Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit nere på klubben och kört agility för första gången på evigheter. Tjugo grader, molnigt, svag vind. Perfekt agilityväder! Lilla pilen var så fin så, hade inte glömt någonting alls. :D

Körde en ny hittepå-metod för att träna kontaktfälten, mest för att jag glömt locket jag brukar ha godis på. Körde externbelöning istället och det fungerade! Missade hon kontaktfältet kan jag lätt stoppa henne och köra om, och då blev hon mer noggrann. Stannade hon innan kontaktfältet bar jag ner henne och körde om. Det tog inte lång tid innan hon fattade själv vart hon skulle stanna för att få sin belöningssignal :love:

Så nöjd! Men så har jag ju världens finaste lilla räv också :D

Fick tidigare reda på att en tik jag gillar ska ha sin sista kull nu, troligen i höst/vinter och DET PASSAR INTE MIG, då jag har slutåret i högskoleutbildningen som väntar. Skit också :idea:

Veterinären. Vi hade inte bestämt dag än för avlivning i och med att veterinären först sa att han kan leva några veckor till. Tre dagar senare ringer de igen och säger att han lidit nog mycket och att han måste avlivas direkt, det kunde alltså inte vänta två dagar ens.
Vilket hutlöst pris du fick betala#
Då hade jag bestridit kostnaden.

Veterinären. Vi hade inte bestämt dag än för avlivning i och med att veterinären först sa att han kan leva några veckor till. Tre dagar senare ringer de igen och säger att han lidit nog mycket och att han måste avlivas direkt, det kunde alltså inte vänta två dagar ens.
Vilket hutlöst pris du fick betala#
Alltså, jag tycker verkligen att det låter helt galet?! Det är tungt som det är att ta bort ett djur så då hjälper det ju inte med så olika information och när förutsättningarna ändras så (utan att en själv är medveten om det - jag antar att ni kanske inte hade märkt någon skillnad?)

Var med om en märklig grej igår. Alpina var med in på Hööks en sväng. Jag står och kollar på tröjor och hon ligger lungt på golvet brevid mig då hör jag någon säga ursäkta och när jag kollar så står det en kvinna MELLAN mig och Alpina?! :confused: Då kunde hon alltså inte vänta en sekund ens så vi kunde flytta på oss utan hon tränger sig in mellan oss. Jag har ju inget speciellt långt koppel heller så det var ju inte direkt gott om utrymme. Alpina hoppar ju så klart upp på henne och vill hälsa så jag får släppa kopplet för att inte behöva krama denna okända människa för att kunna gå därifrån. Varför gör man ens så? Nu är ju min hund världens snällaste men det har ju inte hon någon aning om. :banghead: :wtf: :rage:

Var med om en märklig grej igår. Alpina var med in på Hööks en sväng. Jag står och kollar på tröjor och hon ligger lungt på golvet brevid mig då hör jag någon säga ursäkta och när jag kollar så står det en kvinna MELLAN mig och Alpina?! :confused: Då kunde hon alltså inte vänta en sekund ens så vi kunde flytta på oss utan hon tränger sig in mellan oss. Jag har ju inget speciellt långt koppel heller så det var ju inte direkt gott om utrymme. Alpina hoppar ju så klart upp på henne och vill hälsa så jag får släppa kopplet för att inte behöva krama denna okända människa för att kunna gå därifrån. Varför gör man ens så? Nu är ju min hund världens snällaste men det har ju inte hon någon aning om. :banghead: :wtf: :rage:
Sådär gör folk mest hela tiden tycker jag, ska absolut klämma sig förbi mellan hundägare och hund, även om det så råkar finnas mer plats på andra sidan... Förstår det inte heller. Jag har visserligen mest varit med om det ute vid gångvägar och liknande, i djuraffärer brukar folk för det mesta ha tillräckligt mycket hundkunskap för att hålla visst avstånd. Sedan tänkte kanske personen ni mötte något i stil med "såklart hundar i affärer är snälla" men folk har ju en tendens att överskatta sina hundars snällhet...

Sådär gör folk mest hela tiden tycker jag, ska absolut klämma sig förbi mellan hundägare och hund, även om det så råkar finnas mer plats på andra sidan... Förstår det inte heller. Jag har visserligen mest varit med om det ute vid gångvägar och liknande, i djuraffärer brukar folk för det mesta ha tillräckligt mycket hundkunskap för att hålla visst avstånd. Sedan tänkte kanske personen ni mötte något i stil med "såklart hundar i affärer är snälla" men folk har ju en tendens att överskatta sina hundars snällhet...

För att inte tala om idioten jag mötte sist jag flyttade fåren på en grusväg. Han pressade sig förbi mig (som gick före djuren) in mellan mig och djuren, sen in mellan djuren och hunden (sic!) och sen förbi hunden i hög fart. Detta alltså på en pytteliten byväg, där det är max 30 km/h. Både jag och hunden hade varselvästar, så han såg oss garanterat. Vi hade inte en chans att hinna gå åt sidan, och det var inte många centimetrar från att han klippte ett får med sitt framhjul.

Jag förstår verkligen inte. Jag håller mig så långt ifrån andras hundar som jag bara kan.. :cautious:

Jag förstår verkligen inte. Jag håller mig så långt ifrån andras hundar som jag bara kan.. :cautious:
Ellerhur?! Jag blev dock lite trött när en människa hade parkerat sig precis utanför dörren till en turistgrej med sin säkert supersnälla hund, den var åtminstone så fet att den inte kunde röra sig i så högt tempo.. :angel: Och sen hade mage att muttra när en av ungarna i mitt sällskap råkade vingla till och komma åt hunden när hen försökte ta sig förbi hunden. Det fanns liksom ingen anledning för människan att ens vara i närheten av dörren, definitivt inte stå och luta sig mot dörrkarmen med hunden vid fötterna... :meh: En meter bort stod det en bänk i skuggan där hunden hade mått betydligt bättre.. :cautious:

För att inte tala om idioten jag mötte sist jag flyttade fåren på en grusväg. Han pressade sig förbi mig (som gick före djuren) in mellan mig och djuren, sen in mellan djuren och hunden (sic!) och sen förbi hunden i hög fart. Detta alltså på en pytteliten byväg, där det är max 30 km/h. Både jag och hunden hade varselvästar, så han såg oss garanterat. Vi hade inte en chans att hinna gå åt sidan, och det var inte många centimetrar från att han klippte ett får med sitt framhjul.
Han klämde sig förbi med cykel alltså? Eller vad? Oavsett vilket så låter det visserligen som ett oerhört märkligt beteende... Ibland (ofta) förvånas jag av att det inte sker fler olyckor än vad det gör bland människor, framförallt i trafiksituationer.

Han klämde sig förbi med cykel alltså? Eller vad? Oavsett vilket så låter det visserligen som ett oerhört märkligt beteende... Ibland (ofta) förvånas jag av att det inte sker fler olyckor än vad det gör bland människor, framförallt i trafiksituationer.
Bil...

Men jag hade cyklister i fårflocken när jag flyttade ~75 djur inne i Örebro också för ett par år sedan. Av nån anledning tror folk att får är fordon med eget trafikvett/trafikansvar?

Nått jag har svårt för är andra hundägare som då också tolkar det faktum att man håller avstånd från och inte tränger sig på deras hund som rädsla och okunskap...

Jag är alltid bara lugn och låter okända hundar komma till mig, eller tar det lugnt och säkert med att närma mog dem, även om jag snackar med ägaren som jag i vissa fall kanske känner ytligt (tex kollega eller dyl). Har varit med om konstigt folk som då tar detta som att jag är okunnig eller rädd för att jag inte hoppar på och leker med deras hundar. Detta är lite av en pet peeve för mig...

Jag har ett matdilemma. Hur hade ni gjort med matgivan om ni skulle cykla 8 km med hundarna en timme efter utfodring?
De får 250 gram (väger 23 kg) och 320 gram (väger 25-26 kg) färskfoder. De är av ras som har risk för magomvridning, även om jag *peppar peppar* aldrig haft det på någon av mina hundar.
Jag kan ju ge mat när jag kommer fram, men det blir bökigare.

Jag har ett matdilemma. Hur hade ni gjort med matgivan om ni skulle cykla 8 km med hundarna en timme efter utfodring?
De får 250 gram (väger 23 kg) och 320 gram (väger 25-26 kg) färskfoder. De är av ras som har risk för magomvridning, även om jag *peppar peppar* aldrig haft det på någon av mina hundar.
Jag kan ju ge mat när jag kommer fram, men det blir bökigare.
Jag hade förskjutit utfodringen och hade det blivit för tätt inpå nästa utfodring hade jag hoppat över den helt, tidigare lagt nästa fodring med nån timme el två och då gett något mer.

Dobbis är ju också en magomvridningsras och jag fick lära mig att mat 1 tim före eller efter hård motion var ok.
Dock är den läran gammal så det kanske finns nya rön.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka