Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter bra 🙂

Det är hundägare jag mött på promenader som ibland kommemterat att han ”är för tunn” och då börja jag tänka på det 🙃

Jag har haft mer an en veterinar (aven i Sverige 😳) som patalat att mina rottisar var aldeles for smala och behovde lagga pa sig. Vid tva tillfallen traffade jag andra veterinarer mindre an en vecka senare som var sa glada att se hundar med "normal vikt" och inte for tjocka.
I dag ar de flesta hundar for tjocka ... och de allra flesta tycker att en normal viktig hund ar for smal.

Märker att Knut är känsligare än de hundar jag haft innan av värmen så vi motionerar sent eller i form av mycket simmning!

Hans revben syns i rörelse, är han för smal?
Jag har slutat avmaska ”varje vår”, hur gör ni? Kollar ni masken?
Han äter faktiskt inte mycket utomhus.
Äter 6dl Magnusson adult, 2-3dl hundkorv/färskfoder, en omega 3 kapsel, leversnittar o små tugg 2 varje dag..
Inte för smal.

Varför avmaskar du var vår? 😅 Efter valpstadiet ser jag ingen anledning till att avmaska om hunden inte har symptom på mask (eller man ska resa tex).

Vad har han haft för symptom?

Senfästet och senan ser helt normal ut på ultraljudet, så det kan vara en gammal skada. Vi har ju tagit det "lugnt" i typ 4 månader nu så det kan ju vara att eventuellt skada på mjukdelar läkt ut. Han ser ju bättre ut nu, men han är fortfarande instabil i benet och tar kortare steg med höger bak i pass.

Hälta som påminde om den de har vid korsbandsruptur, lite sådär odefinierbar. Vilade på klorna vid vila.

Floyd har tyvärr en kronisk ärrbildning som aldrig kommer försvinna, så vi prehabar och stretchar regelbundet för att underhålla den. Men, nu är det 1,5 år sedan han diagnostiserades och snart ett år sedan han var halt :)

Hälta som påminde om den de har vid korsbandsruptur, lite sådär odefinierbar. Vilade på klorna vid vila.

Floyd har tyvärr en kronisk ärrbildning som aldrig kommer försvinna, så vi prehabar och stretchar regelbundet för att underhålla den. Men, nu är det 1,5 år sedan han diagnostiserades och snart ett år sedan han var halt :)
Tack för svar! Hur prehabar ni och hur stretchar ni? Men inget gjordes åt att pabellan är paj?

Mjo men där kan även höftbenen sticka upp på vissa vinthundar? Eller kanske har fel.
Sticka upp gör höftbenen sällan (även om det händer), om hunden har bra med ryggmuskler, men absolut att man kan ana var de är. Det är tyvärr väldigt vanligt med omusklade/otränade hundar.

Din hund tycker jag ser ut att vara i jättefint hull. Själv blir jag snudd på förvånad de gånger jag ser en hund i bra hull, och bra hull + bra med muskler gör mig ännu mer förvånad. I princip alla hundar jag möter skulle nog må bra av att få röra på sig mer och äta antingen mindre eller bättre mat... (Mina är också åt det rundare hållet nu, försöker öka mängden motion nu pga det.)

Märker att Knut är känsligare än de hundar jag haft innan av värmen så vi motionerar sent eller i form av mycket simmning!

Hans revben syns i rörelse, är han för smal?
Jag har slutat avmaska ”varje vår”, hur gör ni? Kollar ni masken?
Han äter faktiskt inte mycket utomhus.
Äter 6dl Magnusson adult, 2-3dl hundkorv/färskfoder, en omega 3 kapsel, leversnittar o små tugg 2 varje dag..
Du behöver inte avmaska så länge det inte är konstaterad mask. Du behöver inte ”kolla masken” om du inte har misstanke om mask.

Sticka upp gör höftbenen sällan (även om det händer), om hunden har bra med ryggmuskler, men absolut att man kan ana var de är. Det är tyvärr väldigt vanligt med omusklade/otränade hundar.

Din hund tycker jag ser ut att vara i jättefint hull. Själv blir jag snudd på förvånad de gånger jag ser en hund i bra hull, och bra hull + bra med muskler gör mig ännu mer förvånad. I princip alla hundar jag möter skulle nog må bra av att få röra på sig mer och äta antingen mindre eller bättre mat... (Mina är också åt det rundare hållet nu, försöker öka mängden motion nu pga det.)
Från veterinärer och kunnigt hundfolk brukar jag få höra att Ville är i fin form, icke kunniga brukar klaga på att hans revben känns när man klappar på honom. 🙄

Tack för svar! Hur prehabar ni och hur stretchar ni? Men inget gjordes åt att pabellan är paj?

En del i prehaben är att inte träna alls mycket apportering. Han är en hund som går med mycket tryck i bakdelen, och de explosiva starterna och stoppen är helt enkelt skitdåliga för hans trasiga fäste.
I stället simmar vi, traskar i blåbärsris och skrittar mycket. Den viktigaste stretchingen är bakbenet rakt framåt, samt ljumskarna :)

Nope, ingenting. Hans pabella är både ur position och i två delar, men den bedöms inte orsaka någon egentlig smärta. Det stora problemet i hans fall är senfästet och skadorna som blivit kring det.

Kanske därför jah fått kommentarer om att han är ”för tunn” då det blivit normaliserat med lite för tjocka hundar.
Sen är han ju labrador med och utställningsvarianten är vanligare här i stan än jakt.

Du behöver inte avmaska så länge det inte är konstaterad mask. Du behöver inte ”kolla masken” om du inte har misstanke om mask.

Tack för svar 🙂 Längesen jag gjorde det nu men vet min mor fortsätter göra det av slentrian 🙈
När jag hade en hund och hon var hos mor när jag jobbade vet jag att hon gav sina inklusive min.

Det är väl iom hästarna där en även slutade avmaska alla (vissa stall gör det än) utan att kolla masken jag började fundera på avmaskningen av hundarna också.

Kanske därför jah fått kommentarer om att han är ”för tunn” då det blivit normaliserat med lite för tjocka hundar.
Sen är han ju labrador med och utställningsvarianten är vanligare här i stan än jakt.
Det skulle jag tro. På mitt jobb är det regelbundet folk som kommer och rådfrågar om hullet på hunden. 99% av de som är oroliga för att hunden är för smal bedömer jag att är i utmärkt hull. De flesta som har tydligt överviktiga hundar verkar tämligen obrydda/ovetandes.

Och det handlar ju inte om att alla hundar måste vara topptränade, högpresterande hundar varje dag hela deras liv, utan bara om att de ska ha en sund kropp som inte hindrar fysisk aktivitet eller ökar risken för hälsoproblem.

Har börjat fundera på det här med att jobba på hunddagis, igen. Jag har länge tänkt att drömjobbet vore att få betalt för att knata runt i skogen hela tiden, och tja, hunddagis nära skog lär ju vara det enklaste sättet att få till just det. För ingen lär ju betala mig för att jag ska strosa runt med de egna hundarna i skogen varje dag hela tiden :p Men ja. Då ska man antingen hitta ett trevligt ställe som faktiskt kan anställa en, eller starta eget och då gå dyr utbildning, hitta lokaler osv... Det känns komplicerat. Och dyrt.

Har börjat fundera på det här med att jobba på hunddagis, igen. Jag har länge tänkt att drömjobbet vore att få betalt för att knata runt i skogen hela tiden, och tja, hunddagis nära skog lär ju vara det enklaste sättet att få till just det. För ingen lär ju betala mig för att jag ska strosa runt med de egna hundarna i skogen varje dag hela tiden :p Men ja. Då ska man antingen hitta ett trevligt ställe som faktiskt kan anställa en, eller starta eget och då gå dyr utbildning, hitta lokaler osv... Det känns komplicerat. Och dyrt.
Och så ska man stå ut med andras dryga, ouppfostrade hundkräk - och deras ägare O_o

Mobilt hunddagis är ju rätt poppis annars, då slipper man ju lokaldelen.

Även om det kostar ganska mycket att ha hund på dagis, så är det väldigt svårt att få verksamheten att gå runt = många "anställda" är lönebidragare och praktikanter :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka