Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ett i mina trakter men de vill att hundarna ska kunna vara lösa så jag asgarvade och scrollade vidare. Med jakthund som används i jakt känns det som en utopi, även om jag har inkallning och han kan vara lös här hemma.Mobilt hunddagis är ju rätt poppis annars, då slipper man ju lokaldelen.
Lösa på icke-inhägnat område också? Det låter ju absurt i så fall!Det finns ett i mina trakter men de vill att hundarna ska kunna vara lösa så jag asgarvade och scrollade vidare. Med jakthund som används i jakt känns det som en utopi, även om jag har inkallning och han kan vara lös här hemma.
Nu har jag inte något jättebehov i dagsläget men jag håller ögonen öppna om vardagen skulle förändras och vi behöver lösa dagarna.
Japp det var min tanke också "flockliv" kallade hen det, och "alla mentalt friska hundar klarar det" Som sagt Ville hade älskat det men han hade inte hängt hos flocken.Lösa på icke-inhägnat område också? Det låter ju absurt i så fall!
Lite skämtsamt, på ett bra dagis är det nog trevligt! Men jag som jobbat mot djur/djurägare i några olika brancher i många år har insett att det är 10% djur och 90% hantera folk...
Även om det kostar ganska mycket att ha hund på dagis, så är det väldigt svårt att få verksamheten att gå runt = många "anställda" är lönebidragare och praktikanter
Så har det varit när jag jobbat på hunddagis också. Chefen har varit den enda som jobbat vanlig heltid, sedan har det varit folk som arbetstränar (så många som möjligt) praktikanter och timanställda (så få som möjligt). Men det har också varit lite halvstora hunddagis mitt inne i Sthlm. Gissar att lokalhyran där är hysterisk, och samtidigt kostar hunddagisen där ungefär liknande som hunddagisen i förorterna...Det är min känsla också. Det finns 2 hunddagis i närheten av mig, det ena drivs som daglig verksamhet inom LSS tror jag, och det andra har personal från lönebidrag/arbetsträning.
Men det är ju rätt skönt att kunna sålla bort galningar innan man lämnar sin hund i deras händer.Japp det var min tanke också "flockliv" kallade hen det, och "alla mentalt friska hundar klarar det" Som sagt Ville hade älskat det men han hade inte hängt hos flocken.
Men ellerhur, det lät ju bra första raden "vi hämtar hunden hemma hos dig" Sen spårade det totalt.Men det är ju rätt skönt att kunna sålla bort galningar innan man lämnar sin hund i deras händer.
Påminner om när jag förut letade dagmatte åt mina damer. En person som bodde i huset bredvid svarade på min annons, vilket ju kändes nära och bra. Hundvana hade hon tydligen, och hon var hemma hela dagarna men älskade skogspromenader. Well. Sedan började hon prata om att det skulle bli så fint att se hundarna springa i skogen osv. Inte nog med att jag aldrig låter någon annan släppa mina hundar lösa pga deras jaktlust och dessutom skaderisken (sambon är undantaget nu efter att vi känt varandra några år), skogen hon syftade på var dessutom ett naturreservat där det inte är tillåtet att gå med hund som inte är i koppel/lina... Sedan blev hon sur när jag konstaterade det olämpliga med hennes planer.Men ellerhur, det lät ju bra första raden "vi hämtar hunden hemma hos dig" Sen spårade det totalt.
Jag skulle inte ens kunna garantera att min bichon skulle kunna vara lös i flock med andra hundar och utan mig. Dessutom ansvaret för att ingen hund skulle bli skrämd och typ fly rätt ut i skogen!Det finns ett i mina trakter men de vill att hundarna ska kunna vara lösa så jag asgarvade och scrollade vidare. Med jakthund som används i jakt känns det som en utopi, även om jag har inkallning och han kan vara lös här hemma.
Nu har jag inte något jättebehov i dagsläget men jag håller ögonen öppna om vardagen skulle förändras och vi behöver lösa dagarna.
Efter att jag lämnade iväg min äldsta BC på träning hos min tränare en sommar så kan vem som helst ha honom lös, dock kan han inte gå i koppel utan att få panik om han ser en annan hund så vi har lite omvänt problem.Jag skulle inte ens kunna garantera att min bichon skulle kunna vara lös i flock med andra hundar och utan mig. Dessutom ansvaret för att ingen hund skulle bli skrämd och typ fly rätt ut i skogen!
Efter att jag lämnade iväg min äldsta BC på träning hos min tränare en sommar så kan vem som helst ha honom lös, dock kan han inte gå i koppel utan att få panik om han ser en annan hund så vi har lite omvänt problem.
Han är så sjukt stressad i koppel. Önskar att man kunde hitta någon pensionär som ville ha en snäll gårdshund så att han kunde få gå och lulla runt utan koppel. När vi är i stugan så ligger han bara och chillar på gräsmattan och kollar på kor hela dagen, det är hans drömliv.Samma med Spock.. Inga problem lös, full skrik och panik i koppel ..
Jag tror BC har mer generell will to please att jobba med än Bichoner vilket hjälper. Här har vi jobbat mer med att matte är en opålitlig typ som bara försvinner om om man inte kommer direkt. Kruxet är ju att andra människor som hanterar henne inte har ägnat sig åt att blixtsnabbt kasta sig in bakom buskar och dyliktEfter att jag lämnade iväg min äldsta BC på träning hos min tränare en sommar så kan vem som helst ha honom lös, dock kan han inte gå i koppel utan att få panik om han ser en annan hund så vi har lite omvänt problem.
Han är så sjukt stressad i koppel. Önskar att man kunde hitta någon pensionär som ville ha en snäll gårdshund så att han kunde få gå och lulla runt utan koppel. När vi är i stugan så ligger han bara och chillar på gräsmattan och kollar på kor hela dagen, det är hans drömliv.
Skönt att höra att man inte är den enda med lite... okonventionella metoder för inkallning.Jag tror BC har mer generell will to please att jobba med än Bichoner vilket hjälper. Här har vi jobbat mer med att matte är en opålitlig typ som bara försvinner om om man inte kommer direkt. Kruxet är ju att andra människor som hanterar henne inte har ägnat sig åt att blixtsnabbt kasta sig in bakom buskar och dylikt
Ja jösses, första veckorna med nya hundar så blir grannarna lätt oroliga för min mentala hälsa. Pipa, joddla, krypa på marken, hoppa bakom husknutar, "hitta" spännande saker på marken, plötsligt byta riktning och springa åt ett annat håll, fickorna fulla med godis och absolut NOLL stolthet kvar.Skönt att höra att man inte är den enda med lite... okonventionella metoder för inkallning.
Jag ylar på sämsta fejkdanskan á la Karsten Torebjer om min inte kommer, det är tydligen oerhört megapinsamt även för en hund.