Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra mår hon inte tyvärr. :( Kortfattat så har hon en kraftig muskelskada på vänster bak förutom hennes dåliga höfter då. Men förhoppningsvis så kan vi få henne iaf lite bättre men det kommer krävas mycket jobb. Som tur är så är hon världens gladaste lilla skit trots att hon har ont i princip hela tiden. :heart

Åh vad tråkigt. :( Går det att åtgärda så pass att hon blir smärtfri?

Chess har nyss haft sitt första löp så hon har inte lekt med kompisarna hos mina föräldrar på tre veckor! Men idag åkte vi dit :D Chess helt överlycklig men de andra tyckte hon lukta så gott än så dom var skittråkiga och ansåg henne påsättningsbar fortfarande :grin: Men men dom fick springa lite iallafall. Nästa gång hoppas vi det är lugnare så dom leker istället :)

Egentligen handlar det om individer, därför kikar jag även efter random omplaceringar. Men de raser jag tror hade passat dem är corgi, heeler, dansk-svensk. Eventuellt border terrier som inte har rena jaktlinjer (för de älskar terriers) och även en bra tax hade varit en hund för dem. Sen skulle vinthundar kunna funka, men jag har valt bort det eftersom den aldrig skulle kunna vara lös, där de bor kryllar det av harar och det hade inte varit schysst.
Jag har säkert missat någon ras, men de behöver en hund som gillar att vara med när de är ute i trädgården (vilket de är massor), nöjer sig med långpromenader och att hålla reda på deras höns typ. En kompis till mig, som hade sin häst där, hade en heeler, den älskade att gå runt där och gå efter mamma och påta. Så jag tänker att det hade nog varit en bra typ av hund.
Har jag missat nån ras?
Gillar de terriers kanske de även kan tänka sig Dvärgschnauzer...många tror ju gärna att de är Terrier :meh:

Dvärgschnauzerringen har omplacering.

Egentligen handlar det om individer, därför kikar jag även efter random omplaceringar. Men de raser jag tror hade passat dem är corgi, heeler, dansk-svensk. Eventuellt border terrier som inte har rena jaktlinjer (för de älskar terriers) och även en bra tax hade varit en hund för dem. Sen skulle vinthundar kunna funka, men jag har valt bort det eftersom den aldrig skulle kunna vara lös, där de bor kryllar det av harar och det hade inte varit schysst.
Jag har säkert missat någon ras, men de behöver en hund som gillar att vara med när de är ute i trädgården (vilket de är massor), nöjer sig med långpromenader och att hålla reda på deras höns typ. En kompis till mig, som hade sin häst där, hade en heeler, den älskade att gå runt där och gå efter mamma och påta. Så jag tänker att det hade nog varit en bra typ av hund.
Har jag missat nån ras?

Det finns vanligtvis i princip aldrig vuxna corgis för omplacering. Min egen behöver betydligt mer mental stimulering än rulta runt i trädgården, men det är förstås enklare när man kikar efter vuxna individer att hitta någon med den aktivitetsnivå de söker. Är sällskapsraser helt uträknade? Det låter ju annars ganska passande. En nerklippt bichon-variant? :)

Det finns vanligtvis i princip aldrig vuxna corgis för omplacering. Min egen behöver betydligt mer mental stimulering än rulta runt i trädgården, men det är förstås enklare när man kikar efter vuxna individer att hitta någon med den aktivitetsnivå de söker. Är sällskapsraser helt uträknade? Det låter ju annars ganska passande. En nerklippt bichon-variant? :)
Jag har nästan räknat bort corgi av de anledningarna du nämner, det är min mamma som är så förtjust i dem.
Sällskapsraser funkar, men de bör vara robustare än bichonerna (jag gillar inte bichonerna alls, tycker de har problem med antingen mentalitet eller hälsan) och många av dem har ganska mycket pälsvård så därför kollar jag inte så mycket där. En tibetansk spaniel hade nog kunnat funka, tycker de är ganska tuffa. Generellt är mina föräldrar mer för lite tuffare hundar som har attityd, de gillar som sagt terriers. Min kompis har en bedlington, mamma gillar den också, men då är där pälsvård igen...

Nu har vi sagt valkommen hem till Tater Tot ... precis 8 veckor gammal Malle pojke.

IMG_0731_zps9hirr4uz.jpg

Vi hann ocksa med en kort tur med vagn efter Miss Mandy.

IMG_0704_zpswdfyfrhr.jpg

Tog en promenad i skogen idag, 5,2km tog 1½ timme. Aysu fick gå i flexi och Ebrah fick skutta lös i princip hela tiden (undantaget var när det kom en bärplockare, ett rådjur och en joggare :p ). Inser att jag inte gått någon 5km-runda sedan Aysu skadade sig, men hon verkade glad idag och rörde sig utan problem. Känns bra :)

Tonto älskar också agility. Han blir dock för glad. Det är lite lagom omysigt att ha klapprande tänder 20 cm ifrån ansiktet för att han hoppar och hugger i luften när han är exalterad, eller när jag inte får stopp på honom när han hoppat över tunneln typ 8 gånger för att han tycker att han ska få självbelöna sig....

Hur lugnar man ner dom liksom. :laugh:

Man väntar på att de ska bli minst 8 år gamla.... ;) då börjar de lugna sig något.

Har plockat bort de flesta av Ixis saker nu och fick ett litet "problem". Vad gör man med hundmaten? Finns det nånstans man kan skänka sånt? Det är ju veterinärfoder och inget jag förhoppningsvis kommer behöva ge till en ev ny hund.

@lady_vip Om de ska kolla på DS så var noga med vad det är för linjer. Det finns DS som är ena rediga sölkorvar som gärna ligger under täcket hela dagen eller på en solfläck i soffan och nöjer sig med dagliga promenader.
Och så finns det de med betydligt med energi och som behöver ventilera energin för att kunna ta det lugnt.

PM:a gärna om du vill ha vägledning vidare :)

Min farfar hittade den optimala pensionärshunden. En wachteltik. Toppstammad och det var så mycket förväntan på kullen. Ut kom 4 valpar, 3 hanar och 1 tik. Uppfödaren behöll tiken och vid 2 års ålder omplacerades hon för att hon inte skällde. Ibland ska man ha lite tur när man letar, hon var hur lugn och snäll som helst. Sa aldrig ett ljud, nöjde sig med farfars promenader i sakta mak :)

Fast jag tror att pälsvården och trimningen gör att de backar.

Min erfarenhet är att DS inte är så farliga pälsvårdsmässigt alls. Trimning ibland och lite kamning då o då, men ingen fara alls tyckte jag. De är ju så små så de har ju inte så mycket päls iaf om de trimmas regelbundet :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 637
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka