Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundfolk ... :laugh: :crazy:

Såg just i nån Försvunna djur-grupp på fb en förmodligen förtvivlad hundägare vars hund hade varit borta ända sedan den 30 november. Hon hade lagt upp tre bilder, på den ena stod hunden vid sina matskålar.

Ett ljushuvud i kommentarerna:

Går dagligen i skogen mellan Billesholm o Ekeby, ingen hund har synts till
Dock vill Jag fråga var Ni köpt Er Hundbar?
Den i plast med matskålarna?

:banghead:

Det där har jag också funderat på,har man ingen självbevarelse drift?
För många år sen satte jag min 71cm och 37kg stora dobbis hane utanför ICA ,lös.
Kom ut o då stod det en tant o klappade på honom,så jag frågade vad hon sysslade med? Ja men den var ju så söt o ensam,vad är det för ras? Dobermann,gissa hur fort händerna for upp :devil::D
Så jag fick förklara för damen att han är inte farligare nu än vad han var för någon minut sen...................suck :banghead::banghead:
Hahah händer med Ammo med. Folk stannar en och beundrar honom - och sen blir de rädda när de får veta vilken ras det är xD

Dottern till en av mina favorituppfödare la upp nya bilder på deras hundar för en liten stund sedan... Och deras ena hanhund alltså... Jag skulle aldrig få något gjort om jag hade en så vacker saluki, jag skulle bara sitta och titta på hunden hela dagarna. Fullständigt livsfarligt. Hade äran att döma honom på en inofficiell utställning för flera år sedan och fick tårar i ögonen av hur fin han var. Det säger en hel del med tanke på att jag tycker att de flesta salukis man ser idag är som bäst ok men inte mer :p Om den hunden någonsin blir pappa till några valpar så kommer jag bryta ihop om jag inte kan köpa en valp. (och ja, han är såklart mer än bara vacker, han är otroligt trevlig mentalt också)

Jag gillar inte att bo på landet/i skogen när det är kolmörkt. Jag är så löjligt mörkrädd. Det är vilt jag är rädd för. Har haft närkontakt med en förbannad älg en gång och viltsvinen är jag heller inget fan av.
Jag går hellst grusvägen på kvällsrastningen, stigen i skogen går jag bara i dagsljus.
I kväll gick jag åt "fel" håll på grusvägen för att ropa efter våra försvunna katter. Det finns en gamal lada där och jag hade ett svagt hopp att de kanske gått dit. Enda ljuset jag hade var pannlampa.
Precis vid ladan ser jag tre par ögon reflektera ljuset av pannlampan. Av höjden att dömma kunde det vara rådjur, gris...eller tom varg för det finns här.
Fodertiken morrade och spände upp sig när hon fick dem i nosen.
Jag tvärvände!
Det var bergis rådjur och de är jag inte ett dugg rädd för men i mörkret är alla ögon drakar typ :meh:

Jag får gå tillbaka dit i morgon på dagen och leta efter katterna. Såg tyvärr en stor rävhane ca 300 m från huset i onsdags, förvisso på fel sida ån men även om katterna inte tar sig över så gör säkert en räv det:(

Jag har upptäckt att det är svårt att hitta någon ras jag öht kan tänka mig inför ett ev. valpköp om några år. Jag är för kräsen! :rofl: Jag har tidigare varit inne på kerry blue, sealyhamterrier, lakeland, welshterrier och irländare men nästan alltid är det något jag inte är nöjd med baserat på de hundar jag träffat eller på avelsdata :angel:

Jag har hört av kerryfolk att det finns mycket rädslor i rasen så de går bort, de jag har träffat har även de varit väldigt osäkra. Sealyhams verkar trevliga och jag är dökär i rasen, men det finns få individer i rasen och få som gör något utöver utställningar. Dessutom är endast en enda hund BPH-beskriven... Lakelandterrier verkar vara lite av en utställningsras de med och jag blev rejält avskräckt efter en titt på några BPH-diagram. Väldigt reserverade hundar och flera hade 5:a på skott och andra rädslor. Irländarna verkar käcka men faller mig inte riktigt i smaken så ja, kvar är alltså welshterriern. Där är jag faktiskt (:p) imponerad av avelsarbetet inom rasen, särskilt som det finns ca 5 aktiva uppfödare i landet. Hundarna verkar ha genomgående bra mentalitet, många är BPH-beskrivna och en hel del hundar är även meriterade inom viltspår, agility och lydnad. Så ja, det är väl dit det lutar, nu ska jag bara träffa lite fler av dem i verkligheten och invänta ett lämpligt tillfälle att skaffa valp (lär ta lååååång tid :arghh:)

Jag har upptäckt att det är svårt att hitta någon ras jag öht kan tänka mig inför ett ev. valpköp om några år. Jag är för kräsen! :rofl: Jag har tidigare varit inne på kerry blue, sealyhamterrier, lakeland, welshterrier och irländare men nästan alltid är det något jag inte är nöjd med baserat på de hundar jag träffat eller på avelsdata :angel:

Jag har hört av kerryfolk att det finns mycket rädslor i rasen så de går bort, de jag har träffat har även de varit väldigt osäkra. Sealyhams verkar trevliga och jag är dökär i rasen, men det finns få individer i rasen och få som gör något utöver utställningar. Dessutom är endast en enda hund BPH-beskriven... Lakelandterrier verkar vara lite av en utställningsras de med och jag blev rejält avskräckt efter en titt på några BPH-diagram. Väldigt reserverade hundar och flera hade 5:a på skott och andra rädslor. Irländarna verkar käcka men faller mig inte riktigt i smaken så ja, kvar är alltså welshterriern. Där är jag faktiskt (:p) imponerad av avelsarbetet inom rasen, särskilt som det finns ca 5 aktiva uppfödare i landet. Hundarna verkar ha genomgående bra mentalitet, många är BPH-beskrivna och en hel del hundar är även meriterade inom viltspår, agility och lydnad. Så ja, det är väl dit det lutar, nu ska jag bara träffa lite fler av dem i verkligheten och invänta ett lämpligt tillfälle att skaffa valp (lär ta lååååång tid :arghh:)

Och ja, det är det här jag sysslar med halv tre på natten :angel:

Welshterrier skulle vi haft egentligen, men då fanns det ingen valp till oss det året (1998) och en av uppfödarna tipsade om Dvärgschnauzer och på den vägen är det.
Welsharna verkar riktigt käcka!
Fox Terrier finns ju också - varför har du valt bort den?

Andra dagen i rad den här veckan med att öppna hunddagiset. Ganska tungt att gå upp kl 5. Tre McToast och en kaffe får agera frukost.

Men jag slutar 12 idag!! :banana: Då jäklar ska jag ut på långpromenad med Tinja!

Om du nördat så mycket att du kan den Svenska utantill så har du nu glädjen att memorera den Norska ;)

Ja, lite svårare än så länge. :angel:

Sedan ska jag och ge mig på att förstå hela NKKs hemsida dessutom. Men det ska väl finnas en engelsk variant om inte annat hoppas jag. :D

Hundfolk ... :laugh: :crazy:

Såg just i nån Försvunna djur-grupp på fb en förmodligen förtvivlad hundägare vars hund hade varit borta ända sedan den 30 november. Hon hade lagt upp tre bilder, på den ena stod hunden vid sina matskålar.

Ett ljushuvud i kommentarerna:

Går dagligen i skogen mellan Billesholm o Ekeby, ingen hund har synts till
Dock vill Jag fråga var Ni köpt Er Hundbar?
Den i plast med matskålarna?

:banghead:

Men så empatiskt! :love:

Chess piggade på sig under dagen igår som tur var. Men magen fick vila från mat så hon fick en liten klick nu på morgonen bara. hon åt bara lite av den fast hon visade tydligt innan att hon var hungrig. Kanske får slänga den och ta upp en ny korv ur frysen så vi vet att den inte är dålig.

Åh, nu vill jag ha dagsljus när jag kommer hem från jobbet.
Fan så tråkigt det är att åka hemifrån vid 07 och komma hem 17.45, helt becksvart.
Känner inte att det finns så mycket motivation att göra grejer med hundarna på vardagarna just nu. Tur att de får jaga ur sig ordentligt på helgerna..
Jag känner just nu ett stort behov av att inreda vår ladugård till inomhuslokal för hundträning :p

Om jag hade en hund som spenderar mycket (typ all) tid i hundgård men tydligt visar missnöje med att konstant stå och skälla så det hörs många hundra meter bort in i grannens hus, då skulle jag försöka göra något åt det.

Så tänker tydligen inte vår granne.....:meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur