Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser ibland ett gäng som tränar jaktapportering med några olika retrievers. Otroligt häftigt att se, framförallt när de kör på (i mina ögon) extrema avstånd och hundarna ändå håller totalt fokus och lyssnar på minsta lilla signal. Precis sånt där som får mig att tänka: "Åh, jag vill också ha en jaktlabbe!". Sedan påminner jag mig själv om att man ska trivas ihop i vardagen också :p

Jag vet inte om min är rastypisk men han är inte så social, går inte fram till folk, flamsar inte men han är glad och obrydd 🙂
När han hälsar på någon som vill hälsa går han fram o låter dem klappa honom.

Men han fäller 😂🙈

Jag vet inte om min är rastypisk men han är inte så social, går inte fram till folk, flamsar inte men han är glad och obrydd 🙂
När han hälsar på någon som vill hälsa går han fram o låter dem klappa honom.

Men han fäller 😂🙈
Det låter väldigt lagom! :D Ja om jag någon gång skulle få en total förvirring och köpa retriever, då hade det nog blivit jaktlabbe, eller en curly! Har träffat ett fåtal curlys som varit jättecoola.

1000010201.webp

Ljuvlig kvällstur med valpen som älskar att springa i långlinan 🥰 såhär års förstår jag varför vissa säger att kvällspromenader är det bästa 😍🤩

Min 16 åring går på monster antibiotika-kur och svaret är e-coli. Kan det bero på dåliga njurar? Vi ska snart sluta ge antibiotika och se vad som sker, lite nervös minst sagt.

Min 16 åring går på monster antibiotika-kur och svaret är e-coli. Kan det bero på dåliga njurar? Vi ska snart sluta ge antibiotika och se vad som sker, lite nervös minst sagt.
Infektionen kan sitta uppe i njurarna men då är hunden dålig i allmäntillstånd, har oftast feber, ont och kräks samt dricker och kissar mycket.
Jag tror snarare att e-colin sitter i blåsväggen och då krävs en lång kur oftast 6-8 veckor för att bli av med det.

Infektionen kan sitta uppe i njurarna men då är hunden dålig i allmäntillstånd, har oftast feber, ont och kräks samt dricker och kissar mycket.
Jag tror snarare att e-colin sitter i blåsväggen och då krävs en lång kur oftast 6-8 veckor för att bli av med det.
tack! Jag är mest rädd att vi inte klarar av att bota det...Hon har gått på antibiotika i 24 dagar nu, kissprovet var rent idag men hon går ju fortfarande på antibiotika.
Har du tips om jag bör köpa något tillskott som kan hjälpa henne så det inte kommer tillbaka/utvecklas igen?

tack! Jag är mest rädd att vi inte klarar av att bota det...Hon har gått på antibiotika i 24 dagar nu, kissprovet var rent idag men hon går ju fortfarande på antibiotika.
Har du tips om jag bör köpa något tillskott som kan hjälpa henne så det inte kommer tillbaka/utvecklas igen?
Jag gav min Uribalance samtidigt som behandlingen. Hon blev tack och lov av med UVIn efter tredje kuren, då fick hon i nästan 7 veckor.
Finns även ett annat tillskott som heter Cystopro som ska verka understödjande.

Idag fyller de år, älskade syskonen :love: Nu är de 9 år gamla!

Vi inledde med att åka till en "terrängrastgård", en bit inhägnad skog där de fick nosa, strosa och busa i ungefär 40 minuter. Liten promenad före och efter för att värma upp/varva ner och sedan var de ganska nöjda.

Därifrån åkte vi till jobbet, lät salukipojken bekanta sig lite med personalrummet och jag passade på att shoppa en lickimat och en sorts godis som är i så små och mjuka bitar att de faktiskt går att ge trots nyopererad mun. Jag passade på och väga dem också, och sedan smet vi in på Arken Zoo och kikade lite där också.

Väl hemma igen, nästan 4 timmar efter att vi gått hemifrån, så var alla helt slut. Framförallt salukipojken som inte riktigt är van vid äventyr. Vi alla sov en stund, men när det var dags att gå ut igen för liten rastningsrunda så ville lurchervännen med!

Under tiden lurchern sprang i rastgård passade jag på att fotografera några porträttbilder på syskonen. Tyvärr fick jag inget på dem tillsammans. Det hade krävt mer tid och tålamod, och kanske lite svalare väder.

Eventuellt försöker jag fotografera lite mer ikväll, annars gör jag det imorgon, för då ska vi äntligen träffa en bror som bor ungefär en halvtimme från oss! Vi har inte setts på evigheters evigheter, och det finns knappt några bilder på honom heller, så det ska vi såklart se till att ordna :D

Vi har hunnit med att vila lite på gräsmatta också, något som absolut är en favoritsysselsättning här. Allt som innebär att man är utomhus är sådant som uppskattas.
1000060665.webp

Vi inledde med att åka till en "terrängrastgård", en bit inhägnad skog där de fick nosa, strosa och busa i ungefär 40 minuter. Liten promenad före och efter för att värma upp/varva ner och sedan var de ganska nöjda.

Därifrån åkte vi till jobbet, lät salukipojken bekanta sig lite med personalrummet och jag passade på att shoppa en lickimat och en sorts godis som är i så små och mjuka bitar att de faktiskt går att ge trots nyopererad mun. Jag passade på och väga dem också, och sedan smet vi in på Arken Zoo och kikade lite där också.

Väl hemma igen, nästan 4 timmar efter att vi gått hemifrån, så var alla helt slut. Framförallt salukipojken som inte riktigt är van vid äventyr. Vi alla sov en stund, men när det var dags att gå ut igen för liten rastningsrunda så ville lurchervännen med!

Under tiden lurchern sprang i rastgård passade jag på att fotografera några porträttbilder på syskonen. Tyvärr fick jag inget på dem tillsammans. Det hade krävt mer tid och tålamod, och kanske lite svalare väder.

Eventuellt försöker jag fotografera lite mer ikväll, annars gör jag det imorgon, för då ska vi äntligen träffa en bror som bor ungefär en halvtimme från oss! Vi har inte setts på evigheters evigheter, och det finns knappt några bilder på honom heller, så det ska vi såklart se till att ordna :D

Vi har hunnit med att vila lite på gräsmatta också, något som absolut är en favoritsysselsättning här. Allt som innebär att man är utomhus är sådant som uppskattas.
Visa bifogad fil 148501
om jag nångång ska ha en hund till, ska jag ha en saluki! Jag kan ingenting men min mamma grät för 2 månaders sen när hon såg 2 stycken, för de var så vackra. Själv strirrade jag mest med hakan nere till knäna. :D

om jag nångång ska ha en hund till, ska jag ha en saluki! Jag kan ingenting men min mamma grät för 2 månaders sen när hon såg 2 stycken, för de var så vackra. Själv strirrade jag mest med hakan nere till knäna. :D
Haha, åh :heart: Råkar ni vara i närheten av Sthlm och bara vill klappa saluki lite så är det bara att hojta till. Mina är dessutom lättflörtade med lite godis :p

Visa bifogad fil 148501
Vad lika syskonen är! :love:

Spocken min lilla oturs-kalv drämde sig rätt in i ett hinderstöd igår på träningen och hoppade på tre ben en stund *suck*.
Idag åkte jag iväg med honom och provade ut en sele med bara honom. Sen strosasade vi lite i centrum och stod en stund vid en lekpark full med barn vilket var intressant enligt Spock.
Han får ta det lite lugnt nån dag nu tänkte jag även om han rört sig ok idag.

20240703_113229.webp

1000016139.webp

Jag har uppenbarligen två grythundar, vi letar råttor i stallet nästan varje dag och stötte på ett bo igår. Det var envetna hundar som grävde och grävde för att komma åt dem.

Ett bo med ungar mindre är det nu.

Tyvärr har bcn ingen riktig koll på hur de ska avlivas medan terriern skakar dem och så är de borta 0.5 sekund senare.

Bcn fick tag i en fullstor råtta i vintras som hon gjorde att försök i att nacka - genom att kasta upp den i en båge i luften (wiiiiiiie pep den innan den fick fast mark under tassarna och kom undan).

Skryt-inlägg med hur fantastiskt glad jag är för min hund :heart Han är verkligen en dröm! Vad vi än provar på så går han in för det för 100% och ger allt. Det vi satsat på är ju rally och apportering. Även fast jag(och han) älskar agility. Dock har vi gått in lite på agilitybanan när vi ändå varit på klubben och hinder står framme, handlar kanske om 3 gånger och väldigt korta stunder. Idag träffade jag en agilitykompis och jag sa att jag kunde ta några enstaka hinder/tunnlar med Toke för skojs skull. Slutade med att vi körde en kombination på typ 7 hinder med hopp, två tunnlar och däck. Han fattar precis och söker nästa hinder så att jag kan skicka honom på avstånd(har inte en chans att hänga med). Häftigt! Har kommit längre med honom efter några få gångers flummande på banan än vad jag gjorde med min cocker som jag tränade regelbundet och gick kurs med i 2år😅 och han tar aldrig slut, bara bjuder på mer och mer.

Sen kan han vara ett jobbig jävel ibland men det behöver vi inte prata om nu... 😁

Det tar sig! Äntligen kunde jag och sambon äta lunch utan publik, utan ett stort salukihuvud som man ständigt får putta bort från bordet. Jag vet inte om han aldrig lärt sig att strunta i människomat eller om han bara testar gränserna i ny bostad, men herregud så han tiggt och försökt stjäla.

Nu kom han lunkades mot köket när vi började göra lunch, jag sa åt honom att gå iväg och visade honom till bädden. Han kan inte gå och lägga sig på kommando, men la sig iaf när vi kom fram till bädden. Sedan dök han upp i köket igen. Jag visade ut honom igen. När vi väl satte oss för att äta dök han upp en tredje gång, men då räckte det med att jag sa "Hörredu, nej, gå och lägg dig!" och då gjorde han det :banana:

Nu ska vi bara få ordning på kloklippning och stopp-kommando utomhus så kan man verkligen kalla honom enkel :p Igår klippte jag ena framtassen, idag tänker jag ta nästa.

Spännande besök hos veterinären idag, bara avmaskning för Ville, men jag placerade mig i det lilla väntrummet för att slippa andra hundar så nära, kommer ändå en med en tik (visar det sig) och sätter sig så nära det går. Det finns gott om andra platser. Ville som brukar vara glad men sen lugna sig gav sig inte och började tokgnälla. Varpå matten lite glatt säger, "Han känner nog att hon löper" nähä tror du det? 🙄 Tack och lov fick vi komma in strax efter och det var molnigt och blåsigt så han kunde sitta i bilen medan jag betalade kalaset.

Spännande besök hos veterinären idag, bara avmaskning för Ville, men jag placerade mig i det lilla väntrummet för att slippa andra hundar så nära, kommer ändå en med en tik (visar det sig) och sätter sig så nära det går. Det finns gott om andra platser. Ville som brukar vara glad men sen lugna sig gav sig inte och började tokgnälla. Varpå matten lite glatt säger, "Han känner nog att hon löper" nähä tror du det? 🙄 Tack och lov fick vi komma in strax efter och det var molnigt och blåsigt så han kunde sitta i bilen medan jag betalade kalaset.
Folk är banne mig inte kloka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka