Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, lite svårare än så länge. :angel:

Sedan ska jag och ge mig på att förstå hela NKKs hemsida dessutom. Men det ska väl finnas en engelsk variant om inte annat hoppas jag. :D
Hipp hipp hurra för @machafuko idag!
ina_dance5.gif

Welshterrier skulle vi haft egentligen, men då fanns det ingen valp till oss det året (1998) och en av uppfödarna tipsade om Dvärgschnauzer och på den vägen är det.
Welsharna verkar riktigt käcka!
Fox Terrier finns ju också - varför har du valt bort den?

Det är nog mest en utseendegrej faktiskt, jag gillar inte att de har så himla kort rygg :o

Sitter och är irriterad.... Vill så hemskt gärna gå någon kurs med Valpen, men det är fasen hopplöst. Närmsta klubben har NOLL framförhållning och brukar inte lägga ut kurser förrän några veckor innan kursstart, och dessutom så är det nästan bara agilitykurser där (vilket iofs inte är deras fel utan beror på instruktörsbrist, men ändå). Nu har de nybörjarkurser i nosework men dom blir fullbokade på någon timme :banghead:

En annan klubb i närheten ska ha kurs i appellklassen i lydnad och jag tycker att det skulle vara sååå kul, men såklart så är det en instruktör som jag inte alls tycker om. Noll ödmjukhet och ett hundtänk som inte alls passar mig...

Gaaaah! :mad:

Ammos uppfödare har en intressant kull på gång OCH en annan uppfödare har det med. Jag önskar jag hade möjlighet att skaffa en till.

Jag har upptäckt att det är svårt att hitta någon ras jag öht kan tänka mig inför ett ev. valpköp om några år. Jag är för kräsen! :rofl: Jag har tidigare varit inne på kerry blue, sealyhamterrier, lakeland, welshterrier och irländare men nästan alltid är det något jag inte är nöjd med baserat på de hundar jag träffat eller på avelsdata :angel:

Jag har hört av kerryfolk att det finns mycket rädslor i rasen så de går bort, de jag har träffat har även de varit väldigt osäkra. Sealyhams verkar trevliga och jag är dökär i rasen, men det finns få individer i rasen och få som gör något utöver utställningar. Dessutom är endast en enda hund BPH-beskriven... Lakelandterrier verkar vara lite av en utställningsras de med och jag blev rejält avskräckt efter en titt på några BPH-diagram. Väldigt reserverade hundar och flera hade 5:a på skott och andra rädslor. Irländarna verkar käcka men faller mig inte riktigt i smaken så ja, kvar är alltså welshterriern. Där är jag faktiskt (:p) imponerad av avelsarbetet inom rasen, särskilt som det finns ca 5 aktiva uppfödare i landet. Hundarna verkar ha genomgående bra mentalitet, många är BPH-beskrivna och en hel del hundar är även meriterade inom viltspår, agility och lydnad. Så ja, det är väl dit det lutar, nu ska jag bara träffa lite fler av dem i verkligheten och invänta ett lämpligt tillfälle att skaffa valp (lär ta lååååång tid :arghh:)
Vad är dina krav? :)

Vad är dina krav? :)

Jag vill ha en terrier. Gärna med medföljande terrierhumör :D

Har ju en Jack Russell nu och han är en underbar individ, däremot har han något mindre aktivitetsbehov/en bättre off-knapp än rasgenomsnittet och jag är därför tveksam till att ta en JRT-valp i framtiden. En del skärpa/terriertemperament som hos t.ex. welshterriern gör mig ingenting utan är snarare önskvärt, men jag vill inte ha en extremt aktiv hund :).

Helst 30-45 cm i mankhöjd, något mindre går bra (Norwich och Norfolk t.ex. tycker jag är charmiga men de är nog lite väl små...). Vädertålig päls, vettig konstruktion utan för korta ben (Dandie Dinmont, Glen of Imaal mfl går bort). Jag vill ha en hund att träna/tävla lydnad med, gå långpromenader och kanske prova på agility. 1-3 timmars aktivitet per dag, det varierar. Jag brukar köra mer ordentliga lydnadspass de dagar vi inte går så långt.

Känner att jag kapade snackistråden lite... :angel:. Vi borde ha en allmän rasvalstråd så man slipper göra nya hela tiden!

Edit: äsch, jag har ju en gammal tråd kom jag på nu

Andra dagen i rad den här veckan med att öppna hunddagiset. Ganska tungt att gå upp kl 5. Tre McToast och en kaffe får agera frukost.

Men jag slutar 12 idag!! :banana: Då jäklar ska jag ut på långpromenad med Tinja!

Man vänjer sig! Jag går upp mellan 4 och 5 varje morgon för att hinna med promenad med hundarna innan jag börjar jobba. Var skittungt i början men nu är det mest trevligt. :)

Håller på och lär Tinja liggmarkering. Just nu på en liten köksklämma man klämmer ihop typ brödpåsar med.

Jag har alla saker för att träna spår. Spårsele, spårlina och spårpinnar, vilket jag kom ihåg för typ 5 minuter sen, när jag redan börjat köra med köksklämmor.. :rofl:
Man vänjer sig! Jag går upp mellan 4 och 5 varje morgon för att hinna med promenad med hundarna innan jag börjar jobba. Var skittungt i början men nu är det mest trevligt. :)
Ja, alltså.. Jag jobbar hellre öppning än stängning. Stängning är KAOS :rofl: Men lite trist att gå och lägga sig vid 9 för att få sova 8 timmar..

Jag vet inte, äldre? Typ vuxen? :angel: Jag är ju bara barnet :D

Jag är 29... :D så det skiljer ynka fem år! Men å andra sidan så är jag pendlare, heltidsstudent, egenföretagare med sambon och aktiv inom min brukshundklubb. Min sömn betyder allt, annars riskerar hela min dagsplanering att gå åt pipan. Får jag inte minst 7 timmar (helst 8) somnar jag nästan vid ratten. :nailbiting:

Dagarna när man hade två jobb,var partyprisse, hade ett aktivt singelliv och kunde klara sig på 4 timmars sömn är förbi... :arghh:

Jag är 29... :D så det skiljer ynka fem år! Men å andra sidan så är jag pendlare, heltidsstudent, egenföretagare med sambon och aktiv inom min brukshundklubb. Min sömn betyder allt, annars riskerar hela min dagsplanering att gå åt pipan. Får jag inte minst 7 timmar (helst 8) somnar jag nästan vid ratten. :nailbiting:

Dagarna när man hade två jobb,var partyprisse, hade ett aktivt singelliv och kunde klara sig på 4 timmars sömn är förbi... :arghh:
Those where the days my friend..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar