Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon ska Ladda gå öppen klass jaktprov.
Jag är så nervös att jag nästan inte vill åka :arghh:
Har verkligen så sjukt dåliga tävlingsnerver. Väderkaos på det, samt att vi behöver åka typ 04.30 i morgon. Wääh.
Önskar att det vore söndag så att det var över och jag visste hur det gått :D

Kom dessutom på nu att vi typ bara tränat med änder.. Bara för det får vi säkert några jäkla trutar eller liknande på apporteringsmomenten i morgon :cautious:

Om hon är som hon brukar borde vi ha chans på ett andra pris. Har vi lite flyt så kanske t om ett första pris. Tar hon ett första pris blir hon SE UCh på köpet, första wachteltiken som blir det på jagvetintehurmångaår pga att de måste ha ett första pris i ÖKL utöver utställningsmeriterna. Nervöst.

Har verkligen så sjukt dåliga tävlingsnerver. Väderkaos på det, samt att vi behöver åka typ 04.30 i morgon. Wääh.

Kom dessutom på nu att vi typ bara tränat med änder.. Bara för det får vi säkert några jäkla trutar eller liknande på apporteringsmomenten i morgon :cautious:

Om hon är som hon brukar borde vi ha chans på ett andra pris. Har vi lite flyt så kanske t om ett första pris. Tar hon ett första pris blir hon SE UCh på köpet, första wachteltiken som blir det på jagvetintehurmångaår pga att de måste ha ett första pris i ÖKL utöver utställningsmeriterna. Nervöst.
Det kommer gå braaaaa. Andas:)

Ta med Otis så kan han ha en lugnande inverkan på er :angel:

Det kommer gå braaaaa. Andas:)

Tack! Kan jag ha med dig i öronsnäcka i morgon, men den frasen på repeat? :D
Hon är väldigt uppmärksam på min sinnesstämning också, så ska det inte gå åt skogen så måste jag verkligen skärpa mig.

En bekant gick ökl igår, men nollade släpspåret eftersom hunden började driva rådjur halvvägs fram till kaninen. Lite taskigt, de hade dragit spåret förbi en saltsten - otippat att det fanns färska slag där liksom... Hunden fick dock ett godkänt vildsvinsprov under skogsmomentet i stället, så det vägde väl upp dock :up:

Är lite orolig för att det ska bli som under skogsprovet bara, när ingenting stämde och vi gjorde en helt undermålig prestation.

Har varit ute och tränat uppletande. För att trötta ut Tinja lite extra valde jag en äng med högt gräs och snö med skare. Jobbigare för mig som den sjukling jag är att trampa upp en ruta än en helt platt appellplan, men men..

Hon jobbar på så fint! Hon sätter av som skjuten ur en kanon och tar sig rätt ut på djupet och börjar leta. Lite tugg när hon närmar sig mig med saken, men jag tror vi kan få ordning på det tids nog. Hon tycker att det är SÅ roligt! :love:

Och så fick Benji jobba genom att hämta in alla konerna när Tinjas träning var klar. Win-win för alla inblandade parter :D

Lycka till! Försök tänk bort att det är tävling, tänk inte på eventuella meriter, gå dit och ha kul! (Jadå, jag vet att det är lättare sagt än gjort :p )
Kanske kan du göra lite som mig? Jag ser till att vara så nervös för att alls hitta till platsen, komma i tid osv att jag bara blir lättad och glad när jag väl är på tävling. Fungerar såklart bäst vid tävling på ny plats... Andra tävlingar försöker jag tänka att är träningar.

Lycka till! Försök tänk bort att det är tävling, tänk inte på eventuella meriter, gå dit och ha kul! (Jadå, jag vet att det är lättare sagt än gjort :p )
Kanske kan du göra lite som mig? Jag ser till att vara så nervös för att alls hitta till platsen, komma i tid osv att jag bara blir lättad och glad när jag väl är på tävling. Fungerar såklart bäst vid tävling på ny plats... Andra tävlingar försöker jag tänka att är träningar.

Tack! Jag ska försöka tänka bort det :p
Jag har knappt någon aning om vart vi ska, så det är jag redan nervös över :D

Grejen är att wachtlarnas jaktprov är lite av ett "once in a lifetime"-prov, man gör sällan om dem även om det inte går bra. Möjligtvis om man misslyckas med ett moment men har väldigt bra i övrigt, men inte annars. Provet görs dessutom om till nästa säsong och detta är sista provtillfället för i år :p

Tack! Jag ska försöka tänka bort det :p
Jag har knappt någon aning om vart vi ska, så det är jag redan nervös över :D

Grejen är att wachtlarnas jaktprov är lite av ett "once in a lifetime"-prov, man gör sällan om dem även om det inte går bra. Möjligtvis om man misslyckas med ett moment men har väldigt bra i övrigt, men inte annars. Provet görs dessutom om till nästa säsong och detta är sista provtillfället för i år :p
Hur kommer det sig att det är så? Är det tänkt lite i stil med mh fast för jakt? (Eller hur sjutton jag ska uttrycka mig :p )

Hur kommer det sig att det är så? Är det tänkt lite i stil med mh fast för jakt? (Eller hur sjutton jag ska uttrycka mig :p )

Ja, men lite så. Det är ju ett test av hundens jaktliga egenskaper snarare än en tävling liksom. Unghundsprovet t ex startar man ju aldrig om, om man inte fått ej godkänt. Men då startar man Nybörjarklass året därpå i stället, om inte hunden är under 24 månader, då får den starta UKL igen. En hund som är godkänd i UKL t ex får inte starta om det något mer, om man inte har tur och får en reservplats som ingen som inte är godkänd på UKL vill ha, vilket typ aldrig sker :p

Mamma Mu har åkt och fodertiken kommer med på tillbakavägen.
Jag, Skägget, Calibra och Criga har varit ute och busat i snön.

Sen fick Lilla S prova lite apportering i snön, mjukt bra underlag för henne och inte så snabbt. Inte för att det spelar så stor roll. Hon får inte direkt ondare av rörelse och skadan är ju ändå som den är.
Men åååååh vilka naturliga, fina apporteringar!! Snabbt iväg, fint gripande och direkt in och lämnar snällt :love:

Nu väntar jag spänt på att tjockisen ska komma så jag får se valpmagen:love:

Jag råkade skriva ett inlägg om att tänka sig för gällande hundras på en hundgrupp på FB som mest innehåller amerikaner. I vanliga fall kommer jag aldrig med råd, jag aktar mig för att uttala mig om något gällande hundar, hundträning av uppenbara orsaker (jag är ju bara "boknörd" när det gäller hund). Jag var beredd på att bli lynchad men det blev väldigt väl mottaget och det är bara trevliga svar. Jag försökte verkligen att inte trampa någon på tårna och verkar för en gångs skull lyckats. Några säger såklart emot lite men även det på ett trevligt sätt än så länge. Ingen popcorn-tråd.

Brownie-points till mig.

Jag råkade skriva ett inlägg om att tänka sig för gällande hundras på en hundgrupp på FB som mest innehåller amerikaner. I vanliga fall kommer jag aldrig med råd, jag aktar mig för att uttala mig om något gällande hundar, hundträning av uppenbara orsaker (jag är ju bara "boknörd" när det gäller hund). Jag var beredd på att bli lynchad men det blev väldigt väl mottaget och det är bara trevliga svar. Jag försökte verkligen att inte trampa någon på tårna och verkar för en gångs skull lyckats. Några säger såklart emot lite men även det på ett trevligt sätt än så länge. Ingen popcorn-tråd.

Brownie-points till mig.
Tack, nu blev jag sugen på brownies :p

Tiken är installerad i det nyrenoverade valprummet och hon är tjock! Och har börjat fylla juvren:)
Nu återstår de två sista veckorna av väntan, jag gillar inte att vänta:wtf:

Hon är sig själv iaf. Pigg och glad. Hängde med mig upp i skogen på en liten rastrunda och hon har inte slagit av på farten direkt:p
Det blir nog bra det här.

Tiken är installerad i det nyrenoverade valprummet och hon är tjock! Och har börjat fylla juvren:)
Nu återstår de två sista veckorna av väntan, jag gillar inte att vänta:wtf:

Hon är sig själv iaf. Pigg och glad. Hängde med mig upp i skogen på en liten rastrunda och hon har inte slagit av på farten direkt:p
Det blir nog bra det här.
Mys med kommande valpar - jag är sugen igen, men har ju ingen tik att para :D

Tränade precis lite med hundarna. Aysu var jättebusig, så vi lekte mest och gjorde lite lätta trick.
Ebrah blev supertaggad av att titta på, så jag stoppade en leksak i byxfickan och bestämde mig för att träna med koppel på (man måste ju ha koppel i nybörjarklassen på rallylydnad). Hon gick hur fint som helst, full fart, många moment utan belöning och kändes allmänt underbar :D Sedan lekte vi jättejättemycket som avslutning. Får vi till ens hälften så bra känsla på tävlingen sedan så kommer jag vara lycklig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 074
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
808
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka