Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar som att jag har grannar som likställer "sitta på gräsmatta och njuta av värmen" med "rasta hundar", så nu har jag igen fått en utskällning av en boende i föreningen för att jag rastar hundar "på fel ställe". En utskällning per år av grannar kan man kanske leva med, men det känns ändå inte kul. Inte med tanke på att jag går mina rastningsrundor långt ifrån föreningens område, tar dagliga långpromenader osv. Och så kom de där skyltarna om "hundrastning förbjuden" upp utan förvarning några månader efter att vi flyttade in. Säkert för att det finns många som går ut just för att rasta hundarna på gräsmattan och sedan går in igen. Men men...
Hos oss får ingen rastning göras på gården men så som du så rastar jag en bit bort så när vi kommer hem och sätter oss på gården frågar jag bara om någon är rädd för hundar och alla svarar att dom självklart får vara där och hur söta dom är.

Ingen som klagar när dom år med i källaren där tvättstugan är. Jag parkerar dom utanför tvättstugan eller torkrummet och så står dom bara där och går varken in eller iväg.Jag har väntat på utskällning men alla blir glada istället.

Dom får vara med nästan var som helst här. Vi har en liten Coop och jag känner alla där inklusive chefen så någon gång när jag var sjuk och behövde handla men inte orkade både gå promenad och handla så fick grabbarna följa med in. Fast det är inget jag gör annars. Stället där jag hämtar paket får dom följa men in i också.

Undrar om det beror på att mina är små och söta och dina stora och söta?

Eller får dom också vara med på annat?

Verkar som att jag har grannar som likställer "sitta på gräsmatta och njuta av värmen" med "rasta hundar", så nu har jag igen fått en utskällning av en boende i föreningen för att jag rastar hundar "på fel ställe". En utskällning per år av grannar kan man kanske leva med, men det känns ändå inte kul. Inte med tanke på att jag går mina rastningsrundor långt ifrån föreningens område, tar dagliga långpromenader osv. Och så kom de där skyltarna om "hundrastning förbjuden" upp utan förvarning några månader efter att vi flyttade in. Säkert för att det finns många som går ut just för att rasta hundarna på gräsmattan och sedan går in igen. Men men...
Tyvärr finns det många som vill förbjuda hundar att vistas på gemensamma ytor. Jag sitter i styrelsen i min Brf och tidigare styrelsemedlemmar tyckte inte att hundar skulle få göra mer än att passera över gården på vägen in och ut. Det sattes också upp en rastning förbjuden-skylt i rabatten. Det första jag gjorde efter den stämma där dessa personer avgick från styrelsen var att plocka bort skylten ;)

Hos oss får ingen rastning göras på gården men så som du så rastar jag en bit bort så när vi kommer hem och sätter oss på gården frågar jag bara om någon är rädd för hundar och alla svarar att dom självklart får vara där och hur söta dom är.

Ingen som klagar när dom år med i källaren där tvättstugan är. Jag parkerar dom utanför tvättstugan eller torkrummet och så står dom bara där och går varken in eller iväg.Jag har väntat på utskällning men alla blir glada istället.

Dom får vara med nästan var som helst här. Vi har en liten Coop och jag känner alla där inklusive chefen så någon gång när jag var sjuk och behövde handla men inte orkade både gå promenad och handla så fick grabbarna följa med in. Fast det är inget jag gör annars. Stället där jag hämtar paket får dom följa men in i också.

Undrar om det beror på att mina är små och söta och dina stora och söta?

Eller får dom också vara med på annat?
Tror att det beror mycket på att dina är små och söta, men vet såklart inte :)
Skulle jag ta ner mina hundar i källaren där förråd och tvättstuga finns så hade det nog blivit ramaskri, likadant om jag försökte ta in dem i mataffären eller för att hämta paket. Det är knappt att jag kan ta med dem och slänga sopor i sophuset utan att folk blänger. Inte alla såklart. Den granne som skällde ut mig precis när vi flyttat in har på senare tid blivit riktigt trevlig, när hon insett att jag faktiskt promenerar mina hundar på andra ställen, att de aldrig skäller inomhus osv.

Tyvärr finns det många som vill förbjuda hundar att vistas på gemensamma ytor. Jag sitter i styrelsen i min Brf och tidigare styrelsemedlemmar tyckte inte att hundar skulle få göra mer än att passera över gården på vägen in och ut. Det sattes också upp en rastning förbjuden-skylt i rabatten. Det första jag gjorde efter den stämma där dessa personer avgick från styrelsen var att plocka bort skylten ;)
Jag kan på ett sätt förstå det, när hundägare inte plockar upp eventuellt bajs, låter hundarna pissa på cyklar, bilar och lekplatser. Men man måste ju kunna ta sig till och från hemmet, och råkar då hunden kissa så tja... Vad gör man? (Bajsar den kan man såklart plocka upp...)

Men men. Nu fick jag iaf lite extra motivation till att söka ett jobb jag såg där allt arbete var helt på distans :p Får jag det så kan jag flytta precis vart som helst, och sambon är absolut positiv till flytt han med (och jobbar i princip alltid hemifrån).

Hur långt i förväg kan man börja prata med uppfödare? :o kommer nog inte bli valp förrns nästa sommar som tidigast, vill inte vara jobbig som pratar om valpar som antagligen inte ens är planerade än…

Och kan man dyka upp på utställning bara för att spana på raser eller är det dålig stil??

Hundvärlden är så förvirrande när man bara haft omplaceringshund förut :bag:

Hur långt i förväg kan man börja prata med uppfödare? :o kommer nog inte bli valp förrns nästa sommar som tidigast, vill inte vara jobbig som pratar om valpar som antagligen inte ens är planerade än…

Och kan man dyka upp på utställning bara för att spana på raser eller är det dålig stil??

Det kan man absolut!

Börjar det bli prat om barnbarn till en nu levande hund som inte ens haft sin första kull, då kan det nog vara lite tidigt. Ett år i förväg är verkligen inget konstigt, och det brukar ses som mycket(!) uppskattat om man besöker utställningar eller andra lämpliga tävlingar/event för att lära sig mer.

Börjar det bli prat om barnbarn till en nu levande hund som inte ens haft sin första kull, då kan det nog vara lite tidigt. Ett år i förväg är verkligen inget konstigt, och det brukar ses som mycket(!) uppskattat om man besöker utställningar eller andra lämpliga tävlingar/event för att lära sig mer.
Jag pratade med ”min” uppfödare, både Alvin och Milou kommer därifrån, tidigt på hösten för att höra om hon planerade någon kull det kommande året. Eventuellt skulle hon ta kull om ett halvår kanske, hon var inte säker, och så vänta tills valparna blivit 8 veckor så kanske vänta 10 månader och det kändes långt bort men när vi pratade och jag såg föräldrarna var jag villig att vänta.

MEN, sen kom Milou på tal. Jag ville ha en liten valp men sen träffade jag Milou och jag var fast. Han fick följa med hem. Träffade hans syskon och mamma precis som med Alvin och alla ville vara nära och gosa och hade fint psyke det man kan se inne i alla fall. Så jag var väldigt glad att jag ringde uppfödaren så långt i förväg. Och valparna sen? Dom blev så fantastiska att om jag inte tagit Milou hade dom varit värda all väntan. Var riktigt svårt att inte råka köpa en valp också.:angel:

Hönsmammighet - kan det komma med åldern? :D
Försöker tänka rationellt men det funkar ..sådär.

Oskar har varit lös i magen i ett par dygn. Får andapsin och jag försöker få i honom ris och kokt fisk. Vilket han förstås inte äter. :banghead: Inte ens med Fortiflora på.

Problemet börjagde när jag köpte en sorts för mig okänd färskmat på Willys tillsammans med en korv Magnussons nöt. Den nya är ris och nöt. Den får han inte mer. Verkade bättre ett tag men idag har det varit vattnigt.

Hönsmamma tror han är döende fast han är glad, dricker bra och inte har temp.
Avvaktar. Han har bara ätit ett halvdussin piller torrfoder. Ska testa lite lite Mush imoergon för att se hur det funkar.

Hönsmammighet - kan det komma med åldern? :D
Försöker tänka rationellt men det funkar ..sådär.

Oskar har varit lös i magen i ett par dygn. Får andapsin och jag försöker få i honom ris och kokt fisk. Vilket han förstås inte äter. :banghead: Inte ens med Fortiflora på.

Problemet börjagde när jag köpte en sorts för mig okänd färskmat på Willys tillsammans med en korv Magnussons nöt. Den nya är ris och nöt. Den får han inte mer. Verkade bättre ett tag men idag har det varit vattnigt.

Hönsmamma tror han är döende fast han är glad, dricker bra och inte har temp.
Avvaktar. Han har bara ätit ett halvdussin piller torrfoder. Ska testa lite lite Mush imoergon för att se hur det funkar.
Har du kvar av den mat han är van vid och som magen brukar vara bra på? I så fall, ge den. Oftast när de ätit något som magen inte klarat av så återgår det till det normala igen så snart "det dåliga" passerat systemet. Framförallt när de får vanliga maten som magen är van vid och mår bra av.

Då ska jag försöka ta mig till nästa utställning!! Och se om jag kan hälsa på hos uppfödare snart-ish. Tack alla :)

Jag har världens mysdag med hundarna idag. Vi började med att ta en promenad till kommunens största rastgård. Jag är så glad att vi nu bor närmare den och att det inte blir ett projekt att gå dit, för den är verkligen lång, och hundarna kan sträcka ut rejält i den. Den är typ lika bred som en normal rastgård (normal här i kommunen iaf) men kanske 2-3 gånger så lång. Perfekt för springglada salukis, och hittills har det aldrig varit någon i den när jag bestämt mig för att gå dit direkt på morgonen, innan frukost. (Senare under dagen är den såklart otroligt populär).

Ungefär en halvtimme var vi där, och salukipojken är så lycklig åt att få vara lös att han sätter av i full fart så fort han fått ett ok från mig. Sedan far han runt, springer så fort han kan, i ungefär 40-45 sekunder. Efter det är han jätteflåsig och tungan hänger som en slips. Men, han återhämtar sig snabbt och får han bara en klunk vatten tar det inte många minuter innan han springer likadant igen, vilar lite, springer igen osv :D Mina damer tycker att han är lite tråkig som stannar så snart efter att han börjat springa, men de är SÅ glada när han springer, och han leker verkligen jättefint med dem. Han är självsäker nog att springa först även om mina vrålar sina tokiga glädje-vrål, säger ifrån helt lagom om någon skulle råka vara för "på", kan själv glädjevråla för att få igång damerna och de beter sig som om de alltid sprungit i grupp tillsammans.

Efter allt springande var de såklart glada att få frukost, och sedan har det varit väldigt lugnt här hemma. Vi sov en stund på sängen, tog en rastningsrunda, satte oss på soffan och vilade där istället. Ute regnar det något hysteriskt mycket och det verkar inte som att någon går ut frivilligt nu.

Salukipojken har spenderat i princip hela eftermiddagen liggandes bredvid mig i soffan, eller bredvid sambon. Han kommer och lägger sig mjukt bredvid, lägger pannan mot mig och suckar belåtet när jag använder honom som armstöd eller kliar lite förstrött på hans mage :heart: Han ser så oerhört nöjd ut hela tiden, fast nu verkar han tycka att det är dags för middag (det är en stund kvar).

Vill du berätta vilken/vilka raser du är intresserad av? :)
Det lutar mot en sällskapsterrier :) helst vill jag träffa några american toy fox terriers för de verkar passa mig bra i storlek, temperament, att de är anpassningsbara och glada på att testa lite allt möjligt. Men de är så få!! Så undersöker alla terriers i litet format. Har gett upp på italienarna, vill inte ha en hund med ben som går av som okokt spaghetti.

(Sen blir det stor vinthund när vi inte bor i studentlägenhet längre, hälsar min kille :p)

Det lutar mot en sällskapsterrier :) helst vill jag träffa några american toy fox terriers för de verkar passa mig bra i storlek, temperament, att de är anpassningsbara och glada på att testa lite allt möjligt. Men de är så få!! Så undersöker alla terriers i litet format. Har gett upp på italienarna, vill inte ha en hund med ben som går av som okokt spaghetti.

(Sen blir det stor vinthund när vi inte bor i studentlägenhet längre, hälsar min kille :p)
Det du också kan kolla är om någon rasklubb ska ha tex raspromenad eller annan typ av träff. Många rasklubbar arrangerar sådant, brukar annonseras på hemsida och/eller facebook, och då kan man få se hundarna i en lite mer "givande" miljö än en utställning, och umgås med hundägare som är där just för att vara sociala. Många gånger så kan det vara så att folk på utställningar har ont om tid, är nervösa eller annat och därför inte så extremt pratglada (eller inte vågar säga så mycket pga andra ägare/uppfödare som sitter nära...). Då får man också träffa hundarna på promenad och se lite hur de agerar i vardagliga situationer.

Har du kvar av den mat han är van vid och som magen brukar vara bra på? I så fall, ge den. Oftast när de ätit något som magen inte klarat av så återgår det till det normala igen så snart "det dåliga" passerat systemet. Framförallt när de får vanliga maten som magen är van vid och mår bra av.
Det enda han inte ratat är Mush. Men jag har varit rädd att det är för jobbigt för magen när den är i olag. Så fasta idag och Mush imorgon är planen.

Jag har ett torrfoder han åt förr men nu ratar han det. Magnussons Ångkokta funkar, men är mycket tydligt mindre gott än Mush.

Det enda han inte ratat är Mush. Men jag har varit rädd att det är för jobbigt för magen när den är i olag. Så fasta idag och Mush imorgon är planen.

Jag har ett torrfoder han åt förr men nu ratar han det. Magnussons Ångkokta funkar, men är mycket tydligt mindre gott än Mush.
Har magen reagerat negativt på Mush tidigare? När jag fick hit salukipojken började jag raskt blanda i färskfoder i hans mat, just för att få ordning på den då hans avföring var konstant lös (på nivån att det var omöjligt att få upp allt, och dessutom sket han som en häst...). Nu har det som tur är blivit bestämt att vi ska göra foderbyte på honom. Matte har 100% tillit till hur jag tar hand om salukis, så jag får göra lite som jag vill med allt :p

Det du också kan kolla är om någon rasklubb ska ha tex raspromenad eller annan typ av träff. Många rasklubbar arrangerar sådant, brukar annonseras på hemsida och/eller facebook, och då kan man få se hundarna i en lite mer "givande" miljö än en utställning, och umgås med hundägare som är där just för att vara sociala. Många gånger så kan det vara så att folk på utställningar har ont om tid, är nervösa eller annat och därför inte så extremt pratglada (eller inte vågar säga så mycket pga andra ägare/uppfödare som sitter nära...). Då får man också träffa hundarna på promenad och se lite hur de agerar i vardagliga situationer.
Vilket bra tips! Jag ska hålla koll :) vill bara lära mig så mycket som möjligt om alla raser innan jag bestämmer mig

Jag vill inte säga hur du ska göra men när mina varit dåliga i magen har råden från veterinären ändrats med åren. Förr sa man att dom skulle fasta men nu står det i rekommendationen att dom ska äta lite men ofta. Inte fasta utan mat 4-6 ggr per dag. Gärna skonkost, finns hos veterinären eller vissa internet affärer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka