Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur lång kur fick hon av vad och vilka bakterier är det som orsakar problem?
10 dagar. Vet inte vilka bakterier, de tog urinprov och sa att det är mycket kraftig infektion. Men nu när det inte funkade utan antibiotikan skulle de skicka iväg urinprov igår för de kunde inte göra en bredare analys själva. Hon får Amoxcillin.

10 dagar. Vet inte vilka bakterier, de tog urinprov och sa att det är mycket kraftig infektion. Men nu när det inte funkade utan antibiotikan skulle de skicka iväg urinprov igår för de kunde inte göra en bredare analys själva. Hon får Amoxcillin.
Synd att de inte odlade direkt. Vissa bakterier som E-coli kan sitta ingrodda i urinblåsans vägg. Då svarar hunden bra på antibiotikan (så länge det inte rör sig om resistenta bakterier) men några dagar efter man slutar kommer infektionen åter eftersom det fortfarande finns kvar bakterier i väggen.
Då behöver man behandla med en riktigt lång kur på ibland 6-8 veckor innan allt är borta. Men innan en så lång antibiotikakur sätts in måste man dels såklart ha tagit en odling med resistensbestämning men också utrett andra orsaker som ger återkommande UVI som exempelvis förändringar i urinblåsan/urinrör (tumör, urinsten etc) diabetes, cushings, njursjukdom osv.
Vilket jag dock förstår att det kanske inte är aktuellt på en så gammal dam.

Synd att de inte odlade direkt. Vissa bakterier som E-coli kan sitta ingrodda i urinblåsans vägg. Då svarar hunden bra på antibiotikan (så länge det inte rör sig om resistenta bakterier) men några dagar efter man slutar kommer infektionen åter eftersom det fortfarande finns kvar bakterier i väggen.
Då behöver man behandla med en riktigt lång kur på ibland 6-8 veckor innan allt är borta. Men innan en så lång antibiotikakur sätts in måste man dels såklart ha tagit en odling med resistensbestämning men också utrett andra orsaker som ger återkommande UVI som exempelvis förändringar i urinblåsan/urinrör (tumör, urinsten etc) diabetes, cushings, njursjukdom osv.
Vilket jag dock förstår att det kanske inte är aktuellt på en så gammal dam.
Tack!
Detta är första gången hon har Uvi i hennes liv så återkommande menar jag att hon blev dålig igen nu.
Kan hennes slickande i rumpan ha med det att göra?
Vi har iaf röntgat urinblåsan och den var ua. Liten hund, 3.4 kg.

Det blev som jag förutspådde när vi flyttade till den här lägenheten.
Igår när det var dags att göra sig i ordning för natten så hittade jag inte Lily. Det visade sig sedan att hon låg på balkongen och sov. Jag stängde dörren dit när vi gick på kvällsrastning, för det blir så kallt på nätterna annars. Nu efter frukosten bad hon mig öppna balkongdörren igen, och nu ligger hon där och vilar.

Troligen kommer hon åter igen ligga där ute större delen av dagen. Hon älskar att ligga där och spana. Den populära gångvägen, träden med fåglar och allt annat kommer så otroligt nära att det finns massor för henne att titta på. Och så känns det lite mer som att man är utomhus trots att balkongen är inglasad (och med dagens väntade oväder håller vi allt stängt..). Hon är så duktig som inte skäller ens när andra hundar skäller utanför. Hon bara tyst iakttar allting.

Jag hoppas verkligen att vi snart kan flytta till en villa eller liknande.

Oskar var lite orolig igår kväll. Hade svårt att komma till ro. Efter att jag varit ut och det inte hjälpt satte jag honom helt enkelt i komposthagen och där var han lugn, något enstaka gnyende under natten bara.
I morse skrek han när jag rörde ena frambenet. Bar honom till sängen och började undersöka. Han verkade inte ha någon stukning eller svårt att röra benet men när jag rörde honom vid armbåde skrek han igen och markerade med tänderna i luften.
Det satt två fästingar tätt invid varann. Det var för trångt att nypa bort så jag tog med en pincett. Han skrek hjärtskärande.

Efteråt darrade han och ville vara för sig själv. Jag behövde åka hemifrån i trekvart och när jag kom hem var han sitt vanliga glada jag.
Puh.

Snabb vända till klubben imorse för ett kort pass slalom med lilla M, hon tog sitt första hela slalom utan bågar! 🥳

Sen blev det en snabb vända I fårhagen med Spock, tränade lite delning då det var ett tag sen. Väldigt nöjd. Måste bli bättre på att köra korta men planerade pass.

20240611_124010.webp

Ikväll ska vi på inoff tävling så Spock och Mary får träna på tävlingssammanhang. Nike och Tay kommer också få köra nåt lopp så de blir glada.

Nike och Tay vann naturligtvis sina inoff lopp igår med husse, lilla M var duktig även om hon inte kan slalom och behövde springa fram och kolla vad det var för typ på banan (domaren). Nyttig träning för henne.
Spock for fram som en orkan på banan och jag har svårt att hänga med när han springer fullt ös. Sista loppet hade jag leksak direkt och fick lite mer kontakt så jag ska nog köra några tävlingar med leksak framme och se om jag får bättre styrning. Nöjd ändå, han är inte dum men lite väl överhypad och glad när han väl får gå in på plan.

Tay chillar på tävling
20240613_205500.webp

Idag har jag varit på lydnads SM hela dagen och skrivit protokoll, det så man skäms över handstilen 🙈. Hade faktiskt helt ok handstil en gång i tiden men det är ju typ aldrig man skriver på papper numera..
Jättetrevlig dag, sett mycket blandade ekipage och kom bra överens med min domare som var mycket nöjd och ville ha mig imorgon också.
Håller tummarna att det flyter på lika bra imorgon.

Solen skiner och vi laddar upp för något ovanligt, för oss alltså. Idag ska vi iväg till en brukshundklubb och hänga där i flera timmar :D Det är en liten agilitytävling i närheten och arrangörerna vill gärna att jag kommer och fotograferar. Planen är därför att jag åker dit, går med damerna i skogen innan tävlingen drar igång, fotograferar och samtidigt passar på att försöka lära mig så mycket som möjligt om just agilitytävlande, sedan tränar lite på klubben med damerna innan det är dags att åka hem.

Ser fram emot att se en rad olika hundar på planen, få träffa glada hundägare, testa något nytt och att komma hem med trötta salukidamer :p

Solen skiner och vi laddar upp för något ovanligt, för oss alltså. Idag ska vi iväg till en brukshundklubb och hänga där i flera timmar :D Det är en liten agilitytävling i närheten och arrangörerna vill gärna att jag kommer och fotograferar. Planen är därför att jag åker dit, går med damerna i skogen innan tävlingen drar igång, fotograferar och samtidigt passar på att försöka lära mig så mycket som möjligt om just agilitytävlande, sedan tränar lite på klubben med damerna innan det är dags att åka hem.

Ser fram emot att se en rad olika hundar på planen, få träffa glada hundägare, testa något nytt och att komma hem med trötta salukidamer :p
Har du planer på att börja med agility?

Nästa gång jag åker till klubben utöver banträning ska jag börja med gungan. Vi skulle haft banträning igår men precis när vi skulle åka ösregnade så jag sa till instruktören att jag inte kunde komma. Det går knappt träna med en nakenfis i regn, dom blir ynkliga och omotiverade och tunnlarna som han älskar brukar han vägra att gå in i eller gå jätte försiktigt eftersom det är vatten i dom.

Men typiskt nog slutade det regna när träningen började men då var jag iväg på andra ärenden så det var jätte tråkigt.

Gungan oroar mig inte för att han ska gå upp på den för han tar sig an typ allt jag ber om med stor glädje men han måste komma ihåg det vi tränat på på balansen med olika tempon, stanna mitt på, vänta ut till kommando att fortsätta så han inte springer över
hela gungan men är säker på att det kommer gå med långsiktig träning. Mamma hjälper till och hanterar gungan och jag Milou. Det konceptet fungerade fint med Alvin.

Förmiddagspromenaden gick sista hundratalet metrarna på länsvägen.
En bil stannade och en man vevade ner rutan och hälsade, I bilen hade han en phalene och en pappis.

Det var därför han stannade för phalener är så sällsynta och han blev glad över att se oss. Vi pratade lite phalene och sen sa vi hej då och han åkte. Vet inte vad han heter eller var han kommer ifrån.
Men han var trevlig. Frun hade kennel sa han. :D

⛈️ ⛈️ för fullt ute (igen) och hundarna, inklusive valpen chillar därmed med bus och bentugg inne, utan att ens lyfta ett ögonlock över mullrandet.

De bryr sig inte i åska om de är ute heller, när det sätter igång och det är Så! skönt med trygga och stabila hundar 🤗
Åska har jag svårt för och har varit orolig för att smitta valpen. Vi bor mellan en sjö och ett berg, precis vid foten, och åskoväder har en förmåga att fastna här. Än så länge har det inte varit precis ovanför tack och lov så jag har kunnat hålla mig lugn. Och då bryr hon sig inte, mer än att på sin höjd tittar upp för att se vad som stör hennes sömn.

Nästa gång jag åker till klubben utöver banträning ska jag börja med gungan. Vi skulle haft banträning igår men precis när vi skulle åka ösregnade så jag sa till instruktören att jag inte kunde komma. Det går knappt träna med en nakenfis i regn, dom blir ynkliga och omotiverade och tunnlarna som han älskar brukar han vägra att gå in i eller gå jätte försiktigt eftersom det är vatten i dom.

Men typiskt nog slutade det regna när träningen började men då var jag iväg på andra ärenden så det var jätte tråkigt.

Gungan oroar mig inte för att han ska gå upp på den för han tar sig an typ allt jag ber om med stor glädje men han måste komma ihåg det vi tränat på på balansen med olika tempon, stanna mitt på, vänta ut till kommando att fortsätta så han inte springer över
hela gungan men är säker på att det kommer gå med långsiktig träning. Mamma hjälper till och hanterar gungan och jag Milou. Det konceptet fungerade fint med Alvin.

Önskemålet är annars för oss att hundarna springer med full fart längst ut på gungan, stannar och väntar på att den slår i marken innan de fortsätter resten av banan. Det innebär ju såklart att man måste belöna upp "smällen" och att de lär sig parera den.

Önskemålet är annars för oss att hundarna springer med full fart längst ut på gungan, stannar och väntar på att den slår i marken innan de fortsätter resten av banan. Det innebär ju såklart att man måste belöna upp "smällen" och att de lär sig parera den.
Det är så jag menar men kanske uttryckte mig fel. Att han ska springa till mitten av gungan och låta den välta över och då springa ner?

Fast lite lugnare tempo i början tänkte jag eller ska han springa direkt?

Har du planer på att börja med agility?
Vi har tränat lite, men aldrig något seriöst, är dock sugen på det nu när jag bor närmare en bra klubb :) Idag slutade det med att jag och Ebrah fick efteranmäla oss och köra banan :rofl: Ebrah var förvirrad, men glad, och vi hade jättekul! På alla sätt en väldigt trevlig dag och hundarna är helt utslagna nu. Det blev mycket för dem med att hålla koll på allt som hände på tävlingen, säga hej till några hundar, prata med folk osv.

Det är så jag menar men kanske uttryckte mig fel. Att han ska springa till mitten av gungan och låta den välta över och då springa ner?

Fast lite lugnare tempo i början tänkte jag eller ska han springa direkt?
Vi tränar våra hundar att springa ut på änden inte mitten. Vi börjar bakifrån och tränar in själva slutet först genom så kallad "smälllek" där de lär sig att smälla ner änden med tassarna, först bara nån cm från marken och sen högre och högre upp. När de är trygga och taggade på att trycka ner änden med framtassarna och skapa smällar får de börja hoppa upp från sidan och smälla ner den i rätt slutposition först lågt och sen högre och högre upp. När de väl är trygga med slutet får de börja ta hela gungan, vi har en som går att sänka så lågt i början och jobba sig upp till fullhöjd.
Fokus är hela tiden på att smällen ska vara positiv, att springa ut och smälla gungan i backen blir som en belöning i sig. För hundar som behöver det lär man in att de lägger sig på slutet så att de ska koppla att förskjuta sin vikt bakåt och luta sig bakåt för att på så sätt bereda sig på smällen på ett bra sätt.

Och ja, de får då lära sig ha full fart på en gång fast det blir ändå en stegvis inlärning.

Så tränar jag också @Lillefrun dvs inte springa till mitten utan springa hela vägen längst ut och lägga sig och låta den tippa.

Vi tränar våra hundar att springa ut på änden inte mitten. Vi börjar bakifrån och tränar in själva slutet först genom så kallad "smälllek" där de lär sig att smälla ner änden med tassarna, först bara nån cm från marken och sen högre och högre upp. När de är trygga och taggade på att trycka ner änden med framtassarna och skapa smällar får de börja hoppa upp från sidan och smälla ner den i rätt slutposition först lågt och sen högre och högre upp. När de väl är trygga med slutet får de börja ta hela gungan, vi har en som går att sänka så lågt i början och jobba sig upp till fullhöjd.
Fokus är hela tiden på att smällen ska vara positiv, att springa ut och smälla gungan i backen blir som en belöning i sig. För hundar som behöver det lär man in att de lägger sig på slutet så att de ska koppla att förskjuta sin vikt bakåt och luta sig bakåt för att på så sätt bereda sig på smällen på ett bra sätt.

Och ja, de får då lära sig ha full fart på en gång fast det blir ändå en stegvis inlärning.
Har också gjort så plus samtidigt lärt hunden att springa med full fart upp på en upphöjd platta och lägga sig på den. Typ en tjockare frigolitplatta som jag tejpat en dörrmatta på. Perfekt att träna med hemma när man inte har tillgång till hela gungan.

Oj, då har mina instruktörer genom åren gjort fel. Så som jag skrev var hur vi fick lära oss när jag tränade med Alvin. Men då få jag tänka om,hade önskat att ha någon till hjälp. På banträningen utgår dom bara från att alla som är med ska kunna alla hinder förutom gungan. Sen att vissa definitivt inte kan alla hinder gör ju ingenting. Man får sin tid.

Jag smsade ordföranden nu och frågar om hon har tid nästa banträning eller någon annan gång kan hjälpa mig. Men jag ska börja så också som du beskriver @Bulldoozer. Hoppas jag fattat nu så jag gör rätt och kombinera det med en privatlektion med ordföranden som också är instruktör på banträningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 808
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka