Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår simmade hon för första gången, det behövdes (precis som jag trodde) bara att jag tog mig ut i vattnet med henne! Annars har hon gärna dragit ut en bit i vattnet så snart chansen ges, men inte längre än att hon bottnar, så länge jag står på stranden.

Visa bifogad fil 149025
Jag måste verkligen masa mig ut i sjön. Bog går på bakbenen för att undvika att simma, det är alltså bara huvudet som sticker upp ur vattnet. Han går bara så långt att han bottnar. :laugh:

Kineser är inte så väldans intresserade av att bada men är man i väg och det är väldigt varmt behövs det lite svalka. Alvin kan gå lite i kanten, max vatten till bringan men det tog oss ganska många år. Förra året lyckades Milou gå i så att vattnet nådde över ryggen. Det var ett hallehjula ögonblick. :laugh:

Får se om vi får någon simning i år, det vore toppen!

Det är ju en trevlig träning, förutom den givna svalkan, så det är kul när de får upp intresset för simning! Förra rottweilern behövde också att jag var ute i vattnet, men därefter blev hon som en fisk och for gärna ut på långa, sköna simrundor på egen hand.

När flytten är avklarad i augusti kommer det bli firande av Alvin vid nya huset. Utomhus om det går, det vore perfekt. Försöker komma på hans favorit saker att göra. Det skulle bli någon sorts fikabröd gjort på mjukglass blandat med bacon. Och att få rulla runt i gräset och krafsa och sola om det är bra väder. Det och sen några saker som är inslagna för det bästa han vet är att få öppna paket. Vi har inte haft några barn än i familjen så det är Alvin som vi alla tittar på på julafton:love:

Alvin har blivit så cool, ju äldre han blir desto mer självsäker blir han. Och nu har han börjat göra hyss som han aldrig gjort förr. Utöver all annan lek. Det verkar som att det här med att vara en liten farbror passar Alvin så bra så han har blivit tonåring igen,fasf en väluppfostrad sådan. Lite hyss skadar inte när det är på Alvins nivå.

Han blir14 i augusti i år och så glad, så snäll, klok och han har något majestätiskt i den där lilla kroppen. Alla som är i samma rum som honom känner hans närvaro och dom som han låter klappa honom blir så tacksamma och känner sig utvalda. Jag har folk i min närmaste krets som har börjat gråta för att dom gosat med Alvin och det är alltid en ynnest för han ligger ofta för sig själv. Inte när det bara är vi tre för då är han som fast klistrad på mig.

Men han har hittat på sin lilla artighetstutin hälsar på gästerna när dom kommer och när dom ska gå oavsett om han varit med oss eller inte alls så går han till dom i hallen och får en klapp och då är han nöjd, sagt hej och hejdå.

Han är så söt att det liksom gör ont. Jag pratade med en kompis om att jag inte allltid behöver en tv utan jag kan lätt studera hur grabbarna beter sig och vad dom gör. Min lägenhet är som en egen tv, förutom när båda sover. Men då kan man titta bara för att dom är söta när dom sover också. Min kompis tyckte däremot att jag var lite knäpp när jag berättade hur roligt jag tycker det är att kolla på mina hundar:rofl:

Jag vet inte hur många fler födelsedagar Alvin får så jag ska kräma ur det bästa jag bara kan nu.

Det är ju en trevlig träning, förutom den givna svalkan, så det är kul när de får upp intresset för simning! Förra rottweilern behövde också att jag var ute i vattnet, men därefter blev hon som en fisk och for gärna ut på långa, sköna simrundor på egen hand.
Haha, nja några fiskar blir dom nog inte. Alvin har övat i 14 år och hur mycket man än försöker sätter han stopp vid bringan. Men Milou kanske kan börja gå med vattnet med vattnet runt sig. Min mamma är lite besatt i att träna dom att bada. Går väl sisådär :p Milou går bara med mig. Finns inte på kartan att han skulle gå bort från mig

Zoe gjorde sin grej, och vandrade runt banan med 93/44, 7 poäng efter vinnaren och en femteplats för henne! Hon var nog minst trött av alla 26 hundar dessutom, hon gör det jäkligt lätt för sig 😅 Poängmissarna var mitt fel, jag var trött och slarvig efter att ha suttit hungrig i 6 timmar... måste lära mig äta trots nerver!

Tam gjorde ett bra jobb han med, 88/40 och en tiondeplats. Lite kvar att jobba på vad gäller att gå ut stort trots att han inte direkt ser fåren, vi tappade 6 poäng på utgången pga mitt bristande stöd vid skicket!

På vägen hem stannade vi i Lillehammer och firade med mjukglass som vårt resesällskap bjöd på. Kan tyvärr inte ladda upp bild för buke säger att filen är för stor?

Vi kämpar på med lilla D. Njurvärdet har sjunkit och ligger stabilt, men inte helt normalt. Hon är dock pigg och äter och fattar inte alls varför jag lämnar henne på djursjukhuset varje morgon. Idag ville hon inte alls gå in :( Men hon ligger lugnt i sin bur, är pigg när sköterskorna rastar henne och låter sig hanteras. Hon är en väldigt snäll hund med en stark mentalitet så jag vet att hon klarar sig men det gör ändå ont i mattehjärtat.
Njurarna är ett känsligt organ som tar lång tid på sig att återhämta sig och det kan gå åt båda håll. Tålamod…
hur går det?

Min är dålig igen. En vecka utan antibiotika funkade bra, igår eftermiddag fick jag en känsla av något då hon behövde springa ut och kissa ordentligt på "ovanlig tid", hon har också börjat slicka sig mycket igen. Ingenting konstigt inatt eller imorse men nu på fm fick jag samtal om att hon kissat inne.. dock utan blod.
Antibiotika igen och så ska veterinären återkomma om ultraljud. Tiden rinner verkligen ut känns det som...

Vad kan man se på ultraljud som man inte ser på slätröntgen? Hon har ju röntgat buken. Ser man tumörer (min största skräck) på ultraljud? Är njurarna kassa? Jäkla skit.

Hon är hemma sedan tisdag kväll. Dricker och kissar fortfarande mycket men mindre än innan. Först såg det bra ut på uppföljning men sen igår kväll hade njurvärdet stigit igen, av väldigt oklar anledning. Idag såg det bättre ut igen om än inte bra.
Hon är dock nästan sig själv förutom aptiten som är sådär, men hon får i sig. Är pigg, tigger kli och viftar på svansen. Ej uttorkad.
Vi har väl kommit fram till att det inte finns mer att göra nu än att ge det tid. Fortsätta med antibiotika och mediciner mot illamående/nedsatt aptit och följa hennes vikt samt koll så att hon hela tiden har tillgång till vatten. Sedan följa upp om 1-2 veckor om ingen försämring sker.
Hon kommer sannolikt ha kvar en kronisk skada på njurarna men förhoppningvis stabiliseras det nu under kommande tid så att hon kan hänga med ett bra tag till.
Jag vet inte riktigt vad jag gör om hon blir sämre igen, det har varit en så sjukt påfrestande tid nu och jag klarar inte mer känns det som. Äter och sover skitdåligt och har ångest för att semestern bara rinner iväg och jag inte får återhämtning.
Men vi har bestämt att vi åker till landet nu ändå, blir hon sämre åker vi bara hem igen. Hon älskar att vara där och jag med ❤️

Idag tog vi en ordentlig långpromenad trots värmen. Det blev lite längre än planerat, men jag hade åtminstone med vatten till rastgården så att de kunde dricka efter att ha sprungit. Vi passade på att kika in i en djuraffär som tyvärr bara hade pyttesmå regntäcken och sedan lufsade vi hemåt. Det blev några stopp för att vila på olika gräsplättar i skugga, för fy så trötta och varma vi blev alla fyra.

Väl hemma igen fick dårarna lunch, salukipojken fick mest eftersom han är lite tunn och det slukade han som alltid med god aptit.

Han har också slutat vara rädd för trappan i trapphuset och skyndar inte in i lägenheten längre (i början kastade han sig in så fort jag öppnade dörren för att trappan precis bredvid var läskig, och han tryckte sig mot väggen när vi skulle gå längs med trappan för att komma ut). Ögonen har jag inte behövt göra rent på två dagar och igår kunde han äta ett litet mjukt tuggben, en sån där "dentaltugg" från Monster. Det är så fint att se honom göra framsteg både fysiskt och psykiskt :heart:

Idag tog vi en ordentlig långpromenad trots värmen. Det blev lite längre än planerat, men jag hade åtminstone med vatten till rastgården så att de kunde dricka efter att ha sprungit. Vi passade på att kika in i en djuraffär som tyvärr bara hade pyttesmå regntäcken och sedan lufsade vi hemåt. Det blev några stopp för att vila på olika gräsplättar i skugga, för fy så trötta och varma vi blev alla fyra.

Väl hemma igen fick dårarna lunch, salukipojken fick mest eftersom han är lite tunn och det slukade han som alltid med god aptit.

Han har också slutat vara rädd för trappan i trapphuset och skyndar inte in i lägenheten längre (i början kastade han sig in så fort jag öppnade dörren för att trappan precis bredvid var läskig, och han tryckte sig mot väggen när vi skulle gå längs med trappan för att komma ut). Ögonen har jag inte behövt göra rent på två dagar och igår kunde han äta ett litet mjukt tuggben, en sån där "dentaltugg" från Monster. Det är så fint att se honom göra framsteg både fysiskt och psykiskt :heart
Är det bestämt att han stannar hos er nu? (Du kanske har skrivit det tidigare men jag har missat det i sådana fall 😅).

Är det bestämt att han stannar hos er nu? (Du kanske har skrivit det tidigare men jag har missat det i sådana fall 😅).
Nä, men han kommer nog vara här åtminstone en månad till, tills tänderna är helt klarfixade osv. Inte för att jag riktigt vet hur jag ska kunna lämna ifrån mig honom sedan men... Har inte pratat med sambon än om att ha tre hundar, och att ha okastrerad hane med löptikar i en 2a med halvöppen planlösning går ju inte sådär jättesmidigt. Men, jag funderar på lösningar och ska ta ett ordentligt snack med sambon... I annat fall hamnar salukipojken hos några nära vänner till mig och jag vet att han skulle få det bra där. Men även om vi då skulle träffa honom ofta blir det ju inte samma sak som att han bor här, och den lilla flock vi har här hemma nu är så otroligt fin och välfungerande...

Bada mina rottisar gillar/gillade att simma. Den nuvarande formligen alskar att simma sa jag tankte borja med dock diving. Problemet var bara att hon ocksa ar posessive, sa nar hon fick tag pa leksaken jag kastade simmade hon i basangen runt, runt, runt. Det tog evigheter att fa henne att komma till kanten och ga ur vattnet sa vi fick inte vara med :cautious: 😂

Var och vallade för instruktör igår, även husse körde ett pass.
Jag är lite för långsam med att styra min hund och hunden ifråga är lite seg på att ta mina kommandon ibland 😝. Fick bussning på att när jag inte kommer på kommandona så iallafall pshyya på hunden så löser han nog det ändå. Vet inte om det var jag eller Spock som var tröttast mellan öronen sen. För en gångs skull så visade Spock prov på hur han överdriver i flankerna (på nytt ställe) och jag fick tips om hur vi skulle jobba på det.

Husse var jättetänd efter passet, han hade inte vallat för denne tidigare och tyckte att hon var superbra och tydlig med bra förklaring till vad hur han skulle jobba och varför. Han och Tay tog rejält kliv framåt i träningen. Planen är att vi ska åka iväg tillsammans och träna för henne, jag har ju varit lite för snål men nu ångrar jag det för jag hade nog kommit en bra bit längre över vintern med ett par ögon på mig ibland.

Spock och Tay
20240621_201644.webp

Idag blir det agilitytävling för Spock och lilla M!

En dag på kollo var tydligen en ansträngning :)
När jag var iväg på dagsutflykt fick han vara ihop med en glad labrador och katter.

Glad labbe och överentusiastisk phalène var tydligen en bra lekkombo. Hämtade en nöjd och aningen utarbetad hund. :)

Idag har jag en trött och lite stel vovve. Han har träningsvärk lilla vännen. Vi gick kisspromenaden och när vi vände ville han bli buren.

Senast ändrad:
Sitter och funderar på och beställa en "hundförar" jacka, men vet inte vilka som är bra för en inte allt för svindyr peng 🤣🙈 har ju uhip jackor ifrån när jag red som är varma. Men de rymmer ju inte så mkt om man ska ut med hunden och träna osv. Har ni några tips?
Gärna en som kanske är lätt fodrad iaf och andas väl :)

Sitter och funderar på och beställa en "hundförar" jacka, men vet inte vilka som är bra för en inte allt för svindyr peng 🤣🙈 har ju uhip jackor ifrån när jag red som är varma. Men de rymmer ju inte så mkt om man ska ut med hunden och träna osv. Har ni några tips?
Gärna en som kanske är lätt fodrad iaf och andas väl :)
Hööks brukar ha bra budgetalternativ. Ofta rea dessutom! Alternativ till jacka är ju en hundförarväst. Jag valde en som inte är allt för tight så den kan man enkelt dra över typ en ulljacka/fleece eller fodrad jacka så länge den inte är vintertjock typ tjock dunjacka.
Annars vet jag många som kör med addpocket eller liknande istället så kan man ha vilken jacka man vill.

Hööks brukar ha bra budgetalternativ. Ofta rea dessutom! Alternativ till jacka är ju en hundförarväst. Jag valde en som inte är allt för tight så den kan man enkelt dra över typ en ulljacka/fleece eller fodrad jacka så länge den inte är vintertjock typ tjock dunjacka.
Annars vet jag många som kör med addpocket eller liknande istället så kan man ha vilken jacka man vill.
Min största vikt vid egenskap är ju att jackan ska tåla väta o vind men samtidigt att man inte ska dö svettdöden för att den inte andas.
Ja kikade lite på hööks, men de finns inte i lager här omkring.

Min största vikt vid egenskap är ju att jackan ska tåla väta o vind men samtidigt att man inte ska dö svettdöden för att den inte andas.
Ja kikade lite på hööks, men de finns inte i lager här omkring.
Arrak har en del alternativ, Uhip som du var inne på har också. Pinewood brukar ha prisvärda produkter, kanske har de något alternativ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider