Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tonto Amen to that :down:

I övrigt så gick det sådär på tävlings- och brukslyndadskursen idag. Jag kände mig som en korkad nybörjare som inte kunde förstå flera av övningarna, trots att alla andra verkade fatta. Dessutom har jag så extremt svårt att få ihop allt när det är så fruktansvärt mycket att hålla reda på. Hur jag ska gå, vad jag ska säga, hålla koll på den nya övningen, hålla koll på vart alla andra är, belöna med rösten under tiden.. Jag kan för fasen knappt ha flera godisar i handen, det blir halvt omöjligt att ge hunden en godis och när hon inte ska ha så dräller jag bara överallt.

Jag gillar konceptet de jobbar med... Typ. Men jag har svårt att få ihop det i huvudet, hur man går från grundövning till färdigt moment. Jag kanske inte är smart nog för att träna på deras sätt :(

Det får bli en belgare. :) Har haft sån beslutsångest, men det är för svårt att få tag i en bra Aussie.
Tråkigt att det är svårt att hitta bra Aussies.
Vad för belgare blir det? Malinois, grönendal eller nån av de andra?
Vad är dina planer att träna med hunden? Skydds? Bruks? TävlingsLydnad?

@Tonto Amen to that :down:

I övrigt så gick det sådär på tävlings- och brukslyndadskursen idag. Jag kände mig som en korkad nybörjare som inte kunde förstå flera av övningarna, trots att alla andra verkade fatta. Dessutom har jag så extremt svårt att få ihop allt när det är så fruktansvärt mycket att hålla reda på. Hur jag ska gå, vad jag ska säga, hålla koll på den nya övningen, hålla koll på vart alla andra är, belöna med rösten under tiden.. Jag kan för fasen knappt ha flera godisar i handen, det blir halvt omöjligt att ge hunden en godis och när hon inte ska ha så dräller jag bara överallt.

Jag gillar konceptet de jobbar med... Typ. Men jag har svårt att få ihop det i huvudet, hur man går från grundövning till färdigt moment. Jag kanske inte är smart nog för att träna på deras sätt :(
Äh! Sådär är det nog lite för oss alla när vi ska gå någon kurs vi är nybörjare på. Iallafall kan det bli så för mig när allting är helt nytt. ;)

Några tips är att kolla filmer på youtube, hur momenten ska se ut när de är färdiga. Tror Linköpings brukshundklubb har lagt ut filmklipp på youtube på hur både startklassen och lydnadsklass 1 ska se ut med det nya reglerna för 2017. Tror nog även att det finns videoklipp på hur ett moment tränas in del för del. Sedan finns det även bra lydnadsböcker att läsa på om hur man tränar in ett moment.

Sedan kan det även hjälpa att torrgå vissa moment själv, för att få till hur man ska gå-svänga mm. För att få till det själv, innan man lägger in hunden till att gå med. :up:
Eller att skriva ner innan hur och vad man tänkt träna och när man tänkt belöna, så att man i huvudet får en klar bild av hur man vill att träningen ska gå till, innan man tränar in momentet med hunden.

Äh! Sådär är det nog lite för oss alla när vi ska gå någon kurs vi är nybörjare på. Iallafall kan det bli så för mig när allting är helt nytt. ;)

Några tips är att kolla filmer på youtube, hur momenten ska se ut när de är färdiga. Tror Linköpings brukshundklubb har lagt ut filmklipp på youtube på hur både startklassen och lydnadsklass 1 ska se ut med det nya reglerna för 2017. Tror nog även att det finns videoklipp på hur ett moment tränas in del för del. Sedan finns det även bra lydnadsböcker att läsa på om hur man tränar in ett moment.

Sedan kan det även hjälpa att torrgå vissa moment själv, för att få till hur man ska gå-svänga mm. För att få till det själv, innan man lägger in hunden till att gå med. :up:
Eller att skriva ner innan hur och vad man tänkt träna och när man tänkt belöna, så att man i huvudet får en klar bild av hur man vill att träningen ska gå till, innan man tränar in momentet med hunden.
Jag tävlar lydnad, så HELT grön är jag inte, men det här var helt nya metoder för min del. Mycket nytt grundtänk och sånt, men jag behöver en helbild innan jag kan förstå helt.

Jag gillar konceptet och metoderna, jag får bara inte riktigt till den praktiska tillämpningen, antagligen för att jag inte riktigt förstår.

Jag tävlar lydnad, så HELT grön är jag inte, men det här var helt nya metoder för min del. Mycket nytt grundtänk och sånt, men jag behöver en helbild innan jag kan förstå helt.

Jag gillar konceptet och metoderna, jag får bara inte riktigt till den praktiska tillämpningen, antagligen för att jag inte riktigt förstår.
Kan du be någon filma/anteckna Så ni får med er hem vad de säger att du ska göra?
Så kan du kolla filmen hemma i lugn och ro och få in det nya tränings tänket ?

Tråkigt att det är svårt att hitta bra Aussies.
Vad för belgare blir det? Malinois, grönendal eller nån av de andra?
Vad är dina planer att träna med hunden? Skydds? Bruks? TävlingsLydnad?

Har kikat mest på Terv eller Malle. Det blir bruks, lydnad och drag. Patrull om jag inte lyckas få Aussien certad nästa år. Han har haft en skada och fick hoppa av utbildningen i år. Det ska bli lite nya regler och prov så vi får se om vi klarar av det också! :)

Skydd vore superkul om någon träningsgrupp skulle ta emot oss.

Leon letar ff nytt hem.
Vad är Leon för en, nu igen? Vet att du har skrivit om honom förut, men har en tendens att blanda ihop alla dessa bukehundar :) minns att han är av den där rasen som har ett långt franskt namn som jag varken kan uttala eller stava ;) och lite äldre va? Eller blandar jag ihop det nu?

Jag har fått en idé om att det hade varit skitcoolt att lära en hund utföra ett dressyrprogram! Sidvärtsrörelser känns ju förhållandevis enkelt att lära in. Likaså att gå ridvägar. Och visst borde det gå att lära en hund att piaffera? Passagen kan bli knepigt. Vad tror ni om galopppiruetter?

Vad är Leon för en, nu igen? Vet att du har skrivit om honom förut, men har en tendens att blanda ihop alla dessa bukehundar :) minns att han är av den där rasen som har ett långt franskt namn som jag varken kan uttala eller stava ;) och lite äldre va? Eller blandar jag ihop det nu?
Berger des Pyrénées à face rase 9 år. Jag har problem med balansen o kan bara gå ut i dagsljus.

Jag har fått en idé om att det hade varit skitcoolt att lära en hund utföra ett dressyrprogram! Sidvärtsrörelser känns ju förhållandevis enkelt att lära in. Likaså att gå ridvägar. Och visst borde det gå att lära en hund att piaffera? Passagen kan bli knepigt. Vad tror ni om galopppiruetter?

Passage har jag sett flera hundar göra. Alltså om det går bra om dom bara lyfter lite luftigare i traven. Rollo har jag tränat in en luftigare trav. Snurra runt borde kunna fungera som galoppiruetter. :laugh:

När en ligger däckad med migrän till kl 14 på eftermiddagen. Hasar sig upp och gör den dagliga ronden hos djuren, tillsammans med tre hysteriskt lyckliga och överpigga bordercollies. När jag lastade hövagnen for de omkring som ystra kalvar på vårbete, leendes med hela ansiktet. Och så vips så fort jag öppnar grinden till fåren så kopplar de på arbetsminen, håller bort djuren från höhäcken och passar grinden. så fort jag går ut följer de med, när jag stänger grinden börjar leken om och de far omkring när jag lastar andra vändan. Når jag kommer till baggarnas box så smyger alla tre hundarna in och håller undan djuren när jag fyller krubban och byter vatten. När jag kliver ut så slinker de ut med mig.

Inte ett felsteg och inte ett enda kommando. Trots att de var tre stycken, understimulerade och ystra. De vet så väl vad deras jobb är, att det är lugn och allvar som gäller hos fåren och när jobbet är slut är det fritt att leka.

Jag är så jäkla glad för mina underbara kollegor

Passage har jag sett flera hundar göra. Alltså om det går bra om dom bara lyfter lite luftigare i traven. Rollo har jag tränat in en luftigare trav. Snurra runt borde kunna fungera som galoppiruetter. :laugh:
Snurra runt är snurra runt, inte en galoppiruett! :D Tänker att fram- och bakdelsvändningar funkar ju. Men i galopp..? Hm.. fysiskt möjligt är det ju, men hur lär man in det?

Tillbaka från lydnads- och brukslydnadskursen igen.
Idag kändes det mycket bättre! Saker hade fått sjunka in och jag känner nu att jag faktiskt kan använda mig av de här metoderna på ett bra sätt. Fick bra tips om hur jag ska träna framförgående och rutan och hon fattade så otroligt snabbt, min lilla räv :love:
Sen var de kul att de blev imponerade över att hon skulle ställa sig från sitt, tydligen körs inte det så mycket i brukssammanhang :rofl:

När allt var över ville Tinja ändå köra vidare. Hon kan jobba på i evigheter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.