Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mobilt hunddagis är ju rätt poppis annars, då slipper man ju lokaldelen.
Det finns ett i mina trakter men de vill att hundarna ska kunna vara lösa så jag asgarvade och scrollade vidare. Med jakthund som används i jakt känns det som en utopi, även om jag har inkallning och han kan vara lös här hemma.

Nu har jag inte något jättebehov i dagsläget men jag håller ögonen öppna om vardagen skulle förändras och vi behöver lösa dagarna.

Det finns ett i mina trakter men de vill att hundarna ska kunna vara lösa så jag asgarvade och scrollade vidare. Med jakthund som används i jakt känns det som en utopi, även om jag har inkallning och han kan vara lös här hemma.

Nu har jag inte något jättebehov i dagsläget men jag håller ögonen öppna om vardagen skulle förändras och vi behöver lösa dagarna.
Lösa på icke-inhägnat område också? Det låter ju absurt i så fall!

Lite skämtsamt, på ett bra dagis är det nog trevligt! Men jag som jobbat mot djur/djurägare i några olika brancher i många år har insett att det är 10% djur och 90% hantera folk...

Även om det kostar ganska mycket att ha hund på dagis, så är det väldigt svårt att få verksamheten att gå runt = många "anställda" är lönebidragare och praktikanter :(

Det är min känsla också. Det finns 2 hunddagis i närheten av mig, det ena drivs som daglig verksamhet inom LSS tror jag, och det andra har personal från lönebidrag/arbetsträning.
Så har det varit när jag jobbat på hunddagis också. Chefen har varit den enda som jobbat vanlig heltid, sedan har det varit folk som arbetstränar (så många som möjligt) praktikanter och timanställda (så få som möjligt). Men det har också varit lite halvstora hunddagis mitt inne i Sthlm. Gissar att lokalhyran där är hysterisk, och samtidigt kostar hunddagisen där ungefär liknande som hunddagisen i förorterna...

Och att det är typ 10% djur och 90% hantera folk, det har jag också märkt av i så väl hund- som hästsammanhang :p

Nu är han här igen, älskade "lilla" pojken. (Så värst liten är han inte, med sina ca 68cm i mankhöjd :p )
Han gick raka vägen hit, tog en snabb vända i köket för att se om vi lämnat något ätbart och gick sedan raka vägen till soffan för att lägga sig på sin favoritfilt. När han väl gosat ner huvudet i den en stund så började han tigga klappar :heart:
Sharlie2.webp

Imorgon ska han till veterinären, och eftersom varken prov-hemmet eller mattes barnbarn har bil så blev det lättast att vi kör honom. Väldiga mängder tandsten ska tas bort, troligen någon eller några tänder också. Jag kan inte låta bli att vara orolig trots att han undersökts av veterinär som gett klartecken till att det inte bör vara några problem. Och så kan jag ha råkat säga till mattes barnbarn att OM nu prov-hemmet inte vill ha honom, då kidnappar jag honom, för jag kan inte låta honom "försvinna" ur mitt liv hur som helst nu. Han är för fantastisk för det.

Men ellerhur, det lät ju bra första raden "vi hämtar hunden hemma hos dig" Sen spårade det totalt. 😅
Påminner om när jag förut letade dagmatte åt mina damer. En person som bodde i huset bredvid svarade på min annons, vilket ju kändes nära och bra. Hundvana hade hon tydligen, och hon var hemma hela dagarna men älskade skogspromenader. Well. Sedan började hon prata om att det skulle bli så fint att se hundarna springa i skogen osv. Inte nog med att jag aldrig låter någon annan släppa mina hundar lösa pga deras jaktlust och dessutom skaderisken (sambon är undantaget nu efter att vi känt varandra några år), skogen hon syftade på var dessutom ett naturreservat där det inte är tillåtet att gå med hund som inte är i koppel/lina... Sedan blev hon sur när jag konstaterade det olämpliga med hennes planer.

Jag skulle inte ens kunna garantera att min bichon skulle kunna vara lös i flock med andra hundar och utan mig. Dessutom ansvaret för att ingen hund skulle bli skrämd och typ fly rätt ut i skogen!

Jag skulle inte ens kunna garantera att min bichon skulle kunna vara lös i flock med andra hundar och utan mig. Dessutom ansvaret för att ingen hund skulle bli skrämd och typ fly rätt ut i skogen!
Efter att jag lämnade iväg min äldsta BC på träning hos min tränare en sommar så kan vem som helst ha honom lös, dock kan han inte gå i koppel utan att få panik om han ser en annan hund så vi har lite omvänt problem. 😅

Nu är Ebrahs bror hos veterinären för att få tänderna fixade. Han blev glad åt att åka bil och han låg och vilade helt avslappnat i väntrummet hos veterinären trots att andra hundar där var stressade/stökiga :heart: Personalen jag pratade med var väldigt trevliga och kliniken var lugn och fin, så det gav ett bra första intryck (jag har inte varit där förut). Nu är det "bara" att avvakta några timmar och hoppas på att han mår bra när han kommer hem. Han är så fin den där salukipojken.

Efter att jag lämnade iväg min äldsta BC på träning hos min tränare en sommar så kan vem som helst ha honom lös, dock kan han inte gå i koppel utan att få panik om han ser en annan hund så vi har lite omvänt problem. 😅
Jag tror BC har mer generell will to please att jobba med än Bichoner vilket hjälper. Här har vi jobbat mer med att matte är en opålitlig typ som bara försvinner om om man inte kommer direkt. Kruxet är ju att andra människor som hanterar henne inte har ägnat sig åt att blixtsnabbt kasta sig in bakom buskar och dylikt 🙄

Han är så sjukt stressad i koppel. Önskar att man kunde hitta någon pensionär som ville ha en snäll gårdshund så att han kunde få gå och lulla runt utan koppel. När vi är i stugan så ligger han bara och chillar på gräsmattan och kollar på kor hela dagen, det är hans drömliv. 😅

Jag tror att en del av Spocks problem är att han blivit påflugen i koppel ett antal gånger och han känner att han inte kan komma undan.
Kommer åka ut på tävling en del nu i sommar och försöka jobba på det då det störst problem på nya ställen.

Service på mjölkroboten igår, så alla slangar utbytta... vilket innebar att jag nu har 8 meter stark silikonslang med lätt smak av ko liggande på golvet inne. Hundarna älskar konsistensen men jag ska nog kapa dem i lite mer hanterbara bitar (varje slang är 2 meter och rätt tung!)

Spengummin, flexislangar och mjölkslangar är fantastiska leksaker 🤩

Bifogade filer

• 20240628_102922.webp
    20240628_102922.webp
    111,7 KB · Visningar: 64
Jag tror BC har mer generell will to please att jobba med än Bichoner vilket hjälper. Här har vi jobbat mer med att matte är en opålitlig typ som bara försvinner om om man inte kommer direkt. Kruxet är ju att andra människor som hanterar henne inte har ägnat sig åt att blixtsnabbt kasta sig in bakom buskar och dylikt 🙄
Skönt att höra att man inte är den enda med lite... okonventionella metoder för inkallning. 🙈

Jag ylar på sämsta fejkdanskan á la Karsten Torebjer om min inte kommer, det är tydligen oerhört megapinsamt även för en hund.

Skönt att höra att man inte är den enda med lite... okonventionella metoder för inkallning. 🙈

Jag ylar på sämsta fejkdanskan á la Karsten Torebjer om min inte kommer, det är tydligen oerhört megapinsamt även för en hund.
Ja jösses, första veckorna med nya hundar så blir grannarna lätt oroliga för min mentala hälsa. Pipa, joddla, krypa på marken, hoppa bakom husknutar, "hitta" spännande saker på marken, plötsligt byta riktning och springa åt ett annat håll, fickorna fulla med godis och absolut NOLL stolthet kvar.

Jag hatar koppel, så jag är beredd att gå ganska långt för att få följsamma hundar och en bra inkallning :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka