Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mötte en snorkig jägare på min promenad, men jag är ju själv en snorkig jägare så jag förstod hans nosighet. Han började som off, för att jag hade hundarna lösa, men när han fattade att vi pratade samma språk (snorkspråket:D) lossnade han och bjöd in oss på jakt istället:up:

Snorkspråket :rofl:

Hörde en hund jaga inte långt upp i skogen från grusvägen där jag och Chess gick på lunchpromenaden. Men jag såg ingenting mer än bilen. Kopplade Chess en bit ändå för att inte störa om det skulle komma närmare :)

Att prata med jägare på jägares vis lönar sig alltså?! :D
Kan göra:D han trodde säkert att jag hade noll koll på hundarna först, rent krasst har väl många noll koll. Sen såg han väl att jag hade ganska bra pli på dem och jag förklarade att annars hade de inte fått springa lösa. Och jag log och skrattade en del, lite charm skadar sällan;)

Men jag blev lite nojjig först när han stannade, för jag förstod ju att han inte var ute efter att snacka väder...

I dag målar jag i valprummet. Mörkorange blir vitt.
Det gamla betonggolvet är nu klinkrat, golvbrun på plats, väggarna nästan färdigmålade och ny, stor valplåda står på plats.
Det kommer bli klart under dagen. Ska inredas med två fotöljer för "personalen" och mysbelysning.
Nu kan tiken komma :)

I dag målar jag i valprummet. Mörkorange blir vitt.
Det gamla betonggolvet är nu klinkrat, golvbrun på plats, väggarna nästan färdigmålade och ny, stor valplåda står på plats.
Det kommer bli klart under dagen. Ska inredas med två fotöljer för "personalen" och mysbelysning.
Nu kan tiken komma :)
"The staffs place is DOWNSTAIRS, Daisy" /läses med fördel med Mr. Carsons röst :D

@Killaloe alltsp, det är verkligen underbart vad du hittar på för Svanssons skull :rofl: Kan tänka mig att snickarna var rätt förvånade?
Eh ja, de undrade nog var det var för knäppskalle som stack ut huvudet :D (men jag hade iaf bytt om från morgonrock så det var ju ett plus :angel: Och de uppskattade Svansson så ja, jag bjuder på det.. Dom ska ju bara hänga runtomkring i några månader till så det är ju inte som att jag kommer stöta på dem dagligdags :sneaky: :D )

Eh ja, de undrade nog var det var för knäppskalle som stack ut huvudet :D (men jag hade iaf bytt om från morgonrock så det var ju ett plus :angel: Och de uppskattade Svansson så ja, jag bjuder på det.. Dom ska ju bara hänga runtomkring i några månader till så det är ju inte som att jag kommer stöta på dem dagligdags :sneaky: :D )
Haha, bara dagligen så länge de är kvar ;) (om svansson får syn på dem vill säga :angel: )

Valprummet är klart. I morgon kommer tiken.
Samtidigt åker Mamma Mu till tikens familj. 10 v utan min Mamma Mu, hur ska jag överleva?:(
Criga, Calibra och Lilla S har sett snö för första gången.
Lilla S fick spunk. Joddlade runt som ett jihu och viste inte riktigt var hon hade alla kroppsdelar :D
Vi låter henne härja som hon vill den tid hon har kvar.
Calibra och Criga försökte kissa, springa och äta snö samtidigt. Snö var väldigt gott!!!
Skägget fick snöben (klumpar i pälsen) och gav upp mitt ute på gräsmattan.
Mamma Mu gjorde "snöänglar". Löjliga gammeltant:heart

Fasen - jag kan inte låta bli att fundera på varför Polly har skadat sig igen och hur denna gång ?

Alltså förra skadan var egentligen inte konstig alls, utan mer otur. hennes väldigt stora dotter Cookie bodde här då och dom rammade/tacklade ofta varandra i hög fart på fälten och Cookie är större än sin mamma och dom kunde smälla ihop rejält i sin framfart. Typisk "krockskada" som ortopeden sa.
Om det nu skulle vara den skadan som gått upp, så kan jag förstå - då har vi helt enkelt gått för fort fram efter operationen även om jag inte tror det - hon ska vara fullt återställd nu och jag har ökat lagom långsamt och hon har inte visat något sen dag 3 efter den operationen (hål i en sena och lös broskbit i leden).

Nu däremot - hur tusan har det hänt ? Hon har alltså mycket mer ont denna gång är före förra operationen (fast hon visar inget ute som vanligt, utan det kommer endast efter vila). Cookie har ju inte bott hemma sen förra operationen, so hon är oskyldig till krockskador. Jag har sett Polly typ varje sekund sen hon började få springa lös och även om det varit en del ruscher, snäva svängar och bus, så har hon inte rammat något, inte ramlat omkull och inte heller sprungit in i något då vi inte varit i skogen utan lösspring har endast skett på öppna fält.
Det enda lilla som hände för ca 3 veckor sedan, var en liten rusning efter sonen hemma, där hon touchade i mitt sängbord lite - men det flyttade inte ens på sig och värre saker har hon gjort i sina dar. Just den dagen så blev hon dock superhalt bara som en blixt från bar himmel efter att vi sovit lite middag. Den hältan satt i ca 5 timmar innan den klingade av helt och sen var allt som vanligt igen ? I efterhand så tror ortopeden att något hände då och det uppstod en rejäl blödning och därav hältan - men som sagt, inget direkt märkvärdigt hade hänt. Jag börjar bli lite rädd att det finns någon underliggande orsak nu eller är det bara så enkelt att hon är lite svag i just det benet sen förra operationen och att det är ren otur att det drabbas igen :confused::( Som sagt, bara funderingar och svar får jag efter operationen på tisdag - men tankar far omkring :meh:
Nu kanske jag är helt fel ute, men visst var det i bogleden hon gjort sig illa och opererats? och nu misstänktes att biceps bråkade, på samma sida då? I så fall är det ju inte jättekonstigt eftersom saker och ting ändå hänger ihop där fram i hunden. Jag vet ju inte heller exakt hur hon opererats, men finns det inte risk att något med antingen skada eller operation påverkat hur hon använder kroppen (om än så lite att det är i princip omöjligt att se) och att bicepsmusklerna blivit så överansträngda att det sedan påverkar flera andra saker?

Biceps är ju ensam i sitt slag, om bicepsmuskler/senor skadar så finns det ju inget som hjälper till på samma sätt som om de tex skadar en liten muskel i ett bakben, så när det väl blir synligt att något är överansträngt där så kan det ju synas rejält på en gång. Jag har tex haft en hund förut där varken veterinärer eller andra "proffs" hittade något, men jag själv upptäckte ganska plötsligt att bicepsmusklerna var som stenar. Inget som de reagerade på, men det blev bra så fort grundproblemet åtgärdades på rätt sätt (grundproblemet satt inte i hundens framparti öht).

Nu kanske jag är helt fel ute, men visst var det i bogleden hon gjort sig illa och opererats? och nu misstänktes att biceps bråkade, på samma sida då? I så fall är det ju inte jättekonstigt eftersom saker och ting ändå hänger ihop där fram i hunden. Jag vet ju inte heller exakt hur hon opererats, men finns det inte risk att något med antingen skada eller operation påverkat hur hon använder kroppen (om än så lite att det är i princip omöjligt att se) och att bicepsmusklerna blivit så överansträngda att det sedan påverkar flera andra saker?

Biceps är ju ensam i sitt slag, om bicepsmuskler/senor skadar så finns det ju inget som hjälper till på samma sätt som om de tex skadar en liten muskel i ett bakben, så när det väl blir synligt att något är överansträngt där så kan det ju synas rejält på en gång. Jag har tex haft en hund förut där varken veterinärer eller andra "proffs" hittade något, men jag själv upptäckte ganska plötsligt att bicepsmusklerna var som stenar. Inget som de reagerade på, men det blev bra så fort grundproblemet åtgärdades på rätt sätt (grundproblemet satt inte i hundens framparti öht).

Det är i bogleden hon är skadad ja. Finns ju 3 senor där och vid första operationen lagades ett hål i en sena och plockades bort en lös broskbit i leden. Bicepssenan var då jättefin, då alla senor undersöktes noga före op (allting filmades före op, så jag fick sen den efteråt och få allting förklarat för mig). Ortopeden opererade via titthål och är en mycket duktig sådan, som ofta får fall där andra veterinärer gått bet.
Enligt veterinären var detta en rätt typisk skada för en hund som far fram som en dåre och smäller i något/krockar med något och Polly lekte mycket med dottern Cookie på fälten och dom kunde ramma varandra rätt rejält. Skadan uppstod troligtvis vid ett sådant tillfälle, då Cookie även är lite större och tyngre än mor sin.

Denna gång har Polly inte krockat med något ute, inte lekt hårt med någon, inte gått omkull eller ramlat på annat sätt och en sena bör knappast gå sönder "bara så där" när det var hel innan. Det är det som gör mig orolig. Vad jag vet å har hon endast åkt in lite lätt i sängbordet vid ett tillfälle, men kanske det räckte om det tog helt fel som någon skrev. Men jag lär få veta på tisdag vad som hänt, men tisdag känns långt borta just nu :arghh:

Alltså Svansson :love:
Det grävs kommunalt vatten och avlopp utanför oss vilket gör att det är mycket mer folk än det brukar vara runt vårt hus. Så nu kom det en bil och parkerade rätt nära och när bildörrarna slår igen flyger Svansson upp och springer till dörren - det kan ju vara besök till oss.

Men ingen kommer och Svansson står där och steppar vid dörren för han vill hälsa på besökare! Vilket resulterade i att jag stack ut huvudet och frågade om han fick hälsa på grävarna. Svansson travar ut, hälsar två gånger/person och sen är han nöjd och kommer intravande igen. Jag tror vi har för få personer på besök här eller något :D

Men åh, hur söt kan man vara?! :love: Han borde kunna ha jobb som maître d'hôtel :D

Men åh, hur söt kan man vara?! :love: Han borde kunna ha jobb som maître d'hôtel :D
Han hade älskat det!
Gärna på familjärt B&B i Skottland, för det är mycket viktigt att hälsa på alla gäster och visa dem runt.

Ofta når vi får besök så tar Svansson tag i gästens hand, släpar med personen till leksakslådan där han med djup koncentration och noggrannhet går igen leksakerna för att hitta en särskilt leksak att visa upp och dela med sig av (och han verkar ha som ett system med gosedjuren för han brukar variera vilka han vill bära runt på så att typ alla får uppmärksamhet och han verkar ha full koll på vilka leksaker han har för han blir rätt störd av att jag plockar bort saker och lagar åt honom eller har ett utbyte mellan leksakslådan hemma och den hos mina föräldrar).

Han är lite speciell den där hunden alltså :love:

Han hade älskat det!
Gärna på familjärt B&B i Skottland, för det är mycket viktigt att hälsa på alla gäster och visa dem runt.

Ofta når vi får besök så tar Svansson tag i gästens hand, släpar med personen till leksakslådan där han med djup koncentration och noggrannhet går igen leksakerna för att hitta en särskilt leksak att visa upp och dela med sig av (och han verkar ha som ett system med gosedjuren för han brukar variera vilka han vill bära runt på så att typ alla får uppmärksamhet och han verkar ha full koll på vilka leksaker han har för han blir rätt störd av att jag plockar bort saker och lagar åt honom eller har ett utbyte mellan leksakslådan hemma och den hos mina föräldrar).

Han är lite speciell den där hunden alltså :love:
Svansson! :love::rofl:

Förberedelser. Har lagt på ytterligare en stor matta i vardagsrummet, för att fixa så halkfri miljö som möjligt för Polly. Nåde den valp som pinkar på ryan nu :D

Nähä, försökte få in bild via forumbilder men det gick inte ?

Då får det bli så här då :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 074
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
808
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka