Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj då @Red_Chili , hoppas det gått bra.

Jag hade tagit stygnen, om det har gått 10 dagar och det ser fint ut gör nog inte ett dygn hit eller dit någon större skillnad.

Jag tog bort det översta stygnet och satte på ny kompress, det verkade som om det var det översta som irriterade mest och det har hon även försökt få bort. Just pga det så ser det inte perfekt ut just där, i övrigt ser allt utmärkt ut.. Blev så orolig inatt att jag tog tempen på henne också, men den är som vanligt och jag kan trycka lätt med fingret på varje stygn utan att hon reagerar, tänker att det borde vara ett bra tecken.

Kommer nog ta alla stygnen efter långpromenaden, förutsatt att allt fortfarande ser bra ut då.

Lite läskig början på dagen idag på stranden, med mina grabbar och daghunden. Hade alla lösa första biten, men sen ser jag ett gäng lösa hundar längre fram så jag kopplar lillpumin eftersom jag inte riktigt litar på honom. Han kan mycket väl få för sig att sticka dit och hälsa. Iallafall så får en av hundarna syn på oss, en stor grå en, och rusar mot gubben i vattnet. Tack och lov verkar hunden snäll och när gubben fräser ifrån för att den är så framfusig, så sticker den mot daghunden istället. Hon blir rädd och springer iväg :nailbiting:Gah, hann tänka många tankar på de sekunderna.

Som tur är kommer husse springandes efter och ropar "han är snäll, han är bara tio månader!". Jag ropar på daghunden och när hon vänder lyckas husse fånga sin hund. Allt gick ju bra. Jag var ärligt talat inte arg på ägaren till den grå hunden heller, han fångade in sin hund snabbt och den var ju snäll - bara framfusig och tonåring. Sen borde han haft bättre koll runt omkring sig, men misstag händer ju. Som tur var släppte daghunden det nästan på en gång, hon var lite spak hundra meter bara så jag hade henne kopplad. När jag släppte henne igen så lekte hon med grabbarna och verkade ha glömt allt.

Alltså en del hundägare :banghead::laugh:

Mötte två hundägare i färd med att tuta i sina hundar godis för att behålla kontakten, ena hunden var lös, andra hängde i kopplet, båda ville hälsa på den andre. När de väl fått godiset i munnen kastade de sig därför mot varann, matten till den lösa försökte hugga tag i halsbandet och för att kunna det blev hon tvungen att släppa ner sin mindre hund som hon hade i famnen. Ägaren till den kopplade hunden gav lite slack i linan och så började alla tre hundarna nosa rumpan i ring.

Den här ringdansen tog större delen av den 3-4 personer breda stigen så jag fick kliva förbi ytterst sakta, med koncentration på hundarna ifall de skulle explodera. Då upptäckte koppelhundens matte mig och sa skuldmedvetet: Oj, du kanske är rädd, förlåt!

Jag borde ha svarat det jag tänkte: nej, jag är inte särskilt hundrädd, det jag är skräckslagen för är hundägare utan koll ... ;)

Nu är Aysus stygn borta! :banana: Räknade dem när jag tog bort dem, 9st var det. Känns som väldigt många.
13708222_676641075817609_9005400511495265293_o.jpg

Hon kommer få gå i koppel och med skydd på benet ett tag till, vill verkligen inte att hon råkar dra upp det där, men det känns bra att ha fått bort stygnen ändå. Jag är också glad åt att hon är så otroligt lätthanterad. Under tiden jag tog stygnen så låg hon på sidan i min säng, tittade knappt på vad jag gjorde utan bara låg där helt avslappnad, även när jag var lite fumlig av osäkerhet och pillade lite extra på några stygn för att bli helt säker på hur jag skulle ta bort dem. Tänk att jag har en så underbar hund :love:

Åh, idag har jag trååååkigt! Lilla hunden (nåja, så liten man nu är som weimaraner) ligger mest och sover efter gårdagens op. Vi går korta promenader och torkar bort sårvätska som läcker ur dränage-hålen. Smärtstillande verkar fungera bra :up:

Men, den här tråkiga dagen har lett till att jag hittat till avelsdata. Livsfarligt :nailbiting: Har ägnat flera timmar till att kolla in årets kullar, föräldradjur, hälsostatus, MH/BHP mm, mm i en av de raser jag kan tänka mig senare i livet. Intressant att se hur bra/mindre bra uppfödarna är på att skriva vettig info på sina hemsidor. Jag är klart mer intresserad av mental och fysisk hälsa än utställningsmeriter :cool:

Men, den här tråkiga dagen har lett till att jag hittat till avelsdata. Livsfarligt :nailbiting: Har ägnat flera timmar till att kolla in årets kullar, föräldradjur, hälsostatus, MH/BHP mm, mm i en av de raser jag kan tänka mig senare i livet. Intressant att se hur bra/mindre bra uppfödarna är på att skriva vettig info på sina hemsidor. Jag är klart mer intresserad av mental och fysisk hälsa än utställningsmeriter :cool:
Grattis:D Visst är det intressant med olika prioriteringar i avelsarbetet:angel:

Allmän fråga men taggar @Malibu_Stacy för expertråd....

En släkting hävdar att tikvalpar inte får bada pga UVI. I detta fallet är hunden ett halvår.
Vi låter våra bada om de vill... Puppisar badar iofs bara benen, de går lite i bäcken osv men Lilla S har fått bada sen hon kom vid 4 mån ålder.

En släkting hävdar att tikvalpar inte får bada pga UVI. I detta fallet är hunden ett halvår.
Vi låter våra bada om de vill... Puppisar badar iofs bara benen, de går lite i bäcken osv men Lilla S har fått bada sen hon kom vid 4 mån ålder.
Intressant. Jag vet nog ingen som har jakthundar som ska vattenapportera senare i livet som avstår pga det. Vi avstår inte i löp heller. Har haft UVI en enda gång på en hund, den var vuxen.

Klart de kan bada. Man får inte UVI bara för att man badar, gäller både hund och människa.
Självklart ska man låta hunden undvika bad när den har UVI, men en frisk hund kan bada utan problem.

Jag har ju inga "badhundar" så, men Ebrah har hela tiden älskat att sprattla runt i vatten och det fick hon göra även som liten plutt. Hade jag haft hund som gillat att bada så skulle jag vara betydligt mer rädd för vattensvans än UVI. Min enda tik som fått UVI, hon var av modellen som hoppade över minsta vattenpöl, så jag gör i alla fall ingen koppling mellan (frisk) hund som badar och UVI.

De hävdar envist att tikar SKA inte bada första året. Punkt. Frågade varför de skulle löpa större risk för UVI och vad det skulle bero på men fick bara kort tillbaka att det var infon de fått.

Är just nu helt knäckt. Sitter på tåget hem från gbg och Ammo har fått frispel när han inte fick hälsa på de andra hundarna. Han pipskriker helt sjukt högt och vägrar slappna av. Jag har aldrig varit med om liknande och inget mer än att trycka i han godis funkar. Problemet är att jag omöjligt har godis för 1.5h till om det ska fortsätta så här.
Är på nivån att jag skulle kunna slå ihjäl honom just nu.
Nog för att han kan pipa när man åker med honom men såhär har han aldrig betett sig förr.

Är just nu helt knäckt. Sitter på tåget hem från gbg och Ammo har fått frispel när han inte fick hälsa på de andra hundarna. Han pipskriker helt sjukt högt och vägrar slappna av. Jag har aldrig varit med om liknande och inget mer än att trycka i han godis funkar. Problemet är att jag omöjligt har godis för 1.5h till om det ska fortsätta så här.
Är på nivån att jag skulle kunna slå ihjäl honom just nu.
Nog för att han kan pipa när man åker med honom men såhär har han aldrig betett sig förr.
Åh fy. Tåget stannar inte vid någon station tillräckligt länge för att du ska kunna rasta honom lite snabbt? eller åtminstone ta honom utanför vagnen och gå på igen? Tänker att det kanske fungerar för att få honom att tänka på annat i några sekunder, så kanske det blir annat när ni kommer in i vagnen på nytt.

Åh fy. Tåget stannar inte vid någon station tillräckligt länge för att du ska kunna rasta honom lite snabbt? eller åtminstone ta honom utanför vagnen och gå på igen? Tänker att det kanske fungerar för att få honom att tänka på annat i några sekunder, så kanske det blir annat när ni kommer in i vagnen på nytt.

Han har på gott och ont ett ganska bra minne så jag tror risken bara är att han varvar upp igen. Han är något lugnare nu och piper knappt även om han inte är direkt avslappnad men han ligger iaf ner..

Att han kunde ligga och sova utanför McDonalds i nordstan innan är ju en viss kontrast mot det här beteendet.
Nu hoppas jag att han kommer sova vidare sista timmen så även jag kan kan få slappna av lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka