Hemma efter ett genomfört BPH hos Malungs brukshundsklubb
trött Tilda, det tog på krafterna, dels 4 timmar bilresa totalt sen 45 min test.
"typisk Whippet" blev testbeskrivarens sammanfattning
Moment 1: brydde sig inte i främmande personer, fick lågt i "trygg" på det momentet då hon helst hade velat stanna vid mig (tveksam att gå ifrån mig),
Moment 2: lekfull med mig, både egen leksak och deras men struntade fullständigt i testledarens försök att leka
Moment 3: kollade in godisarna/korven, gick en runda, kom tillbaka och åt upp det som var tillgänglig och kollade in de som var svåråtkomliga men gjorde inga seriösa försök att ta sig in (gör lika hemma med mat, kan kolla in vad det är men sen gå ett varv innan hon bestämmer sig för om det duger att äta eller inte)
Moment 4: figur som "poppar upp", ryckte till, men stannade kvar vid min sida och sen nyfiken att kolla vad det var. Trodde nog hon skulle reagera mer där men hon var lugn tyckte jag
Moment 5: kedjor i trumma som snurrar - här överraskade hon mig med att vara lugn och nyfiken! Bättre siffror än på figuren ovan, jag trodde hon skulle reagera kraftigt då vi har problem med släpvagnar (större problem ju mer de låter, med skall, hopp, attack osv)
Moment 6: tittade typ inte ens på den märkliga personen som närmade sig
upplevde henne som lugn men ointresserad.
Moment 7: enda delen som hon tyckte var jobbigt, hon ville inte alls gå över underlagen (plastplåt som vippade lite) tillräckligt mycket, hon gick en gång sen vägrade hon (man skulle gå 4 gånger). Detta känner jag igen från träning, olika underlag är otäckt, men hon brukar kunna kliva på tillslut om hon får lite tid och mycket godis, ingetdera kunde hon få nu dock, så jag är inte alls förvånad över resultatet.
Moment 8: Skott - brydde sig inte ett skit
var rätt säker på att det skulle vara så, men skönt att få det bekräftat
Och ja, vi (jag
) var såklart tvungna att köpa rosetten också