Nu är bollen i rullning!
Slutade kl 12 på VFUn idag då min handledare var krasslig, så jag tog mig i kragen och ringde till schäferägaren! Det är en person i min närhet som eventuellt ska omplacera då de inte tycker hunden får tillräckligt med uppmärksamhet och tid. Jag har fundrat på det ett tag då jag ju är på jakt efter min framtida brukschampion! (Dream big or go home
) Så på väg hem ringde jag och frågade om jag kunde få komma dit och hänga/umgås/träna lite med hunden. Jag var mer än välkommen! Svängde inom djuraffären och införskaffade en sele - då jag är halsbandsmotståndare - som av en händelse var 50% rea på, likadan som jag hade på Alice och satt som en jäkla smäck trots att jag gissade storleken! Köpte även en rolig kampis och gottegodis.
Väl där pratade vi lite mer ingående om hunden, vilka hennes styrkor och svagheter är i dagsläget. Att hom drar otroligt mycket i kopplet var det största problemet. Så jag och hund drog iväg på en kort liten runda så jag skulle få känna på henne lite. Hade både koppel och longerlina med. Tränade lite kontakt i koppel och det gick fint. Satte på longerlina och belönade varje litet initiativ till kontakt, både i slakt och sträckt koppel. Filmade lite på vägen tillbaka. Då var hon lite i gasen så tränad lite "inkallning + kontakt-hittepå". Godiset höll även på att ta slut, vilket resulterade i "låtsasgodis". Det blev lite som det blev helt enkelt!
Länk till filmklipp, om det funkar:
https://www.instagram.com/p/BNXC75QjWHQ/?taken-by=liblomqvist
Väl hemma fyllde vi på med mer godis, tränade lite omvänt lockande (vilket hon fattade otroligt snabbt!), tramstränade lite "lydnadsgrejer" för skojs skull och tränade på att kampa! Blev bara biten i händerna ca tre gånger - tack för vinterfodrade skinnhandskar
Allt som allt en lyckad dejt på ca 2h. Grundkänslan känns bra, spontana känslan är Hur sjutton går man vidare nu då?!