Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Hon har varit hemma några dagar nu och vi har åkt upp till landet. Idag är första dagen hon varit helt sig själv rent allmäntillståndsmässigt. Tiggt mat, lekt med leksak, viftat mycket på svansen och galopperar på promenad. Men aptiten är inte som den varit (dvs ett matvrak som inhalerar maten). Hon äter men långsammare och ratar oftast det hon åt gången innan så hon vill ha varierat. Ganska typiskt för njursjuka hundar. Hon får fortfarande mediciner och dricker och kissar en del. Jag tror hon fått en kronisk skada på njurarna som inte kommer gå över (med säkerhet kan man inte säga det förrän om 3 månader men det faktum att hon har kvarstående symtom tyder på det).
Jag hoppas hon kan må bra ett tag till och sen får hon somna om hon blir sämre. Inte riktigt så jag hade tänkt mig att det skulle bli, men man kan ju inte styra över vad som händer. För 1,5 månad sedan vann hon liksom Best in work på dvärgschnauzercupen i 28 gradig värme (totalen av rally, lydnad och agility).
De senaste dagarna har jag börjat kunna slappna av lite. Fortfarande slår ångest, oro och sorg till över det som hänt och det som komma skall, men jag har också kunnat känna glädje och slappna av en del och njutit av sommarsemester. Dahlia är och kommer alltid vara min speciella lilla hjärtehund och jag vet inte hur jag ska leva utan henne. Jag har tagit bort två egna hundar tidigare, det är alltid tufft, men med henne kommer det vara vidrigare än någonsin tidigare.
Vilken tur att Dahlia har dig som matte :heart

På jakt efter svamp idag igen. Gick jättebra att plocka vissa eftersom Tilda fick zoomies ett par vändor och kutade rakt över kantarellerna 🙄🙃 men hon är duktig, håller sig i närheten, kommer direkt jag ropar eller visslar (om hon inte kommer frivilligt för godispåfyllning 😅) och idag hörde vi en arg hund skälla bortöver genom skogen, hon stannade upp, jag bad henne komma och hon kom på stört så jag kunde koppla henne för säkerhets skull ifall den var lös/närmare än man tror. 500g kantareller fick vi ihop, tilda fick ca 45 min lösspring i skogen och så fick vi syn på en älg på vägen hem 😅 nu sover hon gott ♥️

Försöker skärskåda mig själv. Varförvarförvarför har jag hundar med magbekymmer och dålig aptit? Några helt normala med förstås. Men hittills 4 st genom åren som inte varit matglada alls.

Idag var det svårt med frukost, han åt bara lite. När vi åkte iväg för att vandra i skogen kräktes han i bilen.

Han får hjälp med bakterier, får bara den mat han faktiskt äter (Mush) och jag kan inte se något som särskiljer honom (och de föregående matvägrarna ) från andra hundar. Jag har t.o.m. haft en matvägrande retriver...
Han åt torrfoder tidigare men det åt han dåligt. Nu vägrar han torrisar helt, oavsett sort.

Mao borde jag göra något fel - men vad :cry:
Tänkandet fortsätter.

Bestämde mig för att ta en lite längre promenad idag när jag är ledig, för igår var tråkig för hundarna och nu ska jag jobba tisdag-söndag. Det råkade bli att vi knatade runt i nästan 3 1/2 timme. Sista biten hem gick extremt långsamt och jag är glad att jag hade med ordentligt med vatten till oss alla, för det var varmt! Men, de var jätteglada och fick möjlighet att springa en del också, vilket gjorde dem ännu gladare :D

När vi kom hem fick de lite lunch, framförallt eftersom jag vill att salukipojken ska lägga på sig lite. Direkt när de ätit så la de sig för att sova, Ebrah på soffan bredvid mig, brorsan och Lily utsträckta på sängen. Tippar på att de kommer vara ganska lugna några timmar nu.

Just gått ett klurigt (och myggigt 🦟) spår. Nu är hon nöjd!
6017453D-C556-497B-97E8-B2E9E09D399F.webp

Beställde en Arrak idag, leverans om 6-12 arbetsdagar. Hoppas strl är rätt annars får jag hoppas de är lätt och returnera och byta storlek. 😅
Jag beställde byxor därifrån en gång som blev fel i storlek, minns i alla fall inte att det skulle varit något problem med returen. Har kvar byxorna men får tyvärr inte plats i dom längre. Bra kvalitet dock! Borde sälja.

Försöker skärskåda mig själv. Varförvarförvarför har jag hundar med magbekymmer och dålig aptit? Några helt normala med förstås. Men hittills 4 st genom åren som inte varit matglada alls.

Idag var det svårt med frukost, han åt bara lite. När vi åkte iväg för att vandra i skogen kräktes han i bilen.

Han får hjälp med bakterier, får bara den mat han faktiskt äter (Mush) och jag kan inte se något som särskiljer honom (och de föregående matvägrarna ) från andra hundar. Jag har t.o.m. haft en matvägrande retriver...
Han åt torrfoder tidigare men det åt han dåligt. Nu vägrar han torrisar helt, oavsett sort.

Tänkandet fortsätter.
Jag tror inte att det har något alls med dig att göra. Otur helt enkelt, väldigt tråkig otur. Jag upplever också att jag bara gör saker fel ibland i vissa situationer. Inte bara just hundlivet men annat också. Tycker inte du ska försöka leta fel hos dig själv. Verkligen inte :heart

Jag har lite dåligt samvete gentemot grabbarna. Jag skulle gå skogspromenad med mormor men det började regna så då tyckte hon vi skulle vända. Sen var jag tvungen att göra ärenden och packa så dom har bara gått korta rundor. Hade tänkt gå nu var planen men självklart fick jag så ont i magen. Kan inte röra mig. Vi har ändå miljötränat i nya bilen två gånger idag så dom ska vara trygga och positiva där.

Tänkandet fortsätter.
Har du varit hos veterinären? Isf, vad säger de?

Idag ska vi ultraljuda hunden och se om det kan hittas varför urinvägsinfektionen återkommer. Jag är livrädd, tänk om hunden inte kommer med hem? Klart tanken har kommit många gånger, hon är ju 16... Men oavsett resultat, kan jag lita på den veterinärkliniken? Får ta ställning sen då.
Men bevisligen försvinner bakterierna med antibiotika, men så fort kuren slutas kommer de igen.

Brukar träffa en man med en äldre intakt labrador hane (12år)
Ägaren trodde först Knut var en tjej och har endel åsikter han gärna delar med sig av.
Nu bjöd Knut väldigt tydligt upp till lek och de lekte en stund.
Sen säger ägaren ”din är kastrerad?”
-Nej han är 2 år och inte kastrerad men väldigt lekfull o inte visat någo aggressivitet.
”De kommer” säger han då 😅

Kändes ju väldigt positivt av honom 🙈

Idag ska vi ultraljuda hunden och se om det kan hittas varför urinvägsinfektionen återkommer. Jag är livrädd, tänk om hunden inte kommer med hem? Klart tanken har kommit många gånger, hon är ju 16... Men oavsett resultat, kan jag lita på den veterinärkliniken? Får ta ställning sen då.
Men bevisligen försvinner bakterierna med antibiotika, men så fort kuren slutas kommer de igen.
Varför skulle du inte kunna lita på kliniken?

Idag började vi som vanligt med en promenad till rastgård, men det märktes att de höll igång ordentligt igår. Inget tempo alls, men de fick nosa och strosa och såg väldigt nöjda ut med det. Lite skutt och spring blev det, men bara när en annan hund passerade utanför rastgården.

Nu har vi precis varit ute på förmiddagspromenad med lurchervännen. Salukipojken var väldigt(!) bestämd med att vi trots allt skulle gå till rastgården igen, så vi gjorde som han ville. Rastgården var dock upptagen av en ung, brötig retriever-hane, vilket inte direkt är något för mina dårar. För lurchern däremot... Bästa tänkbara leksällskap! De fick umgås, och det var ett helt galet tempo på de båda :rofl: Vi stod mest utanför i skuggan och tittade på, men det är bra träning det med, att inte elda upp sig för att andra kutar.

Idag har jag inte heller behövt göra rent salukipojkens ögon. Det ena var lite rinnigt igår eftermiddag, så då gjorde jag rent dem, men nu såg de fortfarande fina ut. Han är en så fin pojk :love: Hur ska jag klara en hel helg utan honom? Försöker tänka att det bara är tre dagar och försöker att inte tänka på att han kanske flyttar på riktigt om en månad eller så. Trodde verkligen inte att det skulle bli såhär när jag erbjöd mig att hjälpa till med honom för att matte skulle till sjukhus... Normalt sett brukar jag vara rätt glad när hundvaktshundar åker hem till sina ägare igen :p

Fick klinikchefen och hon är den bästa så känns bra. Henne litar jag på, så hädanefter ska jag försöka boka henne.
Diagnosen idag är njurbäckeninflammation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka