Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Solig morgon och Lily har återgått till att bosätta sig på balkongen. Igår var hon förvånansvärt stor del av dagen inomhus.

Jag ska snart iväg och handla lite, sedan i eftermiddag/kväll ska vi möta upp Ebrahs bror igen. Den här gången ska han följa med hem och stanna här till imorgon. Jag ser mycket(!) fram emot att ha tre salukis i hemmet igen, även om jag nog tänker borsta honom innan han får komma in, för han verkade håra ganska mycket :p

Jadu, det vet man inte riktigt. Det finns tveklöst greyhound i honom iaf. Något DNA-test hade sagt att det finns saluki i honom också, men helt ärligt märks det inte det minsta, så frågan är om det stämmer eller inte. Olika sådana test är ju olika bra... Det intressanta med just lurchers från Irland (som han är) är att många av dem blivit så lika att man snudd på skulle kunna klassa dem som egen ras, trots att de inte på något vis avlas seriöst eller så. Men det är lätt gjort att hitta ett stort gäng lurchers som alla är extremt lika till sättet, storlek och typ. Trots att alla de har lite diffus bakgrund. Storlek som en salukitik, utseende som en tunn greyhound, mentalitet till stort sett som en greyhound fast som om det fanns en gnutta terrier i också (vilket kan göra det ganska krångligt ibland).

Skulle tippa på att det finns mycket att läsa på om och lära sig om när det gäller lurchers, men jag har varit lite för upptagen med att nörda in mig på salukis för att riktigt bry mig om irländarna :p

Tack for beskrivningen. Jag har bara traffat tva lurchers ... och de hade bada coonhound ocksa i sig. Kanske andra raser ocksa, men de paminde mest om Greyhound med en coonhounds enorma oron. Nu har jag bara traffat dessa tva i nagra minuter, men jag uppfattade dem som greyhounds ungefar i temperamentet men enligt agarna fruktansvart envisa och bara foljde commandon de hade lust med.

Igår
Solig morgon och Lily har återgått till att bosätta sig på balkongen. Igår var hon förvånansvärt stor del av dagen inomhus.

Jag ska snart iväg och handla lite, sedan i eftermiddag/kväll ska vi möta upp Ebrahs bror igen. Den här gången ska han följa med hem och stanna här till imorgon. Jag ser mycket(!) fram emot att ha tre salukis i hemmet igen, även om jag nog tänker borsta honom innan han får komma in, för han verkade håra ganska mycket :p
Brukar alla sorters vinthundar fälla mycket? Är så bortskämd att varken Alvin eller Milou fäller alls :D

Igår

Brukar alla sorters vinthundar fälla mycket? Är så bortskämd att varken Alvin eller Milou fäller alls :D
Nä, mina fäller en kort stund på våren och kanske lite på hösten, annars är det verkligen inte mycket. Vet inte om det är att brorsan bara har sen fällperiod eller om det varit lite stressigt senaste tiden för honom, men han hårar mycket just nu iaf :p

Fick precis, helt seriöst, fråga sambon om det var Ebrah eller hennes bror som låg bredvid oss i soffan :rofl: Den största skillnaden på dem är huvudet, och storleken på själva hunden då. Men hunden i soffan hade vänt bort huvudet och den andra var inte ens i samma rum, så jag blev osäker! Visade sig att det var brorsan som låg i soffan. Ebrah hade gått till sovrummet eller något :p Aldrig tidigare har jag haft så lika hundar hemma.

Nyvaken och trött. Eller ja, så värst nyvaken kanske jag inte är egentligen eftersom jag varit vaken en timme och hunnit gå en rastningsrunda med hundarna. Sov uselt inatt. Det gick verkligen inte att sova med alla tre hundarna i sängen, så brorsan fick sova i soffan. Han var mycket ledsen över det, helst ville han ligga mitt i sängen, inklämd mellan mig och sambon och utsträckt så att han även nådde mina damer (varken sambo eller mina damer uppskattade det).

Så, jag sov först en liten stund i sängen, sedan sov jag någon timme i soffan, därefter tillbaka till sängen för att sträcka ut lite... Vid klockan 6 gav jag upp. Jag får ta en tupplur under dagen. Får se hur länge brorsan blir kvar här, om man kan hitta någon smidig lösning med allt. Han själv är otroligt cool med allt. Går runt här som om han bott här hela livet, tvekar inte att ta för sig med gos och kel men är samtidigt respektfull mot alla. Trappan preciiis utanför min ytterdörr var läskig igår, men idag gick det bättre. Det förvånade mig lite att han öht reagerade på den, men han har väl aldrig sett en sådan i hela sitt liv.

Är lite sugen på att ge honom ett bad och försöka lära honom något trick. Precis som så många vinthundar som bott med "gammalt salukifolk" så har han inte fått lära sig något alls. Han kan gå fint i koppel, är rumsren och enkel så, men that's it :p

Önskar verkligen att vi hade bott större, då hade jag sett till att ha tre salukis permanent, men det är verkligen lite i mesta laget när man bor i en liten tvåa med sambo. Framförallt med tanke på att Ebrahs bror är så stor. Inte stor för att vara hanhund, men jämfört med mina damer känns han ändå enorm.

Fick precis, helt seriöst, fråga sambon om det var Ebrah eller hennes bror som låg bredvid oss i soffan :rofl: Den största skillnaden på dem är huvudet, och storleken på själva hunden då. Men hunden i soffan hade vänt bort huvudet och den andra var inte ens i samma rum, så jag blev osäker! Visade sig att det var brorsan som låg i soffan. Ebrah hade gått till sovrummet eller något :p Aldrig tidigare har jag haft så lika hundar hemma.
Undrar ibland hur folk håller koll på sina hundar 😅 typ de som har tre malteser i exakt samma frisyr…

Undrar ibland hur folk håller koll på sina hundar 😅 typ de som har tre malteser i exakt samma frisyr…
Bland det allra första jag fick göra när jag kom till Ebrahs uppfödare för att hjälpa till, när jag var lite äldre (var där en del som liten skitunge också), det var att gå ut på promenad med 5 cremefärgade salukis. Alla mer eller mindre släkt och kenneln hade ju "sin typ" som de föredrog. Kan säga att där och då lärde jag mig att verkligen titta på detaljer på hundarna, istället för att bara se färger osv :rofl:

Men, då var det ändå på ett sätt lätt. En hade stor, vit fläck i nacken, en bar svansen högt, en hade tunt nosparti och ville bara gå i höga gräset hela tiden, en var jättestor och den sista var den utan något sådant :p Nu är det kullsyskon, med samma färg, samma beteende osv. Just när de ligger ner och man mest ser ryggen på dem, då är det också svårare att uppskatta storleken på dem känner jag.

Det var lite kul idag också, vi mötte lurchervännen på vår förmiddagsrastning. Nu kände Ebrahs bror igen honom, och började hoppa och skutta på precis(!) samma sätt som Ebrah gjorde :rofl: Det var helt omöjligt att säga åt honom att uppföra sig, jag bara skrattade åt det, och lurcherns husse gjorde detsamma.

Vi upptäckte också att han faktiskt kan ett trick: han kan sitta på kommando! :D

Vi hittade ett vildsvin på promenaden idag. Hunden nosade som vanligt i skogen. Morrade sedan lite och gick snabbt iväg. Då hon inte brukar morra kollade jag vad det var och såg en liten griskulting precis bredvid stigen. Jag trodde först den var död, men så öppnade den ögonen. Då gick vi snabbt därifrån, mamman var säkert nära.

Jag vet ju att det finns gris där men trodde de höll sig längre in i skogen. Hunden verkar ju van vid doften med tanke på hur lite hon reagerade. Men resten av helgen går vi nog på andra ställen.

Glad midsommar 🇸🇪🌼🇸🇪

003F2DC7-51B6-41C6-B6E2-4DA405A5B371.webp

Så var det bara två hundar hemma igen. Det är galet hur lätt det var att vänja sig vid tre. Känns som om vi hade Ebrahs bror här i evigheter, trots att det var drygt ett dygn. Jag saknar honom redan. Damerna är nog glada åt att ordningen är återställd :p Längtar tills jag kan ha tre egna, på riktigt.

Så var det bara två hundar hemma igen. Det är galet hur lätt det var att vänja sig vid tre. Känns som om vi hade Ebrahs bror här i evigheter, trots att det var drygt ett dygn. Jag saknar honom redan. Damerna är nog glada åt att ordningen är återställd :p Längtar tills jag kan ha tre egna, på riktigt.
Det är nått speciellt med en flock faktiskt.

Jag gick en vända med alla sju efter jobbet ikväll, och på vägen hem gick vi förbi småkvigorna för att se så de hade det bra. Aki har precis börjat fatta att han ska bli vallhund (14 veckor gammal) så när han fick syn på kvigorna spände han upp sig lite och svängde av mot dem med kaxiga steg. Gamla Frodo, snart 13 år, såg den dumma lilla valpen som höll på att söka döden, så han tog två snabba steg in mellan Aki och djuren, knuffade bort valpen med bogen och fortsatte sen som att inget hade hänt. Aki blev precis tillräckligt distraherad för att glatt skutta iväg och leka istället för att utmana ödet, och jag slapp vara en tråkig människa.

Fasen vad mycket nytta man har av en flock med kloka hundar i blandad ålder <3

Imorgon är det kursstart för den Allmänlydnad för Rottweilers-kurs som jag ska köra i sommar 🥳

I vanliga fall är det ju ett potpurri av raser och blandraser med olika egenskaper på en allmänlydnadskurs, så det är roligt att planera upplägget utifrån en ras (som dessutom råkar vara världens bästa, som av en händelse 😁).

:DUndrar ibland hur folk håller koll på sina hundar 😅 typ de som har tre malteser i exakt samma frisyr…
När jag hälsat på hos grabbarnas uppfödare och sett på kort så var Alvins morbror exakt likadan i ansiktet, kroppsspråket och det enda som skilde var att han var naken men i ansiktet märktes ingen skillnad. Han blev också gammal. Över 15 år. Fast iof så råkade man ju inte byta hund men lika var dom :p

Haft två fjordingar fast inte samtidigt och då har jag många gånger fått frågan hur jag vet vilken som är min och att alla ser likadana ut. Fick frågan en gång om en islandshäst med lite liknande färg var min hästs föl :D

På tal om diskussion i valp 2024-tråden, så har jag huxflux med kort varsel bytt ut den tilltänkta hanen mot en annan, så även om det är ovanligt, är det faktiskt sånt som händer oavsett hur människan planerar 🤷‍♀️
Ibland är det verkligen bäst så, och jag önskar faktiskt att folk kunde vara mer öppna för att byta hane oavsett hur kort varsel det kan bli. Framförallt efter att ha pratat med en uppfödare som berättade hur de valde att inseminera tiken när hundarna inte fick till någon parning... Jag kan ju tycka att man då kunde valt annan hane och avla på hundar som faktiskt kan para sig ordentligt, men uppfödaren tyckte det var så viktigt att göra just den kombinationen att sådant plötsligt gick att bortse från...

Ibland är det verkligen bäst så, och jag önskar faktiskt att folk kunde vara mer öppna för att byta hane oavsett hur kort varsel det kan bli. Framförallt efter att ha pratat med en uppfödare som berättade hur de valde att inseminera tiken när hundarna inte fick till någon parning... Jag kan ju tycka att man då kunde valt annan hane och avla på hundar som faktiskt kan para sig ordentligt, men uppfödaren tyckte det var så viktigt att göra just den kombinationen att sådant plötsligt gick att bortse från...

Vilket i sin tur ger mer gener med för svaga drifter för fortplantning och sen är karusellen igångsatt :down:

Vilket i sin tur ger mer gener med för svaga drifter för fortplantning och sen är karusellen igångsatt :down:
Precis... Jag lät iaf uppfödaren veta precis vad jag tyckte och tänkte om det. Fick då veta att det tydligen varit samma visa med hanhundens pappa så eh, det verkar gå bra det där. Och tyvärr är väl sånt där snudd på omöjligt att få reda på, om man då inte råkar ha en såpass nära relation med någon uppfödare att hen känner sig bekväm med att prata om det.

Vi firade midsommar i fårhagen till Tsy och Spocks förtjusning. De små var iväg hos dottern och fick prova på livet som stadshundar.

20240619_095319.webp

Igår studsade killarna omkring och då stod Spock plötsligt på tre ben och ville inte alls sätta ner höger bakben 😱. Såg framför mig veterinärbesök på storhelg, förutom att det snordyrt så brukar det vara svårt att hitta nån som tar emot en..
Efter en stund släppte det dock men han kommer få ta det lugnt nu ett tag framöver. Han fattar ju dock inte alls att matte tycker att han gör bäst i att vila.. Har redan inbokad fysio för bägge killarna på tisdag så få se om han hittar något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 494
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka