Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
I eftermiddag åkte vi in akut till djursjukhuset. Världens bästa Mandy har varit extra trött och lite flåsig samt haft ont igen och inte velat promenera något. Ringde för att rådfråga om det kunde bero på medicinen och fick svaret att komma in. Chockad och orolig åkte jag in med henne men det visade sig att det nog inte hade behövts. Väl på plats trodde de, liksom jag, att det berodde på hennes ledproblem och uppmaningen löd: öka kortisondosen igen och försök få kontakt med behandlande ortoped via mail (ortopeden har semester). Fanns ingen ortoped på plats ska jag väl tillägga.

Kändes bra att det inte var något urakut och allvarligt även om det såklart inte är en rolig situation. Får vi inget strålande besked nästa återbesök är det nog kört. Är nu 11 månader sen hon blev dålig. Mitt älskade :heart.

Hoppas det går bra. Minns jag rätt, är det din hund som är utredd för autoinnun sjukdom? Ursäkta om jag har fel.

Idag är jag trött i hjärnkontoret för jag har haft besök - i omgångar :D Först av en gammal vän med dotter, som jag inte sett på sååå länge. Fikade, gullade valpar och jag fick eukalyptus essens i present :) När valparna börjar flytta ut, så ska mamma-hund får börja träna på nosework.

Sen kom "farmor" till valparna. Alltså ägaren till valparnas pappa och så gosades det igen då och pratades massor - superkul :D Och senare under eftermiddagen kom en tidigare valpköpare till mig. Hon har åkt ett antal mil bara för att få se och pussa på valparna :love: Med i bilen fanns sambo och mamma Pollys ena son från första kullen - dom gick en promenad under tiden (kan inte ta in någon utomstående hund här nu tyvärr, då jag bor litet och pga pupparna. Blir nog inte populärt hos mamma-hund). men jag gick ner och träffade honom och oj så glad jag blev. Han har blivit så fin och är så lik sin mamma :love: Helmysig grabb, som kommer bli en snygg kille som vuxen.

Men pga värmen, så känner jag mig kokt. Valparna har fått rejsa sent ute i trädgården och nu ska vi försöka sova i ett övervarmt sovrum O_o

Imorgon tänker jag ta med Aysu på ordentlig skogspromenad, det ihopsydda såret ser fint ut, imorgon har det gått 10 dagar och jag har inte märkt att det blivit värre när vi senaste dagarna gått i lite lätt kuperad terräng. Första dagarna fick hon ju knappt gå, sedan bara rastningsrundor på platt mark, därefter långpromenader osv.

Har varit otroligt rädd för att hon ska dra upp såret då det sitter så dumt till, finns inte jättemycket hud över där att "laga" hålet med. Men ja, det verkar ha gått bra. Hon har så fantastiskt bra läkkött den där hunden. Såklart. Hon är bra på allt :love: (allt hon behöver vara bra på för att passa perfekt i mitt liv i alla fall)

Jag håller på med projekt "Vänja Tonto vid bra mat" och har lyckats få honom att äta ett skitfoder med ytte pytte lite mer kött, innan åt han ett skitfoder där största delen var spannmål. :yuck: (Han älskar spannmål)

Men jag skulle gärna putta in ett foder med mer kött i för att han långsamt ska vänjas av att käka "Mc Donalds" varje dag. Han äter just nu Royal Canin. :banghead: :yuck: Men sorten har i alla fall kött som första ingrediens... tillskillnad från veterinärfodret han åt innan för att han vägrade allt annat utom Rollos mat. :meh: Det är ett under att han alltid får komplimanger för sina muskler hos veterinären. (Jag Barfar några mål varje lite då och då (4-6 gånger i veckan), men han vägrar äta enbart barf.)

Men jag vet inte vad han ska äta riktigt. Finns det något foder med någorlunda kötthalt men med lite spannmål?

Det här är bara så chockartat roligt, min systers nya hund visar sig ha våra gamla hundars pappa i stamtavlan!! (Vi hade kullsyskon.) Det lustiga är att vi båda två har associerat till just våra respektive gamla hundar när vi tittat på nya valpen, trots att framför allt hon haft en massa andra hundar i sitt liv.

Från början av valpsökandet letade min syster efter dessa gamla linjer, men gick bet. Jag vet ännu inte om hon vet om detta, hon har semester och läser väl inte mejl så ofta... Hmpf.

Det finns en osåld valp i kullen, nu vill jag ha den :laugh: men man kanske ska ha bättre argument än nostalgiskäl. :p

Har varit på High Chaparall med familj och hund. Kan konstatera att Eski är helcool :love: och helt, fullständigt, totalt, skottfast. Om det var någon som tvivlade. :D
Kul! Helt OT, men såg du den stora stunt-showen? Min bästa vän är med där, tror hon spelade skurken igår :D

Jag håller på med projekt "Vänja Tonto vid bra mat" och har lyckats få honom att äta ett skitfoder med ytte pytte lite mer kött, innan åt han ett skitfoder där största delen var spannmål. :yuck: (Han älskar spannmål)

Men jag skulle gärna putta in ett foder med mer kött i för att han långsamt ska vänjas av att käka "Mc Donalds" varje dag. Han äter just nu Royal Canin. :banghead: :yuck: Men sorten har i alla fall kött som första ingrediens... tillskillnad från veterinärfodret han åt innan för att han vägrade allt annat utom Rollos mat. :meh: Det är ett under att han alltid får komplimanger för sina muskler hos veterinären. (Jag Barfar några mål varje lite då och då (4-6 gånger i veckan), men han vägrar äta enbart barf.)

Men jag vet inte vad han ska äta riktigt. Finns det något foder med någorlunda kötthalt men med lite spannmål?

Standardt? Jag har dålig koll på torrfoder men har för mig att det är hyfsat. Fast kanske bara är ris i?
På kattsidan är acana typ godast i torrfoderväg, hälsar min katt. Men det är spannmålsfritt om jag inte minns fel.

Din hund är konstig :p

Professorn vill gärna ha saker i munnen när han promenerar. Helst vill han ha pinnar men det gillar jag inte så jag köpte ett sånt där rep med knutar som vi bara använder som promenadleksak. Funkar oftast jättebra, han bär den fint, den är stor nog att inte kunna sväljas men väger inte så mycket att det blir jobbigt att bära, han gnager inte på den osv. Men han har en sån väldig förkärlek för att kissa på den! Jag blir helt knäpp. Han går en bit, släpper den, tar nåt steg till och kissar sedan på den och busken/tuvan/stenen/whatever han siktat in sig på från början. Den överlevde två promenader sedan senaste tvätten innan han nu kissade på den igen. Aaaargh.

Det finns en osåld valp i kullen, nu vill jag ha den :laugh: men man kanske ska ha bättre argument än nostalgiskäl. :p
Äh, så länge det inte bara är därför så är det ju en vettig del kan jag tycka! :D

@Lavine
Titta, de här två är ju inte direkt olika varandra :p
13819556_676052675876449_739928792_n.jpg

I kroppen är valpis mer lik sin mormor, min första tik.
Och tja, det är pga stamtavlan som jag såg till att få hem valpis.

Har just kommit hem efter många timmar på kliniken. Galenpannan fick stanna kvar för fortsatt vård :cry:
Hon blev biten av en annan hund igår, den hann bita en gång innan hon kastade sig bakåt samtidigt som jag ryckte i kopplet så hon flög bakåt. Det blev bara två små sår, som inte såg så illa ut. Men i morse hade en ordentlig bula svullnat upp på sidan, strax nedanför det ena såret och hon var klart smärtpåverkad. Så tacksam att vi bor nära en stor klinik som alltid har öppet! Även om det blir lång väntan så går det fort att få en första bedömning och ju mer akut desto kortare väntan.
Så nu ska jag gå här hemma och vänta på att de ringer... :crazy: :( fy så jobbigt det är!

Har just kommit hem efter många timmar på kliniken. Galenpannan fick stanna kvar för fortsatt vård :cry:
Hon blev biten av en annan hund igår, den hann bita en gång innan hon kastade sig bakåt samtidigt som jag ryckte i kopplet så hon flög bakåt. Det blev bara två små sår, som inte såg så illa ut. Men i morse hade en ordentlig bula svullnat upp på sidan, strax nedanför det ena såret och hon var klart smärtpåverkad. Så tacksam att vi bor nära en stor klinik som alltid har öppet! Även om det blir lång väntan så går det fort att få en första bedömning och ju mer akut desto kortare väntan.
Så nu ska jag gå här hemma och vänta på att de ringer... :crazy: :( fy så jobbigt det är!
Håller tummarna för att det inte ska vara något allvarligt och att hon snart mår bra igen!

Standardt? Jag har dålig koll på torrfoder men har för mig att det är hyfsat. Fast kanske bara är ris i?
På kattsidan är acana typ godast i torrfoderväg, hälsar min katt. Men det är spannmålsfritt om jag inte minns fel.

Din hund är konstig :p

Jo tack. :laugh: Acana, Standardt och Orijen har vi testat. :cautious: Och det är BLÄ. :yuck:

Det är ett utmärkt skäl till att skaffa valp, det är ju pga sådant som jag ville ha hem Ebrah :D

:up: Sånt är absolut skäl för mig att "slå till" när jag letar, det är väl bara det att jag inte tänkte köpa colliehane... :D som det är fråga om här. Utan i så fall en (liten) tik, men troligen vill jag ändå helst ha en sheltie.

Både min hund OCH mina katter har släkt bakåt som avgjort att jag köpt dem faktiskt. :) ... Jag är glad att du förstår mig! Dina tjejer är verkligen lika varann för övrigt, kul.

Har precis upptäckt att et tydligen finns pudlar med dreads??
(Ej min bild, googlade 'corded poodle')
web1_TSD102215DogShow-32.jpg

Är det här godkänt för pudlar? Varför gör man det? Hur blir det såhär, vad finns det för funktion?? Så nyfiken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
921
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat