Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är superbra träning att köra med löptik imo.
Tror en anledning (förutom aveln) till att många har problem med löptikar är att man undviker dem.
Ja precis. När ägarna med löptikar frågat om det är okej för mig eller om dom ska gå undan så har jag alltid sagt att det går bra att dom är kvar för det behöver ändå tränas på även fast det känns jobbigt just då när man är mer sugen på att få hjälp att träna in nya moment än att kämpa med fokuset som nästan är obefintligt 😅 och det blev ju lite mycket utmaning på en gång kanske med flera löptikar på hans första kurs och bara ett år gammal. Men det gick ju bra till slut så vi övervann ju det också 🙂

Fast Alvin var verkligen väldigt påverkad av löptikar och vi mötte ju löptikar dagligen. Och när det slog över var han liksom inte vanlig Alvin. Han gick alltid lös så det fungerade ju med kontakt men ibland så stängde han av lite och blev super fokuserad på bara just det. Efter kastreringen upphörde det helt, Så jag tror inte att det bara handlar om träning. Biologin spelar också roll.

Så är det såklart och då ska man ju undvika använda sådana individer i avel. För deras skull är ju kanske kastrering också bästa lösningen om de blir så påverkade precis som du gjorde.

Fast Alvin var verkligen väldigt påverkad av löptikar och vi mötte ju löptikar dagligen. Och när det slog över var han liksom inte vanlig Alvin. Han gick alltid lös så det fungerade ju med kontakt men ibland så stängde han av lite och blev super fokuserad på bara just det. Efter kastreringen upphörde det helt, Så jag tror inte att det bara handlar om träning. Biologin spelar också roll.
Det är den biten jag menar med avel. Det är för att man fortsätter avla på den typen av beteende som gör att vissa har enorma problem med löptik.

Ja precis. När ägarna med löptikar frågat om det är okej för mig eller om dom ska gå undan så har jag alltid sagt att det går bra att dom är kvar för det behöver ändå tränas på även fast det känns jobbigt just då när man är mer sugen på att få hjälp att träna in nya moment än att kämpa med fokuset som nästan är obefintligt 😅 och det blev ju lite mycket utmaning på en gång kanske med flera löptikar på hans första kurs och bara ett år gammal. Men det gick ju bra till slut så vi övervann ju det också 🙂
Ni har nog mycket nytta av det i framtiden 😊 men förstår absolut känslan av att det är jobbigt ibland med unghanarna 😅

Det är den biten jag menar med avel. Det är för att man fortsätter avla på den typen av beteende som gör att vissa har enorma problem med löptik.
Beteendet var ju dock aldrig aggressivt utan att han med löptikar tappade fokus på annat och mig.

Milou som har samma släkt, Alvins mamma är mormor till Milou och Milou har aldrig visat minsta intresse för löptikar. Han verkar knappt veta att dom finns. Han behandlar tikar och hanar på samma sätt vad man kan se i alla fall. Då även löptikar.

Beteendet var ju dock aldrig aggressivt utan att han med löptikar tappade fokus på annat och mig.

Milou som har samma släkt, Alvins mamma är mormor till Milou och Milou har aldrig visat minsta intresse för löptikar. Han verkar knappt veta att dom finns. Han behandlar tikar och hanar på samma sätt vad man kan se i alla fall. Då även löptikar.
Ett översexuellt beteende är problematiskt, det har inget med aggression att göra alls.
Vissa raser har större problem med översexualitet än andra just pga aveln. Beteendet är problematiskt för att det innebär att hundar inte går art använda i arbete men även för sällskapshundar blir det en onödig olägenhet och lidande om hunden ylar och matvägrar med löptikar i grannskapet.

Hemma efter ett genomfört BPH hos Malungs brukshundsklubb :) trött Tilda, det tog på krafterna, dels 4 timmar bilresa totalt sen 45 min test.
"typisk Whippet" blev testbeskrivarens sammanfattning 😂
Moment 1: brydde sig inte i främmande personer, fick lågt i "trygg" på det momentet då hon helst hade velat stanna vid mig (tveksam att gå ifrån mig),
Moment 2: lekfull med mig, både egen leksak och deras men struntade fullständigt i testledarens försök att leka 😅
Moment 3: kollade in godisarna/korven, gick en runda, kom tillbaka och åt upp det som var tillgänglig och kollade in de som var svåråtkomliga men gjorde inga seriösa försök att ta sig in (gör lika hemma med mat, kan kolla in vad det är men sen gå ett varv innan hon bestämmer sig för om det duger att äta eller inte)
Moment 4: figur som "poppar upp", ryckte till, men stannade kvar vid min sida och sen nyfiken att kolla vad det var. Trodde nog hon skulle reagera mer där men hon var lugn tyckte jag :)
Moment 5: kedjor i trumma som snurrar - här överraskade hon mig med att vara lugn och nyfiken! Bättre siffror än på figuren ovan, jag trodde hon skulle reagera kraftigt då vi har problem med släpvagnar (större problem ju mer de låter, med skall, hopp, attack osv)
Moment 6: tittade typ inte ens på den märkliga personen som närmade sig 😂 upplevde henne som lugn men ointresserad.
Moment 7: enda delen som hon tyckte var jobbigt, hon ville inte alls gå över underlagen (plastplåt som vippade lite) tillräckligt mycket, hon gick en gång sen vägrade hon (man skulle gå 4 gånger). Detta känner jag igen från träning, olika underlag är otäckt, men hon brukar kunna kliva på tillslut om hon får lite tid och mycket godis, ingetdera kunde hon få nu dock, så jag är inte alls förvånad över resultatet.
Moment 8: Skott - brydde sig inte ett skit 😅 var rätt säker på att det skulle vara så, men skönt att få det bekräftat :)
Och ja, vi (jag 🤣) var såklart tvungna att köpa rosetten också 😅
IMG_20240616_152007.webp

Vi har också varit och gjort BPH. Hon var riktigt, riktigt arg på den utklädda personen med konstigt beteende men annars var det inget som stack ut och hon fick ungefär vad jag hade trott på allt förutom på lek. Deras leksak gick inte att leka med ;) Hon är annars en väldigt lekfull hund som leker sig igenom promenaderna med allt hon kan hitta.

Screenshot_2024-06-16-16-13-20-08_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.webp

Ett översexuellt beteende är problematiskt, det har inget med aggression att göra alls.
Vissa raser har större problem med översexualitet än andra just pga aveln. Beteendet är problematiskt för att det innebär att hundar inte går art använda i arbete men även för sällskapshundar blir det en onödig olägenhet och lidande om hunden ylar och matvägrar med löptikar i grannskapet.
Ja, det är tur att man kastrera så att det som hos Alvin försvann helt. Han var aldrig extrem men visst var det skönt att få en mer lugn hund. Han var och är så snäll att det liksom trots allt aldrig blev till något man märke om man inte var med oss dygnet runt. Han försökte heller inte röra någon tik, det var doften han kunde fastna i

Jag var så trött efter att ha varit funkis på SM igen så husse fick åka iväg och valla med Spock. Tay har varit kass i magen så han fick stanna hemma med mig. Det hade tydligen gått bra och han sa att på många sätt var det lättare än med Tay och på vissa sätt svårare 😁.

Idag åkte vi en vända och kikade på SM finalen med de små med oss. Kul att se lite hela program och det var rätt snålt med poängen men det är väl så på SM. Många såg jättefina ut men så ser (och hör) man såklart mer när man står inne på planen. Nike och lilla M uppförde sig utmärkt. Bc pojkarna fick en lugn cykeltur i lågt trav-tempo innan vi åkte. När vi kom hem så fick de plaska i poolen och ikväll ska vi en snabbis till klubben och träna på lilla Ms slalom.

Poolparty gänget:
20240616_155048.webp

Det är superbra träning att köra med löptik imo.
Tror en anledning (förutom aveln) till att många har problem med löptikar är att man undviker dem.

Exact.
MIn malle vaxte upp med tva tikar som lopte. Han slutade ata under hoglop, men annat an det var det okay. Nar han blev lite aldre hade han inga problem att trana eller tavla med loptikar, inte ens att ligga sida vid sida med en tik i hoglop for da var han fokuserad pa att jobba.

Tog precis en kvällspromenad med luchervännen. Blev en fin sväng via rastgården och där testade vi att släppa lurchern tillsammans med Ebrah, samtidigt som jag gick utanför med Lily eftersom hon löper. Ebrah började fundera på om jag tänkte överge henne, hade ingen lust att leka med lurchern och ville egentligen bara hem för att äta middag. Det blev med andra ord inte speciellt mycket lek mellan dem :p När lurchen sprungit av sig fick Lily komma in och springa lite.

Nu har vi kommit hem, de har ätit middag och Lily har i vanlig ordning lagt sig på balkongen för att vila :)

Idag var vi energiska packade tidigt på morgonen ihop matsäck, hundmat och tillbehör för apportering. Tränade med båda hundarna. Apportering, uppletande, passivitet, inkallning.
Det tog tydligen för två hundar har nu varit utslagna resten av dagen.
Jag behöver träna med någon kunnig eller gå kurs för att komma vidare. Vet inte hur jag ska fortsätta riktigt har oturligt nog missat nästan alla träningstillfällen under våren.
Hundarna var entusiastiska i alla fall men kommer inte förbi problemet att den äldre hunden spottar ut apporten. Trots att vi jobbat mycket med det. Den yngre hunden gör allting rätt än så länge.
Behöver hitta andra spanielmänniskor att träna med.

Idag ska vi träffa Ebrahs ena bror! Första gången på otroligt länge. Det ska bli intressant, för de är så lika att man skulle kunna se dem som tvillingar. Förutsatt att de båda uppför sig någorlunda ska jag försöka få till foto på dem tillsammans.

Alvin som inte brukar vara intresserad av andra hundar har tillsammans med Milou hittat en ny vän. Vi brukar träffas på rastningsrundorna och senaste tiden har jag och ägaren börjat prata mer och både Alvin och Milou har verkligen fastnat för den här hunden. Alvin nosar och hälsar fint ett par gånger sen ställer eller sätter han sig och bara tar det lugnt och väntar och Milou gör likadant med avbrott för ett par lekinviter som den andra hunden inte hänger på så då sätter sig Milou också och väntar.

Det är en liten korsning av allt möjligt och den visar inte något särskilt förutom lugn så det är kul att dom fått en ny trygg vän.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 806
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka