Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo det är en hög andel som drabbas och vissa raser är överrepresenterade i statistiken.
Det är inte ovanligt med mycket sjuka djur, komplikationer och även dödsfall så det är ingen sjukdom att underskatta. Är man dock mycket uppmärksam som djurägare hinner det oftast upptäckas i ett tidigt skede och hunden slipper bli sjuk. Men det kan också gå mycket fort, har för mig att @lady_vip skrivit om en tik som insjunkande allvarligt på bara några timmar.
De som många gånger går oupptäckta är de tikar som har en "stängd" pyo dvs livmodertappen hålls stängd och hunden har inga flytningar. Pyometran kan då lättare växa sig så pass stor att livmodern spricker inne i buken.

Håller med. Min gamla tik (collie) gick från glad och lekfull och pigg till i princip medvetslös på några timmar, så det gick mycket fort och det var väldigt nära att vi miste henne i pyo. Inga flytningar. Så det är en lurig sjukdom, speciellt om en har hundar som mörkar sjukdomar och smärta.

Smygläser tråden dagligen men har inte skrivit så mycket det senaste sen vargarna blev sjuka (och jag med dessutom så jag inte kunnat promenera) :down:

Men efter ordentlig koll på blå stjärnan och lite korrigering av medicinen är de nu såpass bra att vi kan börja promenera ordentligt igen :banana: Så idag har jag med alla tre ut på en timmars skogspromenad. Helt underbart :love: Och skönt att se att det nu mer handlar om att bygga upp konditionen lite igen än att de faktiskt inte klarar pga sjukdom!

Criga och Calibra fick åka till spårmarkerna med husse direkt på morgonen.
Jag var hemma och tog hand övriga hundar, valpisarna och fixade lite inför besök av en som gör kennelbesök inför framtida hundköp.
Sambon hann även få lite lätt valpträning innan han anslöt vid kaffebesöket. Väldigt trevlig och seriös människa för övrigt som jag gärna skulle sälja en valp till :up:

Lilla valpen mår jättebra. Han äter, rapar och går :)

Nu har alla hundar fått sitt för dagen så nu kan vi nöja oss med trädgårdspinkar resten av eftermidagen och kvällen. Rätt skönt:p

@GardenAngel Jag har ett hett tips! Bli inneboende hos någon med ett gäng hundar. Funkade bra för mig i alla fall, jag har nästintill fått en egen. ;)

Hon är lite mer brukshund än hennes släktingar som bor/bott i samma hem, lite mer brukshund än vad hennes ägare hade tänkt sig, så hennes kreativitet uppskattas inte alltid därifrån och då blev hon visst min hund. :D

2s0zv4y.jpg

Ovan hennes senaste upptåg efter att ha tråkigt när hon var ensam hemma några timmar. Nu har jag tänkt att hitta lite tid att börja träna ordentligt med henne, tror hon har potential att kunna bli en bra tävlingshund, trots att kreativiteten är begränsad, hon har ju varken haft sönder nån soffa eller vägg än, liksom. :D

@GardenAngel Jag har ett hett tips! Bli inneboende hos någon med ett gäng hundar. Funkade bra för mig i alla fall, jag har nästintill fått en egen. ;)

Hon är lite mer brukshund än hennes släktingar som bor/bott i samma hem, lite mer brukshund än vad hennes ägare hade tänkt sig, så hennes kreativitet uppskattas inte alltid därifrån och då blev hon visst min hund. :D

2s0zv4y.jpg

Ovan hennes senaste upptåg efter att ha tråkigt när hon var ensam hemma några timmar. Nu har jag tänkt att hitta lite tid att börja träna ordentligt med henne, tror hon har potential att kunna bli en bra tävlingshund, trots att kreativiteten är begränsad, hon har ju varken haft sönder nån soffa eller vägg än, liksom. :D
Hundlösheten varar dock eventuellt (förhoppningsvis) endast till våren! Annars är känns hundroomie aktuellt :D

Klart de är trevliga. Du kommer snart att innse att Schäfer är en väldigt trevlig ras ;)
Jag har hjärntvättat @Vastgota idag om hur fantastiska schäfrar måste vara (för att övertyga mig själv om att detta är en bra idé?), så pass att hon kände sig manad att börja googla schäfrar :D

Vi insåg nämligen att vi som är gjorda för att vara läskiga bruksschäfertanter som ingen vågar prata med på klubben!

Har för övrigt varit på lydnadstävling och tittat idag. Frågade om jag fick hälsa på två jaktgoldens pga SÅÅÅ SÖTA!! Har nu en bula i pannan pga attackpussad :love:

Det är nu alltså ett faktum att jag är en sån som spontant kastar mig över okända hundar till höger och vänster..! Men jag frågade om lov först iaf..! :angel:

Håller på och skriver ner de nya reglerna i lydnaden för ALLA klasser. Utförliga beskrivningar med koefficienter och allt.

Det här kommer ta ett tag :rofl:

Nu i kväll har pisse o jag varit ute på en promenad i mörkret,iklädd det nya blå blinkande armbindeln.
Här snackar vi det effektivaste stop blinket jag någonsin haft :up::bow: Jag valde ju medvetet blå blink och här ute på våran 80väg körs det oftast minst 100 för det mesta värre än så (3km raksträcka) idag saktades det ner i mycket god tid........:devil::D

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska skriva till uppfödare vars hundar jag är intresserad av. Känns som om det är dags att ställa sig i valpkö i och med att jag vill ha en valp till hösten nästa år. Varför är det så svårt att skriva något som låter vettigt?

Nu i kväll har pisse o jag varit ute på en promenad i mörkret,iklädd det nya blå blinkande armbindeln.
Här snackar vi det effektivaste stop blinket jag någonsin haft :up::bow: Jag valde ju medvetet blå blink och här ute på våran 80väg körs det oftast minst 100 för det mesta värre än så (3km raksträcka) idag saktades det ner i mycket god tid........:devil::D

Blått syns bäst av alla kulörer. Finns ju en anledning till att akutfordon har blått ljus :)

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska skriva till uppfödare vars hundar jag är intresserad av. Känns som om det är dags att ställa sig i valpkö i och med att jag vill ha en valp till hösten nästa år. Varför är det så svårt att skriva något som låter vettigt?
Börja enkelt och brodera ut om de svarar.

Vilken ras har du bestämt dig för nu då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka