Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska för en gångs skull lysa lite positivt över Hamlet! ( Brukar ju oftast vara ganska mycket suck och stånk runt det pälsmonstret:o)
Han fick följa med mig igår när jag skulle träffa en vän, och då slog det mig hur otroligt enkelt det är att ha med sig honom till nya ställen! Han liksom bara är. Vi fick vänta utanför affären ett bra tag, och då satt han så lugnt och väntade. Och efter bara en liten stund i vännens lägenhet somnade han så gott så:love: Sen hade vi oturen att det dök upp två harar mitt framför nosen på honom, och en katt satte sig precis framför porten vi skulle in i, så det blev lite skällande. Men annars var han så duktig!

Tack! Den oöppnade säcken går ju att skicka så ska kolla upp det.
De flesta djurskyddsorganisationer som jobbar med hundar brukar mer än gärna ta emot hundfoder, men bara oöppnade förpackningar pga smittskydd osv. Så kolla om ni har någon sådan i närheten av er om du inte bor nära hundratalet är mitt tips :)

Ibland finns även andra organisationer som tar emot, typ Voov, Bosses hundhjålo och Frälsningsarmén/andra organisationer för hemlösa (väldigt olika där dock beroende på den lokala verksamheten)

Min erfarenhet är att DS inte är så farliga pälsvårdsmässigt alls. Trimning ibland och lite kamning då o då, men ingen fara alls tyckte jag. De är ju så små så de har ju inte så mycket päls iaf om de trimmas regelbundet :P
Men så har de det där skägget som allt fastnar i:angel: njae, då får den perfekta individen dyka upp.

Det är sant, det ska jag inte hymla med :) Men de eju så små så det eju så lite att torka? Allt är relativt, är väl därför jag tycker så...jämfört med större skägghundar dvs.
Alltså, mina hundar har typ 1 cm lång päls:D nä, men allvar tror jag en korthårig hund hade passat klart bäst, eller iaf en med lite pälsvård. Jag har nämligen en känsla av att jag åker på att sköta det annars.

Alltså, mina hundar har typ 1 cm lång päls:D nä, men allvar tror jag en korthårig hund hade passat klart bäst, eller iaf en med lite pälsvård. Jag har nämligen en känsla av att jag åker på att sköta det annars.

Fattar fattar! Fördelen med DS är ju att man slipper städa hår från möblerna någe just iaf, det rättfärdigade pälsvården tyckte jag:P Vet faktiskt inte vilka raser som är bäst på den fronten!

Jag vill gå på kurs, varför ska det vara så svårt. Den jag lyckades boka blev dessutom inställd på grund av avbokningar. :(

Idag har Tonto varit hos en Fysioterapeut. Som jag misstänkte så är han spänd och har ont någonstans... Inte för att det märks av, förutom att han ser stel ut. Vart visste jag inte men det visar sig att han har en muskelskada i höger bakben, så nu väntar rehabilitering och sedan träning så att han blir bra igen. Blir till att skita i lydnadsträning och troligtvis så får vi hoppa patrullen i år. Han har gått och avlastat på frambenen och blivit kort i musklerna, men ändå ganska jämn i kroppen, något svagare i vänstersidan.

Fysioterapeuten rekommenderade nämligen smärtstillande, och då vill jag inte träna lydnad eller patrull. Så patrullen får vänta och lydnadsträningen får vara på hyllan tills vi byggt upp hans kropp igen. Ska ringa Tontos veterinär på måndag och boka in en tid.

Vi skulle på utställning på söndag, men nu vet jag inte om jag har lust att åka. Känns inte schysst om Tonto inte är 100%.

Hur är det annars med små spetsar för dina föräldrar @lady_vip ? för mycket påls?

Eller kromfohrländer? :)
Egentligen handlar det om individer, så så länge de inte är skällare eller har dålig päls kan det nog funka. Det är väl mest att de har haft andra typer av hund och därför inte direkt kommit i kontakt med den typen av raser. Rent krasst behöver inte hunden ens vara renrasig, det är väl mest jag som vill ha någon form av tillbakaspårning på hunden.
Det är ingen brådska heller, så jag tänkte kolla lite kontakter så får vi se. Har till exempel en kompis som är vet. som ibland måste avliva fullt friska hundar av knasiga skäl, hon har "räddat" mer än en hund genom att erbjuda nytt hem.

Idag har Tonto varit hos en Fysioterapeut. Som jag misstänkte så är han spänd och har ont någonstans... Inte för att det märks av, förutom att han ser stel ut. Vart visste jag inte men det visar sig att han har en muskelskada i höger bakben, så nu väntar rehabilitering och sedan träning så att han blir bra igen. Blir till att skita i lydnadsträning och troligtvis så får vi hoppa patrullen i år. Han har gått och avlastat på frambenen och blivit kort i musklerna, men ändå ganska jämn i kroppen, något svagare i vänstersidan.

Fysioterapeuten rekommenderade nämligen smärtstillande, och då vill jag inte träna lydnad eller patrull. Så patrullen får vänta och lydnadsträningen får vara på hyllan tills vi byggt upp hans kropp igen. Ska ringa Tontos veterinär på måndag och boka in en tid.

Vi skulle på utställning på söndag, men nu vet jag inte om jag har lust att åka. Känns inte schysst om Tonto inte är 100%.
Så himla tråkigt! Då får vi rehaba tillsammans. :wtf:

Var du till TA? :angel:

Tryggare kan ingen vara. :heart
20160803_170229_resized_zpsnajow6zk.jpg

Samson älskar sin lillasyster innerligt. Han ligger ständigt nääära och kommer med bekymrad min och tittar på en när hon gråter, som för att säga "Hallå! Bebisen är ledsen! Gör något!". Han tvättar henne och vill hela tiden titta till henne. Världens bästa barnvakt. :love:

Haha känner igen det där. Stoja gör en uppmärksam på när bebis är ledsen och var mycket bekymrad uppe i stugan tidigare i veckan - min mamma är tydligen inte helt betrodd som barnvakt i hundögon.

På förmiddagen tog vi oss en svamptur på några timmar. Bara Mamma Mu och Gubben fick följa med. Egentid för gamlingarna med husse och matte. Mamma Mu sprang i nära 2 timmar mellan oss i skogen. Välbehövligt nu när mammakilorna ska bort.
På hemvägen fick de bada i sjön.
Kom hem med trötta och mycket nöjda hundar och välfyllda svamokorgar.

Sen var det småskitarnas tur.
In med dem i bilen och for till Trollhättan för miljöträning. Promenad vid slussarna, gptt på hängbro, metallspångar, gallerövergåbgar över vatten och höga höjder, tittat på folk, hundar, båtar och fikat räkmackor på Slusscafét.
Aptrötta valpisar som deckade på hemvägen.
Skägget är kvar med Lillhusse hos lillhusses pappa och njuter av odelad uppmärksamhet av 5 pers som dyrkar honom:p

Vi var till TA, Var där i 4.5 timmar. :nailbiting: Tonto ska gå på långpromenader och stretcha efteråt. (Vi går redan över 10km i skogen varje dag så det blir bara till att lägga till stretch!
Vi gjorde samma sak igår. Hade ingen koll på klockan så fick en chock när vi skulle åka hem. :laugh:

Vi brukar bara gå 3-5 km mer orkar hon inte. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 637
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka