hjärnorna hann bli trötta.

Oskar kommer att sova fint under eftermiddagen. Bra, eftersom jag måste åka till stan i några ärenden.

Salukipojken hemma hos oss igen, matte och husse i prov-hemmet hade inte fått sova ordentligt och blev snabbt väldigt trötta av det, även om allt hade gått bra under vaken tid. Inte för att jag klagar, jag är glad åt att ha honom tillbaka här :p

Just nu ligger han bredvid mig i soffan och vilar. Vi inledde dagen med en liten tur till rastgården där han och Lily i vanlig ordning sprang som dårar. Ebrah hakade också på efter att jag släppt henne lös, lät henne vara kopplad i början i hopp om att de andra skulle busa runt mer då.

Han tycker lite synd om sig, ledsen över att det inte fungerar så bra att ragga på syrran nu när hon löper. Hon säger ifrån rejält när han blir för på och jag säger åt honom att han inte får slicka och dregla på ställen där hon legat och sovit. Staaaackars stackars salukipojk :D Men han är på inget sätt fixerad vid henne och jag brydde mig inte om att stänga ut honom ur sovrummet inatt heller. Han sov lugnt på golvet och damerna sov som alltid i sängen bredvid mig. Han är ju van att bo med löptik, vilket är väldigt skönt.

Senare idag ska jag köpa symaskin. Efter det ska jag sy ett nytt halsband till honom, och ett välsittande tikskydd till Ebrah. Tänker mig någon modell som är som små byxor istället för som en trosa, så kan det sitta lite luftigare men ändå hindra att hon blodar ner. Är ju ren tur att hon inte blöder mycket med tanke på att samtliga tikskydd jag provat i butiker sitter förskräckligt illa...

Blir han kvar hos er nu då istället? 😍

Blir han kvar hos er nu då istället? 😍
Har fortfarande inte pratat med sambon om det :rofl: Men jag ska se till att ta en promenad med prov-hemmet någon dag och verkligen prata igenom hur de tänker kring allt, prata med sambon om allt, räkna på vad det verkligen blir att kosta osv. Sambon tycker också att det är väldigt bökigt att gå med tre hundar i koppel, så vi måste ha liten lektion i hur man gör det på smidigast sätt (och jag ska ordna en enklare form av hundförarbälte till honom). Vill verkligen att sambon ska vara 100% ok med tre hundar hemma i fall det skulle vara så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka