Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande besök hos veterinären idag, bara avmaskning för Ville, men jag placerade mig i det lilla väntrummet för att slippa andra hundar så nära, kommer ändå en med en tik (visar det sig) och sätter sig så nära det går. Det finns gott om andra platser. Ville som brukar vara glad men sen lugna sig gav sig inte och började tokgnälla. Varpå matten lite glatt säger, "Han känner nog att hon löper" nähä tror du det? 🙄 Tack och lov fick vi komma in strax efter och det var molnigt och blåsigt så han kunde sitta i bilen medan jag betalade kalaset.
Men alltså... Jösses.
Jag är väldigt glad åt att veterinärkliniken vi var till senast tog in patienterna direkt i olika rum, så man kunde vänta där istället för i ett vanligt väntrum.

Spännande besök hos veterinären idag, bara avmaskning för Ville, men jag placerade mig i det lilla väntrummet för att slippa andra hundar så nära, kommer ändå en med en tik (visar det sig) och sätter sig så nära det går. Det finns gott om andra platser. Ville som brukar vara glad men sen lugna sig gav sig inte och började tokgnälla. Varpå matten lite glatt säger, "Han känner nog att hon löper" nähä tror du det? 🙄 Tack och lov fick vi komma in strax efter och det var molnigt och blåsigt så han kunde sitta i bilen medan jag betalade kalaset.

Efter ett par ganger med liknande upplevelser med Miss Mandy (den varsta var nog hon som stallde kaninburen precis framfor nosen pa Rottweilern:cautious:) tar jag aldrig in hunden direkt. Jag vantar i vantrummet och hamtar hunden ur bilen nar vi blir uppropade. De far helt enkelt vanta de 2-3 minuter extra det tar.

Efter ett par ganger med liknande upplevelser med Miss Mandy (den varsta var nog hon som stallde kaninburen precis framfor nosen pa Rottweilern:cautious:) tar jag aldrig in hunden direkt. Jag vantar i vantrummet och hamtar hunden ur bilen nar vi blir uppropade. De far helt enkelt vanta de 2-3 minuter extra det tar.
Här badar tyvärr parkeringsplatsen i sol så jag ville inte riskera det idag. Men vintertid gör jag oftast så, hade jag tänkt till hade jag satt mig ute istället med honom. 🙄 Men sist var det helt lugnt och han kunde ligga och spana som vanligt från sitt hörn.

Semestern började skit med en sjuk hund, sitter nu och väntar på att få åka på Gotlandsfärjan hem istället för att vara kvar till på söndag.
Akut njursvikt av ännu oklar anledning. Utredning- och behandlingsmöjligheterna är extremt begränsade här på ön och varje dag räknas. Min älskade D ❤️

Ibland är jag ju lagom smart :rofl:
Det har visat sig att salukipojken kan tre olika tricks som mattes barnbarn lärt honom: sitt, buga och skall.

Jag jobbar nu på med att lära honom vacker tass och stå. Det förstnämnda verkar han förstå, att stå är lite knepigare eftersom han gärna sätter sig så snabbt han ser en godbit. Så, nu när vi tränade lite tricks innan middagen så ville jag som vanligt blanda lätta tricks med nytt och knepigt, för att hålla uppe motivationen osv.

Well. Vi tränade i vardagsrummet. Och så fick jag för mig att testa om han kunde "skall" även med mig. Det kunde han. Och vips flög både Ebrah och Lily upp för att skälla högt mot fönstret, för om en skäller, då måste det ju betyda att någon sett något att skälla på! Och då sprang salukipojken också dit, så kunde de stå alla tre bredvid varandra och spana och skälla! Preciiiiis sådant beteende jag annars försöker uppmuntra, eller inte :cautious:

De var i alla fall lätta att avbryta, och jag fick skratta lite åt hur jäkla klantig jag är som inte tänker mig för med sådant.

MEN för att sedan göra det hela ännu värre... Jag hade filmat allt. Och så ville jag låta sambon se hur dum jag var. Utan att koppla in hörlurar till mobilen.... Ni kan nog gissa hur det gick :angel:

MEN för att sedan göra det hela ännu värre... Jag hade filmat allt. Och så ville jag låta sambon se hur dum jag var. Utan att koppla in hörlurar till mobilen.... Ni kan nog gissa hur det gick :angel:
Jajamän, vet precis hur man gör. Filmade när jag tränade inkallning på pipa. Skulle sen titta på klippet hemma i köket, hunden var i trädgården. Inga fel på öronen där inte. Hon kom som en skållad råtta när pipan i filmen ljöd :p

Ibland är jag ju lagom smart :rofl:
Det har visat sig att salukipojken kan tre olika tricks som mattes barnbarn lärt honom: sitt, buga och skall.

Jag jobbar nu på med att lära honom vacker tass och stå. Det förstnämnda verkar han förstå, att stå är lite knepigare eftersom han gärna sätter sig så snabbt han ser en godbit. Så, nu när vi tränade lite tricks innan middagen så ville jag som vanligt blanda lätta tricks med nytt och knepigt, för att hålla uppe motivationen osv.

Well. Vi tränade i vardagsrummet. Och så fick jag för mig att testa om han kunde "skall" även med mig. Det kunde han. Och vips flög både Ebrah och Lily upp för att skälla högt mot fönstret, för om en skäller, då måste det ju betyda att någon sett något att skälla på! Och då sprang salukipojken också dit, så kunde de stå alla tre bredvid varandra och spana och skälla! Preciiiiis sådant beteende jag annars försöker uppmuntra, eller inte :cautious:

De var i alla fall lätta att avbryta, och jag fick skratta lite åt hur jäkla klantig jag är som inte tänker mig för med sådant.

Du vet vad vi väntar på nu va? :angel:

Det är en bra idé! :D
Han är så söt. Jag lämnade dem hemma för att åka och handla en stund precis. Sambon gav sig iväg senare, så de var ensamma en stund. När jag kom hem så var allt tyst och lugnt tills jag öppnade dörren, då blev de (såklart) jätteglada. Det roliga var att han precis som Ebrah sprang och hämtade en leksak för att han blev så glad, och så sprang de runt och skakade på sina leksaker på precis likadant sätt :rofl: Ok om de varit retrievers, där är det ju tydligen vanligt med sådant beteende, men det är inte en vanlig salukisak att göra. Ebrah är den första jag känner till som gör sådant, men tja, är man syskon så är man :heart
Alvin och Milou gör så. När man kommer hem har dom alltid något i munnen. Man möts av Milou som vill visa sin bläckfisk eller när han stolt vill vara visa ett tuggben han har för han han har alltid något i munnen och sen vill han leka och kampa och hämta. Alvin hoppar fyrfota och vill att vi ska på leksaksjakt tillsammans för att hitta den han vill ha just då vilket är mycket viktigt och sen ska vi leka och han springer runt med leksaken och är jätte stolt över den.

Det blir spännande att se sökandet när jag flyttar till dubbelt så stort hem :D

Har fått svar från ortoped och radiolog, frakturen är gammal och läkt, troligtvis så skadade han sig i vår och slet sönder fabellan och nu har skadan läkt, finns ingen påverkan på mjukdelar och senor heller. Allt annat ser fint ut på röntgen.

Har varit hos en kiropraktor/fysio jag fått rekommendationer för och hans bäckenben är lite snett och han har lite sämre rörlighet i höger ben/ländrygg/höft. Det är också det benet frakturen sitter på, vilket kan förklara att han rör sig med en kortare rörelse på höger bak i vissa tillfällen. Enligt ortoped och fysio kan detta alltså vara ett inlärt rörelsemönster för att han gått med frakturen och därmed vant sig att avlasta höger bak. Vi har tur som har rehabat typ hela våren i alla fall och har bara 0.5 cm skillnad mellan höger lår och vänster lår. Så nu blir det rehabilitering och att försöka få honom att sluta avlasta höger bak, vilket han gör i passgång, och att återfå mer rörlighet i ryggen på höger sida.

Men jag ska sätta igång och öka motionen i alla fall, vilket blir skönt!

Semestern började skit med en sjuk hund, sitter nu och väntar på att få åka på Gotlandsfärjan hem istället för att vara kvar till på söndag.
Akut njursvikt av ännu oklar anledning. Utredning- och behandlingsmöjligheterna är extremt begränsade här på ön och varje dag räknas. Min älskade D ❤️
Jag har tänkt på er - hoppas ni kommit hem ordentligt och fått hjälp

Hur går det? Vilken hemsk sak att drabbas av. Är hon/han gammal?

Jag har tänkt på er - hoppas ni kommit hem ordentligt och fått hjälp
Tack! Dahlia är 12 år så absolut äldre. Läget är stabilt, inte sämre inte bättre. Hon är inlagd med dropp och har fått urinkateter för att kunna mäta urinproduktion och anpassa behandlingen därefter. Just nu kisssr hon mängder och det ser ut som vatten. Men hellre det än ingen urinproduktion alls. Då är alternativet dialys eller avlivning och jag kommer då att välja det sista. Hon har mått jättebra fram till för några dagar sedan så tänkte väl att hon skulle ha 1-2 år kvar i livet i alla fall. Nu vet jag inte. Hon äter i alla fall igen med god aptit och kändes gladare idag än igår.
Resan gick bra, vi lyckades i få biljetter till färjan snabbt igår och de vi bokat boende hos var väldigt förstående till att vi behövde lämna tidigare.

Jag har suttit med henne hela dagen på jobbet och roddat i hennes behandling och diskuterat med kollegor. Det är jobbigt att vara sin egen hunds veterinär och djurägare samtidigt men jag klarar inte av att släppa kontrollen helt och hållet heller.
Jag känner mig helt dränerad! Funderar på att höra av mig på måndag och sjukskriva mig retroaktivt (om det ens går) för dessa två dagar för någon semester har det ju inte blivit tal om. Då kan man i alla fall spara dagarna till senare.

Tack! Dahlia är 12 år så absolut äldre. Läget är stabilt, inte sämre inte bättre. Hon är inlagd med dropp och har fått urinkateter för att kunna mäta urinproduktion och anpassa behandlingen därefter. Just nu kisssr hon mängder och det ser ut som vatten. Men hellre det än ingen urinproduktion alls. Då är alternativet dialys eller avlivning och jag kommer då att välja det sista. Hon har mått jättebra fram till för några dagar sedan så tänkte väl att hon skulle ha 1-2 år kvar i livet i alla fall. Nu vet jag inte. Hon äter i alla fall igen med god aptit och kändes gladare idag än igår.
Resan gick bra, vi lyckades i få biljetter till färjan snabbt igår och de vi bokat boende hos var väldigt förstående till att vi behövde lämna tidigare.

Jag har suttit med henne hela dagen på jobbet och roddat i hennes behandling och diskuterat med kollegor. Det är jobbigt att vara sin egen hunds veterinär och djurägare samtidigt men jag klarar inte av att släppa kontrollen helt och hållet heller.
Jag känner mig helt dränerad! Funderar på att höra av mig på måndag och sjukskriva mig retroaktivt (om det ens går) för dessa två dagar för någon semester har det ju inte blivit tal om. Då kan man i alla fall spara dagarna till senare.
Håller alla tummar!

Här inledde vi dagen i vanlig ordning med en promenad till rastgården innan frukost. De var glada, sprang massvis och var nog mycket glada åt mitt val av morgonaktivitet.

Nu är det dags för oss att åka till jobbet. Sambon ska iväg på egna äventyr dagen till ära, så jag ska testa att ha alla tre i personalrummet. Det kan bli lite intressant. Jag åka nu, så är vi framme tidigt och kan sitta tillsammans i personalrummet en stund innan de faktiskt ska vara ensamma där. Önskar att jag kunde ge tuggben, men salukipojkens mun klarar verkligen inte det.

Vad han däremot klarar nu med bravur är det här med kloklippning. Igår kunde jag klippa båda baktassarna när han låg i bädden och vilade. Jag klippte lite med vanliga klotången, tog lite extra och jämnade till kanterna med nagelklippare och använde sedan nagelfil för att få kanterna lite mjukare. Normalt sett tar jag bara vanlig klotång och kapar av lite, men han har så långa klor att jag verkligen vill ta så mycket som möjligt. Dessutom är de så oerhört tjocka och hårda att minsta lilla vassa kant mot mitt ben eller så gör ont (och det är omöjligt att undvika helt när vi sitter i soffan tillsammans). Så, mycket duktig salukipojk och jag är så glad åt att se hans framsteg hela tiden :heart:

Ledig morgon, skulle precis börja packa fikakorgen för att åka och träna hundarna när chefen ringer: 15 kvigor från någon av granngårdarna är på väg in till oss. Inte så bra...

Vissla, Zoe och tålamod - identifiera djuren, ringa ägaren, driva djuren till trygg plats där de inte gör skada och så hålla dem där tills ägaren kom ner från fjället för att ta hem dem.

Sanslöst vad bekvämt det är med en trygg, stadig hund som låter nyfikna djur kolla av henne utan drama innan hon börjar visa dem att de ska backa av när hon trycker (genom att ta ögonkontakt och bara gå rakt mot huvudet).

No drama, och kvigorna är hemma på rätt ställe.

Bifogade filer

• 20240706_092445.webp
    20240706_092445.webp
    629,8 KB · Visningar: 92
20240706_092348.webp

Kvigor är nyfikna och vill omringa. Zoe låter dem nosa, slicka lite men INTE omringa, bara stå framför. Är de det minsta hotfulla så stöter hon med tänderna, utan någon kraft. Börjar hunden backa här så blir det snabbt skitfarligt, och om hon agerar för starkt framåt så kan kvigorna bli rädda och börja fly, vilket också blir jättedumt. Lugnt och stadigt är ledorden!

Låg precis och sov med salukipojken som kudde. Älskar att han är såpass stor och rejäl ändå att man kan ligga med huvudet på honom och krama honom, och somna. Inte bara ligga lite mjukt och försiktigt eller bara ligga bredvid för att inte mosa honom. Och han var SÅ glad. Enda anledningen till att han gick iväg var att han ville hälsa på sambon som kom hem. Älskar hundar som vill mysa riktigt mycket :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka