Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
När mina är dåliga får dom Royal canine gastro intestinal på burk. Fungerar jätte bra för mina. Till och med Alvin som är kräsen kan äta i alla fall några tuggor och det är bättre än inget

Jag vill inte säga hur du ska göra men när mina varit dåliga i magen har råden från veterinären ändrats med åren. Förr sa man att dom skulle fasta men nu står det i rekommendationen att dom ska äta lite men ofta. Inte fasta utan mat 4-6 ggr per dag. Gärna skonkost, finns hos veterinären eller vissa internet affärer
Tack för uppdatering av råden! Det där visste den här gamla tanten inte

Vi har testat veterinärens skonkost Oskar såg ut som om jag tänkte utfodra honom med bajs :D Jag skänkte det till lokala vet.kliniken.

Ska tina ett par bollar Mush imorgon och dela upp i pytteportioner.

Tack för uppdatering av råden! Det där visste den här gamla tanten inte

Vi har testat veterinärens skonkost Oskar såg ut som om jag tänkte utfodra honom med bajs :D Jag skänkte det till lokala vet.kliniken.

Ska tina ett par bollar Mush imorgon och dela upp i pytteportioner.
Ja det är svårt att hänga med i allt,tyvärr har Alvin väldigt känslig mage vilken han varit nära att inte överleva ett par gånger. Så jag har haft så mycket med magar att göra tyvärr

Tam godkänd kl 3 🥳🥳❤️

Bifogade filer

• 20240630_163102.webp
    20240630_163102.webp
    552 KB · Visningar: 62
Efter senaste rallytävlingen som inte alls gick bra anmälde jag oss lite hastigt till en noseworktävling. Vi har inte tävlat på över fyra år och nästan bara tränat när jag gömt och sällan när andra gömt.
Det gick superbra! Vi fick diplom trots ösregn och åska. Varken åskan eller regn-smattret på taket brydde hon sig om. Hon var inte så glad att bli blöt, men alla söken var inomhus, förutom utomhussöket så klart.
Hon är inte den snabbaste men vi fick mycket bra kommentarer från domarna.

Jag trodde nästan jag skulle vända och åka hem igen igår när vi kom till tävlingen - en jättestor bana med långt hämt i svåra backar, lång fråndrivning och jättelång sned krossdrivning. I runda slängar dubbelt så stora avstånd som Tam är bekväm med och vi har kunnat träna på i sommar. Tack vare att det är en "icke kvalificerande" sommartävling och tack vare mitt peppande resesällskap så vågade vi ändå gå ut till pinnen...

Han var lite tveksam och behövde stöd på utgången båda starterna, samt delar av drivningen när det märktes på ljudet att jag var långt borta. Vi hade ganska hård sidvind båda rundorna, och landskapet böljade så att ljudet försvann för honom sista biten av första benet och efter halva krossen. Trots detta så försökte han hela tiden göra det jag bad om, skötte så klart sina djur fint och verkade ha rätt kul. Andra starten var på samma bana men med helt andra djur, första gruppen var skvättiga känsliga djur och andra var på riktigt tunga, tama får som varit träningsdjur hela vintern. Jag kan säga att delningen på andra gruppen inte var så lätt :rofl: , och jag fastnade lite i att försöka göra det snyggt istället för att bara få det gjort, vilket gjorde att tiden gick ut efter fållan.

Lade ut små klipp på upptagen och delningarna:
https://www.instagram.com/p/C83sxzooPBt/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Hade nog rätt i att salukipojkens rinniga ögon hänger ihop åtminstone delvis med hans usla tandstatus. Tidigare har jag behövt göra rent ögonen varje morgon, det har varit som stora klumpar med geleliknande gegga i ögonen (han har väldigt djupt liggande ögon också). Igår var det betydligt mindre i ena ögat, och idag var det bara ett öga som alls behövdes göras rent, och det andra var tydligt bättre än vanligt. Det öga som var bra nu, det var på samma sida som där tänderna var som värst.

Kan såklart vara någon slags slump som påverkats av annat också, eller att det skulle blivit bra av sig självt nu när han får Metacam och jag gör rent. Men ja, jag är glad att han mår bättre i vilket fall som helst. Matte var väldigt orolig att han inte skulle klara av Metacam då han tidigare mått uselt av Onsior, men veterinären tyckte att det var värt att testa Metacam eftersom den, till skillnad från Onsior, ges med mat och det kanske kan lindra allt lite. Hittills inga som helst problem med magen, mer än i lördags då, dagen efter operation osv. Men nu är han t.o.m. bättre i magen än vad han var innan. Nya fodret verkar fungera utmärkt för honom.

Imorgon fyller syskonen år :heart: Jag hade ju tänkt fira det med extra smarriga tuggben och liknande, men det blir lite svårt när han inte får äta något hårt. Istället ska vi ta bilen till en skogsrastgård en bit bort. Det lär de uppskatta! Funderar på att köpa flytande godis av något slag också, så att vi kan börja träna inkallning ordentligt.

Hade nog rätt i att salukipojkens rinniga ögon hänger ihop åtminstone delvis med hans usla tandstatus. Tidigare har jag behövt göra rent ögonen varje morgon, det har varit som stora klumpar med geleliknande gegga i ögonen (han har väldigt djupt liggande ögon också). Igår var det betydligt mindre i ena ögat, och idag var det bara ett öga som alls behövdes göras rent, och det andra var tydligt bättre än vanligt. Det öga som var bra nu, det var på samma sida som där tänderna var som värst.

Kan såklart vara någon slags slump som påverkats av annat också, eller att det skulle blivit bra av sig självt nu när han får Metacam och jag gör rent. Men ja, jag är glad att han mår bättre i vilket fall som helst. Matte var väldigt orolig att han inte skulle klara av Metacam då han tidigare mått uselt av Onsior, men veterinären tyckte att det var värt att testa Metacam eftersom den, till skillnad från Onsior, ges med mat och det kanske kan lindra allt lite. Hittills inga som helst problem med magen, mer än i lördags då, dagen efter operation osv. Men nu är han t.o.m. bättre i magen än vad han var innan. Nya fodret verkar fungera utmärkt för honom.

Imorgon fyller syskonen år :heart Jag hade ju tänkt fira det med extra smarriga tuggben och liknande, men det blir lite svårt när han inte får äta något hårt. Istället ska vi ta bilen till en skogsrastgård en bit bort. Det lär de uppskatta! Funderar på att köpa flytande godis av något slag också, så att vi kan börja träna inkallning ordentligt.
Du kan ju ta någon mjukmat och frysa in på en lickmat så får han något gott som varar lite längre men som han inte behöver tugga. :)

Du kan ju ta någon mjukmat och frysa in på en lickmat så får han något gott som varar lite längre men som han inte behöver tugga. :)
Det är en bra idé! :D
Han är så söt. Jag lämnade dem hemma för att åka och handla en stund precis. Sambon gav sig iväg senare, så de var ensamma en stund. När jag kom hem så var allt tyst och lugnt tills jag öppnade dörren, då blev de (såklart) jätteglada. Det roliga var att han precis som Ebrah sprang och hämtade en leksak för att han blev så glad, och så sprang de runt och skakade på sina leksaker på precis likadant sätt :rofl: Ok om de varit retrievers, där är det ju tydligen vanligt med sådant beteende, men det är inte en vanlig salukisak att göra. Ebrah är den första jag känner till som gör sådant, men tja, är man syskon så är man :heart:

M körde sitt livs rejs på svärfars kalas i lördags.
Stal en vattenkrukväxt ur deras trädgårdsdamm som hon körde rejset med över hela gården, och på något vis försvann även en av deras stora, röda guldfiskar ur samma damm 😬 hon kallas numera för sushihunden… Som att det inte var nog stal hon även en muffins som stod på avsvalning. Med sitt mjuka fina grepp blev det dock bara ett par märken efter överkäkens hörn- och framtänder :laugh:

Jisses, hon tryckte in allt bus hittills i livet på ungefär tre timmar :laugh: efter det fick hon lite fängelsetid i husses knä :D kändes mest som att hon spanade efter fler möjliga hyss att göra…

IMG_3536.jpeg

M körde sitt livs rejs på svärfars kalas i lördags.
Stal en vattenkrukväxt ur deras trädgårdsdamm som hon körde rejset med över hela gården, och på något vis försvann även en av deras stora, röda guldfiskar ur samma damm 😬 hon kallas numera för sushihunden… Som att det inte var nog stal hon även en muffins som stod på avsvalning. Med sitt mjuka fina grepp blev det dock bara ett par märken efter överkäkens hörn- och framtänder :laugh:

Jisses, hon tryckte in allt bus hittills i livet på ungefär tre timmar :laugh: efter det fick hon lite fängelsetid i husses knä :D kändes mest som att hon spanade efter fler möjliga hyss att göra…

Visa bifogad fil 148424

Det kan inte ha varit hon som gjorde det där... hon är totalt oskyldig, det syns ju tydligt :love:

:rofl: :rofl: :rofl:

IMG_6571.webp

Lillmatte har börjat i en ungdomsgrupp på brukshundsklubben och tycker det är såå roligt. Rosie också. Så roligt att se dem arbeta tillsammans och trots att vi bara har haft Rosie i två månader har de så fin kontakt. Tränaren sa att hon aldrig hade sett ett ekipage (säger man så i hundvärlden?) med så fin kontakt efter så kort tid, att det brukar kunna ta år att få till. Nu längtar vi till nästa vecka när de ska prova på agility.

Tog med mig lilla dummybollen ut ikväll och kasta lite. Jag tycker fortfarande det är lite coolt att han bara sätter efter, rakt efter när jag sagt apport. Rakt uppför en bergsvägg 😅

Settrarna hade vi lite pyssel med vissa just i apporten. Lite lirkande och halvdåligt bett..
De gick gärna runt med eller tog ”en smartare väg”

Knut har verkligen hjärta för apport ♥️
Ibland känner jag att han borde kommit till nån som gjort mer med han men sen tänker jag att jag faktiskt förtjänar en så fin hund 🥰

Tog med mig lilla dummybollen ut ikväll och kasta lite. Jag tycker fortfarande det är lite coolt att han bara sätter efter, rakt efter när jag sagt apport. Rakt uppför en bergsvägg 😅

Settrarna hade vi lite pyssel med vissa just i apporten. Lite lirkande och halvdåligt bett..
De gick gärna runt med eller tog ”en smartare väg”

Knut har verkligen hjärta för apport ♥️
Ibland känner jag att han borde kommit till nån som gjort mer med han men sen tänker jag att jag faktiskt förtjänar en så fin hund 🥰
Jag ser ibland ett gäng som tränar jaktapportering med några olika retrievers. Otroligt häftigt att se, framförallt när de kör på (i mina ögon) extrema avstånd och hundarna ändå håller totalt fokus och lyssnar på minsta lilla signal. Precis sånt där som får mig att tänka: "Åh, jag vill också ha en jaktlabbe!". Sedan påminner jag mig själv om att man ska trivas ihop i vardagen också :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka