Uppdateringstråd 31

Precis!
Andas @Lillefrun och njut av valpen - lär känna varandra och ha ingen stress.
Du har förhoppningsvis många år av träning framför dig :)
Min ettåring kan, utöver det vi använder i apporteringen, bara sitt, inkallning och att gå fot i koppel och lös.
Och min som inte börjat träna vallning än, kan bara sitt namn, inkallning och vi har börjat med lite "gå här" eftersom jag inte kan ha dem i koppel just nu.

Att vara en trygg, kul resurs och ha bra kontakt kommer man långt med även utan komandon!

Första året för Knut var bara skapa relation och försöka få allt nytt att vara en bra/rolig upplevelse!
Tillomed uppfödaren rekomenderade detta 🙂
Han är 2,5 år nu o lär sig lätt nya saker.
Det är ändå ganska mycket som händer första året. Åka bil, vara rumsren, hundmöten och allt annat erbjuder!

Viktigaste är att vara en trygghet och något roligt ♥️

Nej usch vad jobbigt. Vad har hon för symtom?
Hoppas hon får komma hem ❤️
Hon kräktes på Söndagen 3-4 ggr så vi fick över till småportioner med kokt ris och burkmat. Hon fick behålla det till Måndag kväll. Då var vi på rehabbesök för hennes atros i ryggen, hon fick prova på lite kort vattentrask, sen gick vi en kort promenad i skogen (30 min). Hon var som vanligt, fysioterapeut tyckte hon kändes mjuk och fin. När vi kom hem, 10 mim efter promenaden ville hon inte gå och jag fick bära henne. Sen började hon kräkas igen, blev allmänpåverkad och fick vingligt, skakade. 39.3 i feber. Vi åkte till veterinären men väl där piggnade hon till, rörde sig, tiggde godis, 39.0 i temp så vi åkte hem för att avvakta.

Sen blev hon sämre igen, kräktes flera gånger. Drack vatten, gick ut och kissade och bajsade men kräktes sedan upp allt vatten igen och maten hon ätit under dagen. Feber mellan 39.3-39.9, den gick upp och ner. Så vi åkte in igen, då hade hon 39.7. När vi kom in var den på 38.6 men fortsatt allmänpåverkad och lite uttorkad. Blev inlagd på dropp och smärtstillande. De funderade på ev. njurar eller liknande, förgiftning (men hon har inte gått lös mellan tisdag-måndag bortsett från promenaden måndag kl 18). När de ringde idag så trodde de att det var hennes gamla diskbråck som gått upp eftersom hon är vinglig bak. Sen är jag absolut inte veterinär men det känns ändå konstigt att det bara skulle vara det. Oavsett är det ju allvarligt eftersom hon har ont.

Sorry för novell.

Hon kräktes på Söndagen 3-4 ggr så vi fick över till småportioner med kokt ris och burkmat. Hon fick behålla det till Måndag kväll. Då var vi på rehabbesök för hennes atros i ryggen, hon fick prova på lite kort vattentrask, sen gick vi en kort promenad i skogen (30 min). Hon var som vanligt, fysioterapeut tyckte hon kändes mjuk och fin. När vi kom hem, 10 mim efter promenaden ville hon inte gå och jag fick bära henne. Sen började hon kräkas igen, blev allmänpåverkad och fick vingligt, skakade. 39.3 i feber. Vi åkte till veterinären men väl där piggnade hon till, rörde sig, tiggde godis, 39.0 i temp så vi åkte hem för att avvakta.

Sen blev hon sämre igen, kräktes flera gånger. Drack vatten, gick ut och kissade och bajsade men kräktes sedan upp allt vatten igen och maten hon ätit under dagen. Feber mellan 39.3-39.9, den gick upp och ner. Så vi åkte in igen, då hade hon 39.7. När vi kom in var den på 38.6 men fortsatt allmänpåverkad och lite uttorkad. Blev inlagd på dropp och smärtstillande. De funderade på ev. njurar eller liknande, förgiftning (men hon har inte gått lös mellan tisdag-måndag bortsett från promenaden måndag kl 18). När de ringde idag så trodde de att det var hennes gamla diskbråck som gått upp eftersom hon är vinglig bak. Sen är jag absolut inte veterinär men det känns ändå konstigt att det bara skulle vara det. Oavsett är det ju allvarligt eftersom hon har ont.

Sorry för novell.
Jag (vi) är stolta att få läsa noveller och hoppas bara kunna skriva något tillbaka som hjälper. Tummar hålls

Självklart kommer Trassel få allt det ni skriver. Först och främst landa här hemma, finna trygghet i mig och lära känna Milou, utforska min väldigt stora och lite halvvilda trädgård, vara trygg här hemma, bli rumsren, vara i olika i olika situationer som när vi kommer behöva åka in till stan, åka bil.

Och massor av gos och lek. Jag leker alltid flera gånger per dag med mina hundar även Alvin ända in till hans sista dag. Milou och jag leker väldigt mycket för jag tycker nog det är minst lika roligt som hundarna :D Samma med gos.

Så den leken ovan är en sorts lek men när dom blivit lite äldre, dvs inga små valpar, ser jag även träning som lek. Kineser är extremt busiga och gillar att aktiveras och leka och lära sig nya saker. Inte nöta in saker, alltid sluta när hunden vill mer, passa på när hunden själv bjuder in till träning eller lek.

Konstaterade ikväll att salukipojken har för få/dåliga tänder för att äta kycklingvinge. Eller så begriper han bara inte hur man gör. Tanken var att trion skulle få varsin. Jag var rädd att han skulle pressa i sig hela utan att tugga. Det hade jag inte behövt oroa mig för. Han tuggade. Och tuggade. Och tuggade. Till sist gav han upp. Han som har aptit i stil med en labrador. När han gav upp så hade han lyckats få i sig hela 20 gram av nämnda kycklingvinge. Jag antar att syrran får det som är kvar till frukost imorgon.

Men, det är i alla fall bra att han försöker och använder de tänder han faktiskt har, och att det finns något att ge honom att tugga på som inte äts upp på två sekunder. Ikväll fick han lite annat till middag istället, för jag vill inte gärna att han missar någon måltid.

Tidigare idag fick de en lite längre promenad, och klippta klor. Imorgon är jag ledig igen och då är planen att ge sig ut på något lite längre äventyr. Har inte riktigt bestämt mig för om det blir skogspromenad eller cykeltur då.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 169
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 499
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2
Svar
36
· Visningar
2 077
Senast: Pooh
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 313
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka