Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror BC har mer generell will to please att jobba med än Bichoner vilket hjälper. Här har vi jobbat mer med att matte är en opålitlig typ som bara försvinner om om man inte kommer direkt. Kruxet är ju att andra människor som hanterar henne inte har ägnat sig åt att blixtsnabbt kasta sig in bakom buskar och dylikt 🙄
Taxarna var jättebra på inkallning - om de upptäckte något de ville undersöka så började de sakade efter, lite mer, och så ytterligare lite mer. Nej, inget att se här. Titta framåt. Lite stel idag bara. Korta ben också. Ovanligt korta idag. Saka lite mer. Och så plötsligt: Hey presto! utanför zonen där man hör människan (i taxvärlden når ljudvågorna av mänskliga röster kanske 20-25 m). Ensam. Bestämma själv.

Taxarna var jättebra på inkallning - om de upptäckte något de ville undersöka så började de sakade efter, lite mer, och så ytterligare lite mer. Nej, inget att se här. Titta framåt. Lite stel idag bara. Korta ben också. Ovanligt korta idag. Saka lite mer. Och så plötsligt: Hey presto! utanför zonen där man hör människan (i taxvärlden når ljudvågorna av mänskliga röster kanske 20-25 m). Ensam. Bestämma själv.
Oskar lysnar när haken lossnar och sen drar han. I full fart. Vitt streck försvinner. Tar en halvtimme och sen kommer han lycklig tillbaka. Oavsett var vi är - hemma, skogen, hundparken.
Mao går han aldrig lös.
Perfekt inkallning i lina. Noll inkallning lös. Binärt.

Nu sitter jag hemma med nyopererad salukipojke. Fyra stora tänder har tagits bort, bland annat den största längst bak i överkäken. Och fler tänder måste bort, men det går ju inte att ha en hund nedsövd hur länge som helst och det måste få en chans att hinna läka på några ställen i munnen innan man fortsätter. Stackars lilla killen... Veterinären ringde mig när hon var klar och gav en mycket noggrann och bra beskrivning av allt. Vi pratade länge, och var helt överens kring allt.

Om en vecka ska vi på återbesök för att se så att allt läker ordentligt. Och alltså, min sambo... Han fick boka in den tiden, men eftersom jag inte uppdaterat vår gemensamma kalender visste han inte hur jag jobbar. Så han bokade in en tid på en dag som skulle fungera för honom, såg till att den var efter den tid då det kan vara mycket bilköer men ändå så tidigt som möjligt för att det inte skulle bli varmt och jobbigt i bilen :heart: Han försökte verkligen tänka på allt för att det skulle bli så bra som möjligt.

Lilla salukipojken ligger nu bredvid mig i soffan, lite orolig ibland, lite vimsig stundtals, lite varm också (det här vädret gör det ju inte bättre med något), men ser nöjd ut när jag sitter nära :heart: Han är så fin. Och jag måste prata med sambon om att ha tre hundar...

Nu sitter jag hemma med nyopererad salukipojke. Fyra stora tänder har tagits bort, bland annat den största längst bak i överkäken. Och fler tänder måste bort, men det går ju inte att ha en hund nedsövd hur länge som helst och det måste få en chans att hinna läka på några ställen i munnen innan man fortsätter. Stackars lilla killen... Veterinären ringde mig när hon var klar och gav en mycket noggrann och bra beskrivning av allt. Vi pratade länge, och var helt överens kring allt.

Om en vecka ska vi på återbesök för att se så att allt läker ordentligt. Och alltså, min sambo... Han fick boka in den tiden, men eftersom jag inte uppdaterat vår gemensamma kalender visste han inte hur jag jobbar. Så han bokade in en tid på en dag som skulle fungera för honom, såg till att den var efter den tid då det kan vara mycket bilköer men ändå så tidigt som möjligt för att det inte skulle bli varmt och jobbigt i bilen :heart Han försökte verkligen tänka på allt för att det skulle bli så bra som möjligt.

Lilla salukipojken ligger nu bredvid mig i soffan, lite orolig ibland, lite vimsig stundtals, lite varm också (det här vädret gör det ju inte bättre med något), men ser nöjd ut när jag sitter nära :heart Han är så fin. Och jag måste prata med sambon om att ha tre hundar...
Din sambo är fantastisk
Han kommer vilja behålla killen!

Ni är så himla bra! Jag blir glad över att läsa om alla fina hundar i den här tråden!

Din sambo är fantastisk
Han kommer vilja behålla killen!

Ni är så himla bra! Jag blir glad över att läsa om alla fina hundar i den här tråden!
Jag hoppas nästan det :p Upptäckte att han dessutom hade flyttat på vardagsrumsbordet för att det skulle bli lite lättare för salukipojken att ta sig runt osv när han nu var lite vinglig. Och så hade han helt på eget initiativ lagt fram kyldynan till mina damer när han åkt iväg för att hämta salukipojken hos veterinären, ifall det nu skulle bli varmt hemma (Vi har tur, vår lägenhet håller sig ganska sval).

Han gör verkligen sitt bästa för hundarna hela tiden, säger att det är för min skull, för han vet hur mycket de betyder för mig och han vill att jag ska vara glad, men jag vet att han också älskar hundarna. Jag tror att han också egentligen fallit pladask för den här lilla salukipojken, men mentalt har ställt in sig på att det blir prov-hemmet som tar honom. Nåja. Vi får se hur det blir i framtiden. Vill prov-hemmet ta salukipojken så är det kanske bäst så...

Min pojkvän bor ju 80 mil bort, i Luleå. Jag bor i Hälsingland. När jag fick veta att min första hund behövde flytta, så pratade vi länge och väl. Jag lämnade ju tillbaka honom av en anledning, så han kunde inte komma tillbaka till mig. Men han skulle inte behöva flytta mer. Så vi pratade och planerade. Han satte sig i bilen och körde ner till mig, en torsdag, vi sov hos mig, sen åkte vi ner till Skåne på fredagen. På lördagen hämtade vi hunden och körde tillbaka till mig. På söndagen körde vi upp till Luleå. På måndagen avlivade vi hunden, och han hade suttit och ringt runt för att boka tiden åt mig för jag var ett vrak. När hunden hade somnat bröt han ihop totalt men höll också ihop och lät mig ta min tid med hunden innan jag kunde samla ihop mig och ta hand om honom.

Inte för att hijacka, men är ju alltid trevligt att läsa om fina partners som kanske inte delar ens intresse, men supportar på alla sätt det går :heart Nu är pojkvännen lekhusse till lilla pudeln och dom har en sån fin relation.

1000015690.webp

Lilltjejen fick följa med in till en butik och hälsa på ett häftigt prydnadsfår.

Tippen har mognat en hel del i vallningen och jag vet inte varför det förvånar mig.
Vi jobbar fortfarande på det här med självkontroll i olika sammanhang, inte lätt det här.
Men på kvällen så hjälper hon mig att flytta alla djuren till vattnet (de har tillgång till det hela dagen) då får hon en uppgift och jag försäkrar mig om att de dricker som de ska.

Morgon och salukipojken är åter igen sig själv efter narkosen igår :) Lite skeptisk till att äta frukost, vilket är fullt förståeligt, men glad på promenad och kräver klappar i soffan som vanligt. Ska straxt skölja munnen med Hexarinse för första gången, räknar med att han är löjligt snäll då med. Senare idag blir det kloklipp för att få bort de sylvassa(!) kanter som blev när han klipptes hos veterinären igår. Vet inte hur de lyckades, men hans tassar kan knappt nudda mig utan att det känns som om jag ska rivas sönder totalt :cautious:

Men men, bättre att de är duktiga på att fixa tänder än att de får till bra klor på honom. Normalt sett säger jag alltid till att de inte ska röra klorna på hundarna, för jag blir aldrig nöjd, men nu var det så länge sedan jag hade hund inlämnad hos veterinären att jag inte tänkte på det, och de nämnde det inte heller.

Ikväll är vi bjudna på middag hos sambons mor. Undrar om hon är beredd på att jag kommer med tre hundar eller om alla tänker att jag ska ha lämnat över honom till prov-hemmet innan dess... Kan vara bra att kolla upp så att det inte blir världens chock för dem. Och så måste vi nog dubbelkolla att alla hundarna får plats i vår lilla bil. Jag har länge tänkt att det vore bra med en kombi (nu kör vi småbil med fällda baksäten) och eh, det börjar kännas ännu mer aktuellt nu :rofl: Tur att jag inte har kvar min allra första bil, för där var det svårt att få plats med ens två salukitikar (vilket var anledningen till att jag bytte ut den).

Inte för att hijacka, men är ju alltid trevligt att läsa om fina partners som kanske inte delar ens intresse, men supportar på alla sätt det går :heart Nu är pojkvännen lekhusse till lilla pudeln och dom har en sån fin relation.
Håller med. Min man ville inte ha hund men går hem på lunchen varje dag och går ut med hundarna. Tonårssonen går alltid kvällsrundan, det är hans ”hushållssyssla”. Jag har huvudansvaret men det är skönt att de andra också känner ansvar för och hjälper till med hundarna.

Sitter i bilen på väg hem från sambons mor. Hon bjöd på middag och herregud så gott det var! Någon rotfruktslåda med tzatiki, och så tårta till efterrätt. Jag var mätt redan innan tårtan men åt lite bara för att det var så gott. Känns som att magen ska sprängas när jag rör mig :rofl:

jag ska köpa bil nästa tisdag troligtvis. Max pris
Min pojkvän bor ju 80 mil bort, i Luleå. Jag bor i Hälsingland. När jag fick veta att min första hund behövde flytta, så pratade vi länge och väl. Jag lämnade ju tillbaka honom av en anledning, så han kunde inte komma tillbaka till mig. Men han skulle inte behöva flytta mer. Så vi pratade och planerade. Han satte sig i bilen och körde ner till mig, en torsdag, vi sov hos mig, sen åkte vi ner till Skåne på fredagen. På lördagen hämtade vi hunden och körde tillbaka till mig. På söndagen körde vi upp till Luleå. På måndagen avlivade vi hunden, och han hade suttit och ringt runt för att boka tiden åt mig för jag var ett vrak. När hunden hade somnat bröt han ihop totalt men höll också ihop och lät mig ta min tid med hunden innan jag kunde samla ihop mig och ta hand om honom.

Mina föräldrar ser Alvin och Milou som deras barnbarn och älskar mina grabbar så mycket och om dom har möjlighet så vill dom gärna vara hundvakt. Dom ha dom bett. om att få låna dom en och en fredag till söndag. Bara för att det är mysigt.

Dom har tagit hand om Alvin långa perioderna när jag inte kunnat bo hemma.

Och när vi skulle resa iväg hela familjen så bodde grabbarna på hunddagis så
sa mina föräldrar att eftersom dom betalade min brors sambos alla utgifter så skulle dom betala för Alvins och Milou hunddagis för att dom sa att mina pojkar är min familj. Blev så berörd 🥰❤️

Verkar som att jag har grannar som likställer "sitta på gräsmatta och njuta av värmen" med "rasta hundar", så nu har jag igen fått en utskällning av en boende i föreningen för att jag rastar hundar "på fel ställe". En utskällning per år av grannar kan man kanske leva med, men det känns ändå inte kul. Inte med tanke på att jag går mina rastningsrundor långt ifrån föreningens område, tar dagliga långpromenader osv. Och så kom de där skyltarna om "hundrastning förbjuden" upp utan förvarning några månader efter att vi flyttade in. Säkert för att det finns många som går ut just för att rasta hundarna på gräsmattan och sedan går in igen. Men men...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka