Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
VARFÖR lär en del människor sina hundar att var 3-4 timme så ska de ut och kissa helt oavsett de är kissnödiga eller inte?

Ja den frågan ställer jag mig nu när jag är hundvakt åt en vuxen tik som är lärd att oavsett tid på dygnet som när det har gått mellan 3-4 timmar så "måste" hon ut. Jätteskojigt att bli väckt av en tokpipande hund 04:30, släppa ut och se att hon kissar typ en tsk i mängd. Inte! :meh:

Hon är ju inte kissnödig och behöver inte alls gå ut, men vanans makt osv.

VARFÖR lär en del människor sina hundar att var 3-4 timme så ska de ut och kissa helt oavsett de är kissnödiga eller inte?

Ja den frågan ställer jag mig nu när jag är hundvakt åt en vuxen tik som är lärd att oavsett tid på dygnet som när det har gått mellan 3-4 timmar så "måste" hon ut. Jätteskojigt att bli väckt av en tokpipande hund 04:30, släppa ut och se att hon kissar typ en tsk i mängd. Inte! :meh:

O_o Men jösses? Låter ju extremt. Här har vi minsann inga fasta tider inte, man kan bli meddragen på långpromenad eller utsparkad för en snabbkiss på tomten när som helst. :o :D

O_o Men jösses? Låter ju extremt. Här har vi minsann inga fasta tider inte, man kan bli meddragen på långpromenad eller utsparkad för en snabbkiss på tomten när som helst. :o :D

Samma här, mina hundar får ju lära sig att på natten sover man och att komma ut för att kissa/på promenad kan ske när som helst matte känner för det ungefär :D

Min mor håller dock på även hon med sånt där vansinne fast i lite lindrigare skala (ingen nattrastning alltså). Hunden ska ut på exakta klockslag och även där kommer det bli en dryg vana :cautious:

Mina åker ut när dem säger till eller när jag vill gå prpmenad. Men aldrig på natten. Det flrsta vi gör när vi går upp på morgonen är att släppa ut dem för en kiss i trädgården, passar bra för att vi ska hinna kissa oss själva också :D Sen blir dem utslängda för en sista kiss när vi borstar tänderna på kvällen. Däremellan lite som det passar.

Alltså hur ORKAR folk ha både hane och tik hemma?! Blir tokig och då sköter sig ändå Ammo rätt bra.
Dessutom är jag sjuk och ensam.
/tycker synd om sig själv.

Varit på fika/passivitetsträning på ny klubb. Där fanns en liten och nätt bruksschäfer-tik som var hur söt som helst :love:. Tanken börjar föresväva mig att det är E-schäfrar som jag inte gillar. :idea: Se vad du ställer till med, @GardenAngel! :mad: :rage: :p

Haha, vad roligt! (Tror jag vet vem det var...) Det är verkligen som två helt olika raser vid det här laget, och vågar (nästan :D) garantera att hon är en typisk representant för sin sort. :up:

Jag tycker hanarna är mindre jobbiga när de är vana vid att ha en tik hemma jämfört med hanar som lever utan tikar. Även om de är lite frustrerade runt höglöp upplever jag inte att det är speciellt jobbigt att ha intakta av båda könen.

Jag håller med, sist vi hade löptik i huset gick Monstret och la sig för sig själv. :laugh:
Sån skillnad mot för första gången, när han höll på att bryta ihop! (Och jag med... :cautious:)

Men oj. Har ägarna ställt klockan på väckning för att få ut hunden mitt i natten då eller hur är det ens möjligt att skapa en sådan vana? :crazy:

Men oj. Har ägarna ställt klockan på väckning för att få ut hunden mitt i natten då eller hur är det ens möjligt att skapa en sådan vana? :crazy:

Skiftgång...

07-isch: hon i huset kliver upp - släpper ut hunden
10-10:30: han i huset kliver upp - släpper ut hunden
13:30-14: han ska snart åka och jobba - släpper ut hunden
Ca 17-17:30: hon kommer hem - släpper ut hunden
Ca 21-22: hon ska snart gå och lägga sig - släpper ut hunden
02:30-03: han kommer hem - släpper ut hunden
osv osv osv osv

Och när han då inte jobbar natt så ptja, kliver uppenbarligen upp och släpper ut hunden för hon "måste" ju ut och kissa" :meh:

Jag hade skippat det där släppa ut när han kommer hem på natten, bara sagt gå och lägg dig till hunden och sen hade det inte varit mer med det.

Jag tycker hanarna är mindre jobbiga när de är vana vid att ha en tik hemma jämfört med hanar som lever utan tikar. Även om de är lite frustrerade runt höglöp upplever jag inte att det är speciellt jobbigt att ha intakta av båda könen.
Jag tycker mest det är jobbigt för att jag inte kan rasta dem ihop och ha dem i vardagsrummet etc ihop. Ammo är inte särskilt på annars, utan ignorerar henne mest trots att han egentligen borde vara understimulerad pga att jag är sjuk

Ammo o jag har installerat oss i huset vi ska passa fram till 18/12. Hunden som ingår har givetvis börjat löpa..

Någon Bukare som bor i norra Skåne som vill gå på hundpromenad o så är ni välkomna att höra av er :)
(Eller ja. ni är välkomna oavsett vart ni bor men jag har ingen bil så ni får ta er ut hit på landet för egen maskin.) jag bjuder på kaffe o kaka givetvis!
Kommer bli lappsjuk annars..
Jag bor i södra delen av norra Skåne :)Har dock ej körkort.

@Wingates kan dock inte gå på några långa promenader :( Hunden är inte så gammal: 4,5 månad. Så det blir kanske lite för mycket bök för väldigt lite? Annars finns hundrastgårdar och en hundslinga vid Finjasjön. Ett tips om du vill möta andra med hund :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 102
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
810
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?