Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pysslingen gick ett domarspår/anlagsspår i viltspåret och domaren sprutade ur sig med superlativ och gav högsta betyg över hela - så bra tyckte jag inte att han var.

Rörelse-vet tyckte viltspår var en bra sysselsättning och genom att gå domarspår får det lite mer struktur. Jag har också fått bekräftelse på att han får lösa klurigheter efter eget huvud så länge han löser dem. Hans storlek gör att han i blåbärsriset blir mer eller mindre tvungen att blanda spår och sök/vindande. Det är OK att gena i spetsiga vinklar, ha en uppjö olika sätt att tackla virr-varr och att runda startrutan i viltspår (å andra sidan - han vindar in klöven på ganska långt håll, så det gäller att han tycker det är värt att spåra och inte bara genar direkt). Jag ska också lägga längre spår (satsa på 800-1000 m) och inte tveka att utnyttja stigar för delar av spåret.

Jag blir mer och mer förundrad över hundarna som lär sig alla våra konstiga regler. Går du ett viltspår ska du segla/gena i en återgång. Går du ett bruks-/personspår ska du gå ut i återgångar, men du ska fortfarande "gena" i virrvarr (dvs i ena fallet ska du följa ditt spår även om ett nyare spår dyker upp, i andra fallet är det OK att lämna ett äldre spårparti och hoppa till ett färskare). Tänk att de genomskådar oss och lär sig de olika reglerna även när de inte är helt logiska!

Fick klinikchefen och hon är den bästa så känns bra. Henne litar jag på, så hädanefter ska jag försöka boka henne.
Diagnosen idag är njurbäckeninflammation.
Ultraljudet såg bra ut men veterinären reagerade på att hunden hade ont när hon palperade njurarna.
Blodproverna såg bra ut förutom något ”akutvärde” på njurarna. Men de andra njurvärderna var bra.
Så jag har alltså en hund som för tre år sen hade livmoderinflammation med symptom ”lite trött” (och inget mer) och nu njurbäckeninflammation utan feber etc.

Vi var ju på tävling i helgen med Spock och lilla M. Inga resultat att tala om men corgifröken tog faktiskt slalomet på tre av fyra banor 💖.
Igår var vi och vallade hos en bekant och corgin fick också gå in en liten sväng, hon imponerade tydligen då hon visade intresse för fåren och kunde gå upp i balans i drivning.
Bc pojkarna fick träna lite på det vi fick att jobba på när vi vallade i fredags. Tay ska ta ut flankerna och Spock får inte släppa i flankerna 😅.

Idag blev det lite agilityträning för gänget och imorgon ska vi ut till fårhagen igen.

20240702_072909.webp

Nej. Det är aldrig akut, bara känsligt.
Min hund som äter dåligt visade sig ha fel på tarmen som gör att hon inte tar upp b-12 och folsyra som hon ska, och den bristen som blir orsakar sedan mer mat- och tarmproblem. Hon äter nu vitamintillskott och äter bättre och hennes skov då hon svälter sig kommer mer sällan. Bara ett tips att kolla upp om det blir för jobbigt med vovven. 🙂

Min hund som äter dåligt visade sig ha fel på tarmen som gör att hon inte tar upp b-12 och folsyra som hon ska, och den bristen som blir orsakar sedan mer mat- och tarmproblem. Hon äter nu vitamintillskott och äter bättre och hennes skov då hon svälter sig kommer mer sällan. Bara ett tips att kolla upp om det blir för jobbigt med vovven. 🙂
Receptfritt tillskott? Veterinär?
Vad heter det och var hitar du det?

Min har också problem med magen (ultraljud har gjorts, allergifoder mm)
Men även b-12 har vi fått utskrivet och det har hjälpt tycker jag 🙂

Tog en lugn promenad nu på förmiddagen, stannade på en gräsplätt, tränade rallylydnad med alla tre vovvarna, gick vidare och mötte lurchervännen och skrattade åt hur alla tiggde godis av husse. En riktigt fin förmiddag ändå!

Passade också på att klippa klorna på syskonen och nu ligger jag på sängen med salukipojken som huvudkudde. Han sover och är mycket(!) glad åt att få vara min huvudkudde just nu. Men, snart ska vi iväg till jobbet. Inte lika kul för dem, men jag är väldigt glad åt att kunna ha med dem och därmed slippa oroa mig för hundvakter osv.

Otroligt härlig morgon med vovvarna och husse! En snabb sväng förbi klubben och lilla M tog typ tre-fyra slalom som hon aldrig gjort annat! Spock körde balans och a-hinder med superbra stopp och Tay gjorde också bra ifrån sig med husse.

Vidare till fårhagen där vi började med att kolla och gosa med lammen och sen fick vovvarna träna lite. Spock skötte sig bra, Tay och husse jobbade på sina läxor och lilla M verkade faktiskt tycka att det var lite kul. Började lägga lite vissla på fröken bara för skojs skull 😁.

Nu ligger hela gänget däckade här hemma
20240704_093521.webp

En ras som jag blivit intresserad av här i tråden av @Bulldoozer är corgis. Men jag inser att jag aldrig träffat en corgi och vet väldigt lite. Har läst om dom så klart men skulle vara jätte kul om du @bulldozer kan berätta lite om dom?

Welsh corgi pembroke är gårdshund och nötvallare i ursprung. Welsh corgi cardigan kom senare när vad jag läst det var nödår och man gjorde sig av med nötterna och hade får istället så ska cardigan alltså vara resultatet av collieinblandning för att få hundar som passade på får. Huruvida detta stämmer vet jag inte, hittade detta påstående i några decennier gammal bok om hundraser. Det som kan tala för att det stämmer är merle-färgen som bara cardigan kan ha och att de generellt anses ha mer will to please medans pemmen anses ha lite mer "spets" mentalitet så brukar cardigan jämföras mot "schäfer".
Här ska jag infoga att raserna är mer lika än olika och att jag vet väldigt samarbetsvilliga pemmar och även egensinniga cardigans. Generellt upplever jag bägge raser som glada, käcka, samarbetsvilliga och mycket hund i lite mindre format även om cardigan-hanar kan väga uppemot 20kg, vår bc Tay ligger på 19kg.

Jag älskar mentaliteten hos corgi, att de är så alerta och vill hänga på. Upplever de som väldigt träningsvilliga men jag vet att det finns soffpotatisar också och det finns uppfödare som är mindre nogräknade med mentaliteten.

Sitter hos veterinären med en Zeppelin som varit såå loj och inte ätit och därtill feber. Snabbsänka så hög att den inte går att mäta. Men jag tror att värsta biten är över, vi väntar på provsvar nu om det kan vara pankreatit. Men herregud sån oro när vet nämnde tumörer och att vi skulle ultraljuda. Vi var nyss ute och kissade så hon kunde få ett urinprov och när vi kom in igen så skulle han kolla in varenda rum 😅 lite piggare! Får dropp nu och fått febernedsättande och och smärtstillande.

Nu kom veterinären in och sa att snabbprovet visar att det är pankreatit! ❤️Skickas på laboratorium men nu får vi gå hem med foder och medicin 🥰 jag trodde verkligen att jag skulle förlora honom ikväll. 😭
Åh så skönt att det snabbt kunde hittas vad som vad fel och att ni kunde åka hem! Hoppas att han snart återhämtat sig och att ni kunnat sova bra under natten.

Welsh corgi pembroke är gårdshund och nötvallare i ursprung. Welsh corgi cardigan kom senare när vad jag läst det var nödår och man gjorde sig av med nötterna och hade får istället så ska cardigan alltså vara resultatet av collieinblandning för att få hundar som passade på får. Huruvida detta stämmer vet jag inte, hittade detta påstående i några decennier gammal bok om hundraser. Det som kan tala för att det stämmer är merle-färgen som bara cardigan kan ha och att de generellt anses ha mer will to please medans pemmen anses ha lite mer "spets" mentalitet så brukar cardigan jämföras mot "schäfer".
Här ska jag infoga att raserna är mer lika än olika och att jag vet väldigt samarbetsvilliga pemmar och även egensinniga cardigans. Generellt upplever jag bägge raser som glada, käcka, samarbetsvilliga och mycket hund i lite mindre format även om cardigan-hanar kan väga uppemot 20kg, vår bc Tay ligger på 19kg.

Jag älskar mentaliteten hos corgi, att de är så alerta och vill hänga på. Upplever de som väldigt träningsvilliga men jag vet att det finns soffpotatisar också och det finns uppfödare som är mindre nogräknade med mentaliteten.
Det är mest cardigan jag tyckt bäst om när jag läst men det är ju inte hugget i sten. Jag har inte möjlighet att valla men andra hundsporten som jag gör nu också men måste dom valla för att må bra? Jag har läst olika på olika ställen, ibland att den är en perfekt familjehund som är nöjd med mest promenader och kanske lite små träning men på andra dt står det att dom kräver väldigt mycket arbete för att vara nöjda. Räcker det med agility, freestyle och Rallylydnad och jag har även möjlighet till lydnad som jag tränat med Alvin och Milou och så klart promenader och egentid på den stora tomten.

Men räcket det?

Har fler raser arr välja mellan och alla är så bra på olika sätt men det är så svårt.

Får dom problem med sina långa ryggar? Hur är dom med andra hundar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka