Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, att träffa båda ska jag försöka göra men jag vill ha pembroke pga storleken men upplever jag att mentaliteten hos cardigans passar mig bättre är det inte prio ett. Jagvill träna freestyle, agility och rally, som nu men med en annan ras.

Jag kommer flytta rätt lantligt om två veckor men det finns grannar. Jag blir nog inte så populär om hunden skäller hela tiden. Det gör visserligen Milou redan när jag är borta men hemma och på träningar är båda tysta. Förutom i början med Milou när han satt och muttrade för sig själv hela träningspasset och tävlingar förutom när det var vår tur.

Jag älskade att träna och tävla rally med Alvin och saknar det enormt. Men det går inte med Milou även om jag tränar med instruktör, momenten kan han alla ända upp i mästarklass suveränt bra men tycker inte det här med att gå hela banor är jätte roligt och har koncentration som en fiskmås. Han måste kolla på allt, roliga dofter, fina koner, en sten osv osv. Men modigare än Alvin och snäppet mer lättlärd men Alvin var suverän verkligen. Han bryr sig inte om något annat än det vi gör. Samma ras men så olika

Med Alvin föll det här med uppfödare rätt smidigt. Jag ringde runt och pratade med olika uppfödare och sen hittade jag Alvin. Hans uppfödare sitter i rasgruppens styrelse och vi fick komma och hälsa på Alvin och se hur han växt upp och flocken hon hade med hundar som alla ville sitta i knät.

Men nu så vet jag ju inte när det är dags, 8 månader, 1 år, 2 år och vill bara titta och träffa dom. Kan man ändå ta kontakt eller är det för påfluget?
De flesta uppfödare är bara glada att få visa upp och prata hund, har pratat med massor utan att det blivit köp.

Fick precis uppdatering av veterinären. Ultraljud av bukspottkörteln visar att det inte är pankreatit. Han har förstorad prostata som behöver följas upp samt kristaller i urinen men inget av det förklarar febern som hon sa, utan de fokuserar på att det är anaplasman. Ny uppdatering imorgon fm. Hoppas han svarat på antibiotikan då!

Fick precis uppdatering av veterinären. Ultraljud av bukspottkörteln visar att det inte är pankreatit. Han har förstorad prostata som behöver följas upp samt kristaller i urinen men inget av det förklarar febern som hon sa, utan de fokuserar på att det är anaplasman. Ny uppdatering imorgon fm. Hoppas han svarat på antibiotikan då!

Håller tummarna för att han svarar på antibiotikan!

Vad tråkigt att ni inte har någpt djursjukhus i Umeå, vi har inget här i Skellefteå men jag har varit till Luleå någongång eftersom de har haft öppet på natten, antog att Umeå också skulle ha något som var nattöppet 🙁

Håller tummarna för att han svarar på antibiotikan!

Vad tråkigt att ni inte har någpt djursjukhus i Umeå, vi har inget här i Skellefteå men jag har varit till Luleå någongång eftersom de har haft öppet på natten, antog att Umeå också skulle ha något som var nattöppet 🙁
Ja visst är det knäppt att en så stor stad inte har ett djursjukhus! Tror det är många från Umeå som åker till Luleå men det går fortare för oss till Sundsvall och jag har släkt i Härnösand ifall vi skulle bli här länge så då kändes det bäst att åka hit.
Vi har distriktsveterinären samt någon privat klinik som har jour men de kan ju inte ha inlagda patienter under natten tyvärr.

Har alltid lärt mina hundar ”opp” och då hoppar de upp på närmaste sten, bänk mm. Det jag pekar på.
Tycker de är lite kul när de själva hoppar upp på någon större sten i skogen för att faktiskt få en bättre överblick.
Då ler jag för mig själv 😁 de små hundarna har alltid haft en fördel av de men nu gör Knut så också.
I stan använder jag det för träning, ett bra sätt att få dem att vänta på mig och smidigt när en ska ta på kopplet 👌🏼

Vi är i stugan och det är så fridfullt att gå i skogen. Ingen direkt stig utan bara rakt ut och de är tyst. Se hur hundarna använder hela sina kroppar i skogen ♥️

IMG_2863.webp

Vi blev bjudna på middag hos sambons mor idag igen, nu med två hundar istället för tre. Känns tomt. Men, det var väldigt skönt att kunna sitta ute på tomten och spela brädspel, ha hundarna lösa och inte behöva oroa sig för om de skulle försvinna iväg. För trots att det bara är staket på två sidor så håller sig mina damer där de ska vara, även när de får för sig att leka och springa runt. Det kändes riktigt lyxigt att kunna spendera en stund ute på kvällen, framförallt efter att ha varit på jobbet där vi inte ens har fönster i lokalen.

Funderar nu på om jag ska ta långpromenad till jobbet imorgon, eller ta bilen. Hundarna behöver promenad oavsett, men jag kan komma hem betydligt snabbare med bilen... Skulle kanske kunna göra någon variant där jag tar bilen till något för oss ovanligt promenadställe på morgonen och fortsätter därifrån till jobbet... Hm.

KTKTillägg: säg tydligt att du funderar på rasen och vill träffa dem och att valpköp är lite i framtiden. Många uppskattar nog att man gör ordentliga efterforskningar innan hundköp och de som inte känner att de har tid kan avböja.
Ja jag tänker sägs att jag funderar på att köpa valp så småningom och vill veta så mycket som möjligt så det blir rätt både hunden och mig. Och ta upp att jag gillar att träna och tävla

Han kommer må bättre imorgon helt säkert!

Ja visst är det knäppt att en så stor stad inte har ett djursjukhus! Tror det är många från Umeå som åker till Luleå men det går fortare för oss till Sundsvall och jag har släkt i Härnösand ifall vi skulle bli här länge så då kändes det bäst att åka hit.
Vi har distriktsveterinären samt någon privat klinik som har jour men de kan ju inte ha inlagda patienter under natten tyvärr.
Är väl bara Sundsvall, Östersund och Gammelstad som är djursjukhus i hela Norrland?

Har alltid lärt mina hundar ”opp” och då hoppar de upp på närmaste sten, bänk mm. Det jag pekar på.
Tycker de är lite kul när de själva hoppar upp på någon större sten i skogen för att faktiskt få en bättre överblick.
Då ler jag för mig själv 😁 de små hundarna har alltid haft en fördel av de men nu gör Knut så också.
I stan använder jag det för träning, ett bra sätt att få dem att vänta på mig och smidigt när en ska ta på kopplet 👌🏼

Vi är i stugan och det är så fridfullt att gå i skogen. Ingen direkt stig utan bara rakt ut och de är tyst. Se hur hundarna använder hela sina kroppar i skogen ♥️

Visa bifogad fil 149528
Haha. Mina smmå har jag lärt hoppa upp. Den första för att stärka bakdel. Sen har det fortsatt för det är praktiskt kommando

Oskar hoppar glatt upp på stenar. Väl uppe tittas det inte på något annat än mig coh godisfickan. Ett sätt att tigga helt enkelt :D

Han blir kvar en natt till. Nu smärta och stelhet i leder och ont i magen, höga värden på bukspottkörteln fortfarande. Temp 39,4. De har satt in kortison nu. Ursch vad jobbigt detta är och vad dyrt det kommer bli.
Har bestämt oss för att åka hem imorgon även om han inte får följa med. Då kan jag jobba på måndag så förlorar jag inga pengar på det iallafall. Dyrt att bo på hotell och vi kan ju inte göra något för vovve ändå!

Han blir kvar en natt till. Nu smärta och stelhet i leder och ont i magen, höga värden på bukspottkörteln fortfarande. Temp 39,4. De har satt in kortison nu. Ursch vad jobbigt detta är och vad dyrt det kommer bli.
Har bestämt oss för att åka hem imorgon även om han inte får följa med. Då kan jag jobba på måndag så förlorar jag inga pengar på det iallafall. Dyrt att bo på hotell och vi kan ju inte göra något för vovve ändå!
Men gubben ❤️ Förhoppningvis kan han följa med hem imorgon.
Mycket pengar blir det, Dahlias räkning landade på ca 80.000kr och då hade jag henne hemma på permis flera nätter. Det var den semesterkassan det 💸

Men gubben ❤️ Förhoppningvis kan han följa med hem imorgon.
Mycket pengar blir det, Dahlias räkning landade på ca 80.000kr och då hade jag henne hemma på permis flera nätter. Det var den semesterkassan det 💸
Ja det är så jävla jobbigt att man ska behöva oroa sig över pengarna också, jag menar jäklar innan man sparat tillbaka det där, går ju knappt 🥴 jag ska ha högre försäkring på nästa hund, men när vi fick Zeppelin för 10 år sen var det ju inte lika dyrt som nu så då kändes det som att mellanförsäkringen skulle räcka bra. Men vi är inte i taket på försäkringen än tror jag, beroende på vad nattbesöket hos distriktarna kostade. Så än så länge är det ju inte så sjukt mycket som ska ur vår ficka 😅
Hoppas att han mår bättre snart, det är ju såklart det viktigaste ❤️

Åh, hoppas han börjar må bättre snart ❤️❤️

Alltså ibland undrar man om Milou är 5 månader och inte 5 år. Jag och kompisen åt mjukglass igår. Alvin la sig ner direkt och väntade. Milou däremot var lite som en
studsboll för att kunna se hur våra glassar såg ut. Han ville ju smaka och dom fick äta det sista i bägaren. Jag ville bara vara ifred när jag åt.

Samtidigt vet jag att båda älskar mjukglass så inte konstigt med studsande och glad kines, Alvin var likadan när han var yngre. Men när en kines blir upphetsad och glad går dom in för det helt. Definitivt inga soffhundar. Blir det mycket folk som träffas vill dom hälsa på alla och vara med och se vad alla gör. Jätte glada för att det finns så många som vill gosa med dom och titta på. Dom är små men intensiva. Men det innebär ju inte att jag vill att Milou ska bli så uppe i varv.

Det fick han träna på mycket igår. Sitta still och vänta, jätte tråkigt tycker han men sen kom han på att ju snabbare han gör som matte säger desto snabbare får han glass, så det slutade med två lugna hundar som överlyckligt högg i sig glassen. Mycket tålamodsprövande för oss allihop och min kompis fick stå ut med en hyper Milou, hon har dock ett 1,5 årigt barn så hon tyckte väl att det var samma sak innan jag fick ner Milou på jorden.

Blev ett bra avslut i alla fall med två lugna och glada hundar och en glad matte.

Ja det är så jävla jobbigt att man ska behöva oroa sig över pengarna också, jag menar jäklar innan man sparat tillbaka det där, går ju knappt 🥴 jag ska ha högre försäkring på nästa hund, men när vi fick Zeppelin för 10 år sen var det ju inte lika dyrt som nu så då kändes det som att mellanförsäkringen skulle räcka bra. Men vi är inte i taket på försäkringen än tror jag, beroende på vad nattbesöket hos distriktarna kostade. Så än så länge är det ju inte så sjukt mycket som ska ur vår ficka 😅
Hoppas att han mår bättre snart, det är ju såklart det viktigaste ❤️
Håller tummarna för att ni inte behöver maxa försäkringen! Jag har som tur var alla mina hundar högt försäkrade, 120.000kr på alla. Jag får lite personalrabatt också men den dras inte förrän efter reglering så försäkringen utnyttjas precis lika mycket ändå.
Men man får lösa det på något sätt, viktigaste att de mår bra igen ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka