Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade förskjutit utfodringen och hade det blivit för tätt inpå nästa utfodring hade jag hoppat över den helt, tidigare lagt nästa fodring med nån timme el två och då gett något mer.
Det är det som gör det hela svårt. De är matgalningar, den ena så pass att hon liksom vibrerar tills hon får mat. Jag tror hon kommer bli väldigt jobbig att hantera om jag skippar frukost.
Vanligtvis får de morgon och kväll, nu tänkte jag börja cykla till jobbet och då blir ju inte morgonfodringen bra. Kvällsmat får de när jag kommer hem, brukar bli frukost vid 6.30 och kvällsmat vid 19, kvällsmaten har jag inte möjlighet att ge tidigare.

Är risken för magomvridning lika stor om jag halverar mängden mat? Dvs fortfarande ger den 1 h innan cyklingen, men halva mängden. Sen kan jag ha lite torrfoder på jobbet som de kan få de dagar vi cyklar.

Det är det som gör det hela svårt. De är matgalningar, den ena så pass att hon liksom vibrerar tills hon får mat. Jag tror hon kommer bli väldigt jobbig att hantera om jag skippar frukost.
Vanligtvis får de morgon och kväll, nu tänkte jag börja cykla till jobbet och då blir ju inte morgonfodringen bra. Kvällsmat får de när jag kommer hem, brukar bli frukost vid 6.30 och kvällsmat vid 19, kvällsmaten har jag inte möjlighet att ge tidigare.

Är risken för magomvridning lika stor om jag halverar mängden mat? Dvs fortfarande ger den 1 h innan cyklingen, men halva mängden. Sen kan jag ha lite torrfoder på jobbet som de kan få de dagar vi cyklar.
Om hade blivit jobbig hade jag kanske gett lite. Mina är förvisso väldigt matglada men funkar utmärkt vid ett hoppat mål.

Om hade blivit jobbig hade jag kanske gett lite. Mina är förvisso väldigt matglada men funkar utmärkt vid ett hoppat mål.
Mina förra hundar funkade också utmärkt trots hoppade mål, men denna är löjligt punktlig och noga med maten:D
Det är ju en lång sträcka att springa för dem, men om de får maten en timme innan, var befinner den sig när vi rör oss? Och var är det högst risk?

Mina förra hundar funkade också utmärkt trots hoppade mål, men denna är löjligt punktlig och noga med maten:D
Det är ju en lång sträcka att springa för dem, men om de får maten en timme innan, var befinner den sig när vi rör oss? Och var är det högst risk?
Jag hade gett maten, jag har hört att det är mindre risk för magomvridning med färskfoder kontra torrisar men vet inte sanningshalten i det.
Sen antar jag att ni inte ska köra fullt ös i 8km?

Jag har ett matdilemma. Hur hade ni gjort med matgivan om ni skulle cykla 8 km med hundarna en timme efter utfodring?
De får 250 gram (väger 23 kg) och 320 gram (väger 25-26 kg) färskfoder. De är av ras som har risk för magomvridning, även om jag *peppar peppar* aldrig haft det på någon av mina hundar.
Jag kan ju ge mat när jag kommer fram, men det blir bökigare.

Tror du inte att du kan "ställa om" dom så att dom inte förväntar sig mat förrän ni är på jobbet?

Maten kommer att befinna sig kvar i magsäcken en timme efter givan, den börjar tömma sig ut i tolvfingertarmen efter ca 2 timmar, men allt töms inte på en gång.
Man brukar rekommendera 2 timmar innan hård ansträngning, särskilt för riskraser och vänta med mat efter ansträngning tills hunden är lugn igen och andning osv gått ner till det normala.

Jag hade kanske gett ett typ kex eller liknande på morgonen och sedan väntat med maten till efter cyklingen. Har ni kyl eller frys på jobbet? Så kan du väl ha mat redo till damerna där? Om du ger färskt alltså. Eller ta med en matlåda med kylklamp/kylväska på morgonen.

Risken minskad absolut om mängden mat minskas, stora skrovmål har mycket högre risk att bidra till magomvridning än om hunden äter flera mindre portioner om dagen.

Maten kommer att befinna sig kvar i magsäcken en timme efter givan, den börjar tömma sig ut i tolvfingertarmen efter ca 2 timmar, men allt töms inte på en gång.
Man brukar rekommendera 2 timmar innan hård ansträngning, särskilt för riskraser och vänta med mat efter ansträngning tills hunden är lugn igen och andning osv gått ner till det normala.

Jag hade kanske gett ett typ kex eller liknande på morgonen och sedan väntat med maten till efter cyklingen. Har ni kyl eller frys på jobbet? Så kan du väl ha mat redo till damerna där? Om du ger färskt alltså. Eller ta med en matlåda med kylklamp/kylväska på morgonen.

Risken minskad absolut om mängden mat minskas, stora skrovmål har mycket högre risk att bidra till magomvridning än om hunden äter flera mindre portioner om dagen.
Tack för din input:)
Jag tror jag gör så att de får en bit torkad lunga eller liknande på morgonen, bara nåt lätt. Sen tar jag med maten i matlådor så får dem den en stund efter vi har kommit fram. Tror inte maten hinner bli kass på den stunden, alltså om jag inte kyler den. Eller så får de käka torrfoder på morgonen de dagarna.

Jag har aldrig varit så nojjig med att ge mat efter ansträngning, väntat tills de har normal puls bara, men innan en sån ansträngning känns dumt.

Inte värt att starta ny tråd för, tänkte bara kolla om nån visste..

Vi får ju inte importera hundar till sverige innan de är 15v gamla. Men hur är det med export till Danmark? Har de inga liknande regler och kan en valpköpare i Danmark köpa en 8v gammal valp från Sverige och föra in den i Danmark?

Vi får ju inte importera hundar till sverige innan de är 15v gamla. Men hur är det med export till Danmark? Har de inga liknande regler och kan en valpköpare i Danmark köpa en 8v gammal valp från Sverige och föra in den i Danmark?
Jag har för mig det gäller export med.

Nej egentligen inte,men det gör dom ändå,deras regler är inte lika rigorösa som här.

Det har hänt mycket på den senaste tiden. Grabben är nu far till nio valpar (två kullar! :D), inkallning går väl lite bättre, tre utställningar gjorda med två BIR (vad som gick fel på en av utställningarna: "lundehundsbromsen") och en som ska ske om runt två månader, och suget att träna agility är starkt men han har inte riktigt disciplinen som krävs för att träna det än.

Har dom ändrat lagarna nyligen? :cautious: Jag importerade min ifrån Danmark till Sverige när han var runt 10-11 veckor förrförra året, men jag har hört om en hel del lagändringar b.la om rabies-vaccination.

I dag har Miss Mandy varit en "Bossy Bitch" hela dagen pa traningen. Kompisarna forundrades over att hon inte riktigt "levde upp till sina intentioner". Hon var SA villig att fara ut och tala om for andras hundar att, "skrika och skalla ar oupfostrat och far inte utforas". Men till allas var forvaning valde hon att titta pa mig och stanna kvar varje gang bakvangnen borjade latta. Hon ar inte alltid latt att ha att gora med, Miss Allvarlig som inte har nagon humor alls. Det slutade med att hon skotte sig riktigt bra och fick mycket berom av var figge pa bitovningarna. :cool:

Princess Diva's fot gaende var rent vackert i dag ... trots mycket varmt och lang vantan i bilen. Jag ar mer an nojd med den lilla damen. Sedan lekte hon och ett par mallar, en vizsla valp, en malle valp, och en liten skrutt som ser ut som en ekorre en stund. En mycket lyckad dag alltsa. :D

Det har hänt mycket på den senaste tiden. Grabben är nu far till nio valpar (två kullar! :D), inkallning går väl lite bättre, tre utställningar gjorda med två BIR (vad som gick fel på en av utställningarna: "lundehundsbromsen") och en som ska ske om runt två månader, och suget att träna agility är starkt men han har inte riktigt disciplinen som krävs för att träna det än.

Har dom ändrat lagarna nyligen? :cautious: Jag importerade min ifrån Danmark till Sverige när han var runt 10-11 veckor förrförra året, men jag har hört om en hel del lagändringar b.la om rabies-vaccination.

Vet inte när... Men visst sjutton är det samma regler för Danmark nu som med andra EU-länder, dvs 12v+3v=15v?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka