Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på med projekt "Vänja Tonto vid bra mat" och har lyckats få honom att äta ett skitfoder med ytte pytte lite mer kött, innan åt han ett skitfoder där största delen var spannmål. :yuck: (Han älskar spannmål)

Men jag skulle gärna putta in ett foder med mer kött i för att han långsamt ska vänjas av att käka "Mc Donalds" varje dag. Han äter just nu Royal Canin. :banghead: :yuck: Men sorten har i alla fall kött som första ingrediens... tillskillnad från veterinärfodret han åt innan för att han vägrade allt annat utom Rollos mat. :meh: Det är ett under att han alltid får komplimanger för sina muskler hos veterinären. (Jag Barfar några mål varje lite då och då (4-6 gånger i veckan), men han vägrar äta enbart barf.)

Men jag vet inte vad han ska äta riktigt. Finns det något foder med någorlunda kötthalt men med lite spannmål?
Essentails ? inget spannmål alls och mer smakligt än Orien och Acana enligt mina :)

:up: Sånt är absolut skäl för mig att "slå till" när jag letar, det är väl bara det att jag inte tänkte köpa colliehane... :D som det är fråga om här. Utan i så fall en (liten) tik, men troligen vill jag ändå helst ha en sheltie.

Både min hund OCH mina katter har släkt bakåt som avgjort att jag köpt dem faktiskt. :) ... Jag är glad att du förstår mig! Dina tjejer är verkligen lika varann för övrigt, kul.

Klart du ska köpa collie! :idea: Mer sådana åt folket! Kan tänka mig att en liten tik hade varit urmysig... Riley's syster är PYTTEliten bredvid honom, och då är han bara 56 i manken, och hon är så kelen och mysig. Typ krypa-innanför-skinnet-mysig :love:

Klart du ska köpa collie! :idea: Mer sådana åt folket! Kan tänka mig att en liten tik hade varit urmysig... Riley's syster är PYTTEliten bredvid honom, och då är han bara 56 i manken, och hon är så kelen och mysig. Typ krypa-innanför-skinnet-mysig :love:

Jag hade en tik som jag egentligen tyckte var lagom stor då, men jag måste minnas fel, för jag hade för mig att hon var 54 hög! Tycker din gosse ser stor ut. (Alltså inte "för stor", utan att det är skillnad mot för de tikar jag känt.) Hon var visserligen nätt, men ändå.

Jag har träffat hanhundar från den här kenneln och de var stoora. Väldigt vänliga, och de är ju liksom inte koloss-tunga, men ändå, när man gillar att ha en hund som är knappt 40 hög och väger 8,5 kg, då är det en enorm skillnad. :D

Vad väger din hund förresten?

Jag hade en tik som jag egentligen tyckte var lagom stor då, men jag måste minnas fel, för jag hade för mig att hon var 54 hög! Tycker din gosse ser stor ut. (Alltså inte "för stor", utan att det är skillnad mot för de tikar jag känt.) Hon var visserligen nätt, men ändå.

Jag har träffat hanhundar från den här kenneln och de var stoora. Väldigt vänliga, och de är ju liksom inte koloss-tunga, men ändå, när man gillar att ha en hund som är knappt 40 hög och väger 8,5 kg, då är det en enorm skillnad. :D

Vad väger din hund förresten?

Han är inte särskilt stor i verkligheten (speciellt inte bredvid Lillebror) ;) Visserligen ser han ut som en liten muskelbyggare pga bredden. Han är ju mätt av en beskrivare och hans vikt ligger ju på runt 24 kilo, så ingen stor kille egentligen.

Men ja, visst är det skillnad! Jag hade antagligen tyckt sheltiesar såg ut som pygméer :angel:

@Nirvana @Lavine @Elegant machinery Tack! Hon är nu opererad och det var djupa sårfickor och trasigt i rygg och laterala thorax, ska få hämta henne ikväll :heart

Med tanke på tråden om hundattacker, det är ju tur att hon är såpass stor som hon är! Och att den andra inte fick mer tag än den ändå fick!
Usch vad otäckt men himla skönt att det verkat gå bra!

Bodde en gigantisk Terv-mix i samma port som jag som ofta hade munkorg och jag var livrädd för den när vi skaffade Professorn. Det var bara mannen i familjen som hade minsta pli på den och som hade munkorg varje gång vi såg dem. Resten av familjen "rastade" hundstackaren nån minut två meter från porten, slet och drog för att tvinga in den efteråt och använde inte munkorg. Försökte alltid hålla utkik innan vi gick ut/in för att inte stöta ihop med den vid fel tillfälle. Tack och lov flyttade familjen (blev troligtvis vräkta) i slutet av förra året. :up:
Nu bor det nästan bara små plutthundar här förutom en megasnäll gammal goldentik.

Han är inte särskilt stor i verkligheten (speciellt inte bredvid Lillebror) ;) Visserligen ser han ut som en liten muskelbyggare pga bredden. Han är ju mätt av en beskrivare och hans vikt ligger ju på runt 24 kilo, så ingen stor kille egentligen.

Men ja, visst är det skillnad! Jag hade antagligen tyckt sheltiesar såg ut som pygméer :angel:

Ok, en hane som din skulle jag kunna tänka mig. :D

Nu minns jag att jag sett foton på honom med den trefärgade hanen, som ÄR stor. ;)

Jag har stort behov av att träffa min systers valp nu!! :):laugh:

Sitter och funderar på om jag ska ta bort Aysus stygn ikväll eller vänta till imorgon och ringa djursjukhuset först för att rådfråga. Inte säkert att jag lyssnar på dem dock, känner inget vidare förtroende för dem :angel: Självklart stängde de för en timme sedan.. Kanske ska avvakta till imorgon i alla fall och se om de har öppet då. (Det står bara öppettider på hemsidan, telefontider går inte att få fram alls verkar det som...)

Nu är jag sur.
Åkte bort till hundbadet som ligger på jobbet med familj plus "Gubben".
Väl där är ett par med tre lösa Tollare.
När de ser oss med hund skiter de i att koppla hundarna...de nöjer sig med att hålla i halsbanden och vänta in om vår hund kommer göra något.
Det gör han inte. Han står tyst jämte sambon och tittar. Så då släpper de hundarna igen.
Jag säger då "Hej, jag jobbar här och vill ni vara vänliga och koppla hundarna? Lösa hundar är inte tillåtet på området"
Får till svar: " De är ju ändå mest i vattnet så det gör väl inget" sen vänder de ryggen till oss och badar nonchalant vidare.
Vi bestämde oss för att inte kliva ut på stranden med vår kopplade hund eftersom VI inte kan lita på att DERAS hundar kommer att sköta sig och vid en eventuell konflikt ligger en Tollare i underläge.
Gubben fick sitta i bilen med mig på passning medans sambo och son badade :mad:

Ok, en hane som din skulle jag kunna tänka mig. :D

Nu minns jag att jag sett foton på honom med den trefärgade hanen, som ÄR stor. ;)

Jag har stort behov av att träffa min systers valp nu!! :):laugh:

Precis! ;)
Haha ja, Lillebror är nog 60+ i manken och ligger på 28 kilo, är snart 13 månader. Stooor!

Jo tack. :laugh: Acana, Standardt och Orijen har vi testat. :cautious: Och det är BLÄ. :yuck:
Det enda torrfoder min matkrånglande vovve äter är Halla Valp. Ingen vete står det, men vetegrodd, majs, korn, ris. Kött står först dock. Inget strålande foder, men det finns värre. Acana, Taste of the Wild, Standardt Extra, ratas här med.

Ska kolla upp det! Han vill gärna att det ska knapra när han äter, hur stora är bitarna?
Finns för småhundar i småkulor och i normalstora bitar :) vet dom har provpåsar att köpa hem (finns enbart på webben, dom skickar hem till dörren). Mina gillar det och får som godis, som åka bort-proviant och mina valpar får det nu som torrisar så magarna ska vara vana vid det vid flytt (jag råutfodrar annars) :)

Kikade på Tontos diagram från MH och han fyller verkligen ut rutan. :p
DlLgly1.png

Klockan är 05:30 och nu verkar det som om Aysu får ont vid sitt sår... Vet inte vad jag ska göra. Hon började nyss skrika när hon skulle flytta sig i sängen och höll upp sitt ben. Tog av strumpan jag hade på fall att den gjorde något dumt. Vet inte om det kan vara så att det är jäkligt obehagligt för henne för att hon inte bör ha stygnen kvar, så att jag ska ta bort dem, eller om det är så att något dumt hänt så att hon absolut borde ha stygnen kvar... Och så är klockan supertidigt en lördag så att ingen är vaken. Gah! Om det åtminstone vore vardag så att veterinärställen öppnade om någon enstaka timme...

Klockan är 05:30 och nu verkar det som om Aysu får ont vid sitt sår... Vet inte vad jag ska göra. Hon började nyss skrika när hon skulle flytta sig i sängen och höll upp sitt ben. Tog av strumpan jag hade på fall att den gjorde något dumt. Vet inte om det kan vara så att det är jäkligt obehagligt för henne för att hon inte bör ha stygnen kvar, så att jag ska ta bort dem, eller om det är så att något dumt hänt så att hon absolut borde ha stygnen kvar... Och så är klockan supertidigt en lördag så att ingen är vaken. Gah! Om det åtminstone vore vardag så att veterinärställen öppnade om någon enstaka timme...
Jag hade tagit stygnen, om det har gått 10 dagar och det ser fint ut gör nog inte ett dygn hit eller dit någon större skillnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka