Men du har ju fäfer..Men ni som trånar efter hund...varför kommer ni inte hit och får en dos hund. Ta en dag med promenader, mat, städning osv så kan jag ta sovmorgon och läsa den där boken jag köpte i våras?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men du har ju fäfer..Men ni som trånar efter hund...varför kommer ni inte hit och får en dos hund. Ta en dag med promenader, mat, städning osv så kan jag ta sovmorgon och läsa den där boken jag köpte i våras?
Tycker du inte om de där hundarna lär det ju bota suget efter hund lite mer effektivtMen du har ju fäfer..
Finns det någon som vet om en bra instruktör för jaktapportering i Stockholm?
Jag har en vän med en Jaktspringer som är helt nybörjare men vill lära sig från grunden. Hon har varit på träning hos uppfödaren några gånger men tyvärr passade dom inte riktigt varandra (uppfödaren förutsatte att man redan kunde mycket och hade svårt att anpassa träningen till en nybörjare).
Kanske @AraSlei vet någon eller var man kan vända sig?
Men du har ju fäfer..
Jag kollar Dogs 101
Om hon inte ens försöker bajsa så är det knappast förstoppningKänns som att jag spammar, men måste få skriva av mig.
Börjar bli orolig för Tinja. Idag har hon inte bajsat, hon har inte ens försökt. Hon bajsade igår, därför trodde jag att förstoppningen var på väg att släppa och förväntade mig att det skulle bli värsta skitkalaset idag.
Men nej, inget. Från att ha väckt mig flera gånger under natten i förrgår så påkallar hon nu ingenting om att hon behöver gå ut. Från att ha spenderat promenaderna med att försöka skita (och lyckats lite ibland) till att bara kissa och inte ens försöka skita.
Det enda "konstiga" hon ätit är köttben och så lyckades hon sätta i sig en toarulle. Men det är ju inte som att hon sväljer den hel, utan hon ligger ju och tuggar i sig den i sakta mak. (Hon ligger under skrivbordet, så jag varken ser eller hör. Smarta tös )
Hon äter, dricker och är lika pigg, glad och leksugen som vanligt. Ingen feber, jag kan klämma och trycka på magen utan protester, så hon är inte öm.
Ska jag åka till veterinären i ottan, eller ska jag fortsätta vänta ut..?
Det är en myt att tikar som fått valpar löper mindre risk för pyo el juvertumörer. Ca var 4:e tik får pyo någon gång i livet, dock är det ytterst sällsynt hos vissa raser så som t ex BC.Slänger in en fråga här utifrån ingenstans.
Har en tik som ska få sin sista kull nästa år, det blir hennes tredje. Nu är hon förhållandevis ung (fyller 5) och tillhör en frisk ras men jag funderar på det här med livmoderinflammation när de blir äldre. Jag har läst/hört nånstans att risken för livmoderinflammation på tikar minskar om de har fått valpar, stämmer det? Och hur stor risk löper man för att tiken nån gång under sitt liv ska drabbas av det? Är vissa raser predisponerade för att drabbas? Har flera bekanta förra året som fick PYO på sina äldre tikar och de blev så sjukt dåliga.
Jag är per se anti att kastrera djur som fungerar, men samtidigt, det är inte jättekul att tvingas till en akut operation heller när det går att undvika genom en kastration...
Ok! Är inte det en rätt hög andel som drabbas om det är så många som var 4:e? Har nog aldrig läst om nån i min ras (dansksvensk) som fått det, så de kanske inte heller är så utsatta. De hundar jag hört talas om har varit av lite större ras.Det är en myt att tikar som fått valpar löper mindre risk för pyo el juvertumörer. Ca var 4:e tik får pyo någon gång i livet, dock är det ytterst sällsynt hos vissa raser så som t ex BC.
Jag har inte tränat för Floyds uppfödare själv ännu, men vet flera som gör som är väldigt nöjda hon tränar (och jagar med och föder upp) både spaniels och retrievers, bor ju norr om Stockholm.
Eva Bodfäldt och de på Hundens Hus (både Cilla och Lena) är himla duktiga, men de har nog själva mest erfarenhet av retrievers tror jag... Ibland har Lena Gunnarsson kurser i Stockholm, hon är duktig! Har spaniel och är medskribent till Apportering till vardag och fest. En annan är Mary Wright, Canis Kungsängen. Tränar jakt med sin cocker och jag har för mig att hon håller kurser också. En bonus är att hon har inomhuslokal
Spaniels och retrievers har ju olika uppgifter, där spanieln arbetar främst innan skott (men även apporterar så klart) och retrievern i princip enbart efter skottet. Vill hon få med hela spanieldelen och inte bara apporteringsdelen så skulle jag nog leta efter någon som jagar med spaniel själv
Pyo kan bli riktigt farligt väldigt fort o tiken kan dö. Det finns en brytningspunkt åldersmässigt när fördelarna överväger nackdelarna, för rottisar tror jag det är 5 år, ropar på @hastflicka . @Malibu_Stacy som är vet o dessutom har tikar kan säkert ge dig korrektare svar.Ok! Är inte det en rätt hög andel som drabbas om det är så många som var 4:e? Har nog aldrig läst om nån i min ras (dansksvensk) som fått det, så de kanske inte heller är så utsatta. De hundar jag hört talas om har varit av lite större ras.
Är det nån idé att kastrera i förebyggande syfte eller tar nackdelarna med en kastration ut de eventuella fördelarna? Eller är det så att pyo i själva verket inte är så farligt, och att jag bara haft oturen att höra om de fall där hundarna har blivit jättedåliga?
Tack!Pyo kan bli riktigt farligt väldigt fort o tiken kan dö. Det finns en brytningspunkt åldersmässigt när fördelarna överväger nackdelarna, för rottisar tror jag det är 5 år, ropar på @hastflicka . @Malibu_Stacy som är vet o dessutom har tikar kan säkert ge dig korrektare svar.
Ok! Är inte det en rätt hög andel som drabbas om det är så många som var 4:e? Har nog aldrig läst om nån i min ras (dansksvensk) som fått det, så de kanske inte heller är så utsatta. De hundar jag hört talas om har varit av lite större ras.
Är det nån idé att kastrera i förebyggande syfte eller tar nackdelarna med en kastration ut de eventuella fördelarna? Eller är det så att pyo i själva verket inte är så farligt, och att jag bara haft oturen att höra om de fall där hundarna har blivit jättedåliga?
Jag tror att det gick ruskigt fort för den ena av tikarna som drabbades iaf, på morgonen var hon som vanligt för att några timmar senare vara riktigt dålig, tror de var nära att förlora henne faktiskt. Jag har flera gånger tagit upp ämnet kastration av min tik när hon har fått sin sista kull, men uppfödaren är anti. Vet inte om det beror på att hon har uppfattningen att man inte ska sätta kniven i friska djur eller om det handlar om rent principiella skäl, har inte diskuterat det så ingående med henne. Jag har förstått att vissa komplikationer kan uppstå, inkontinensbesvär bland annat, men det kanske är "värt" det i jämförelse med en akut pyo-operation. Tack för ditt svar!Jo det är en hög andel som drabbas och vissa raser är överrepresenterade i statistiken.
Det är inte ovanligt med mycket sjuka djur, komplikationer och även dödsfall så det är ingen sjukdom att underskatta. Är man dock mycket uppmärksam som djurägare hinner det oftast upptäckas i ett tidigt skede och hunden slipper bli sjuk. Men det kan också gå mycket fort, har för mig att @lady_vip skrivit om en tik som insjunkande allvarligt på bara några timmar.
De som många gånger går oupptäckta är de tikar som har en "stängd" pyo dvs livmodertappen hålls stängd och hunden har inga flytningar. Pyometran kan då lättare växa sig så pass stor att livmodern spricker inne i buken.
Jag har inget emot att kastrera en äldre tik som gått klart i avel för att förhindra pyo.
Det finns en tidigare mycket lång tråd här på buke där överlag fördelar och nackdelar diskuteras med kastrering, så det orkar jag inte gå in på nu. Säkert någon här som har lust att leta upp och länka
Jag fick tänka efter nuJo det är en hög andel som drabbas och vissa raser är överrepresenterade i statistiken.
Det är inte ovanligt med mycket sjuka djur, komplikationer och även dödsfall så det är ingen sjukdom att underskatta. Är man dock mycket uppmärksam som djurägare hinner det oftast upptäckas i ett tidigt skede och hunden slipper bli sjuk. Men det kan också gå mycket fort, har för mig att @lady_vip skrivit om en tik som insjunkande allvarligt på bara några timmar.
De som många gånger går oupptäckta är de tikar som har en "stängd" pyo dvs livmodertappen hålls stängd och hunden har inga flytningar. Pyometran kan då lättare växa sig så pass stor att livmodern spricker inne i buken.
Jag har inget emot att kastrera en äldre tik som gått klart i avel för att förhindra pyo.
Det finns en tidigare mycket lång tråd här på buke där överlag fördelar och nackdelar diskuteras med kastrering, så det orkar jag inte gå in på nu. Säkert någon här som har lust att leta upp och länka