Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon kom hem vid tretiden i natt med honom.
De trodde han haft kolik...förstoppning alltså.
Han har vätskats upp med två sprutor i nacken (något han protesterade vilt mot...gott tecken) och han fick druvsocker och nått för magen.
I natt har han diat 2 ggr och i morse en. Och svansen gick när han åt :heart
Vi fick med ersättning hem och fick rådet att köpa hem minifom till honom.

Vi brukar skämtsamt kalla honom Mini-Fighter efter hans far men han är en riktig liten kämpe:love:
Jag tyckte det lät som det av din beskrivning men det är inget man vågar säga utan att ha sett/bott med valpen,kan bli så när dom är få och får bra med mat.
Ett tips är att göra som med små barn (du har ju vanan) när han ätit,sätt honom i knät eller lägg vid axeln o så dunka ryggen,dom brukar rapa relativt omg.

Jag tyckte det lät som det av din beskrivning men det är inget man vågar säga utan att ha sett/bott med valpen,kan bli så när dom är få och får bra med mat.
Ett tips är att göra som med små barn (du har ju vanan) när han ätit,sätt honom i knät eller lägg vid axeln o så dunka ryggen,dom brukar rapa relativt omg.
Får väl börja rapa honom. Hans gluppska syster rapar som en timmerhuggare :D
Det är första valpen som vi fått nått krångel med. Alla andra har bara flytit igenom sina 8 veckor helt problemfritt.
Nu har vi lärt oss detta och jag är glad att vi åkte.
Han fortsätter att äta och han har ragglat runt lite i lådan i dag. De försöker gå nu :)

Får väl börja rapa honom. Hans gluppska syster rapar som en timmerhuggare :D
Det är första valpen som vi fått nått krångel med. Alla andra har bara flytit igenom sina 8 veckor helt problemfritt.
Nu har vi lärt oss detta och jag är glad att vi åkte.
Han fortsätter att äta och han har ragglat runt lite i lådan i dag. De försöker gå nu :)
Härligt att det gick bra! Nu får ni minsann inte ha någon mer otur :eek:

Finns det någon som vet om en bra instruktör för jaktapportering i Stockholm?

Jag har en vän med en Jaktspringer som är helt nybörjare men vill lära sig från grunden. Hon har varit på träning hos uppfödaren några gånger men tyvärr passade dom inte riktigt varandra (uppfödaren förutsatte att man redan kunde mycket och hade svårt att anpassa träningen till en nybörjare).
Kanske @AraSlei vet någon eller var man kan vända sig?

Någon som har tips på hur man botar hundabstinens? (OBS, förutom att köpa hund)
Att lusläsa alla trådar på Hund, kolla träningsvideor på YT, leta fina grejer i webshoppar hjälper inte..! Att träffa hundar har inte heller hjälpt! Inte ens att träffa Ammo dödade suget :D :angel:
Ta en färdig omplacering?:angel:
Fick nys i går om en 5-årig schäferhane från välrenomerad kennel. Verkade riktigt trevlig. Omplaceras pga för många hundar i kombo med annat jobb.

Jag har en vän med en Jaktspringer som är helt nybörjare men vill lära sig från grunden. Hon har varit på träning hos uppfödaren några gånger men tyvärr passade dom inte riktigt varandra (uppfödaren förutsatte att man redan kunde mycket och hade svårt att anpassa träningen till en nybörjare).
Eva Bodfäldt har kurser i Stockholm, har bekanta som gått för henne (med jaktlabbe) och varit väldigt nöjda.

Ta en färdig omplacering?:angel:
Fick nys i går om en 5-årig schäferhane från välrenomerad kennel. Verkade riktigt trevlig. Omplaceras pga för många hundar i kombo med annat jobb.
Jaa, det är ju planen just nu (om du har sett mitt mycket långa, lite virriga PM till dig). Men kan inte börja jobba med henne förrän jag har flyttat och börjat mitt nya jobb. Så om jag får en lägenhet jättesnabbt så kan jag ta henne i typ april.

Jag var på grundkurs i jaktapportering på HundensHus i Stockholm. Tycker kursen var riktigt bra och absolut en grundkurs (de har även en fortsättningskurs). Instruktören vi hade tränar jaktapportering med hennes flattar.

Jaa, det är ju planen just nu (om du har sett mitt mycket långa, lite virriga PM till dig). Men kan inte börja jobba med henne förrän jag har flyttat och börjat mitt nya jobb. Så om jag får en lägenhet jättesnabbt så kan jag ta henne i typ april.
Vad för slags hund hade du tänkt dig?

Bad min grisbonde att skära ut ett par fina julskinkor till mig när han skulle slakta nästa gång. Hämtade lådan idag utan att titta i den.

Två stycken 15 kilos skinkor låg i lådan :eek::angel:
Tur man har vassa knivar för att kunna dela dem.
Och under hela proceduren hade jag två hundar som stirrade på mig och drägglade så halva köket blev vått :meh:

Tur man är snäll matte och lät dem få smaka på vars en liten bit:D

Jag ska kolla närmare på henne lite senare i kväll. Nu står jag mitt i Tacosen:D
Och jag har inte ätit sen 06.20 så min hjärna har helt kopplat bort sig.
Men varken jag el sambon kände till kennelnamnet. Kollar som sagt sen. Efter tacos och fredagsmys;)

Att lusläsa alla trådar på Hund, kolla träningsvideor på YT, leta fina grejer i webshoppar hjälper inte..! Att träffa hundar har inte heller hjälpt! Inte ens att träffa Ammo dödade suget :D :angel:
Näe, jag vet bara hur man gör det värre: träffa Eski!

Bad min grisbonde att skära ut ett par fina julskinkor till mig när han skulle slakta nästa gång. Hämtade lådan idag utan att titta i den.

Två stycken 15 kilos skinkor låg i lådan :eek::angel:
Tur man har vassa knivar för att kunna dela dem.
Och under hela proceduren hade jag två hundar som stirrade på mig och drägglade så halva köket blev vått :meh:

Tur man är snäll matte och lät dem få smaka på vars en liten bit:D
Känner igen det där. Ibland borde man ha stövlar och skyddshandskar på sig i köket med fem sugna hundar och katten Affe som snor allt han kommer över med sina snabba, vassa klor :crazy:

Låna Tönto? Han är hemsk. :love:

@Malibu_Stacy
Har din vän kollat lokala SSRK? Alternativt någon av lokalklubbarna som ligger under?

Här är det en relativ aktiv sektion med såväl öppna träningar som kurser och läger anpassat för allt från nybörjare till elit. Så iom att Stockholmsområdet är stort tänker jag mig att det finns bra förutsättningar för att det är en aktiv sektion. Samma med rasklubbarna, väl värda att kolla på. Hos Goldenklubben (hos oss iaf) brukar det vara så att retrievrar har förtur men finns det platser över är alla raser under SSRK välkomna att vara med.

Fördelen med rasklubbar och SSRK är att typ alla vet vad det innebär med retriever eller spaniel medans jag upplever att det kan vara väldigt varierat om en går kurser i privat regi (och min erfarenhet är att det kan bli lite tokigt när tex en goldenmänniska har språkkurs för taxar eller om staffeägare har apporteringskurs för retrievrar. Jag menar absolut inte att det alltid är så, men jag upplever att risken är större för generella och mindre anpassade råd om en går kurser i provat regi :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka