Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nike har fått somna in, egentligen alldeles för ung 💔💔💔.
Hon hade behövt en mindre operation men då hennes livskvalité inte varit den bästa senaste året på grund av tilltagande ljudrädsla valde husse och jag att hon ska få gå över regnbågsbron. Sen efter operationen hade hon kanske behövts utredas vidare då veterinär inte kunde säga hurvida hennes märkliga beteende senaste tiden hade nåt med det att göra.
Det blev för oviss framtid kände vi och jag som redan har ett jobb där jag ser folk sakta försvinna bort orkar verkligen inte med det hemma.

Världens finaste lilla hund, en riktig liten diva och en soffpotatis av rang som otippat tog sig till agility-SM. Hon är otroligt saknad men sista året har ändå varit påfrestande och jag känner att vi tog rätt beslut, det är dock tungt 😭.

20240523_151151.jpg

Hon hade behövt en mindre operation men då hennes livskvalité inte varit den bästa senaste året på grund av tilltagande ljudrädsla valde husse och jag att hon ska få gå över regnbågsbron. Sen efter operationen hade hon kanske behövts utredas vidare då veterinär inte kunde säga hurvida hennes märkliga beteende senaste tiden hade nåt med det att göra.
Det blev för oviss framtid kände vi och jag som redan har ett jobb där jag ser folk sakta försvinna bort orkar verkligen inte med det hemma.

Världens finaste lilla hund, en riktig liten diva och en soffpotatis av rang som otippat tog sig till agility-SM. Hon är otroligt saknad men sista året har ändå varit påfrestande och jag känner att vi tog rätt beslut, det är dock tungt 😭.

Visa bifogad fil 148079
Beklagar :heart: Det låter ju verkligen som om det var rätt beslut, men jag förstår verkligen att det är tufft.

Visa bifogad fil 148079
Tänker på er, blir lite ledsen själv för du har skrivit så fint om henne. Ta hand om varandra :heart

Visa bifogad fil 148079

Jag beklagar förlusten :cry:

Visa bifogad fil 148079
Beklagar ❤️ Så klokt och empatiskt resonerat av er och så skönt för Nike att slippa operation, rehab och vidare utredning. Förstår att det är tomt utan henne!

Vi firade midsommar i fårhagen till Tsy och Spocks förtjusning. De små var iväg hos dottern och fick prova på livet som stadshundar.

Visa bifogad fil 147924

Igår studsade killarna omkring och då stod Spock plötsligt på tre ben och ville inte alls sätta ner höger bakben 😱. Såg framför mig veterinärbesök på storhelg, förutom att det snordyrt så brukar det vara svårt att hitta nån som tar emot en..
Efter en stund släppte det dock men han kommer få ta det lugnt nu ett tag framöver. Han fattar ju dock inte alls att matte tycker att han gör bäst i att vila.. Har redan inbokad fysio för bägge killarna på tisdag så få se om han hittar något.
Alltså så gjorde Cuccie med strax innan flytten
Som tur är har jag ju en hundfysioterapeut i huset (sonen) som konstaterade att vila ett par dagar och sen se. Han hittade inget som tydde på korsband eller så
Och det gick över efter nån dag.
Jag är glad att ha honom att fråga faktiskt.

Nu har vi röntgat knän på Bog och fabella på höger knä är i bitar. Vi var inklämda på operationstid så ortopeden sprang lite fram och tillbaka så vi hann inte kolla helt på bilder och diskutera allt (hon kommer ringa senare med svar från radiologer), vi blev också inklämda för ultraljud men har inte hittat något på mjukdelarna i alla fall.

Någon som varit med om att fabella är i bitar? Om jag förstår rätt så kan det vara medfött eller en skada pga trauma.

Nu har vi röntgat knän på Bog och fabella på höger knä är i bitar. Vi var inklämda på operationstid så ortopeden sprang lite fram och tillbaka så vi hann inte kolla helt på bilder och diskutera allt (hon kommer ringa senare med svar från radiologer), vi blev också inklämda för ultraljud men har inte hittat något på mjukdelarna i alla fall.

Någon som varit med om att fabella är i bitar? Om jag förstår rätt så kan det vara medfött eller en skada pga trauma.

Floyds fabella är också paj, ihop med senfästet som är precis vid fabella. Sannolikt traumarelaterat i hans fall.
Otroligt seg rehab, 6 månader i koppel typ, men mer pga senfästet än att det ena fabellabenet är paj.

Floyds fabella är också paj, ihop med senfästet som är precis vid fabella. Sannolikt traumarelaterat i hans fall.
Otroligt seg rehab, 6 månader i koppel typ, men mer pga senfästet än att det ena fabellabenet är paj.

Vad har han haft för symptom?

Senfästet och senan ser helt normal ut på ultraljudet, så det kan vara en gammal skada. Vi har ju tagit det "lugnt" i typ 4 månader nu så det kan ju vara att eventuellt skada på mjukdelar läkt ut. Han ser ju bättre ut nu, men han är fortfarande instabil i benet och tar kortare steg med höger bak i pass.

Vi tog också HD och ED nu när han ändå var sövd och över 12 månader, någon vet om det är sommarstängt på SKK eller om dom läser som vanligt imorgon? Jag gissar helt klart på C-höfter, men man är ju nyfiken ändå.

Vad har han haft för symptom?

Senfästet och senan ser helt normal ut på ultraljudet, så det kan vara en gammal skada. Vi har ju tagit det "lugnt" i typ 4 månader nu så det kan ju vara att eventuellt skada på mjukdelar läkt ut. Han ser ju bättre ut nu, men han är fortfarande instabil i benet och tar kortare steg med höger bak i pass.
Fy vad tråkigt :(

Märker att Knut är känsligare än de hundar jag haft innan av värmen så vi motionerar sent eller i form av mycket simmning!

Hans revben syns i rörelse, är han för smal?
Jag har slutat avmaska ”varje vår”, hur gör ni? Kollar ni masken?
Han äter faktiskt inte mycket utomhus.
Äter 6dl Magnusson adult, 2-3dl hundkorv/färskfoder, en omega 3 kapsel, leversnittar o små tugg 2 varje dag..

Bifogade filer

• IMG_2136.webp
    IMG_2136.webp
    134,4 KB · Visningar: 127
Märker att Knut är känsligare än de hundar jag haft innan av värmen så vi motionerar sent eller i form av mycket simmning!

Äter 6dl Magnusson adult, 2-3dl hundkorv/färskfoder, en omega 3 kapsel, leversnittar o små tugg 2 varje dag..

Fast om det skulle vara "for smal" om revbenen syns nar de ror pa sig skulle alla hundar med, typ sprinter kropp, (sighthounds tex, vad det nu heter pa Svenska) inkluderande min Malle, och de flesta andra jag sett.

Fy vad tråkigt :(
Så tråkigt, men samtidigt skönt att hitta något nu när jag gått och tjatat om att han är skadad och ingen hittat något hela året typ. Har ju trott att det är en knäskada i några månader nu.

Hoppas att få höra i veckan efter att dom kollat med radiolog om vad man ska göra åt saken och om dom tror att det är detta som är problemet.

Ändå lite skillnad mellan "problembenet" och det som verkar normalt.

fabella.webp

Har aldrig haft som rutin att avmaska, men nu har det blivit ganska ofta pga resor till Norge för utställning. Annars känns det onödigt. :)

Tycker inte han ser för smal ut, men jämför med boxer och där vill jag precis se revbenen, speciellt i rörelse. Hellre lite för lätt än åt andra hållet.

Absolut inte för smal. :) Uppfödaren till min unghund är fysio och vill gärna att man ska se revbenen när dom andas/rör på sig och jag litar på henne.

Visa bifogad fil 148079

Beklagar ❤️

Absolut inte för smal. :) Uppfödaren till min unghund är fysio och vill gärna att man ska se revbenen när dom andas/rör på sig och jag litar på henne.
Det låter bra 🙂

Det är hundägare jag mött på promenader som ibland kommemterat att han ”är för tunn” och då börja jag tänka på det 🙃

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka