Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland är det verkligen bäst så, och jag önskar faktiskt att folk kunde vara mer öppna för att byta hane oavsett hur kort varsel det kan bli. Framförallt efter att ha pratat med en uppfödare som berättade hur de valde att inseminera tiken när hundarna inte fick till någon parning... Jag kan ju tycka att man då kunde valt annan hane och avla på hundar som faktiskt kan para sig ordentligt, men uppfödaren tyckte det var så viktigt att göra just den kombinationen att sådant plötsligt gick att bortse från...
Min ungdoms jaktgubbar ansåg att om tiken ratade hanen då såg hon något de missat -och kombon var inte bra oavsett hur den såg ut på pappret

Och så var de tre igen :D
Sharlie.webp

Vi var på väg hemåt från en långpromenad och plötsligt började damerna skälla hysteriskt mot något bakom mig. Jag vände mig om, och vad såg jag då om inte Ebrahs bror :D Han var ute med mattes barnbarn på promenad och tanken var att han skulle vara ensam hemma några timmar nu när barnbarnet var iväg och fixade med lite grejer. "Så kul att se honom vifta på svansen åt dina damer, han har verkat så deppig!" sa hon. Och vips bestämdes det att han skulle följa med mig hem istället för att vara ensam några timmar :p

Lily hade rullat på grus ute på promenaden och var riktigt dammig och skitig, så hon fick en dusch när vi kom hem. Det blev såklart party efteråt och vips hade jag tre salukis som hade kapplöpning mellan soffan och sängen! Framförallt Lily och brorsan hade hur kul som helst, hej vad de flög, vrålade av glädje och viftade på svansarna så att jag var rädd att de skulle slå ner något.

Nu har alla lagt sig för att vila. Brorsan hittade ett tuggben han roade sig med ett tag och nu kom han till soffan för att få klappar istället. Så otroligt söt och positiv pojk det där. Jag har sagt att han är välkommen att vara här hur mycket som helst, just för att han trivs så bra och är så enkel på alla sätt.

Oh well. Det blir några dagar till med tre hundar :heart: Jättemysigt för mig, men att matte hamnat på sjukhus är ju inte den roligaste anledningen direkt :( Brorsan har spenderat eftermiddagen med att tugga på ett tuggben och verkar nöjd i alla fall.
1000060128.webp

Vi firade midsommar i fårhagen till Tsy och Spocks förtjusning. De små var iväg hos dottern och fick prova på livet som stadshundar.

Visa bifogad fil 147924

Igår studsade killarna omkring och då stod Spock plötsligt på tre ben och ville inte alls sätta ner höger bakben 😱. Såg framför mig veterinärbesök på storhelg, förutom att det snordyrt så brukar det vara svårt att hitta nån som tar emot en..
Efter en stund släppte det dock men han kommer få ta det lugnt nu ett tag framöver. Han fattar ju dock inte alls att matte tycker att han gör bäst i att vila.. Har redan inbokad fysio för bägge killarna på tisdag så få se om han hittar något.
Hoppas det går bra och vilken tur i oturen att du har en rehab tid så snart.

Nu har allt löst sig med sälj och köp och idag fick jag äntligen beviljat lån så om en månad flyttar jag och grabbarna ut på landet, till en röd liten stuga. Det kommer bli så bra, jag ska bygga upp en agilitybana så vi kan träna hemma också och jag kan träna rally och freestyle inne på vintern för det finns jätte mycket mer plats att röra sig på mot vad man har här i lägenheten. Och så ska jag inhägna tomten så dom kan vara lösa. Det kommer dom uppskatta.

Pratade med min farbror på midsommar för han och min faster kommer bli typ mina grannar. Det tar 5-10 minuter att gå bara mellan oss och så frågade jag var den bästa skogen är och han bara pekade, det här är skogen, allt är skog och det går att gå bort bort till en jätte stor skog som jag på riktigt gått vilse i flera gånger och det tar tydligen runt 15 minuter att gå till sjön. Så ja, jag kommer bo i skogen som alltid vela men vi är några som vågar stanna året runt resten bor bara på sommaren.mSer framåt alla nya stigar att upptäcka och var det passar bra att gå

Nu har allt löst sig med sälj och köp och idag fick jag äntligen beviljat lån så om en månad flyttar jag och grabbarna ut på landet, till en röd liten stuga. Det kommer bli så bra, jag ska bygga upp en agilitybana så vi kan träna hemma också och jag kan träna rally och freestyle inne på vintern för det finns jätte mycket mer plats att röra sig på mot vad man har här i lägenheten. Och så ska jag inhägna tomten så dom kan vara lösa. Det kommer dom uppskatta.

Pratade med min farbror på midsommar för han och min faster kommer bli typ mina grannar. Det tar 5-10 minuter att gå bara mellan oss och så frågade jag var den bästa skogen är och han bara pekade, det här är skogen, allt är skog och det går att gå bort bort till en jätte stor skog som jag på riktigt gått vilse i flera gånger och det tar tydligen runt 15 minuter att gå till sjön. Så ja, jag kommer bo i skogen som alltid vela men vi är några som vågar stanna året runt resten bor bara på sommaren.mSer framåt alla nya stigar att upptäcka och var det passar bra att gå
Så underbart!
Varmt grattis!

Men OJ vilken dröm! Hoppas att ni kommer trivas bra i den röda lilla stugan :heart:

Inte undra på att folk blir less på hundägare ibland. Ibland ska det ju till ren och skär tur för att man ska göra rätt...

Min kommun har på sin hemsida samlat all information för hundägare under en flik. Där kan man hitta info om var hundrastgårdar finns, och vilka ordningsregler som gäller. Där står det tex uppradat samtliga platser med hundförbud och på vilka platser det "bara" är koppeltvång på.

Well. Nu fick jag veta att det på en helt annan del av hemsidan finns information om åtminstone ytterligare ett ställe som har hundförbud. En badplats som verkligen ligger på ett ställe där man kan tänkas passera med hund. En liten fjuttig sådan dessutom. Och den badplatsen står alltså inte med i listan över hundförbjudna badplatser på "hundsidan" av hemsidan. Yay.

Tanken är att jag ska laga mat men Alvin tajmar alltid in det och passar på att lägga sig på min rumpa så antingen så blir lilla Alvin besviken eller så hungrar jag ihjäl. :p

Så imorgon är tanken att han ska på prov i nytt hem, för mattes hälsa är tyvärr så dålig att hon inte kommer kunna ha kvar honom.

Jag hatar att tänka klokt och vuxet och säga att han inte kan bo här, för jag vill inte vara utan honom nu. Han är precis lika fantastisk som Ebrah, och det enda som kan vara bättre än att ha en Ebrah är att ha två Ebrah. Två enkla, glada, mysproppar. Mentalt helt otroliga, och med så mycket personlighet. Men det går inte att ha tre stora hundar i en liten tvåa. Och det blir för bökigt att få ihop allt med logistiken kring jobb, bilåkande osv. Och intakt hane med löptikar... Och så kostar det ju pengar att ha hund... Men fan alltså :(
1000060187.webp
(Och hemmet där han ska vara på prov kunde inte vara bättre, det är ett kanonhem. Jag hoppas de vill ha honom.)

Kände att jag ville ge Ebrahs bror en skogspromenad, så vi laddade upp med vattenskål och vattenflaska i ryggsäcken och gav oss av hela gänget. Det var otroligt varmt, men i skuggan gick det ok och jag hade koll på ett ställe precis i kanten av skogen där det gick att fylla på med vatten. Utan den påfyllningsmöjligheten hade det blivit jobbigt! Vi gick via rastgården hem också, men som väntat sprang de inget, vi hade ändå varit ute i nästan två timmar då. Men, vi mötte lurchervännen och kunde ta sällskap hemåt.

Eftersom brorsan inte är så van vid sådana här långpromenader och är lite omusklad osv passade jag på att ge dem lite lunch också. Efter det har det varit väldigt(!) lugnt här hemma :p Han höll koll på mig när jag åt mat, men nu sover han här bredvid mig i soffan. Damerna har somnat på sängen istället.

Typ två timmar kvar, sedan ska vi möta upp de som ska ha honom på prov. Jag hoppas verkligen, verkligen att allt går utmärkt. Gör det inte det, då funderar jag på att prata med sambon för att se om vi ändå kan lösa det på något vis så att jag kan ha tre hundar...

[...]
Typ två timmar kvar, sedan ska vi möta upp de som ska ha honom på prov. Jag hoppas verkligen, verkligen att allt går utmärkt. Gör det inte det, då funderar jag på att prata med sambon för att se om vi ändå kan lösa det på något vis så att jag kan ha tre hundar...
Jag tänkte nästan skriva det igår, när jag läste vad du skrivit om honom - avvakta och se hur det funkar med nya hemmet. Och går det inte så... Tre vinthundar är ju ändå ganska hopvikbara så de tar ju oväntat lite plats i förhållande till sin storlek i utvecklat skick. Och motionerar gör de ju helst i pack.

Alvin är så fruktansvärt snäll. Löjligt snäll enligt min farbror. Han traskar förbi andra hundar lugnt och bryr sig inte. Och vi var hos mormor och morfar nu på eftermiddagen. Deras hund låg och morrade på Alvin, Alvin ignorerade honom och bara nosade runt lite och letade bra plats att vila på och la sig vid mina fötter. Den andra hunden insåg att Alvin visst inte tänkte ge efter eller besvara och slutade morra och somnade.

Jag tänkte nästan skriva det igår, när jag läste vad du skrivit om honom - avvakta och se hur det funkar med nya hemmet. Och går det inte så... Tre vinthundar är ju ändå ganska hopvikbara så de tar ju oväntat lite plats i förhållande till sin storlek i utvecklat skick. Och motionerar gör de ju helst i pack.
Jo, så är det ju. Oavsett kommer han att komma tillbaka hit snart igen. Han ska få tänderna fixade och troligen lite omvårdnad efter det, så då är det lugnast för honom att vara här. Då får vi också se vad veterinären säger om honom. Vad vi vet är han fullt frisk osv, men han är trots allt 9 år gammal. Det är som tur är inte bråttom med något beslut, varken för "prov-hemmet" eller mig :)

IMG_0374.webp
Halva Alvin är borta, hade väntat lite för länge för det var kämpigt och svårt att komma åt med dom skär jag har så fick klippa mycket med sax och batteriet i lilla trimmern började sakta ner för att sluta så nja, jag får nog fortsätta imorgon. Han ser lite ut som en gatuhund just nu :D Fast riktigt så illa är det kanske inte trots allt, precis när jag trimmar fastnar jag i detaljer så imorgon ser det kanske bra ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka