Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
"I hear you sister" ... Det vill saga att det var sa jag uppfostrades. Hundar luktade illa, var i storsta allmanhet obehagliga och laskiga. Det har tagit mig manga ar att inse att bade mina foraldrar och morforaldrar var radda for hundar. Nar jag tjatade att jag ville ha hund fick jag en skoldpadda.:crazy: Jag kande inte ens nagon med hund. Nar jag var runt 19 traffade jag och davarande pojkvan ett par kompisar med hund. Andra gangen vi traffade dem blev min pojkvan biten i benet (av, vad jag inser nu, en mycket nervos och stressad hund) sa det gjorde ju inte direkt att jag kom narmare hundar.

Nuvarande maken hade en medelalders Golden retriver nar vi traffades ... jag larde mig i alla fall att alla hundar inte var laskiga ... manga ar senare skaffade jag en rottweiler ... och tyckte fortfarande att stora hundar (sarskilt svarta :angel:) var laskiga. Det har tagit tid for mig att lara mig ... och med tanke pa min (och uppenbarligen din) uppvaxt har jag tagit stormsteg framat.

Brother, men det är lugnt :)

Jag håller med dig i stort, kanske var jag en gnutta otydlig i hur jag uttryckte mig.. Jag fick inte direkt lära mig att alla hundar var läskiga och att man skulle vara "rädd". Men snarare att ens första tanke inte ska vara "oj gullegris!!!" utan mer att "hm, den där kan vara farlig". Jag tycker det är ett sunt synsätt och det bästa man kan lära barn. Förstås är det ännu bättre att man kanske växer upp med djur och lär sig mer på djupet om dem, men det kräver så väldigt mycket mer tid.

Precis det skulle jag formodligen ha kunnat saga innan jag blev riktigt involverad i hundar (och tranar nu bade allman lydnad, lydnad for motsvarigheten till LP 1-elit ... och IPO, samt nosework. Om jag vill har jag jobb med polis akademin's K-9 unit i grannstaden ... har inte bestamt mig annu)
Nu har jag insett att det finns inte alls sa manga faror med feluppfostrade eller farliga hundar. Det finns, sa klart, en del hundar som blivit sa misshandlade att de attakerar allt. Men det ar vad "gangen" skapar och vi ser det normalt inte alls. Inte vanliga "Svenson hundar" hur feluppfostrade de an ar. Riktigt farliga hundar ar fa och 'far between'.
Men ... innan jag blev med Rottweiler tyckte jag precis som du. Hela den meningen hade kunnat vara min ... innan jag visste battre.

Hmm, jag håller med om än inte till 100%. Har själv varit med om bekantas barn som fått otäcka om än inte livsfarliga skador från hundar som absolut inte är "problemhundar" i allmänhet. Enbart på grund av okunskap och ett synsätt att hunden är där för att vara en leksak för barnet, samt att man till 100% kan lita på både småbarn och hundar att de skall uppföra sig såsom man tänker sig (och därmed inte måste ha koll och uppsyn). Alltså, det jag menar är att det krävs inte en "farlig hund" för att olyckliga skador skall kunna uppstå, särskilt med barn som ändå är ganska ömtåliga, om det låter logiskt? Anyways, min poäng var mest att jag är emot att man verkar ta hundar på mindre och mindre allvar som nått som faktiskt kan vara farligt för barn idag..och att jag är trött på föräldrar som antar att alla hundar är snälla gosedjur.

Nu har jag lyckats lite väl bra med passivitetsträningen med lillpumin :rofl: Helt sonika har han börjat lägga sig ner på promenaderna på "lämpliga" ställen, som t.ex. mitt på cykelbanan. Om jag drar i kopplet vältrar han sig över på sidan och blänger på mig. Det kanske bara är nåt han fått för sig, men senaste veckorna har jag lagt extra krut på passivitet och vi har suttit lite varstans och bara hängt. Tydligen tycker han det är trevligt att ta paus i vilket fall.

Drömde i morse att någon käkade Halloumi i närheten. Det gnirkade och hade sig. Jag hann tom bli lite sugen på Halloumi i drömmen innan mitt undermedvetna kickade in och jag vaknade till.
Halloumiosten var min foppatoffel som Lilla S låg intill sängen och mumsade i sig :mad:

Brother, men det är lugnt :)

Jag håller med dig i stort, kanske var jag en gnutta otydlig i hur jag uttryckte mig.. Jag fick inte direkt lära mig att alla hundar var läskiga och att man skulle vara "rädd". Men snarare att ens första tanke inte ska vara "oj gullegris!!!" utan mer att "hm, den där kan vara farlig". Jag tycker det är ett sunt synsätt och det bästa man kan lära barn. Förstås är det ännu bättre att man kanske växer upp med djur och lär sig mer på djupet om dem, men det kräver så väldigt mycket mer tid.

Hmm, jag håller med om än inte till 100%. Har själv varit med om bekantas barn som fått otäcka om än inte livsfarliga skador från hundar som absolut inte är "problemhundar" i allmänhet. Enbart på grund av okunskap och ett synsätt att hunden är där för att vara en leksak för barnet, samt att man till 100% kan lita på både småbarn och hundar att de skall uppföra sig såsom man tänker sig (och därmed inte måste ha koll och uppsyn). Alltså, det jag menar är att det krävs inte en "farlig hund" för att olyckliga skador skall kunna uppstå, särskilt med barn som ändå är ganska ömtåliga, om det låter logiskt? Anyways, min poäng var mest att jag är emot att man verkar ta hundar på mindre och mindre allvar som nått som faktiskt kan vara farligt för barn idag..och att jag är trött på föräldrar som antar att alla hundar är snälla gosedjur.

I hear you brother:p ... (sorry about that:o)
Nu haller jag med ... det hander sa mycket for att folk inte forstar, och for att de blir alldeles for familjara och behandlar hundar mer som gose djur an som hundar.
Egentligen tror jag det handlar om att vi hade storre respect for bade djur och andra manniskor forr? Eller kanske inte respect, men storre "privat cirkel" och man forutsatte inte att man kunde komma innanfor den privata cirkeln utan att fraga?

I hear you brother:p ... (sorry about that:o)
Nu haller jag med ... det hander sa mycket for att folk inte forstar, och for att de blir alldeles for familjara och behandlar hundar mer som gose djur an som hundar.
Egentligen tror jag det handlar om att vi hade storre respect for bade djur och andra manniskor forr? Eller kanske inte respect, men storre "privat cirkel" och man forutsatte inte att man kunde komma innanfor den privata cirkeln utan att fraga?

Exakt, det håller jag helt med om! Om det inte är en "farlig" hundras då, då är alla föräldrar superrädda. Men ser den söt ut, go ahead!:banghead: För mig undrar jag lite personligen på om det är sammankopplat till hur utbrett antropomorfism (fick googla stavningen:D) är nu, dvs att djur förmänskligas väldigt mycket. Valpar är "bebisar", hundar är folks "barn" och vi människor deras "föräldrar", så varför ska mitt barn då vara rädd för den där lilla gullepluttiga bebisvalpisen?

En liten fråga! Brukade alltid handla av Canis förut, gillade deras märken, men verkar som de inte har någon shop längre, tyvärr.

Vilken webshop rekommenderar ni som har sportiga, hållbara hundtillbehör?

I kväll blev det klubben efter ett par veckors uppehåll.
Lilla S fick spåra. Först en ruta som uppvärmning, sen en ruta med utflykt och sist ett kortare spår. Lite ofokuserad ännu, blir tex störd av hundar, röster osv. Men det kommer.
Mamma Mu fick busa loss i skyddet. Det är inte mycket tryck i den gamla luffsan men däremot en massa fjantig glädje. Hon utförde momenten på sitt eget bekväma lilla vis.
Vid ett tillfälle försökte hon smygkrypa från husse till figuranten :D

Apropå det här med både barns uppfostran kring hundar och radiostyrda bilar så mötte jag idag ett barn, 5-7 år, som tillsammans med sin pappa körde omkring med en radiostyrd bil på gångvägen. När jag kom tillräckligt nära för att se vad de höll på med hade de redan stannat bilen 10-15 meter framför dem men jag tog ändå och gick ut i gräset med hunden eftersom jag kom att tänka på det nån annan berättade om tidigare i tråden.
I alla fall, när jag sen passerade dem hör jag pappan säga till sonen att de måste vänta med att köra eftersom "han (hunden) kan bli skrämd".
Ville nästan gå tillbaka och tacka pappan men han verkade fullt upptagen med att förklara för sonen. :love:

Jag är i Kroatien med mina bästa vänner, vi åker hem på söndag. Jätteroligt och underbart, men fy tusan vad jag saknar Tinja och att träna hund. Har ju levt på de tre dagarna jag spenderade i rad med Agilityträning på klubben innan vi åkte, men känner att jag behöver en ny dos :o

Måste verkligen ge mig på att spara till grindar i bilen.. Igår när vi skulle besöka rastgården fokuserade jag på Hamlet då han brukar försöka dundra ut ur bagaget ( vi jobbar på det) och Lex vanligtvis brukar vänta på mitt "ok" innan han hoppar ut. Men igår for Lex ut som skjuten ur en kanon.. bara några meter ifrån oss sprang ett helt fotbollslag och tränade, så hann se framför mig hur jag skamset fick gå över dit och försöka fånga in en glatt hälsande labrador.. Men till min stora lättnad verkade han mer intresserad av att cirkulera runt mig och lukta.

Just nu längtar jag till sambon kommer hem från semestern, mycket jobb att ta hand om två monster på egen hand.
// Varit själv med hundarna i 2 dar:o

Idag var jag och lillpumin och träffade hans kullbror. De kände igen varandra trots att det var ett år sen de sågs sist, lekte och hade superkul. Iallfall lånade jag pappas bil medan han var och jobbade. Efter träffen åker jag tillbaka till hans jobb och han ska släppa mig vid min lägenhet. Väl där kliver pappa också ur bilen och säger "Jag måste ju hälsa på lillpumin"... (som satt i en bur i bakluckan)

Nu på eftermiddagen ringer min bror och det första han frågar är "Hur är det med grabbarna (=hundarna)?"

Ofta tycker jag familj och vänner längtar mer efter att träffa hundarna än mig :meh::D

Måste verkligen ge mig på att spara till grindar i bilen.. Igår när vi skulle besöka rastgården fokuserade jag på Hamlet då han brukar försöka dundra ut ur bagaget ( vi jobbar på det) och Lex vanligtvis brukar vänta på mitt "ok" innan han hoppar ut. Men igår for Lex ut som skjuten ur en kanon.. bara några meter ifrån oss sprang ett helt fotbollslag och tränade, så hann se framför mig hur jag skamset fick gå över dit och försöka fånga in en glatt hälsande labrador.. Men till min stora lättnad verkade han mer intresserad av att cirkulera runt mig och lukta.

Just nu längtar jag till sambon kommer hem från semestern, mycket jobb att ta hand om två monster på egen hand.
// Varit själv med hundarna i 2 dar:o
Haha....jag var själv i 6 dagar med 3 vuxna hundar, unghunden Lilla S samt två valpar :p
När sambon ringde dag 5 och sa att fiskeresan blev en dag längre höll jag på att bryta ihop:D

I dag har Lilla S varit hos fysoterapeften pga hältan hon fick när hon lekte med den lilla JRT.
Lite laser mm bidde det.
Kikade på en hundkärra i dag och har lagt ett bud. Vi kommer inte ifrån att vi måste ha en nu med 3 stora hundar, skägget och ev parningstikar.

I dag har Lilla S varit hos fysoterapeften pga hältan hon fick när hon lekte med den lilla JRT.
Lite laser mm bidde det.
Kikade på en hundkärra i dag och har lagt ett bud. Vi kommer inte ifrån att vi måste ha en nu med 3 stora hundar, skägget och ev parningstikar.
Jag och sambon kom fram till att om vi skaffade en hundkärra så kunde vi ha SEX hundar! Minst! :love:

Men idag har vi oxå varit till fysion så nu vill jag inte ha någon hund.. alls.. :wtf:

Jag och sambon kom fram till att om vi skaffade en hundkärra så kunde vi ha SEX hundar! Minst! :love:

Men idag har vi oxå varit till fysion så nu vill jag inte ha någon hund.. alls.. :wtf:
I nuläget har vi 6 hundar hemma, men puppisarna åker ju ihop ännu.
Men Criga och Gubben ska ju bort. Eller Gubben iaf...det där med Criga blir svårare och svårare för varje dag :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka