Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han har på gott och ont ett ganska bra minne så jag tror risken bara är att han varvar upp igen. Han är något lugnare nu och piper knappt även om han inte är direkt avslappnad men han ligger iaf ner..

Att han kunde ligga och sova utanför McDonalds i nordstan innan är ju en viss kontrast mot det här beteendet.
Nu hoppas jag att han kommer sova vidare sista timmen så även jag kan kan få slappna av lite.
Håller tummarna för att det går bra för er! Åh vad jag inte saknar tågresor när du påminner mig om sådant här :p

NU ska vi ge oss ut på dagens långpromenad. Vi brukar alltid gå långpromenad på morgonen eller mitt på dagen, vid den här tiden brukar vi ha ätit kvällsmat och så sover hundarna. Nu vankar hundarna, tittar på mig som om jag är dum i huvudet och förstår inte alls varför allt ska vara så konstigt. Ska försöka hitta myggmedel i gömmorna här bara... Vill gärna gå i skogen, men det brukar vara tokigt jobbigt för både mig och hundarna.

Kom precis in. Det är ju fortfarande tokigt varmt ute. Ebrah badade i ett lerigt dike också, så både hon och jag duschade efter promenaden :p

Mindre kul är att Aysu gick orent då och då när vi var ute. Såret SER fint ut och stygnen är ju borta nu, men uppenbarligen känner hon av det fortfarande... Tog därför inte en lika lång promenad som planerat. Får se hur jag gör med allt imorgon.

Jag och labben har varit ensamma några dagar, och jisses vad skönt det har varit att bara ha en hund att fokusera på :o Vi var och badade idag också, och märkte till min inte så stora förtjusning att Lex börjar yla/ gnällskälla i bagaget när vi kör in på grusvägen som leder till sjön.. Tyvärr låter det inte allt för vackert. :cautious::laugh:

Jag gillar sommar och jag gillar värme - men jag avskyr stekande tropikvärme :arghh: 29,5 grader ut och 29,5 grader i sovrummet - det kommer bli en underbar natt.....:rage:

Det är till att ställa in alla lektioner och all hundträning dagtid nu. Hemska värme... Idag kunde jag gå ut vid 21 och få lite träningstid med Frifolf, Frodo och Ale. Tur det är vackert iaf!
13754233_10153899945823666_8239539624863702327_n.jpg

Under förmiddagen ägnade vi oss åt lite kroppskontroll och gymnastikövningar, och plötsligt kunde jag få Fritte att stå stilla "uppställd". Det händer i princip aldrig att han står stilla med bredsidan mot mig utan att vara i arbetsposition, så jag passade på att ta en bild. (Hans teckning på frambenen lurar ögat lite så handlederna ser mer vinklade ut än de faktiskt är.)
13769629_10153899056013666_3819318514994176632_n.jpg

Professorn fick spader när det ringde på dörrklockan nyss. Värre än någonsin.
Testade att ställa mig utanför och plinga på själv några gånger och ge honom en foderkula varje gång... och han tog allihop! Trodde inte alls att det skulle funka egentligen då han matvägrat så himla länge nu. Senaste månaden när vi försökt ge belöningar har han tagit dem i munnen och sen spottat ut och gått därifrån. Medicinen funkar :bow:
Inga skall, knappt nåt boffande. Mest lite fundersamhet över vad sjutton jag höll på med, sedan kontakt och sedan en uppäten foderkula.
Nu vet jag vad vi ska träna imorgon!

Min hund har äntligen lärt sig simma :bump::bump:

Hon är 5,5 år och jag har kämpat varenda sommar med att bära ut henne i vattnet och låta henne simma in men hon har hatat det och mest plaskat vilt omkring sig. Hon har alltid gillat att bada upp till magen men så fort hon har känt att hon förlorar kontakt med botten har hon vänt, även om alla andra har varit ute på djupare vatten eller om jag har kastat pinne eller så.

Nu går vi jaktapporteringskurs och i torsdags skulle vi köra vattenapportering så jag åkte ut till havet i onsdags för att träna inför kursen. Helt plötsligt simmade hon när jag skickade henne efter Dummyn, lite osäkert och plaskande men ändå. På kursen dagen efter var det inga problem, hon tyckte att det var lite svårt att ta sig ner i vattnet när hon inte kunde vada ut men sen simmade hon glatt :D

Igår var jag med @Emor med hundar och barn till ett badstölle och samma sak där - simmade glatt när hon fick hämta saker.

Instruktören på apporteringskursen tyckte att man gärna kunde låta dom ha flytväst på om dom var lite osäkra i simningen så hon får ha det så länge. Tog av den en sväng i går och då ville hon helst inte simma men jag tänker att vi får ta det senare när hon har hunnit få större självförtroende i vattnet.

Min hund har äntligen lärt sig simma :bump::bump:

Hon är 5,5 år och jag har kämpat varenda sommar med att bära ut henne i vattnet och låta henne simma in men hon har hatat det och mest plaskat vilt omkring sig. Hon har alltid gillat att bada upp till magen men så fort hon har känt att hon förlorar kontakt med botten har hon vänt, även om alla andra har varit ute på djupare vatten eller om jag har kastat pinne eller så.

Nu går vi jaktapporteringskurs och i torsdags skulle vi köra vattenapportering så jag åkte ut till havet i onsdags för att träna inför kursen. Helt plötsligt simmade hon när jag skickade henne efter Dummyn, lite osäkert och plaskande men ändå. På kursen dagen efter var det inga problem, hon tyckte att det var lite svårt att ta sig ner i vattnet när hon inte kunde vada ut men sen simmade hon glatt :D

Igår var jag med @Emor med hundar och barn till ett badstölle och samma sak där - simmade glatt när hon fick hämta saker.

Instruktören på apporteringskursen tyckte att man gärna kunde låta dom ha flytväst på om dom var lite osäkra i simningen så hon får ha det så länge. Tog av den en sväng i går och då ville hon helst inte simma men jag tänker att vi får ta det senare när hon har hunnit få större självförtroende i vattnet.

Åh vad kul!
Min är likadan, men tror inte en apporteringskurs skulle hjälpa heller :p eller vem vet?
Hon är dock en Dvärgschnauzer så vet inte hur välkommen hon är :D
Hon älskar i och för sig att hämta pinnar och kottar som jag kastar ut, men bara så långt tills hon måste simma, då vänder hon hellre.

Åh vad kul!
Min är likadan, men tror inte en apporteringskurs skulle hjälpa heller :p eller vem vet?
Hon är dock en Dvärgschnauzer så vet inte hur välkommen hon är :D
Hon älskar i och för sig att hämta pinnar och kottar som jag kastar ut, men bara så långt tills hon måste simma, då vänder hon hellre.

Hon låter precis som Doris så apporteringskurs kanske är grejen för henne med? ;)

Doris är ju en storpudel och enda ej retrivern på kursen men hon sköter sig jättebra och jag tycker faktiskt inte att hon är sämre än dom andra. Hon är iofs lite mer förarbunden än exempelvis jaktlabbarna vilket gör att hon söker stöd hos mig om hon inte hittar något efter en stund men jag ser inte det som en nackdel. Det visade sig också att hon inte riktigt litar på sig själv när det kommer till att följa dofter när vi körde fältsök men det kanske är för att jag alltid brukar säga att hon har dåligt luktsinne ;)

Jag tror att hon har blivit så pepp på apporteringen under kursen så suget efter att hämta dummyn var större än rädslan för vattnet. Jag har låtit henne hållas lite när hon går upp i förväntning när de andra jobbar och hon var helt galen när de andra fick apportera i vatten så hon har helt klart ett väldigt intresse av att sporter nu.

Din är ju inte apporterande ras men jag tror säkert att ni kan få gå kurs om det finns plats, upplever det som att dom här tyckte att det var kul att det är med en annan ras :)

Det kändes förresten som att jag hade lite av ett specialbarn på kursen torsdags - enda ej retrivern och enda hunden i flytväst :o Men hon fick mycket beröm av dom andra.

Hon låter precis som Doris så apporteringskurs kanske är grejen för henne med? ;)

Doris är ju en storpudel och enda ej retrivern på kursen men hon sköter sig jättebra och jag tycker faktiskt inte att hon är sämre än dom andra. Hon är iofs lite mer förarbunden än exempelvis jaktlabbarna vilket gör att hon söker stöd hos mig om hon inte hittar något efter en stund men jag ser inte det som en nackdel. Det visade sig också att hon inte riktigt litar på sig själv när det kommer till att följa dofter när vi körde fältsök men det kanske är för att jag alltid brukar säga att hon har dåligt luktsinne ;)

Jag tror att hon har blivit så pepp på apporteringen under kursen så suget efter att hämta dummyn var större än rädslan för vattnet. Jag har låtit henne hållas lite när hon går upp i förväntning när de andra jobbar och hon var helt galen när de andra fick apportera i vatten så hon har helt klart ett väldigt intresse av att sporter nu.

Din är ju inte apporterande ras men jag tror säkert att ni kan få gå kurs om det finns plats, upplever det som att dom här tyckte att det var kul att det är med en annan ras :)

Det kändes förresten som att jag hade lite av ett specialbarn på kursen torsdags - enda ej retrivern och enda hunden i flytväst :o Men hon fick mycket beröm av dom andra.

Alltså det låter ju faktiskt jättekul och jag älskar att göra saker med min hund som är ovanligt för rasen!
Hon gillar att apportera både inom lydnaden men även leksaker och pinnar/kottar så hon har inga problem att ta saker i munnen. Dessutom älskar hon att jobba med nosen.
Kanske ska kika och se om det finns någon kurs, finns det lediga platser över så kanske hon får vara med? :)

Blir galen!

Hund 1 matvägrar och ser ut som ett staket
Hund 2 matvägrar sin egen mat men äter de andras
Hund 3 är helt besatt, konstant hungrig och äter allt hon får tag i (förmodligen pga kortisondosen hon fick, men den är ju slut nu..)

Håller tummarna för att det går bra för er! Åh vad jag inte saknar tågresor när du påminner mig om sådant här :p
Som kontrast kan jag ju berätta att Ammo var en stjärna när vi åkte norrut i fredags, trots att en idiot hade sin lilla hanhunds cocker i mittgången så den kunde stirra ut de andra hanarna och starta bråk..
Den och en bulldog som satt mitt i mot cockern sa åt varandra att dra åt helvete ett par gånger..
Ammo sov mest och morrade bara lite när de andra hotade om bråk.
(Att de andras ägare inte var normalt funtade i huvudet är en annan sak :mad:)

Kanske ska kika och se om det finns någon kurs, finns det lediga platser över så kanske hon får vara med? :)
När vi är på kurser för typ SSRK och Goldenklubben så brukar andra raser kunna få vara med i mån av plats. För GRK gäller det ju typ oftast bara andra retrievrar, på SSRK mer apporterande hundar rent genrerellt. Dock brukar det vara väldig populära kurser som ofta är fulla, men de gångerna vi haft med andra raser har det varit himla kul (den bästa hunden är dock dvärgpudeln som alltid är med eftersom ägaren är där med sin Chessie - pudeln är klart coolast av alla :D)

Så med det sagt tänker jag att det är värt att höra av sig men att det kanske är enklare att få plats hos typ privata aktörer som har kurser i jaktapportering eftersom dessa inte brukar vara riktigt lika rasinriktade som ras/specialklubbar (såklart) :)

När vi är på kurser för typ SSRK och Goldenklubben så brukar andra raser kunna få vara med i mån av plats. För GRK gäller det ju typ oftast bara andra retrievrar, på SSRK mer apporterande hundar rent genrerellt. Dock brukar det vara väldig populära kurser som ofta är fulla, men de gångerna vi haft med andra raser har det varit himla kul (den bästa hunden är dock dvärgpudeln som alltid är med eftersom ägaren är där med sin Chessie - pudeln är klart coolast av alla :D)

Så med det sagt tänker jag att det är värt att höra av sig men att det kanske är enklare att få plats hos typ privata aktörer som har kurser i jaktapportering eftersom dessa inte brukar vara riktigt lika rasinriktade som ras/specialklubbar (såklart) :)

Ja det förstår jag verkligen!
Självklart ska de raser som också är avlade för det gå före :)
Ska höra mig för lite hos min umgängeskrets, finns några som har retriever och spaniel och sysslar eller har sysslat med detta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30